Airbnb a Uber jsou teprve začátek sdílené ekonomiky. Ohrožen je celý automobilový průmysl

Airbnb a Uber jsou teprve začátek sdílené ekonomiky. Ohrožen je celý automobilový průmysl
Tisková konference k fenoménu sdílené ekonomiky a zvláště Airnbn: Lukáš Kovanda (Cyrrus), Zuzan a Benešová (Seven Keys) a Jan Havlík (MPO).
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

VIDEO Fenomén Airbnb a vůbec sdílené ekonomiky straší vládu, odbory, samosprávu a také tradiční firmy. Jejich boj proti tomu je ovšem čirým donkichotstvím, prohlašuje Lukáš Kovanda, hlavní ekonom finanční společnosti Cyrrus. O generačních příkopech zase mluví Jan Havlík, ředitel odboru evropských záležitostí a vnitřního trhu Ministerstva průmyslu a obchodu.

Lukáš Kovanda připomíná, že to co zatím vidíme v případech Airbnb na ubytovacích službách a Uber na taxislužbách, se bude brzy týkat daleko větších odvětví, například ohrožený je celý automobilový průmysl a veškerý obor automotive, který je na něj navázán. 

Automobilový průmysl je v ohrožení

"Jsme svědky počínající kreativní destrukce," míní Lukáš Kovanda. "Ekonomové i historici to velmi dobře znají - nejdříve skončila dominantní role zemědělství, poté manufaktur, následoval těžký průmysl a teď jsou na řadě služby." Podle Kovandy vždy když dospěla technologie, nastal velký zvrat v ekonomice, který společnosti celkově prospěl, ale samozřejmě měl i své poražené. 

VIDEO Tisková konference o Airbnb: Kovanda, Benešová, Havlík
Poslechněte si podrobný výklad, jak funguje Airbnb (Zuzana Benešová - Seven Keys / Airbnb), jaké jsou vyhlídky sdílené ekonomiky (Lukáš Kovanda - Cyrrus) a co by měl dělat stát, ale nedělá (Jan Havlík - Ministerstvo průmyslu a obchodu).

"Dnes vidíme jako směšné, že angličtí dělníci rozbíjeli francouzské stroje, ale přesně to samé se může stát i nám, pokud se pokusíme o drakonickou regulaci sdílené ekonomiky." Stát jako regulátor nemůže vyhrát. Už dnes jsou k dispozici technologie, do kterých stát nevidí a umožňují lidem uniknout z dosahu úředníků, například zašifrovaná komunikace a neoficiální měny.

Proti sdílené ekonomice vystupují samozřejmě tradiční firmy, do jejichž byznysu se nabourávají soukromníci spojení přes internetové platformy. Jsou levnější a pružnější, pro zákazníky výhodnější, a ukrajují si čím dál větší podíl z jejich koláče.

Socialisté sdílenou ekonomiku nechtějí

V České republice zatím představuje sdílená ekonomika zlomky procenta hrubého domácího produktu, ale velmi rychle roste. "Během několika málo let se dostane do řádů procent," odhaduje Lukáš Kovanda. Připomeňme, že 1 % českého HDP představuje přibližně 50 000 000 000 Kč (padesát miliard korun).

Proti sdílené ekonomice jsou ovšem i státní a na stát navázané struktury, především socialistického ražení. "Sdílená ekonomika a především ochrana spotřebitele v jejím rámci jsou velké téma v Evropské unii," říká Jan Havlík z Ministerstva průmyslu a obchodu. "U nás jsou ovšem hlasy proti této formě podnikání silnější, než byste si mysleli."

Tisková konference k fenoménu sdílené ekonomiky a zvláště Airnbn.

Vyjmenovává zásadní námitky:

Státní úředníci si nedovedou představit, že mohou existovat jiné formy podnikání, než které znají a sami si vykládají podle současných zákonů. 

Samospráva má dojem, že nedokáže ochránit své občany a stát jí v tom nepomáhá. Poukazuje především na hluk a nespravedlivé využívání energie v domech.

Odbory hovoří o prekarizaci práce. Tím myslí dočasné zaměstnání s nejistým výdělkem a nejistou budoucností.

Horydoly.czČSSD, ANO, KDU-ČSL: Co funguje, to zregulujeme - jsme vaše vláda, milánkové!

Horydoly.czJAK TO ZAČALO: Jak zhoršit podmínky pro cestovní ruch? ANO a ČSSD chtějí zavést novou daň

 
SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Burešovina

Blbý je teda že skoro všichni lidi neví o co tady jde 

Reaguj
Burešovina

Lidi to chtějí, funguje to, tak to ANO a ČSSD zruší.

Reaguj
POslechnul jsem si to celé a je to síla.

Člověk neví kam to všechno míří ale dal bych jim volnost - vychází mi z toho problém, že daňový úřad neví jak zjistit že někdo daně neplatí a odboráři ztratí vliv. To Estonsko a Uber mi přijdou nejlepší. 

Reaguj
Celkem 3 příspěvky v diskuzi


Slovenské dálniční známky

Slovenské dálniční známky

Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2018 pro osobní automobily 10 eur (10 dní), 14 eur (měsíc) a 50 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.... celý článek

Dálniční známky v Evropě

Slovinské dálniční známky

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Slovinské dálniční známky

Slovinské dálniční známky

Dálniční známka ve Slovinsku přijde na 15 eur za sedm dní pro osobní auta. Třicetidenní známka stojí 30 eur. 
Dálniční známky v Evropě

Dálniční známky v Evropě

Dálniční známka v Česku přijde v roce 2018 na 1500 korun. Roční známka se dá koupit také v Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku. Další dálniční známky prodávají Slovinci, Chorvati a Maďaři. Němci jezdí po dálnicích
Slovenské dálniční známky

Slovenské dálniční známky

Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2018 pro osobní automobily 10 eur (10 dní), 14 eur (měsíc) a 50 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.
Švýcarská dálniční známka

Švýcarská dálniční známka

AKTUALIZACE Švýcarská dálniční známka stojí 40 švýcarských franků i v roce 2018. Její cena se nezměnila od roku 1995. Dálniční známka - vignette, jak se jí říká ve Švýcarsku, platí čtrnáct měsíců
Rakouské dálniční známky a mýto

Rakouské dálniční známky a mýto

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Krátké kalhoty pro Václava Havla Česko 18.12.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Oščadnica 29.-30.12. 29.12.
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 5.-7.1. 5.1.
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 10.-14.1. 10.1.
Matka - veletrh Finsko, Helsinky 18.-21.1. Cestovní ruch 18.1.
Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 18.-21.1. 18.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 20.-28.1. 20.1.
ISPO China - veletrh Čína, Peking 24.-27.1. 24.1.
FESPO - veletrh Švýcarsko, Curych 25.-28.1. 25.1.
SIA Snow Show - veletrh USA, Denver 25.-28.1. 25.1.

Diskuse

buď kazatelem na prašných... Lukas B., 18.12.2017 10:52, 4 příspěvky
Kodexy jsou k ničemu Novinář, 17.12.2017 23:23, 4 příspěvky
Snowboard Jarek, 17.12.2017 19:38, 5 příspěvků
Poprvé na lyže Adam, 17.12.2017 19:34, 6 příspěvků
Kodexy jsou k ničemu JN, 17.12.2017 17:40, 4 příspěvky
Kodexy jsou k ničemu Jirka, 17.12.2017 16:59, 4 příspěvky
Díky Jiří Bárta, 16.12.2017 22:20, 1 příspěvek
Kam vyrazit Dominik, 16.12.2017 20:55, 13 příspěvků
Poprvé na lyže Skiják, 15.12.2017 16:26, 6 příspěvků
Poprvé na lyže Prkoš, 15.12.2017 16:22, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Kellys Horydoly Open, 17.12.2017 11:48
Co bylo podstatou původní... milan šupa, 14.12.2017 19:30
Re: Galasova cyklojízda V... Horydoly , 14.12.2017 15:58
Re: Cyklojízdy Vánoční a ... Horydoly , 14.12.2017 15:55
Dolní Rakousko Horydoly , 13.12.2017 0:54
Festivaly na Slovensku Horydoly , 9.12.2017 13:31
POJIŠTĚNÍ CHUBB Horydoly , 9.12.2017 13:14
WIZZ AIR OBJEDNAL DALŠÍCH... Horydoly , 9.12.2017 13:12