Co a jak jíst na kole

Co a jak jíst na kole
SDÍLEJ:
Zuzana Kocumová je Královnou Jizerských hor. Loni vyhrála Cyklo Jizerskou 50 a v letošním zimním závodě na běžkách skončila třetí. Kdo jiný by tedy měl radit, jak se co nejlépe připravit na první červnový víkend, kdy se pojede další cyklistický závod v Jizerkách?
Jak na to Horydoly jsou mediálním parterem cyklistického a lyžařského závodu Jizerská 50.

Jizerská 50 na Horydoly

SKI: Jizerská 50 Běžky 2009

BIKE: Jizerská 50 Cyklo 2008

Zuzana Kocumová je bývalá profesionální běžkařka (1996-2001), současná učitelka na Střední odborné škole na gymnáziu v Liberci (angličtina) a zastupitelka města Liberec (Unie pro sport a zdraví). V České televizi komentuje lyžařský sport.

Podobně jako dnes přináší Zuzana Kocumová rady na kolo, v zimě poskytovala své zkušenosti Kateřina Neumannová.

Zuzana Kocumová rozděluje poznatky na několik dílů. Nejdříve se věnovala přechodu z lyží na kolo, poté prvním tréningovým kilometrům a následovalo doporučení, jak se obléknout.

Každé kilo je navíc

Nejen sport, ale i pestrá a vyvážená strava může pomoci k dobrému pocitu ve vlastním těle.

Rady co, kdy a jak jíst, najdeme všude, většinou ve vazbě na módní téma jak zhubnout.

Samozřejmě, že každé kilo navíc se nám při sportu nepříjemně pronese. Ovšem zároveň bychom měli svou stravu přizpůsobit energetickým nárokům našeho těla.

Při jakémkoliv sportování je podstatně zvýšený energetický příjem. Proto usilovná snaha o hubnutí může přinést více škody než užitku. Zhoršená nálada, nechuť k jakékoliv činnosti, natož k tréninku, pomalejší myšlení – to vše může být důsledkem nevhodné snahy o shazování kil.

Základní poučka

* Dbejte na vyvážený přísun sacharidů, bílkovin a tuků (ideální poměr z nich přijaté energie je 50–60:30:10–20)

Sacharidy

* Sacharidy jsou základní zdroj energie. Přednost dáváme jednoznačně složitým cukrům (např. rýže, jáhly, těstoviny…), které slouží jako zdroj energie dlouhodobé, před jednoduchými (klasické sladkosti).

Bílkoviny

* Jsou to základní stavební kameny pro tvorbu tkání i enzymů, nukleových kyselin a další hmoty.

Tuky

* Nejvydatnější zdroj obsahuje v jednom gramu dvakrát více energie než u sacharidů a bílkovin. Tuky jsou nezbytné pro vstřebávání vitamínů v nich rozpustných, k tvorbě hormonů atd. Nikdy je nesmíme zcela vyloučit! Přednost dáváme tukům rostlinným před živočišnými.

Před tréninkem

Jídlo by nás mělo nastartovat a dodat energii. Ideální je vyšší obsah složitých cukrů, např. celozrnné pečivo, různé kaše a oblíbené cereálie. Možno doplnit sušeným ovocem a ořechy. Pokud přidáme i bílkovinnou složku, např. jogurt či trochu sýra, nebudeme mít pocit hladu o to déle.

Rozhodně není dobré se nacpat těsně před tréninkem. Ponechejte alespoň hodinu pauzu mezi jídlem a sportem. Je to potřeba vyzkoušet, protože každý organismus reaguje jinak.

Po tréninku

Po sportovním výkonu bychom měli tělu co nejdříve dodat ztracenou energii ve formě sacharidů. Lze to udělat pevnou stravou i v nápojích. Jednoduché cukry nevadí. Najíst či napít bychom se měli do patnácti minut.

Pozor si ale dejme i na přísun bílkovin. Ty jsou ve fázi regenerace potřeba jednoduše řečeno k opravě svalové hmoty, narušené namáhavým fyzickým výkonem.

Vyšší obsah bílkovin by měl být obsažen i ve večerním jídle. Nebude nás přepadat pocit nočního hladu, protože bílkoviny se tráví déle nežli sacharidy, a budou použity pro obnovu i výstavbu nových tkání. Nejen svalů, ale i šlach, vazů, kůže atd.

Co jíst a k čemu je to dobré

Zelenina - čerstvá i vařená (lépe dušené, zachová si více vitaminů i minerálních látek), ovoce

Kysané mléčné výrobky – jogurty, kefír, podmáslí

Bílkoviny – v podstatě nejvydatnějším zdrojem je sója. Zkuste nahradit zažité maso potravinami s obsahem rostlinných bílkovin – tofu (uzené chutná snad každému), tempeh, v podstatě všechny luštěniny (nedoporučuji před tréninkem)

Tuky – rostlinné (olivový, řepkový, slunečnicový nejlépe za studena lisované)

Ořechy – obsahují prospěšné tuky, bílkoviny, vitamíny (E, B, kyselinu listovou...)

Pitný režim – ideální je čistá voda, minerálka, velmi naředěné džusy, při sportovním výkonu iontové nápoje (řeďte také raději více, než méně)

Čemu se vyhnout

- Jednoduché cukry, potraviny slazené rafinovaným cukrem, barvené a navoněné potraviny.

Pokud potřebujeme zdroj rychlé energie, poslouží sušené ovoce (např. datle, fíky, rozinky), banán. Z klasických sladkostí doporučuji kvalitní hořkou čokoládu.

- Přemíra masa (jde to i bez něj), obzvláště tučné, o salámech, uzeninách ani nemluvě

- Živočišné a ztužené tuky (máslo, sádlo, levné margaríny...)

- Bílá mouka a výrobky z ní

- Konzervované výrobky

- Slazené a barvené nápoje (i light), káva a čaj ve velkém množství (odvodňují a zatěžují ledviny)

Jez do polosyta

Sama se řídím radou, kterou jsem kdysi dostala: "Jez do polosyta to, na co máš chuť, a to, co máš nejradši, co nejvíc omez."

Vše totiž může být v malém množství lék a ve velkém jed.

Neodpustím si na závěr jednu praktickou poznámku. Pokud chcete nějaký doplněk, gel, tyčinku či ionťák použít při závodě, zkuste to již nyní při tréningu. Ne vždy vám musí sednout. Zjistit to na třicátém kilometru ostrého závodu by byla velká škoda.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pití?
Díky moc za seriálek, taky už se trochu začínám orientovat jak a na co jezdit, aby šla výkonnost trochu nahoru nebo aspoň na stejné úrovni. Doufám, že bude pokračování také co jíst, což je ještě víc důležitější než jídlo.
  • Autor Michal
  • Datum a čas 19.5.2009 12:55
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Alpy AKTUÁLNĚ 2017

Alpy AKTUÁLNĚ 2017

ZAKÁZANÉ DRONY Kde je co v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.... celý článek

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Čelovka na léto i zimu CEL-TEC HL 150R

Čelovka na léto i zimu CEL-TEC HL 150R

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Chystáte se na hory? Jako každou zimu se sbalíte a s celou rodinou vyrazíte lyžovat… Na české hory anebo třeba do Alp. Zkontrolujte si pořádně, jestli jste na nic nezapomněli
TEST Bílé světlo a červená blikačka Crussis na kolo nebo koloběžku

TEST Bílé světlo a červená blikačka Crussis na kolo nebo koloběžku

Elektrocyklistická a koloběžkářská značka Crussis prodává malá a výkonná světla pod svým jménem. Výroba je jako u většiny těchto výrobků v Číně a okolních asijských zemích. Vyzkoušeli jsme je v sychravých podzimních večerech a nocích.
Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

MALÁ FATRA Zajímá vás, kde se dá projet na lyžích, kde se leze po skalách, jaké podmínky vládnou na hřebenech, jak jsou nateklé ledopády, nebo jaká chata je otevřená? Přinášíme aktuální
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

JAN HŘEBAČKA Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Alpy AKTUÁLNĚ 2017

Alpy AKTUÁLNĚ 2017

ZAKÁZANÉ DRONY Kde je co v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Pardubické Vánoce - veletrh Pardubice, Ideon 15.-17.12. 15.12.
Vánoční vyjížďka na kolech Znojmo, Cyklo Kučera 24.12.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Oščadnica 29.-30.12. 29.12.
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 5.-7.1. 5.1.
Cyklocestování - festival Hradec Králové 6.-7.1. 6.1.
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 10.-14.1. 10.1.
Cyklocestování - festival Frýdek-Místek, Vlast 12.-14.1. 12.1.
Matka - veletrh Finsko, Helsinky 18.-21.1. Cestovní ruch 18.1.
Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 18.-21.1. 18.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 20.-28.1. 20.1.

Diskuse

No tak nic no wiki, 13.12.2017 13:41, 1 příspěvek
Učení dětí Horydoly , 12.12.2017 23:40, 2 příspěvky
Chyba Nobody, 12.12.2017 23:30, 2 příspěvky
Snowboard Ondra, 12.12.2017 21:30, 3 příspěvky
Chyba Arcikacíř, 12.12.2017 21:29, 2 příspěvky
Učení dětí Karel, 12.12.2017 21:20, 2 příspěvky
Nic jiného než Horydoly - Andrea Černá, 12.12.2017 9:50, 2 příspěvky
Nic jiného než Pikí, 11.12.2017 21:19, 2 příspěvky
Podobný spolek Beny, 8.12.2017 11:03, 1 příspěvek
Husky Pavel Smejkal, 8.12.2017 9:23, 41 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dolní Rakousko Horydoly , 13.12.2017 0:54
Festivaly na Slovensku Horydoly , 9.12.2017 13:31
POJIŠTĚNÍ CHUBB Horydoly , 9.12.2017 13:14
WIZZ AIR OBJEDNAL DALŠÍCH... Horydoly , 9.12.2017 13:12
Emirates oslavuje svůj 10... Horydoly , 9.12.2017 13:10
KLM rozšiřuje své služby ... Horydoly , 9.12.2017 13:07
WIZZ AIR ZAVÁDÍ NOVOU POL... Horydoly , 9.12.2017 12:43
WIZZ AIR OTEVŘEL ZÁKLADNU... Horydoly , 9.12.2017 12:37