Další zbytečný fascikl: Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy

Další zbytečný fascikl: Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy
Pes má také své místo v cyklistické dopravě.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Vláda tento týden schválila Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy. Zelení aktivisté a nadšenci pro budování cyklostezek tento dokument přivítali. Podobných fasciklů však tato i minulé vlády popsaly již mnoho a není to příliš znát.

Na Strategii pracovalo mnoho let několik výzkumných ústavů, protlačovali ho politici a ptali se na něj zelení. Lhostejný nebyl ani některým starostům a zastupitelům. Co je ovšem jejím výsledkem?

Že cyklistika je zdravá a neznečišťuje ovzduší. A na budování cyklostezek budeme čerpat peníze od Evropské unie. Zbytek je souhrnem všeobecně známých faktů, výzkumných zpráv a názorů na fungování dopravy.

Autor tohoto textu odhaduje, že se díky Národní strategii cyklistické dopravy v České republice nic nezmění.

Vždy bude záležet na přístupu místních lidí, zdali chtějí jezdit na kole, nebo ne. Velká města si každý rok dávají na nátlak aktivistů do rozpočtu desítky miliónů korun na rozvoj cyklistické dopravy (rozuměj vybudování cyklostezek) a na konci roku je v lepším případě uvádějí jako nevyčerpané položky, v horších případech maskují vydané peníze na obyčejné silnice či chodníky za stavby pro cyklisty. Je jen několik výjimečných měst, které na cyklisty opravdu myslí, a lidé tam na kole jezdí do práce zcela běžně.

Cyklotrasy pro rekreační vyžití se někde budují promyšleně a s citem pro přírodu i byznys, jinde značkaři neustále bojují s ochranáři a v dalších lokalitách se zase peníze lijí do značení každé okresní silnice žlutými cykloznačkami.

REKREAČNÍ CYKLOTRASY

Existují v zásadě čtyři různé přístupy k regulaci cyklistiky v terénu. Uvádíme jejich příklady

Cyklisty nechceme a povolíme jim vjezd jen na silný nátlak veřejnosti na malou část komunikací

+ jasně dáváme najevo, že cyklisté přírodě škodí

- u větších území nelze restrikci plně dodržet, správce území je negativně vnímán veřejností, velké náklady na dohled nad cyklisty a osvětovou činnost

Příklad: Krkonošský národní park

Velcí hráči: místní orgány ochrany přírody, lesácká a myslivecká veřejnost, někteří vlastníci pozemků

Některé stávající turistické stezky a silnice označíme jako cyklistické stezky

+ stáhneme část cyklistů do vhodného koridoru, veřejné mínění to ocení

- konflikty mezi pěšími turisty, místními obyvateli a cyklisty, ohrožení cyklistů automobilovou dopravou na silnicích, zbytečné náklady na zdvojené značení (pro cyklisty a pěší, nebo cyklisty a auta), zmatek v mapách a cyklistických průvodcích

Příklad: okolí Prahy

Velcí hráči: Klub českých turistů, Ministerstvo životního prostředí, většina samospráv

Oddělíme cyklisty od pěších turistů

+ většina cyklistů pojede po doporučených a vyznačených trasách, podstatné snížení rizika střetu pěších a cyklistů, je možné vybudovat informační síť (mapy, průvodce, rozcestníky, letáky…), při dobré propagaci si rychle nakloníme veřejné mínění, místní samosprávy a podnikatelé síť cyklostezek využijí v delším časovém horizontu pro své podnikání

- časová náročnost vybudování a poté prezentace veřejnosti, zprovoznění cyklostezek stojí nějakém peníze, výběr tras musí provádět všestranně erudovaný odborník (sport, místopis, ochrana přírody, historie, podnikání…), koncept by měl být jasný a musí s ním souhlasit všechny zainteresované složky

Příklad: bývalý sovětský prostor Ralsko

Velcí hráči: některé mikroregiony a spolky obcí, kraje, mapová nakladatelství

Necháme stav samovolnému vývoji

+ v současnosti nejde o velký problém, není potřeba vyvíjet žádné úsilí, případné negativní účinky se omezují na jednu lokalitu a veřejné mínění se neobrací proti vlastníkům pozemků

- latentní konflikty občas vyvřou na veřejnost, v některých lokalitách dochází ke sporům mezi pěšími, cyklisty, ochranáři, správci lesů a majiteli pozemků

Příklad: Karlštejnsko

Velcí hráči: správy Chráněných krajinných oblastí, majitelé lesů, zemědělci

CYKLISTICKÉ ZNAČENÍ

Klub českých turistů se zaměřuje na silniční cykloturistiku a dálkové trasy

Kritika: Značení je zbytečné, protože zdvojuje běžné automobilové značení. Dálkové trasy jsou skoro k ničemu, protože kolik lidí jede za rok např. týdenní putování z Prahy do Vídně? ·

Vydavatelé map a průvodců navrhují vlastní doporučené trasy

Kritika: Výběr tras není vyrovnaný, někdy jsou vhodné pro rodiny s dětmi, jindy jde o náročnou túru. Navíc neexistuje jednotná evidence pro celou Českou republiku.

Místní organizace realizují lokální cykloznačení

Kritika: Značení v terénu není jednotné, jeho kvalita je kolísavá. Jednotlivé lokality na sebe nenavazují a nevytvářejí jednotnou síť značených cest. Propagace takových tras je mizivá.

Městské cyklostezky

Kritika: S výjimkou několika měst nejsou cyklostezky použitelné. Jejich systém není v terénu dopracovaný, cyklisty ohrožuje automobilový provoz. Nefunguje cyklistická doprava uvnitř města ani na výpadovkách směrem ven do přírody.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Kritika
Jo, omlouvám se a beru zpět. Trochu jsem vypěnil nad titulkem. Ale ve svý odpovědi máš téměř naprostou pravdu. Téměř proto, že i novináři jsou občani jako každej jinej a tak můžou klidně připomínkovat, nejenom úřady, nevládky a kdovíkdo ještě. Ale moje kritika byla samozřejmě v tomhle příúpadě mimo mísu.
  • Autor Kuba K.
  • Datum a čas 2.8.2004 15:05
Reaguj
Re: Re: Re: Kritika
Ony ale nejsou Lesy CR s.p. organizaci, ktera k Cyklostrategii prijimala podnety. Pripominky mely byt smerovany na Centrum dopravniho vyzkumu, Ministerstvo dopravy, ci Vladu CR. Navic uzaverka pripominek ke zneni Cyklostrategie byla loni koncem kvetna (5/2003) na verejne konferenci v Srni na Sumave. Z terennich cyklistu tam byli jen (pokud vim) pani Petr Doubalik, Lukas Brzak, Tomas Kvasnicka, Adolf Jebavy, Bohuslav Haj a ja....
Reaguj
Re: Re: Kritika
Ono je to úplně přesně tak, že tento článek vychází z části jednoduché analýzy vztahu cyklistiky, majitelů pozemků a zájmových subjektů, kterou jsme na jaře zpracovali spolu s bratrem Ondřejem pro firmu Lesy ČR jako největšího vlastníka pozemků, kde se jezdí na kole. Týkala se hlavně neuralgických bodů těchto vztahů. Takže jsem v tomto ohledu ne zcela dodržel zásadu nestrannosti a zároveň ne že bych tuto kritiku vyslovoval, až když už bylo pozdě.
Reaguj
Re: Kritika
Nejsem si jist pane Turek, zda nahodou Vy, nebo nejaky Vas pribuzny nectete el. konferenci Montana, prip. Velo (kam jsem info take posilal). Do Montany jsem v 3/2003 poslal info o konferenci o Cyklostrategii: http://mailman.natur.cuni.cz/mailman/private/montana/2003-March/msg00090.htmlJiz v 11/2002 jsem vsak tamtez vyzyval cyklisty k zaslani pripominek k Cyklostrategii:http://mailman.natur.cuni.cz/mailman/private/montana/2002-November/msg00002.html Problematika se vsak musi i pres schvaleni Cyklostrategie vladou CR dale formulovat a upresnovat (zrovna dnes jsem dostal nekolik novych materialu k vyjadreni), proto by meli prip. zajemci o vliv na obsah Cyklostrategie navazat kontakt s Ing. Martinkem z CDV http://www.cdv.cz - Sekce cyklistické a pěší dopravy.
Reaguj
Kritika
Kubo, asi si už začínáš plést roli sdělovacích prostředků, ačkoliv jsi původně novinář. Do vládních materiálů by měli zasahovat politici, odborníci a případně veřejnost či organizace ji zastupující. Novináři referují, co se právě děje a případně, co to znamená. (A ještě jedna věc: o předběžném umístění dokumentu na internetových stránkách jsem nevěděl.)
Reaguj
Re: Re: Ale ale
Ale jo, to máš pravdu. Naprostou. A Kuba taky. Ale vládní program nebo strategie těžko může pohnout všemi nečinnými obcemi nebo kraji. Není možný to od něj ani očekávat. Já myslím, že je dobře, že tu konečně něco takového je a že třeba aspoň díky tomu budou nějaké peníze na budování opravdových cyklostezek a ne takových parodií, co předvádí třeba Praha. Nemyslím si , že je to "další zbytečný fascikl". Teda spíš doufám že není. Nelíbí se mi prostě jen to en bloc odsouzení toho "fasciklu", aniž by předcházela snaha jeho obsah ovlivnit, což bylo reálně možný.
  • Autor Kuba K.
  • Datum a čas 14.7.2004 11:25
Reaguj
Re: Ale ale
Já si nemyslim že jde o pláč. Naopak se mi líbí, jak autor výstižně popsal současný stav cyklostezek, ze kterýho mi občas je, mírně řečeno, na blití. Místo vzájemného osočování si radši zajeď omrknout jak se to dělá v Rakousku nebo Švýcarsku, nikomu to nevadí, nedochází ke konfliktům a všichni jsou spokojený.
  • Autor pospecz
  • Datum a čas 14.7.2004 08:56
Reaguj
Ale ale
Kubo kubo, pročpak tahle kritika nepřišla, když přijít měla? Ta strategie visela řadu týdnů na internetu - minimálně na webu Centra dopravního výzkumu - http://www.cdv.cz. Posílals svoje připomínky tam v době, kdy ještě mohlyž být zapracované? S křížkem po funuse je to pláč na špatným hrobě (skoro bych řek že vlastním).
  • Autor Kuba K.
  • Datum a čas 13.7.2004 15:23
Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

PRAHA Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Krkonošské cyklobusy vyjely do léta

Tour de Aleje 2018 v Přibyslavi

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

PRAHA Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Francie AKTUÁLNĚ 2018

Francie AKTUÁLNĚ 2018

Přinášíme novinky z turisticky nejznámější země naší planety. 
Krkonošské cyklobusy vyjely do léta

Krkonošské cyklobusy vyjely do léta

Krkonošské cyklobusy zahájily provoz v červnu. Vozí cyklisty i s jejich koly, ale také pěší turisty po celých Krkonoších. Auto tedy můžete odstavit pod horami a vydat se na libovolnou túru odkudkoliv kamkoliv
Tour de Aleje 2018 v Přibyslavi

Tour de Aleje 2018 v Přibyslavi

Sportovci, rodiny s dětmi nebo milovníci přírody šlápnou do pedálů a podpoří stromy kolem cest. V sobotu 14. července se u Přibyslavi podruhé uskuteční Tour de aleje pořádaná spolkem Arnika, během které odstartuje benefiční
Výstava Fenomén Favorit

Výstava Fenomén Favorit

V Národním technickém muzeu v Praze probíhá výstava mapující fenomén jízdních kol značky Favorit. Od 50. do 90. let minulého století se v rokycanském závodě vyráběla kola určená běžným cyklistům i speciální závodní kola

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Moravské vinařské stezky Mikulov Cykloturistika 21.7.
Transalp - etapový cyklomaraton Německo, Oberammergau 15.-21.7. 21.7.
Sudety MTB - cyklomaraton Polsko, Karpacz 22.-27.7. Horská kola 22.7.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 23.-26.7. 23.7.
Stupavský cyklomaraton Stupava 27.-29.7. Horská kola 27.7.
Železnou oponou na Trojmezí Hranice, Masarykovo náměstí Cykloturistika 28.7. 13:00
Tour de France Francie 7.-29.7. Silniční cyklistika 29.7.
Czech Cycling Tour Olomouc 9.-12.8. Silniční kola 9.8.
Kytlický minitriatlon Kytlice   11.8.
Bike sraz na Vysočině Žďár nad Sázavou 11.-12.8. Horská kola 11.8.

Diskuse

byl jsem tam xaver, 20.7.2018 16:08, 1 příspěvek
tvl xaver, 20.7.2018 14:42, 1 příspěvek
děkuji Lucie MIláčková, 19.7.2018 13:00, 6 příspěvků
Fondue Renata Selecky, 18.7.2018 17:36, 1 příspěvek
co je to? g, 16.7.2018 15:41, 1 příspěvek
Půjčka Suzan, 13.7.2018 17:02, 4 příspěvky
Prosím o test Horydoly - Andrea Černá, 13.7.2018 16:25, 4 příspěvky
Prosím o test tma@2p.cz, 13.7.2018 14:33, 4 příspěvky
elektrokola Ivo, 13.7.2018 8:45, 52 příspěvků
Kdy začnete oddělovat inz... vodák Marek , 12.7.2018 16:28, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Pražská vlastivěda 2018 Horydoly , 20.7.2018 0:34
Baleárské ostrovy Horydoly , 18.7.2018 14:26
Mezinárodní výstavy v Běl... Horydoly , 18.7.2018 10:23
Moravské vinařské stezky Pivoň Pivoň, 16.7.2018 1:06
Běžecké závody 2018 Horydoly , 14.7.2018 1:21
Letní dovolená čechů Jan Bratan, 11.7.2018 11:07
Letní dovolená Čechů? Horydoly , 9.7.2018 22:59
Brno, Brněnsko a Moravský... Horydoly , 9.7.2018 22:38