Výlet po Karakoram Highway

Výlet po Karakoram Highway
Broad Peak (8047 m).
Autor snímku Radovan Stejskal
SDÍLEJ:

Karakoram Highway se vlní donekonečna údolím řeky Indus. Je to ohromná dimenze prostoru a vzdálenosti. Pro Evropana je těžké si představit údolí, které se táhne přes tisíc kilometrů do dálky. Vždyť všude v Evropě je to z dědiny do dědiny jen pár kilometrů. Řeka vytvořila kaňon huboký stovky metrů. Karakoram Highway se klikatí po úbočí strmých hor vysoko nad ohromnými peřejemi Indu.

Jak na to

Doporučujeme

Teplota, je přes den na 40 stupních. To je tady hluboko v rozpálených horách normální. V noci je kolem 28°C. V cestovatelských tričkách z merino vlny je docela příjemně. V horkém počasí tělo chladí, ve studeném a vlhkém zase hřejí. Trička Icebreaker se po sedmi dnech v horkém počasí a propocení pořád příjemně nosí a vůbec nevydávají žádný zápach. Ocenil jsem mít v batohu na celou cestu jen dvě trička a zminimalizovat tak svoji výbavu.

Podívejte se na kompletní fotogalerii z cesty na Baltoro Glacier.

Vyzkoušeli jsme a byli jsme spokojení s trekovou agenturou Hushe. Další agentury najdete na oficiálním webu pákistánského turismu.

Představa, jak může skončit havárie na Karakora Highway je děsivá.

Zcela jistě to znamená pád ze smrtelně vysokého srázu do zuřivých vod Indu. Radši na to nemyslet.

Myšlenky na jídlo

"Co si dáme k obědu," zaháním chmurné myšlenky. Dobroty v Pákistánu vaří v polních kuchyních kolem cesty. Chutnají vždy výborně.

Jídlo pokaždé připraví trochu jinak, i když si v podstatě objednáváme stále stejné. Dhaal - vařený hrách, nebo cizrna s kurkumou a dalším kořením je základ každé snídaně, oběda i večeře.

K tomu se podávají moučné placky, které se pečou na pánvi na ohni. Placky čapátí jsou pečené přímo na pánvi bez oleje, a proto křupavé s jemnou kůrčičkou a připečením. Na snídani se spíše pečou placky parantha, které se připravují na oleji, a jsou tedy vláčnější a šťavnatější.

Rukama trhám kus placky, stočím si ji do tvaru lžičky a namáčím do omáčky. K tomu nabírám trochu hrachu.

Žádný strach z hygieny

"Co bude k večeři?" K tomu rýže s rozinkami, trocha zeleniny sabzi, jak jinak než se směsí koření. Paráda, ale má to jednu chybu. I když toho sním hodně, za chvíli mám zase hlad.

V hlavě jsem si to srovnal už před příletem do Pákistánu. Žádné velké strachy nebo panika z jídla a nižší úrovně hygieny. Podle mého přesvědčení, čím víc člověk podléhá hysterii a strachu z nějakých střevních infekcí a bacilů různého druhu tím, dřív ho něco skolí.

Silnice slaví šedesát let

Toyota je alfou a omegou veškeré dopravy v Pákistánu. Pokrývá škálu od osobních, přes dodávky, teréňáky a konče náklaďáky. My jedeme dodávkou. Před námi je devět set kilometrů dlouhá trasa do země Baltistán a jejího správního města Skardu. Čeká nás šestadvacet hodin snad nejklikatější cesty světa.

Karakoram Highway byla vybudovaná v 50. letech minulého století čínskými dělníky na účet čínské vlády, jako součást vyrovnání za válečné útrapy pákistánského lidu při bojích o hranice. "Dálnice" je tedy dneska dáma v požehnaném věku.

Tato babička oslavila šedesátku. Její věk se zásadně projevuje na zážitku z cesty. Kdysi asfaltovou sotva dvouproudovou cestu postupně zasypávají časté sesuvy půdy. S každým deštěm se vysoko v horách uvolní tuny materiálu a sesunou se do řeky Indus.

Stále se opravuje

S sebou strhávájí stromy, domy a Karakoram Highway. V mnoha případech se utrhne kus cesty, někdy celá, v lepších případech bahno a kamení zasype jen část cesty. Podle toho jak bohatá a důležitá je nejbližší vesnice, nasadí na opravu bagr.

Častěji jsou to však jen holé ruce dělníků. Díru zasypou, postaví znova opěrnou zeď. Bahno a kamení rozhrabou. Časem takto opravený usek ujezdí auta a povrch ztuhne a zpevní se. Dnes je na některých místech vidět, kde se nacházela původní vrstva s asfaltem, a o tři metry výše je pak vidět dnešní úroveň cesty.

Kolem cesty se pořád něco děje. Je to totiž životně nezbytná spojnice odlehlých severozápadních hraničních území. Na dálnici panuje čilý obchodní ruch. Náklaďáky jezdí přeplněné oběma směry. Dolů vozí zemědělské plodiny jako pšenici, brambory nebo dřevo. Zatímco nahoru míří se zboží všeho druhu na prodej.

Bláznivý provoz pomalovaných aut

Pákistánské náklaďáky jsou pomalované a vyšperkované. Je to těžké vůbec nějak popsat. Auta nechají jejich majitelé vyzdobit stovkami ornamentů. Trucky hrají všemi barvami. Čím je provedení hezčí a luxusnější, tím je řidič zámožnější a věští to, že jeho dopravní business jde opravdu dobře.

Barevné malůvky navíc doplní o všemožné odrazky a sklíčka, které se ve větru otáčejí – jako mávátka z prvomájových průvodů. Vizuální vjem však nestačí. Řetízky zavěšené na náraznících rozehrávají symfonii zvuků a rachotí, jak jsou pověšené nízko až na cestu.

Do tohoto bláznivého mixu se přidávají ještě autobusy. Velké i malé, ale vždycky přeplněné. Na téhle sotva dva pruhy úzké Karakoram Highway se veškerá doprava vejde. No problem. No problem. Jako všechno v Pákistánu no problem. Mám pocit, že náš řidič jede rychle jako blázen v zatáčkách nad hlubokým srázem, ale v skutečnosti jedeme nejrychleji průměrně 35 km/h. Důkazem, že řidič s námi jede opatrně je troubení a předjíždění místních střelců řidičů.

Přes lanový most raději hodně pomalu

"Vidíš to, ten most přece nemůže unést ani dodávku," říkám Petrovi při pohledu na most, který nás právě čeká. Právě opouštíme Karakoram Highway, která dále pokračuje do Gilgitu a na Khyber Pass.

Most visí na ocelových lanech, co už mají něco za sebou. Na lanech visí i dřevěné desky, po kterých se jezdí. Na portálu toho mostu je značka omezení rychlosti na 5 km/h. Jedeme ještě pomaleji. Uprostřed se most řádně prohýbá. Vydržel. Ale jak vydrží všechny další autobusy a náklaďáky, fakt nevím.

Skardu se blíží, najednou se kaňon mění v široké údolí. Zuřící Indus v pomalu tekoucí mírnou a plytkou říčku. Kolem rostou na zavlažovaných polích jabloně a meruňky. Jsme na konci cesty po Karakoram Highway ve Skardu Valley.

Čeká nás putování po ledovci Baltoro. Možná uvidíme nejkrásnější horské velikány. Možná se dotkneme K2.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Kniha
Článek mi připomněl knihu Joe Simpsona - Hra duchů, kde autor v jedné z kapitol popisuje podobné zážitky z cestování na jedné z jeho mnoha výprav, i když ta jeho byla podstatně více dobrodružnější, ne-li přímo o život :o)
  • Autor foxy
  • Datum a čas 26.3.2008 09:38
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


V Thajsku na kánoi

V Thajsku na kánoi

AKTUALIZACE Opice požírající lepidlo, pijavice padající ze stromů do lodi a bambusové zmije číhající na stezce. Kdo by odolal vábení přírody? Od března do května jsem se pokusil sjet několik vodácky... celý článek

Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jak se žije buddhistům v Ladakhu?

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Airbnb a Uber jsou teprve začátek sdílené ekonomiky. Ohrožen je celý automobilový průmysl

Airbnb a Uber jsou teprve začátek sdílené ekonomiky. Ohrožen je celý automobilový průmysl

VIDEO Fenomén Airbnb a vůbec sdílené ekonomiky straší vládu, odbory, samosprávu a také tradiční firmy. Jejich boj proti tomu je ovšem čirým donkichotstvím, prohlašuje Lukáš Kovanda, hlavní ekonom finanční společnosti Cyrrus. O generačních
Thajská erotická veselice Pattaya

Thajská erotická veselice Pattaya

AKTUALIZACE V thajské Pattaye spustili na konci února roku 2006 první ročník nového festivalu. Byl zahájen karnevalovým průvodem, který z dálky připomínal jeho předobraz v brazilském Rio de Janeiru. Z blízka je to však
Írán přitažlivý a stále trochu tajemný

Írán přitažlivý a stále trochu tajemný

RECENZE Turistický průvodce Írán má vše, co turista, cestovatel nebo obchodník potřebuje znát při cestě do této země. Vyznačuje se úžasnými detaily a na druhé straně nepostrádá žádný ze základních požadavků průvodců
V Thajsku na kánoi

V Thajsku na kánoi

AKTUALIZACE Opice požírající lepidlo, pijavice padající ze stromů do lodi a bambusové zmije číhající na stezce. Kdo by odolal vábení přírody? Od března do května jsem se pokusil sjet několik vodácky
Skály se mohutně řítily z El Capitan

Skály se mohutně řítily z El Capitan

Dvě skalní řízení se odehrála v Yosemitech na masivu El Capitan. Ve dnech 27. a 28. září odpadly části stěn v horolezeckém sektoru East Buttress. Jeden člověk při tom přišel o život a dva byli těžce

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Knižní veletrh Havlíčkův Brod 20.-21.10. 20.10.
Fotoexpo - veletrh Praha, Národní dům Vinohrady Fototechnika 21.10.
Mikrofony dobrodruhům Praha, Poutníci, Norská Pásmo diashow 21.10. 10:00
Festival dokumentárních filmů Jihlava 24.-29.10. 24.10.
Království Mustang - diashow
Praha, Centrum Černý most Přednáší Karel Wolf 24.10. 18:00
Ekvádor - diashow Pavlíkov, galerie Přenáší Pavel Svoboda 24.10. 19:00
ITB Asia - veletrh Singapur 25.-27.10. 25.10.
Australské dny Praha, Výstaviště Letňany 25.10.
Designblok Praha, Výstaviště 26.-30.10. 26.10.
Lichtenštejnsko - přednáška Valtice, Reistna Přednáší Miroslav Geršic 26.10.

Diskuse

Seattle Papouš, 19.10.2017 15:31, 1 příspěvek
ČD Šotoušing, 18.10.2017 19:38, 1 příspěvek
Pes darek - nápady Kuba Turek, 16.10.2017 10:31, 2 příspěvky
Pes darek Petr, 16.10.2017 10:24, 2 příspěvky
Cyklo kalhoty Crivit Jarek, 16.10.2017 6:09, 16 příspěvků
Sněžnice PavelK, 15.10.2017 20:34, 11 příspěvků
Sněžnice Marek Šopík, 14.10.2017 16:15, 11 příspěvků
dělohy Suk, 14.10.2017 1:20, 1 příspěvek
magneťák Novinář, 11.10.2017 22:01, 3 příspěvky
magneťák Suk, 11.10.2017 12:13, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Na závod Běhej Valachy mí... Horydoly , 18.10.2017 13:13
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 17.10.2017 18:29
Wiener Hausberge: Rax, Sc... Horydoly , 17.10.2017 2:30
Grossglockner Horydoly , 17.10.2017 2:12
Prague City Tourism Horydoly , 16.10.2017 23:53
Pražská vlastivěda 2017 ř... Horydoly , 16.10.2017 23:42
Kiwi spolupracuje se Sygic Horydoly , 16.10.2017 23:38
Lidé z Extreme Plus v Mah... Horydoly , 15.10.2017 20:35