Co a jak jíst na kole

Co a jak jíst na kole
SDÍLEJ:
Zuzana Kocumová je Královnou Jizerských hor. Loni vyhrála Cyklo Jizerskou 50 a v letošním zimním závodě na běžkách skončila třetí. Kdo jiný by tedy měl radit, jak se co nejlépe připravit na první červnový víkend, kdy se pojede další cyklistický závod v Jizerkách?
Jak na to Horydoly jsou mediálním parterem cyklistického a lyžařského závodu Jizerská 50.

Jizerská 50 na Horydoly

SKI: Jizerská 50 Běžky 2009

BIKE: Jizerská 50 Cyklo 2008

Zuzana Kocumová je bývalá profesionální běžkařka (1996-2001), současná učitelka na Střední odborné škole na gymnáziu v Liberci (angličtina) a zastupitelka města Liberec (Unie pro sport a zdraví). V České televizi komentuje lyžařský sport.

Podobně jako dnes přináší Zuzana Kocumová rady na kolo, v zimě poskytovala své zkušenosti Kateřina Neumannová.

Zuzana Kocumová rozděluje poznatky na několik dílů. Nejdříve se věnovala přechodu z lyží na kolo, poté prvním tréningovým kilometrům a následovalo doporučení, jak se obléknout.

Každé kilo je navíc

Nejen sport, ale i pestrá a vyvážená strava může pomoci k dobrému pocitu ve vlastním těle.

Rady co, kdy a jak jíst, najdeme všude, většinou ve vazbě na módní téma jak zhubnout.

Samozřejmě, že každé kilo navíc se nám při sportu nepříjemně pronese. Ovšem zároveň bychom měli svou stravu přizpůsobit energetickým nárokům našeho těla.

Při jakémkoliv sportování je podstatně zvýšený energetický příjem. Proto usilovná snaha o hubnutí může přinést více škody než užitku. Zhoršená nálada, nechuť k jakékoliv činnosti, natož k tréninku, pomalejší myšlení – to vše může být důsledkem nevhodné snahy o shazování kil.

Základní poučka

* Dbejte na vyvážený přísun sacharidů, bílkovin a tuků (ideální poměr z nich přijaté energie je 50–60:30:10–20)

Sacharidy

* Sacharidy jsou základní zdroj energie. Přednost dáváme jednoznačně složitým cukrům (např. rýže, jáhly, těstoviny…), které slouží jako zdroj energie dlouhodobé, před jednoduchými (klasické sladkosti).

Bílkoviny

* Jsou to základní stavební kameny pro tvorbu tkání i enzymů, nukleových kyselin a další hmoty.

Tuky

* Nejvydatnější zdroj obsahuje v jednom gramu dvakrát více energie než u sacharidů a bílkovin. Tuky jsou nezbytné pro vstřebávání vitamínů v nich rozpustných, k tvorbě hormonů atd. Nikdy je nesmíme zcela vyloučit! Přednost dáváme tukům rostlinným před živočišnými.

Před tréninkem

Jídlo by nás mělo nastartovat a dodat energii. Ideální je vyšší obsah složitých cukrů, např. celozrnné pečivo, různé kaše a oblíbené cereálie. Možno doplnit sušeným ovocem a ořechy. Pokud přidáme i bílkovinnou složku, např. jogurt či trochu sýra, nebudeme mít pocit hladu o to déle.

Rozhodně není dobré se nacpat těsně před tréninkem. Ponechejte alespoň hodinu pauzu mezi jídlem a sportem. Je to potřeba vyzkoušet, protože každý organismus reaguje jinak.

Po tréninku

Po sportovním výkonu bychom měli tělu co nejdříve dodat ztracenou energii ve formě sacharidů. Lze to udělat pevnou stravou i v nápojích. Jednoduché cukry nevadí. Najíst či napít bychom se měli do patnácti minut.

Pozor si ale dejme i na přísun bílkovin. Ty jsou ve fázi regenerace potřeba jednoduše řečeno k opravě svalové hmoty, narušené namáhavým fyzickým výkonem.

Vyšší obsah bílkovin by měl být obsažen i ve večerním jídle. Nebude nás přepadat pocit nočního hladu, protože bílkoviny se tráví déle nežli sacharidy, a budou použity pro obnovu i výstavbu nových tkání. Nejen svalů, ale i šlach, vazů, kůže atd.

Co jíst a k čemu je to dobré

Zelenina - čerstvá i vařená (lépe dušené, zachová si více vitaminů i minerálních látek), ovoce

Kysané mléčné výrobky – jogurty, kefír, podmáslí

Bílkoviny – v podstatě nejvydatnějším zdrojem je sója. Zkuste nahradit zažité maso potravinami s obsahem rostlinných bílkovin – tofu (uzené chutná snad každému), tempeh, v podstatě všechny luštěniny (nedoporučuji před tréninkem)

Tuky – rostlinné (olivový, řepkový, slunečnicový nejlépe za studena lisované)

Ořechy – obsahují prospěšné tuky, bílkoviny, vitamíny (E, B, kyselinu listovou...)

Pitný režim – ideální je čistá voda, minerálka, velmi naředěné džusy, při sportovním výkonu iontové nápoje (řeďte také raději více, než méně)

Čemu se vyhnout

- Jednoduché cukry, potraviny slazené rafinovaným cukrem, barvené a navoněné potraviny.

Pokud potřebujeme zdroj rychlé energie, poslouží sušené ovoce (např. datle, fíky, rozinky), banán. Z klasických sladkostí doporučuji kvalitní hořkou čokoládu.

- Přemíra masa (jde to i bez něj), obzvláště tučné, o salámech, uzeninách ani nemluvě

- Živočišné a ztužené tuky (máslo, sádlo, levné margaríny...)

- Bílá mouka a výrobky z ní

- Konzervované výrobky

- Slazené a barvené nápoje (i light), káva a čaj ve velkém množství (odvodňují a zatěžují ledviny)

Jez do polosyta

Sama se řídím radou, kterou jsem kdysi dostala: "Jez do polosyta to, na co máš chuť, a to, co máš nejradši, co nejvíc omez."

Vše totiž může být v malém množství lék a ve velkém jed.

Neodpustím si na závěr jednu praktickou poznámku. Pokud chcete nějaký doplněk, gel, tyčinku či ionťák použít při závodě, zkuste to již nyní při tréningu. Ne vždy vám musí sednout. Zjistit to na třicátém kilometru ostrého závodu by byla velká škoda.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pití?
Díky moc za seriálek, taky už se trochu začínám orientovat jak a na co jezdit, aby šla výkonnost trochu nahoru nebo aspoň na stejné úrovni. Doufám, že bude pokračování také co jíst, což je ještě víc důležitější než jídlo.
  • Autor Michal
  • Datum a čas 19.5.2009 12:55
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Podyjí AKTUÁLNĚ 2018

Podyjí AKTUÁLNĚ 2018

ZNOJMO Drobné ale zajímavé zprávičky z jihu Moravy. Od dolního toku řek Dyje, Jihlava a Svratka.... celý článek

The famous Italian Bikepark Livigno will open for a new summer season

Cyklonovinky 2018

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

FAVORIT Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Bílá vína kralují Znojemsku, přijeďte je ochutnat!

Bílá vína kralují Znojemsku, přijeďte je ochutnat!

Veltlínské zelené, Müller Thurgau, Sauvignon, Ryzlink rýnský a Rulandské šedé jsou nekorunovanými králi Znojemska. Tato pětice odrůd bílých vín patří k nepěstovanějším ve znojemské vinařské podoblasti.
The famous Italian Bikepark Livigno will open for a new summer season

The famous Italian Bikepark Livigno will open for a new summer season

Saturday the 9th of June Mottolino Bikepark in Livigno will open again for a new long season lasting until the 30th of September. After a snowy winter, it is time to bring back the
Cesta na západ: už jen 750 kilometrů!

Cesta na západ: už jen 750 kilometrů!

VIDEO Nejprve jsem spojil severní a jižní pól Česka. Napřesrok jsem přejel na kole z východu na západ republiky. Nejdelší přímka na území naší země měří 493 km. Naplánovanou trasu mám o tři
Podyjí AKTUÁLNĚ 2018

Podyjí AKTUÁLNĚ 2018

ZNOJMO Drobné ale zajímavé zprávičky z jihu Moravy. Od dolního toku řek Dyje, Jihlava a Svratka.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Cyklovíkend Sobenský rybník, Kymevo 22.-24.6. 22.6.
Moravia Sport - veletrh Olomouc, Flora 22.-23.6. 22.6.
Tálínský cyklomaraton Tálín 22.-24.6. Horská kola 22.6.
Lanšperským panstvím Ústí nad Orlicí, Cakle Cykloturistika, cyklistika, inline brusle 22.6.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 23.6.
Súľovské skaly - cyklomaraton Súľov Horská kola 23.6.
Vrchlabí-Špindl Tour - cyklomaraton Vrchlabí Horská kola 23.6.
Houštecký cyklomaraton Stará Boleslav Horská kola 23.6.
Hanušovická 50
Hanušovice Koloběžky 23.6.
Tour de Chodovar Březová u Sokolova Cykloturistika 23.6. 09:00

Diskuse

Koloběžka Milan, 21.6.2018 18:19, 8 příspěvků
Helma na kolo Marek, 21.6.2018 18:17, 16 příspěvků
nabídka půjčky armstrongholdingsplc, 20.6.2018 19:33, 6 příspěvků
doplnění Jarda, 20.6.2018 10:04, 2 příspěvky
Koloběžka Horydoly , 19.6.2018 15:30, 8 příspěvků
Helma na kolo Kuba Turek, 19.6.2018 15:22, 16 příspěvků
Koloběžka Mirek, 19.6.2018 12:50, 8 příspěvků
Helma na kolo Tomik, 19.6.2018 12:48, 16 příspěvků
Cestovní pojištění na hory Andjey, 19.6.2018 12:37, 4 příspěvky
doplnění Army-Store.net, 19.6.2018 10:51, 50 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Odkaz všem starým lidem: ... milan šupa, 21.6.2018 18:03
Re: Zdravá strava Horydoly , 19.6.2018 0:10
Re: Šumava Horydoly , 19.6.2018 0:04
Safe Footwear Michael Smith, 16.6.2018 10:44
Job: Showman na veletrh v... Horydoly , 7.6.2018 11:21
Kurz lezení na pískovcový... Horydoly , 5.6.2018 13:26
Bikesraz na Vysočině 2018 Horydoly , 4.6.2018 12:18
AVON Pochod Horydoly , 31.5.2018 2:17