Co a jak jíst na kole

Co a jak jíst na kole
SDÍLEJ:
Zuzana Kocumová je Královnou Jizerských hor. Loni vyhrála Cyklo Jizerskou 50 a v letošním zimním závodě na běžkách skončila třetí. Kdo jiný by tedy měl radit, jak se co nejlépe připravit na první červnový víkend, kdy se pojede další cyklistický závod v Jizerkách?
Jak na to Horydoly jsou mediálním parterem cyklistického a lyžařského závodu Jizerská 50.

Jizerská 50 na Horydoly

SKI: Jizerská 50 Běžky 2009

BIKE: Jizerská 50 Cyklo 2008

Zuzana Kocumová je bývalá profesionální běžkařka (1996-2001), současná učitelka na Střední odborné škole na gymnáziu v Liberci (angličtina) a zastupitelka města Liberec (Unie pro sport a zdraví). V České televizi komentuje lyžařský sport.

Podobně jako dnes přináší Zuzana Kocumová rady na kolo, v zimě poskytovala své zkušenosti Kateřina Neumannová.

Zuzana Kocumová rozděluje poznatky na několik dílů. Nejdříve se věnovala přechodu z lyží na kolo, poté prvním tréningovým kilometrům a následovalo doporučení, jak se obléknout.

Každé kilo je navíc

Nejen sport, ale i pestrá a vyvážená strava může pomoci k dobrému pocitu ve vlastním těle.

Rady co, kdy a jak jíst, najdeme všude, většinou ve vazbě na módní téma jak zhubnout.

Samozřejmě, že každé kilo navíc se nám při sportu nepříjemně pronese. Ovšem zároveň bychom měli svou stravu přizpůsobit energetickým nárokům našeho těla.

Při jakémkoliv sportování je podstatně zvýšený energetický příjem. Proto usilovná snaha o hubnutí může přinést více škody než užitku. Zhoršená nálada, nechuť k jakékoliv činnosti, natož k tréninku, pomalejší myšlení – to vše může být důsledkem nevhodné snahy o shazování kil.

Základní poučka

* Dbejte na vyvážený přísun sacharidů, bílkovin a tuků (ideální poměr z nich přijaté energie je 50–60:30:10–20)

Sacharidy

* Sacharidy jsou základní zdroj energie. Přednost dáváme jednoznačně složitým cukrům (např. rýže, jáhly, těstoviny…), které slouží jako zdroj energie dlouhodobé, před jednoduchými (klasické sladkosti).

Bílkoviny

* Jsou to základní stavební kameny pro tvorbu tkání i enzymů, nukleových kyselin a další hmoty.

Tuky

* Nejvydatnější zdroj obsahuje v jednom gramu dvakrát více energie než u sacharidů a bílkovin. Tuky jsou nezbytné pro vstřebávání vitamínů v nich rozpustných, k tvorbě hormonů atd. Nikdy je nesmíme zcela vyloučit! Přednost dáváme tukům rostlinným před živočišnými.

Před tréninkem

Jídlo by nás mělo nastartovat a dodat energii. Ideální je vyšší obsah složitých cukrů, např. celozrnné pečivo, různé kaše a oblíbené cereálie. Možno doplnit sušeným ovocem a ořechy. Pokud přidáme i bílkovinnou složku, např. jogurt či trochu sýra, nebudeme mít pocit hladu o to déle.

Rozhodně není dobré se nacpat těsně před tréninkem. Ponechejte alespoň hodinu pauzu mezi jídlem a sportem. Je to potřeba vyzkoušet, protože každý organismus reaguje jinak.

Po tréninku

Po sportovním výkonu bychom měli tělu co nejdříve dodat ztracenou energii ve formě sacharidů. Lze to udělat pevnou stravou i v nápojích. Jednoduché cukry nevadí. Najíst či napít bychom se měli do patnácti minut.

Pozor si ale dejme i na přísun bílkovin. Ty jsou ve fázi regenerace potřeba jednoduše řečeno k opravě svalové hmoty, narušené namáhavým fyzickým výkonem.

Vyšší obsah bílkovin by měl být obsažen i ve večerním jídle. Nebude nás přepadat pocit nočního hladu, protože bílkoviny se tráví déle nežli sacharidy, a budou použity pro obnovu i výstavbu nových tkání. Nejen svalů, ale i šlach, vazů, kůže atd.

Co jíst a k čemu je to dobré

Zelenina - čerstvá i vařená (lépe dušené, zachová si více vitaminů i minerálních látek), ovoce

Kysané mléčné výrobky – jogurty, kefír, podmáslí

Bílkoviny – v podstatě nejvydatnějším zdrojem je sója. Zkuste nahradit zažité maso potravinami s obsahem rostlinných bílkovin – tofu (uzené chutná snad každému), tempeh, v podstatě všechny luštěniny (nedoporučuji před tréninkem)

Tuky – rostlinné (olivový, řepkový, slunečnicový nejlépe za studena lisované)

Ořechy – obsahují prospěšné tuky, bílkoviny, vitamíny (E, B, kyselinu listovou...)

Pitný režim – ideální je čistá voda, minerálka, velmi naředěné džusy, při sportovním výkonu iontové nápoje (řeďte také raději více, než méně)

Čemu se vyhnout

- Jednoduché cukry, potraviny slazené rafinovaným cukrem, barvené a navoněné potraviny.

Pokud potřebujeme zdroj rychlé energie, poslouží sušené ovoce (např. datle, fíky, rozinky), banán. Z klasických sladkostí doporučuji kvalitní hořkou čokoládu.

- Přemíra masa (jde to i bez něj), obzvláště tučné, o salámech, uzeninách ani nemluvě

- Živočišné a ztužené tuky (máslo, sádlo, levné margaríny...)

- Bílá mouka a výrobky z ní

- Konzervované výrobky

- Slazené a barvené nápoje (i light), káva a čaj ve velkém množství (odvodňují a zatěžují ledviny)

Jez do polosyta

Sama se řídím radou, kterou jsem kdysi dostala: "Jez do polosyta to, na co máš chuť, a to, co máš nejradši, co nejvíc omez."

Vše totiž může být v malém množství lék a ve velkém jed.

Neodpustím si na závěr jednu praktickou poznámku. Pokud chcete nějaký doplněk, gel, tyčinku či ionťák použít při závodě, zkuste to již nyní při tréningu. Ne vždy vám musí sednout. Zjistit to na třicátém kilometru ostrého závodu by byla velká škoda.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pití?
Díky moc za seriálek, taky už se trochu začínám orientovat jak a na co jezdit, aby šla výkonnost trochu nahoru nebo aspoň na stejné úrovni. Doufám, že bude pokračování také co jíst, což je ještě víc důležitější než jídlo.
  • Autor Michal
  • Datum a čas 19.5.2009 12:55
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

CYKLOBUSY Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Singltrail Praha - Letňany

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Bike Adventure: za romantikou Posázaví

Bike Adventure: za romantikou Posázaví

Nejpopulárnější orientační závod dvojic na horském kole Bike Adventure se po roční pauze letos uskuteční v novém, podzimním termínu 28. - 30. září v Posázaví. Centrum závodu bude ve sportovním a rekreačním středisku U Starého
Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

CYKLOBUSY Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Vynikajícího úspěchu dosáhly české týmy na letošním 31. ročníku extrémního závodu Dolomitenmann v Rakousku. Amatérský ODLO Team si v kategorii neprofesionálů došel pro vítězství a celkové jedenácté místo, profesionálové z ČEZ Group finišovali na
Singltrail Praha - Letňany

Singltrail Praha - Letňany

VIDEO Čtyři singltrailové stezky jsou vybudované na zarůstající navážce za sídlištěm Letňany. Jejich celková délka je 5700 metrů. Všechny trasy jsou okruhy, a je tedy nezbytné šlapat do kopce i sjíždět s kopce.
Obtížnost MTB tras u Lago di Garda

Obtížnost MTB tras u Lago di Garda

Blíží se konec léta, opadnou největší horka. To nejlepší čas na výpady s horskými koly na Gardu.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ILTM - veletrh luxusního cestování Mexiko, Riviera Maya 24.-27.9. 24.9.
The North Face - výprodej Zdiby, Pointpark 25.9.
Monaco Yacht Show - veletrh Monte Carlo 26.-29.9. 26.9.
Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 26.-28.9. 26.9.
Bike Adventure Zbraslavice 28.-30.9. Scorelauf horská kola 28.9.
Gočárovy schody - cyklomaraton a běh Hradec Králové Horská kola 28.9.
Horolezecký festival Český ráj Hrubá Skála 28.-30.9. 28.9.
Templářská cyklostezka - zamykání
Oslavany Cykloturistika 28.9.
Cyklobraní - cyklomaraton Valtice Horská kola 29.9.
Žacléřská 70 - cyklomaraton Žacléř Horská kola týmy 29.9.

Diskuse

oba dva Pišišvor, 25.9.2018 14:10, 1 příspěvek
oprava albireo, 23.9.2018 5:33, 3 příspěvky
Letní čas aztli, 22.9.2018 17:18, 8 příspěvků
Rovnodennost aztli, 22.9.2018 16:59, 3 příspěvky
tip Hugo, 21.9.2018 9:54, 2 příspěvky
tip Mrkat, 20.9.2018 22:37, 2 příspěvky
Působivé Medvědobijka, 19.9.2018 23:09, 3 příspěvky
informace k ferratě Vodní... martin, 18.9.2018 18:41, 6 příspěvků
Solden radši NE právník, 18.9.2018 11:03, 3 příspěvky
Tipy na svačiny Klea, 16.9.2018 13:20, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

EPO Festival Praha Horydoly , 26.9.2018 0:26
Re: Diashow Praha Horydoly , 26.9.2018 0:26
O smyslu českých dějin v ... Horydoly , 25.9.2018 18:07
Scott outlets Horydoly , 23.9.2018 20:50
Jižní Čechy na kole Horydoly , 22.9.2018 0:19
Plavební sezóna na Schwar... Horydoly , 22.9.2018 0:15
Český Krumlov: sklizeň vi... Horydoly , 22.9.2018 0:12
Re: The North Face - výpr... Horydoly , 21.9.2018 17:16