Dnes se koná další cyklojízda

Dnes se koná další cyklojízda
Pražská manifestační cyklojízda.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Dnes se se stejně jako každý třetí čtvrtek v měsíci, můžete bezpečně projet po ulicích v centru Prahy. Jindy jde o život.

Jak na to

Novinky z Evropy

Budapešťská cyklojízda pod názvem Kritická mez přilákala koncem dubna deset tisíc účastníků. Jelo se centrem maďarské metropole a přes dva dunajské mosty. Primátor Gábor Demszky přesto prohlásil, že město se zatím nebude zabývat cyklistickou dopravou.

V Londýně projížděla minulý týden centrem stovka cyklistů bez oblečení na protest proti znečištěnému ovzduší a nedostatku cyklistických stezek. Podobná akce se konala v dalších čtyřiapadesáti městech světa.

V Brně proběhla cyklojízda ke Dni Země z Náměstí Svobody do Šumavské ulice. Zúčastnilo se jí 250 cyklistů.

Horydoly podporují pražské cyklojízdy.

Dvouletá historie každoměsíčních cyklojízd centrem Prahy je spojená s celosvětovým hnutím Critical Mass (Kritická mez), jehož sympatizanté a účastníci se snaží hromadnými cyklojízdami skrze centra velkých měst poukázat na špatné podmínky místní dopravy na kole.

Neoficiální akce

"Pražské cyklojízdy stejně jako podobné akce v dalších státech nikdo oficiálně nepořádá, nemají svého pořadatele a vznikají spontánně," říká Jan Bouchal, který je součástí volného projektu Auto-mat propagující kromě jiného právě tuzemské cyklojízdy. "Chceme tím dát najevo, že kola jsou běžnou součástí dopravy a nemáme tedy zapotřebí žádat úřady o povolení k tomuto způsobu přepravy."

Příjemné počasí na projížďku

Poslední cyklojízda, která se konala v polovině května, se konala za krásného počasí. Vyjíždíme okolo šesté hodiny z parku na náměstí Jiřího z Poděbrad, stoupáme úzkými uličkami do Slezské a jako velký peloton o nějakých sto lidech se vezeme mírně z kopce po dobrém asfaltu k Náměstí Míru. Balík cyklistů se roztáhnul po celé šířce ulice a někteří řidiči aut začínají být nervozní. Viditelně je zklidňuje policejní hlídka na motocyklu, která se nenápadně připojuje za cyklisty a odděluje je od aut.

Začíná se šeřit, křížíme magistrálu, doprava vypadá přízračně. Všude stojí nastartovaná auta. Centrum je zablokované ne kvůli nám, ale je to běžný stav. Okolo Tančícího domu přejedeme Vltavu na Smíchov, vydáme se po nábřeží a vracíme se po mostě Legií na staroměstskou stranu. Míjíme Národní divadlo a Staroměstskou radnici, znovu jedeme přes most pod Letnou a peloton se rozjíždí každý po svém v okolí Strossmayerova náměstí.

Ještě před tím nastává menší konflikt, když se dvě auta pokoušejí předjíždět cyklisty po tramvajových kolejích a posléze je vytlačují ze silnice. Policista na motorce není v dohledu, a tak problém řeší několik urostlých mládenců, kteří obstoupí auto a řidiči důrazně doporučí, aby raději odjel.

Co chtějí účastníci

Smyslem cyklojízd je poukázat na to, že cyklistika je plnohodnotný druh dopravy, ne jen rekreační a sportovní aktivita.

Domníváme se, že současná smutná realita, kdy v Praze na kole opravdu jezdí víceméně jen skalní příznivci a sportovci, je pouze důsledkem přetíženosti Prahy automobily. Kdyby nebyl na každém kroku ohrožován automobilovou dopravou, byl by podle našeho názoru cyklista v Praze mnohem více rozšířeným druhem.

Argument, že Praha je na podobné "výstřelky" příliš kopcovitá, nepovažujeme za seriózní a hodný vážné debaty. Díky převodům, kterými je vybavena většina kol, nejsou ani pražské "hory" cyklistovi překážkou.

Cyklistiku považujeme za zdravou a příjemnou formu dopravy, pokud jsou pro ni vytvořeny zdravé a důstojné podmínky. Ty právě v současné době v Praze neexistují, protože je jako dopravní prostředek značně přehlížená - na cyklistiku se v Praze vynakládá pravidelně 0-0,2% dopravního rozpočtu.

Našimi aktivitami se tedy snažíme podpořit rozvoj cyklistické infrastruktury a vytvoření takových podmínek pro používání jízdního kola, aby se mohlo stát běžným dopravním prostředkem a umožnilo bezpečnou a smysluplnou přepravu Pražanů.

Nejbližší cyklojízdy v Praze začínají tradičně u kostela na náměstí Jiřího z Poděbrad v 17:45 hodin.

 
SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

auta&kola
Dobry den,vcera jsem se zucastnil cyklojizdy Prahou.Bylo to uzasne.Na jedne strane prospor,volnost,radost z pohybu-na druhe nervozita,nasranost...Navrhuji jednoduche reseni vlade,jak vyznamne prispet do statniho rozpoctu:benzin a nafta 100,-Kc/litr a je vymalovano...Mesto patri rozhodne lidem a ne autum a smradu ze spalovacich motoru.
  • Autor Martin
  • Datum a čas 29.4.2011 11:41
Reaguj
cykloteroristi?
teda takovehle reakce bych opravdu necekal. v lete jezdim po praze temer jen na kole a pristup magistratu k budouvani stezek me primo sokuje. v mnoha mestech u nas i v zahranici se podarilo udelat kvalitni a hustou sit stezek i za cenu toho, ze bude ukrojen kus chodniku nebo ulice a jezdi tam na kole mnohem vic lidi. v praze je dlouhodobe pristup takovy, ze se obcas na nejaky roh da ukazatel, ze nekam patrne vede stezka, ale uz je na cyklistovi, aby si ji nasel. vic udelat nelze, protoze jsou v praze kopce! a take by nebylo tolik mista pro auta. osobne si myslim, ze kdyz by lidi v kolone videli, jak se cykliste po pripadne stezce dostanou nekam rychleji, tak by jim to treba taky secvaklo. uz dneska se pres centrum dostanu na kole rychleji nez autem. podobne akce mohou tezko nekoho zdrzet a tesim se, az se ji v srpnu zucastnim. jen si myslim, ze by mela vetsi efekt, kdyby se jezdilo dokola kolem magistratu v dobe, kdy jdou urednicci z prace, treba by si toho i vsimli. (to husky: to se zdrzovanim nekoho, kdo specha v sest vecer z jiraku na karlak za umirajici matkou autem jste myslel vazne???? ja obcas jedu odpoledne po nabrezi a specham i 40 minut)
  • Autor IA
  • Datum a čas 13.7.2005 13:48
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: pointa
1) Třeba tam, kde jsou místa pro parkování po obou stranách ulice, vybudovat jednosměrné cyklostezky (např. Příkopy, Revoluční, Dlouhá). 2) Např. Karlín, Žižkov, okolí Pohořelce. 3) např. Evropská, Podbaba, Michle. Mapa řeší mnohé, ale musí být aktuální a hlavně pravdivá. Je potřeba ji propagovat v médiích, umístit ji na tabule v centru města i na periferiích, a pod., aby se po trasách opravdu jezdilo.
Reaguj
Re: K poslední konané cyklojízdě
Tady není co zkoušet, nejedná se o žádný sportovní výkon, jen prudu v ovzduší plného výfukových plynů a nervozity.Tak ať se sepíše jasnej program s jasným a hlavně REÁLNÝM cílem, ať je vidět o co vám jde. Pak to bude mít podle mě smysl. Zatím mi ale stále není jasný.. B.
  • Autor Balů
  • Datum a čas 20.6.2005 07:42
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Re: pointa
1)Místa pro cyklostezky jsem si ve stávající zástavbě a to zejména v centru nevšiml, silniční pruh má svoji předepsanou šířku a zúžit ho pro jakékoliv další využití je nesmysl. 2)S odtahy aut, parkujících na cyklostezckách souhlasím, ale to funguje pouze tam, kde jsou ony pruhy pro kola, viz 1). 3)No a vydávat mapy se můžou donekonečna. Problém střetu řidičů a cyklistů to neřeší, dokud nebudou fungovat bezpečné trasy a jsme zase u bodů 1) a 2). Takže to je pořád dokola a já jsem stále skeptický. B.
  • Autor Balů
  • Datum a čas 20.6.2005 07:34
Reaguj
K poslední konané cyklojízdě
Účastnil jsem se poslední konané cyklojízdy, jel jsem poprvé, a musím říct, že jízda proběhla na prosto v poklidu, v žádném případě nešlo o žádné velké omezování automobillů. Jediný "incident" byl s jedním taxikářem, který se snažil vjíždět do kolony i přesto že i kdyby se mu to podařilo, by neměl kam v zácpě pokračovat. Každopádně se zůčastním znovu, a kdo tu remcá ať to zkusí a uvidí jak to vlastně je, každopádně akce smysl má a čím nás bude víc tím líp.
  • Autor Jan
  • Datum a čas 18.6.2005 14:01
Reaguj
Re: Re: Re: Re: pointa
Uskutečnitelné řešení? Jen co mne napadá okamžitě: 1) vyznačit na frekventovaných ulicích a případně chodnících v centru pruhy pro cyklisty (místa je dost), okamžitě odtahovat auta, která parkují na stávajících cyklostezkách (práce městských policajtů), revidovat stávající cyklostezky (např. jsou v nich umístěné sloupy, dopravní značky...), vydat mapu doporučených průtahů městem pro cyklisty.
Reaguj
Re: Re: Re: pointa
Já tomu rozumím, ale to má smysl v momentě, kdy se s tím DÁ NĚCO DĚLAT. Tady se nic dělat nedá (teda podle mě)a výsledek je jen spousta naštvanejch řidičů. Jo kdyby byl prostor na budování cyklostzek a chyběla legislativa (třeba vhodné řešení územního plánu) nebo lépe rozdělené peníze na jejich výstavbu, tak to chápu. Řekni mi jediné praktické a uskutečnitelné řešení a já vytáhnu kolo z kumbálu taky :-) B.
  • Autor Balů
  • Datum a čas 17.6.2005 16:07
Reaguj
Re: Re: pointa
Řekl bych, Balů, že "cílovou skupinou" nejsou ani tak řidiči. To by bylo asi vážně dost kontraproduktivní. "Vychovávat" by to spíš mělo (nebo ještě spíš upozornit na rostoucí skupinu nespokojených, co by chtěli jezdit po městě bezpečně na kole) úředníky magistrátu a městských čáastí a hlavně ty, kdo rozhodují o směřování investic - tedy zastupitele a radní.
  • Autor Kuba K.
  • Datum a čas 17.6.2005 15:13
Reaguj
Aha...
po přečtení některých příspěvků mám pocit, že za každodenní dopravní kolapas v centru Prahy vlastně můžou cyklisti :-)))
  • Autor pražák
  • Datum a čas 17.6.2005 14:50
Reaguj
Celkem 31 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků
Holandsko - země byciklů Michael Beranek, 23.3.2024 13:15, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Cyklistika jako národní s... Horydoly Open, 27.3.2024 0:51
Zdeno Chára se zúčastní z... Horydoly Open, 27.3.2024 0:46
Česko běží modře Horydoly Open, 27.3.2024 0:42
Běžecké závody 2024 Horydoly Open, 27.3.2024 0:40
Poklady Moravskoslezského... Horydoly Open, 15.3.2024 2:17
Vyberte si dovolenou z ve... Horydoly Open, 15.3.2024 2:14
Střední Čechy přivezou na... Horydoly Open, 15.3.2024 2:12
HOLIDAY WORLD & REGION WORLD Horydoly Open, 15.3.2024 2:10