Co a jak jíst na kole

Co a jak jíst na kole
SDÍLEJ:
Zuzana Kocumová je Královnou Jizerských hor. Loni vyhrála Cyklo Jizerskou 50 a v letošním zimním závodě na běžkách skončila třetí. Kdo jiný by tedy měl radit, jak se co nejlépe připravit na první červnový víkend, kdy se pojede další cyklistický závod v Jizerkách?
Jak na to Horydoly jsou mediálním parterem cyklistického a lyžařského závodu Jizerská 50.

Jizerská 50 na Horydoly

SKI: Jizerská 50 Běžky 2009

BIKE: Jizerská 50 Cyklo 2008

Zuzana Kocumová je bývalá profesionální běžkařka (1996-2001), současná učitelka na Střední odborné škole na gymnáziu v Liberci (angličtina) a zastupitelka města Liberec (Unie pro sport a zdraví). V České televizi komentuje lyžařský sport.

Podobně jako dnes přináší Zuzana Kocumová rady na kolo, v zimě poskytovala své zkušenosti Kateřina Neumannová.

Zuzana Kocumová rozděluje poznatky na několik dílů. Nejdříve se věnovala přechodu z lyží na kolo, poté prvním tréningovým kilometrům a následovalo doporučení, jak se obléknout.

Každé kilo je navíc

Nejen sport, ale i pestrá a vyvážená strava může pomoci k dobrému pocitu ve vlastním těle.

Rady co, kdy a jak jíst, najdeme všude, většinou ve vazbě na módní téma jak zhubnout.

Samozřejmě, že každé kilo navíc se nám při sportu nepříjemně pronese. Ovšem zároveň bychom měli svou stravu přizpůsobit energetickým nárokům našeho těla.

Při jakémkoliv sportování je podstatně zvýšený energetický příjem. Proto usilovná snaha o hubnutí může přinést více škody než užitku. Zhoršená nálada, nechuť k jakékoliv činnosti, natož k tréninku, pomalejší myšlení – to vše může být důsledkem nevhodné snahy o shazování kil.

Základní poučka

* Dbejte na vyvážený přísun sacharidů, bílkovin a tuků (ideální poměr z nich přijaté energie je 50–60:30:10–20)

Sacharidy

* Sacharidy jsou základní zdroj energie. Přednost dáváme jednoznačně složitým cukrům (např. rýže, jáhly, těstoviny…), které slouží jako zdroj energie dlouhodobé, před jednoduchými (klasické sladkosti).

Bílkoviny

* Jsou to základní stavební kameny pro tvorbu tkání i enzymů, nukleových kyselin a další hmoty.

Tuky

* Nejvydatnější zdroj obsahuje v jednom gramu dvakrát více energie než u sacharidů a bílkovin. Tuky jsou nezbytné pro vstřebávání vitamínů v nich rozpustných, k tvorbě hormonů atd. Nikdy je nesmíme zcela vyloučit! Přednost dáváme tukům rostlinným před živočišnými.

Před tréninkem

Jídlo by nás mělo nastartovat a dodat energii. Ideální je vyšší obsah složitých cukrů, např. celozrnné pečivo, různé kaše a oblíbené cereálie. Možno doplnit sušeným ovocem a ořechy. Pokud přidáme i bílkovinnou složku, např. jogurt či trochu sýra, nebudeme mít pocit hladu o to déle.

Rozhodně není dobré se nacpat těsně před tréninkem. Ponechejte alespoň hodinu pauzu mezi jídlem a sportem. Je to potřeba vyzkoušet, protože každý organismus reaguje jinak.

Po tréninku

Po sportovním výkonu bychom měli tělu co nejdříve dodat ztracenou energii ve formě sacharidů. Lze to udělat pevnou stravou i v nápojích. Jednoduché cukry nevadí. Najíst či napít bychom se měli do patnácti minut.

Pozor si ale dejme i na přísun bílkovin. Ty jsou ve fázi regenerace potřeba jednoduše řečeno k opravě svalové hmoty, narušené namáhavým fyzickým výkonem.

Vyšší obsah bílkovin by měl být obsažen i ve večerním jídle. Nebude nás přepadat pocit nočního hladu, protože bílkoviny se tráví déle nežli sacharidy, a budou použity pro obnovu i výstavbu nových tkání. Nejen svalů, ale i šlach, vazů, kůže atd.

Co jíst a k čemu je to dobré

Zelenina - čerstvá i vařená (lépe dušené, zachová si více vitaminů i minerálních látek), ovoce

Kysané mléčné výrobky – jogurty, kefír, podmáslí

Bílkoviny – v podstatě nejvydatnějším zdrojem je sója. Zkuste nahradit zažité maso potravinami s obsahem rostlinných bílkovin – tofu (uzené chutná snad každému), tempeh, v podstatě všechny luštěniny (nedoporučuji před tréninkem)

Tuky – rostlinné (olivový, řepkový, slunečnicový nejlépe za studena lisované)

Ořechy – obsahují prospěšné tuky, bílkoviny, vitamíny (E, B, kyselinu listovou...)

Pitný režim – ideální je čistá voda, minerálka, velmi naředěné džusy, při sportovním výkonu iontové nápoje (řeďte také raději více, než méně)

Čemu se vyhnout

- Jednoduché cukry, potraviny slazené rafinovaným cukrem, barvené a navoněné potraviny.

Pokud potřebujeme zdroj rychlé energie, poslouží sušené ovoce (např. datle, fíky, rozinky), banán. Z klasických sladkostí doporučuji kvalitní hořkou čokoládu.

- Přemíra masa (jde to i bez něj), obzvláště tučné, o salámech, uzeninách ani nemluvě

- Živočišné a ztužené tuky (máslo, sádlo, levné margaríny...)

- Bílá mouka a výrobky z ní

- Konzervované výrobky

- Slazené a barvené nápoje (i light), káva a čaj ve velkém množství (odvodňují a zatěžují ledviny)

Jez do polosyta

Sama se řídím radou, kterou jsem kdysi dostala: "Jez do polosyta to, na co máš chuť, a to, co máš nejradši, co nejvíc omez."

Vše totiž může být v malém množství lék a ve velkém jed.

Neodpustím si na závěr jednu praktickou poznámku. Pokud chcete nějaký doplněk, gel, tyčinku či ionťák použít při závodě, zkuste to již nyní při tréningu. Ne vždy vám musí sednout. Zjistit to na třicátém kilometru ostrého závodu by byla velká škoda.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pití?
Díky moc za seriálek, taky už se trochu začínám orientovat jak a na co jezdit, aby šla výkonnost trochu nahoru nebo aspoň na stejné úrovni. Doufám, že bude pokračování také co jíst, což je ještě víc důležitější než jídlo.
  • Autor Michal
  • Datum a čas 19.5.2009 12:55
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Cyklonovinky 2017

Cyklonovinky 2017

CYKLOHRÁČEK Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol a cyklostezek.... celý článek

Italské silničky do nebe

Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Vasův běh na lyžích, kole i pěšky

Vasův běh na lyžích, kole i pěšky

Nejslavnější běžkařský závod světa Vasův běh má letní varianty na horském kole a běžecky po vlastních. Délka všech tras je 90 kilometrů. Zájem je obrovský, a proto se i letos na devadesátikilometrové trati
Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

AKTUALIZACE Na silničnom kole priamo do centra Dolomitov pod Tre Cime di Lavaredo. Úvodné kilometre vedú z Cortiny na Passo Tre Croci. Stúpanie je rovnomerné, plynulo naberá výšku.
Italské silničky do nebe

Italské silničky do nebe

AKTUALIZACE Každý milovník hor musí aspoň jednou za život navštívit Dolomity. Ať už je to turista, horolezec, nebo cyklista. Můžete projet všechna pohoří světa, ale jestli jste nebyli tady, nebyli
Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

SUCHÁ BELÁ Zajímá vás, kde se dá projet na lyžích, kde se leze po skalách, jaké podmínky vládnou na hřebenech, jak jsou nateklé ledopády, nebo jaká chata je otevřená? Přinášíme aktuální
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

MUMLAVSKÉ VODOPÁDY Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Jesenický Surovec Jesenice u R. 21.-22.10. Běh v terénu a cyklomaraton 21.10.
ITB Asia - veletrh Singapur 25.-27.10. 25.10.
Designblok Praha, Výstaviště 26.-30.10. 26.10.
Red Bull Rampage USA, Utah Horská kola 27.10.
Hanseboot - veletrh Německo, Hamburg 28.10.-5.11. Lodě a čluny 28.10.
Paprsek vítězství Kovač Koloběžkový, běžecký a cyklistický závod 4.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frenštát pod Radhoštěm 10.10.-5.11. 5.11.
WTM - veletrh Velká Británie, Londýn 6.-8.11. Cestování 6.11.
EICMA - veletrh Itálie, Miláno 9.-12.11. Cyklistika 9.11.
Philoxenia - veletrh Řecko, Soluň 10.-12.11. Cestování 10.11.

Diskuse

nabízím trubičková pera Bára, 21.10.2017 18:30, 8 příspěvků
Rio Botič 2017 Vodák Marek, 20.10.2017 13:29, 23 příspěvků
Rio Botič 2017 David, 20.10.2017 11:14, 23 příspěvků
Seattle Horydoly - Andrea Černá, 19.10.2017 23:11, 2 příspěvky
Sněžnice Ssnehulak, 19.10.2017 20:45, 12 příspěvků
Karambit Honza, 19.10.2017 20:35, 6 příspěvků
Seattle Papouš, 19.10.2017 15:31, 2 příspěvky
ČD Šotoušing, 18.10.2017 19:38, 1 příspěvek
Pes darek - nápady Kuba Turek, 16.10.2017 10:31, 2 příspěvky
Pes darek Petr, 16.10.2017 10:24, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Člověče nešťastný, neodsu... milan šupa, 19.10.2017 19:20
Na závod Běhej Valachy mí... Horydoly , 18.10.2017 13:13
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 17.10.2017 18:29
Wiener Hausberge: Rax, Sc... Horydoly , 17.10.2017 2:30
Grossglockner Horydoly , 17.10.2017 2:12
Prague City Tourism Horydoly , 16.10.2017 23:53
Pražská vlastivěda 2017 ř... Horydoly , 16.10.2017 23:42
Kiwi spolupracuje se Sygic Horydoly , 16.10.2017 23:38