Co je na kole důležité? Jíst a pít!

Co je na kole důležité? Jíst a pít!
Na horském kole.
Autor snímku Maloja
SDÍLEJ:

Když na bikera přijde hlad, je už pozdě jíst. Když dostane žízeň, pití mu nepomůže. Měl se najíst a napít, dokud na něj nepřišel hlaďák. Pět jídel denně je základ a k tomu drobná sousta a hlty za jízdy. 

Sice si správně pamatujete, že v tucích je spousta energie, což je jeden z důvodů, proč lidé, kteří si potrpí na tučná masa, mají problémy s obezitou, ale při sportování to vypadá trochu jinak.

Tělo potřebuje na zpracování energie z tuků delší čas. Proto když si dáte tučný oběd, budete se cítit unavenější. Jídlo vám bude dlouho ležet v žaludku, což se podepíše také na vašem výkonu. Platí to také o sladkých tyčinkách, které mají například v polevách hodně tuku.

Nezkušení cyklisté se občas dostanou do stavu hypoglykemie. Prudce jim poklesne hladina cukru a najednou nemohou šlápnou do pedálu, neudrží se v sedle, a pokud rychle nezastaví, klidně spadnou rovnou z kola na zem. Tomu se musíte za každou cenu vyhnout. Jezte a pijte podle jednoduchého schematu.

Snídaně: sacharidy

Nejdůležitějším jídlem dne je snídaně. Jednoznačně! Neustále to opakují všichni, kteří mají se stravováním co do činění - od lékařů, přes výživové poradce, trenéry až po kuchaře.

Kdo se po ránu dobře nenají, bude mít špatný den. Na kole to platí dvojnásob. Snídaně ve vašem cyklistickém dnu by měla obsahovat především sacharidy. Ideální jsou vločky s čerstvým nebo sušeným ovocem, klidně si ale můžete dát sladký koláč, makové buchty nebo čokoládový croissant.

Pokud bydlíte v hotelu, rozhodně nejezte anglickou snídani s vejcem a slaninou. To je jídlo pro těžce pracující námořníky nebo dřevorubce. Vás by při svižném švihu tlačilo ještě dlouho v žaludku.

Když snídani zapijete hořkým čajem, ředěným džusem, nebo čistou vodou bez bublinek, uděláte pro sebe to nejlepší. Jestli jste zvyklí na ranní kávu, nijak vám neuškodí. Nejspíš vás nakopne do dobré nálady a trochu zvedne tlak.

Přesnídávka: energetický gel

Po snídani byste si měli udělat nejméně hodinovou pauzu. Tělo potřebuje hodně energie na trávení a zároveň při tom do žaludku stahuje hodně krve. Kdybyste vyrazili hned, byli byste v sedle jako mátohy. Závodníci kvůli jídlu a odpočinku vstávají velmi brzy.

Pokud plánujete jízdu delší než hodinu, budete muset svačit. Každou půlhodinu byste měli něco sníst. V pomalém tempu na to stačí energetické tyčinky, cykloturistům dokonce čokoláda nebo jiné sladkosti, při vysokém výkonu je třeba získávat sílu z energetických gelů.

Pít budete muset nejméně dvakrát častěji. Bidon nebo camelbak je potřeba vysávat každých deset až patnáct minut.

Oběd: rýže nebo těstoviny

Lehký a zároveň energeticky bohatý oběd vám dodá chuť dorazit odpoledne do cíle. V jižních zemích a Dolomitech si dávají cyklisté především těstoviny. V českých vesnických restauracích si dejte raději rýži bez tuku nebo vařené brambory s bílým masem, jako je pstruh nebo kuře, protože málokterý tuzemský kuchař umí udělat těstoviny dobře a chutně.

Místo zákusku poslouží zeleninový salát. Jako hlavní jídlo by však dodal vašemu tělo příliš málo energie.

K pití si můžete dát pivo, jen pokud jste na ně zvyklí a zároveň už nepojedete na doraz. Alkohol, byť v malém množství, snižuje vaši fyzickou výkonnost. Jinak je nejvhodnější voda bez bublinek nebo trochu oslazený čaj, ať už studený nebo vlažný.

Svačina: banán

Odpoledne záleží na tom, v jakém tempu a jak daleko ještě pojedete, ale stejně jako po snídani byste si měli nechat odlehnout aspoň hodinu, než sednete na kolo. V Alpách na dlouhých túrách to bikeři řeší tak, že obědvají v chatě nebo hospodě na horském sedle. Odtud po obědě jednou dolů, což funguje trochu jako odpočinek. Za další hodinu už je zase potřeba jíst.

Kromě gelů a podobných nepřirozených pochutin se často jí banány. Nejoblíbenější ovoce mezi vytrvalci totiž obsahuje nejen energii, ale také draslík, který se vylučuje v potu a jeho nedostatek způsobuje mimo jiné křeče a předčasnou únavu. V zásobě je dobré mít v batohu tatranku nebo jinou sušenku, případně oříšky nebo rozinky.

Když nestihnete večer vlak, jízda lesem se nechtěně protáhne či v horách se omylem dostanete do jiného údolí, jako byste nouzovou zásobu energie našli. Když po ní sáhnete, už asi nebudete v závodní rychlosti, a proto nevadí, že nepůjde o nejrychlejší zdroj vaší síly.

Večeře: bez tuku

Hobíci a rekreační jezdci se nemusejí zase až tak hlídat, tak si dejte co vám chutná. Vyvarujte se jen tuku a velkého množství alkoholu. Zítra by vám ztěžkly nohy.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Bez sacharidů

Na svém propagačním blogu píšeš že ani na zahrádku nedojedeš na kole a musíš autem. A že bys 50 km neujel. To je nejaké divné, jak se tady naparuješ.

  • Autor Nobody
  • Datum a čas 5.4.2016 11:51
Reaguj
Bez sacharidů

Léta se s přítelkyní stravujeme stylem paleo, tedy žádný cukr, sladkosti, téméř bez brambor, chleba, těstovin, rýže, knedlíku, buchet a podobně. Nic z obilí nebo kukuřice. Jíme hodně masa, hodně zeleniny, nevyhybáme se tučným pokrmům nebo pravé šlehačce do kávy. O obezité se u nás nedá mluvit ani mimo letní cykloturistické sezóny a že bych neujel 80km s 1.000 m převýšením se nedá mluvit ani náhodou. Nejím každou hodinu, spíš po dvou až třech hodinách sušené ovoce a poctivou čokoládu mezi tučnu snídaní a tučným obědem či večeří. Moje zkušeností popisuji na http://cykloturistika.net/ . Možná kdybych byl závodník, jedl bych jinak, ale spousta lidí viní za obezitu tuk a neuvědomuje si, že problémem je cukr, ve všem a všude a jeho přebytky, které télo nesplálí.

  • Autor Ďusi
  • Datum a čas 5.4.2016 07:16
Reaguj
fyziologie
Kubo, skutecne veris pohadce, ze to co spapas budes hned za hodinu palit pro pohon vlastniho tela? Co si takhle zopakovat neco z fyziologie a na zacatek zacit treba s cestou jidla v case ..hodinach..travicim traktem?:-)) Sorry, ale kdyz se rano nadlabu, a zacnu slapat do pedalu, tak rozhodne nepalim to co jsem rano zozral, spis co vcera, vecer, odpoledne a tak podobne, ale pocitove to beru, to jo, kdyz se uspokoji chutove poharky a v zaludku "nekruci" slape se s lepsim pocitem, inu doba plna vykonu a soutezi a soutezi a vykonu...hrozna to ta dnesni doba:-))
  • Autor haha
  • Datum a čas 9.4.2014 17:03
Reaguj
Celkem 3 příspěvky v diskuzi


Alpy AKTUÁLNĚ 2017

Alpy AKTUÁLNĚ 2017

ZAKÁZANÉ DRONY Kde je co v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.... celý článek

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Čelovka na léto i zimu CEL-TEC HL 150R

Čelovka na léto i zimu CEL-TEC HL 150R

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Chystáte se na hory? Jako každou zimu se sbalíte a s celou rodinou vyrazíte lyžovat… Na české hory anebo třeba do Alp. Zkontrolujte si pořádně, jestli jste na nic nezapomněli
TEST Bílé světlo a červená blikačka Crussis na kolo nebo koloběžku

TEST Bílé světlo a červená blikačka Crussis na kolo nebo koloběžku

Elektrocyklistická a koloběžkářská značka Crussis prodává malá a výkonná světla pod svým jménem. Výroba je jako u většiny těchto výrobků v Číně a okolních asijských zemích. Vyzkoušeli jsme je v sychravých podzimních večerech a nocích.
Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

MALÁ FATRA Zajímá vás, kde se dá projet na lyžích, kde se leze po skalách, jaké podmínky vládnou na hřebenech, jak jsou nateklé ledopády, nebo jaká chata je otevřená? Přinášíme aktuální
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

JAN HŘEBAČKA Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Alpy AKTUÁLNĚ 2017

Alpy AKTUÁLNĚ 2017

ZAKÁZANÉ DRONY Kde je co v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Pardubické Vánoce - veletrh Pardubice, Ideon 15.-17.12. 15.12.
Vánoční vyjížďka na kolech Znojmo, Cyklo Kučera 24.12.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Oščadnica 29.-30.12. 29.12.
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 5.-7.1. 5.1.
Cyklocestování - festival Hradec Králové 6.-7.1. 6.1.
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 10.-14.1. 10.1.
Cyklocestování - festival Frýdek-Místek, Vlast 12.-14.1. 12.1.
Matka - veletrh Finsko, Helsinky 18.-21.1. Cestovní ruch 18.1.
Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 18.-21.1. 18.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 20.-28.1. 20.1.

Diskuse

Snowboard Honza, 14.12.2017 23:16, 4 příspěvky
Poprvé na lyže Katka, 14.12.2017 23:06, 3 příspěvky
Analog instruktor, 14.12.2017 17:24, 1 příspěvek
bolest kloubů Jana, 13.12.2017 23:01, 4 příspěvky
Chyba Nobody, 13.12.2017 22:57, 4 příspěvky
Chyba Arcikacíř, 13.12.2017 19:56, 4 příspěvky
No tak nic no wiki, 13.12.2017 13:41, 1 příspěvek
Učení dětí Horydoly , 12.12.2017 23:40, 3 příspěvky
Chyba Nobody, 12.12.2017 23:30, 4 příspěvky
Snowboard Ondra, 12.12.2017 21:30, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Co bylo podstatou původní... milan šupa, 14.12.2017 19:30
Re: Galasova cyklojízda V... Horydoly , 14.12.2017 15:58
Re: Cyklojízdy Vánoční a ... Horydoly , 14.12.2017 15:55
Dolní Rakousko Horydoly , 13.12.2017 0:54
Festivaly na Slovensku Horydoly , 9.12.2017 13:31
POJIŠTĚNÍ CHUBB Horydoly , 9.12.2017 13:14
WIZZ AIR OBJEDNAL DALŠÍCH... Horydoly , 9.12.2017 13:12
Emirates oslavuje svůj 10... Horydoly , 9.12.2017 13:10