Jaké nástrahy na nás číhají v obchodě?

Jaké nástrahy na nás číhají v obchodě?
V Albertu dávají slevu!
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Když se chystáte nakupovat, stěží  vás napadne, že by se hodilo před nákupem nastudovat psychologii, marketing či právo. Jenže prodejci poznatky z těchto oborů mají a někdy je směle využívají. Jaké nástrahy na vás přichystali?

Jak na to

299 149 009 - poradenská linka časopisu dTest je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci nejrůznější spotřebitelské problémy za cenu běžného telefonního tarifu.

 

Cílem obchodníků je v prvé řadě prodat své zboží a často kvůli tomu používají nejrůznější triky.

Řada lidí se například domnívá, že nejkvalitnější zboží naleznou v regálech ve výši očí, či že se špatně naúčtovanou cenou nemohou nic dělat. V jiných případech si nejsou vědomi svých práv a třeba pod nátlakem pracovníků prodejny si nechají zkontrolovat obsah tašky nebo prohlédnout kočárek, zda v něm nemají ukryto deset čokolád.

"Naletět nebo se splést může každý a není žádná hanba to přiznat. Byla by však škoda se z chyb svých i chyb jiných spotřebitelů nepoučit," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelského sdružení dTest. "Na základě častých dotazů z naší spotřebitelské poradny jsme sestavili stručný přehled nejčastějších nástrah, které na spotřebitele při nákupech čekají a uvádíme je na pravou míru."

Nahlížet do tašky? Nikdy!

Spotřebitelé často nevědí, že prodávající ani jím najatá bezpečnostní agentura nemají právo provádět osobní prohlídky či prohlížet obsah tašky spotřebitelů bez jejich souhlasu. Toto právo má jedině Policie ČR.

Má-li prodávající odůvodněné podezření, že spotřebitel ukradl nějaké zboží, může ho zadržet do příchodu policistů. Do jejich příchodu by měl spotřebitel vyčkat. "Pokud spotřebiteli vznikla v souvislosti s neoprávněným obviněním újma, ať již morální nebo finanční, může se domáhat veřejné omluvy nebo finančního odškodnění," připomíná Lukáš Zelený.

VIDEO Na ochranku v Tesco je potřeba asertivita

Obchodnické triky s místem, vůní, barvou a teplotou

Nezřídka nakupujeme ve spěchu, s čímž obchodníci počítají. Snaží se nám různými triky prodat dražší zboží, či dokonce to, co nepotřebujeme.

"Dlouhodobé průzkumy chování spotřebitelů ukazují, že nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Proto právě tam prodávající umísťují nejdražší výrobky nebo výrobky prodávané s největším ziskem, zatímco v hůře viditelných místech se nachází i levnější alternativy," podotýká Lukáš Zelený a dodává: "Ve většině moderních prodejen je navíc zvykem umísťovat potraviny denní spotřeby do nejvzdálenějšího rohu prodejny. Prodávající tak má zaručeno, že spotřebitel projde celý obchod při cestě pro čerstvé pečivo, a má velkou šanci, že do košíku přihodí i další zboží."

Pomocníkem proti spontánnímu nakupování může být předem připravený seznam věcí, které chcete nakoupit.

V prodejích obchodníkům pomáhá i hudba, která v prodejně nemusí být vždy zcela náhodná. Průzkumy totiž ukázaly, že jejím prostřednictvím je možné ovlivňovat nakupující. Zatímco pozvolné rytmy svádějí k pomalejší chůzi, rychlejší tempo vede k ráznějšímu nákupu. "Chce-li spotřebitel sám regulovat způsob, jak bude ovlivňováno jeho nákupní chování, může si pustit do uší vlastní hudbu," navrhuje Lukáš Zelený.

Stejně jako hudba je důležitá i vůně a správná teplota u různého druhu zboží. Běžně se v obchodech používají chemické prostředky imitující vůni čerstvého pečiva či vůni květin. Také chladný vzduch u sýrů, jogurtů a mléka má správnou teplotu pro povzbuzení nákupní chuti. Naopak u masa žádná zima není. Tam na zákazníky platí správné osvětlení nebo dokonce umělé barvivo. Určitě raději nakupujete pěkné červené maso, než přirozeně našedlou svalovinu. 

Manipulace s cenou a zrádné cenovky

V ojedinělých případech obchodníci vynalezli poplatek za použití platební karty, který účtují zákazníkům k nákupu zboží. Prodejce má ze zákona povinnost přijímat bankovky a mince, přijímání platebních karet je jeho dobrovolnou aktivitou a může si proto určit pravidla.

"Platba kartou je pro prodejce méně výhodná než platba v hotovosti, protože musí ze zaplacené částky část peněz odvést zprostředkující bance," objasňuje důvod Lukáš Zelený. "O poplatku je však povinen vás předem informovat."

VIDEO Kaufland prodává pánev dvakrát dráž, než inzeruje

 

Bohužel ne zcela výjimečně se stává, že spotřebiteli je na pokladně naúčtována jiná cena, než je uvedena na regálu se zbožím. Spotřebitel může trvat na ceně, která je pro něj výhodnější, nicméně pokud prodávající neuzná svoji chybu, může domů odejít s prázdnou.

Na argument prodavačky, že cena je takto zadaná v systému a nelze ji měnit, je možné opáčit požadavkem na přivolání vedoucího provozovny.

Pokud ani s ním se nepodaří problém vyřešit, nezbývá, než se obrátit na dozorové orgány. "Pokud spotřebitel zjistí chybné naúčtování ceny až zpětně, jeho důkazní situace se komplikuje, proto lze doporučit sledovat ceny zboží v okamžiku nákupu nebo těsně po něm," uzavírá Lukáš Zelený.

Horydoly.cz Reklamace na Horydoly

ELEKTRONIKA Šéfredaktor Horydoly je zloděj

DOPRAVA Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály

DOPRAVA Miláno? Autobusem?

OBUV Pohorky Kefas Nasca neobouvejte do přírody

OBUV Holan odmítá vrátit peníze

CYKLISTIKA Reklamace rámu se táhla tři roky

Jděte k šípku se záručním listem

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz



Nejčtenější články

Qatar Airways začne létat do Dauhá už v srpnu

Qatar Airways začne létat do Dauhá už v srpnu

Katarské aerolinky Qatar Airways ohlásily první let na lince Praha - Dauhá na 21. srpen. Původně měly v plánu létat až od příštího roku, ale blokáda Kataru ze strany ostatních arabských zemí
Vodácká půjčovna U močálu na Ploučnici

Vodácká půjčovna U močálu na Ploučnici

Na střední Ploučnici ve Stružnici pod Českou Lípou funguje půjčovna lodí zvaná U močálu.
Češi se letos nebojí cestovat a za dovolenou jsou ochotni připlatit

Češi se letos nebojí cestovat a za dovolenou jsou ochotni připlatit

Čeští turisté se v letošní dovolenkové sezóně nezdráhají cestovat. Vyplývá to z aktuálních statistik cestovní agentury Invia, která ve srovnání s loňskou sezónou registruje téměř 50% nárůst objednávek. Největším skokanem sezóny je jednoznačně Egypt,

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Lughnasad - keltský svátek Nasavrky 28.-29.7. 28.7.
Parním vlakem k Berounce Lužná, Železniční muzeum   29.7.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 26.-29.7. 29.7.
Bitva o Mrač
Mrač 29.7.
Den dřeva a medu Hlinsko, Betlém 29.7. 10:00
Barokní slavnosti Olomouc 6.-30.7. 30.7.
Barokní slavnost Hrádek, zámek 4.8.
Venkovský festival
Rakousko, Dorfgastein 5.-6.8. 5.8.
Sport Fest Lipno 12.-20.8. 12.8.
Kunštátský drvoštěp
Orlické Záhoří Dřevorubecká soutěž 12.8.

Diskuse

jak se do lesa volá... JN, 28.7.2017 13:40, 3 příspěvky
jak se do lesa volá... Páša, 28.7.2017 9:56, 3 příspěvky
jak se do lesa volá... Střelec, 28.7.2017 6:30, 3 příspěvky
chyba IvanN, 27.7.2017 23:29, 7 příspěvků
chyba Krocan, 27.7.2017 23:03, 7 příspěvků
chyba IvanN, 27.7.2017 22:08, 7 příspěvků
chyba Krocan, 27.7.2017 10:12, 7 příspěvků
chyba IvanN, 27.7.2017 9:20, 7 příspěvků
chyba Krocan, 27.7.2017 8:35, 7 příspěvků
chyba vodák Marek, 27.7.2017 2:41, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Sportovní klub vozíčk... Horydoly , 28.7.2017 1:37
TrailManiacs Harrachov Horydoly , 27.7.2017 2:26
Gesäuse Horydoly , 25.7.2017 17:02
prosba o radu Tatry Horydoly , 23.7.2017 23:41
Nezastavitelní v Národním... Horydoly , 22.7.2017 1:20
Re: Vysoké Tatry Horydoly , 22.7.2017 0:35
prosba o radu Tatry Horydoly , 22.7.2017 0:24
Re: La Norma Horydoly , 12.7.2017 12:19