Konec cykloturistiky v Českém ráji?

Konec cykloturistiky v Českém ráji?
SDÍLEJ:
V Českém ráji dosáhl počet cyklistů takového stavu, že se Správa chráněné krajinné oblasti rozhodla omezit jejich pohyb rozmístěním cedulek s označením \"Stezka pouze pro pěší\" a symbolem škrtnutého kola.
Jak na to Zájem médií

Kolem celé kauzy se roztočil mediální kolotoč. Na začátku stály články v denících MF Dnes a Právo, které citoval server Mountainbike.cz. Jezdci na kolech ohrožují hnízdiště chráněných ptáků. Jako reakci na tyto články publikoval regionální zpravodajský server Rajnet.cz velmi pěkně formulovaný příspěvek Cykloturistika s otazníky, jehož autorem je Jan Štěpánek. K uvedenému článku se v rámci diskusních příspěvků strhla bouřlivá debata, ve které se vyskytují názory z extrému do extrému. Zapojili se do ní i dotčení pracovníci Správy CHKO Český ráj. V dalších dnech pak na tomtéž serveru vyšly i další příspěvky od stejného autora. Vřele tyto články doporučuji k přečtení, je v nich mnoho dobrých myšlenek, které stojí za úvahu a které by mohly být stavebními kameny budoucí dohody. Další emotivně laděný článek s názvem Zakázané kolo v Českém ráji přinesl 20. dubna outdoorový magazín Horydoly.cz, opět doprovázený nekonečnými diskusními příspěvky. Šéfredaktor tohoto média Jakub Turek zaslal na Správu CHKO otázky a požadavek na seznam uzavřených tras, nicméně jeho komunikace se Správou CHKO uvázla po čase na mrtvém bodě. Otázky Správě CHKO zaslali také další, včetně autora tohoto článku. Správa CHKO však pod tlakem ze všech stran jen opakovaně vydávala neustále stejná prohlášení a obecné proklamace o nutnosti ochrany přírody v drobných obměnách. V tomto duchu se nesla i oficiální tisková zpráva. Důležitým krokem ale bylo, že tlak vyvolaný zájmovými skupinami inicioval svolání pracovního semináře Cyklistika v Českém ráji.

Proč s vámi nemluvím (z dopisu Lenky Šoltysové)

...musím podotknout, že není zrovna férové mé odpovědi na Vašem Horydoly.cz komentovat. Pokud tak bude dále pokračovat, nemám důvod Vám již odpovídat. Není to ani v mém časoprostoru, který mám k dispozici, reálné. V současné době intenzívně pracujeme na našich internetových stránkách, kde budou veškeré aktuality ze Spravy CHKO Český ráj k dispozici..." (Poznámka redakce: CHKO Český ráj nemá funkční internetové stránky.)

Umístění tabulek samozřejmě okamžitě vyvolalo nesouhlasný postoj, ba přímo vlnu nevole na straně cyklistů, kteří se cítí být omezováni.

Omezení pohybu cyklistů přirozeně vyvolalo také obavy podnikatelů v turistickém ruchu. Ti již v září minulého roku, kdy se začaly objevovat obnovené tabulky s omezením pohybu cyklistů, sepsali výzvu Aktivní turistika v Českém ráji, ve které se obrací na Správu CHKO, "aby citlivě a s porozuměním brala v úvahu potřeby organizované aktivní turistiky…", pod kterou se jich podepsalo několik desítek. Spatřují v omezování cyklistiky, ale i dalších forem aktivních sportů v Českém ráji, omezování zájmu klientely, na které jsou existenčně závislí. Mají samozřejmě ze svého pohledu pravdu.

Pokud dojde k citelnému zásahu do možností trávení volného času v Českém ráji, logicky se to musí projevit v zájmu veřejnosti o tuto oblast. V určitých sportech, jako je lezení po skalách, jistě ano. Je ale otázka, zda současná omezení jsou takového rozsahu, aby se podobný scénář mohl odehrát. Že i to je reálné dokládá jeden z diskusních příspěvků za článkem pana Štěpánka, kde se již nechal jeden z diskutujících slyšet, že Český ráj plný zákazů ho už neláká

Zákazy versus informace

Jakkoliv se to někomu nelíbí, faktem je, že na území Českého ráje byla rozmístěna bezmála stovka informačních tabulí, které vymezují stezky pro pěší a tím logicky vylučují pohyb cyklistů. Přestože Správa CHKO ujišťuje, že za takovýmito cedulemi nebude cyklisty pokutovat, nelze vyloučit komplikace. Vedoucí Správy CHKO Český ráj Lenky Šoltysová k těmto cedulkám říká: "Na území CHKO Český ráj nebyl umístěn Správou CHKO Český ráj žádný zákaz vjezdu cyklistů. V roce 2003 v říjnu bylo rozmístěno 91 informačních cedulek s žlutým nápisem STEZKA POUZE PRO PĚŠÍ, Správa CHKO Český ráj a černým přeškrtnutým kolem na žlutém kulatém podkladu červeně lemovaném. Tato podoba a forma byla zvolena na základě úplné likvidace původních informačních dřevěných cedulek, kde bylo pouze přeškrtnuté kolo a na základě obdobných cedulí na jiných CHKO v České republice."

Požádali jsme tedy zástupce Správy chráněné krajinné oblasti Český ráj o rozhovor.

Jaké přesně definované důvody vedly Správu CHKO k omezení pohybu cyklistů na některých stezkách Českého ráje?

Jan Šimice: Rozmach cykloturistiky v Českém ráji je v posledních letech stále významnější. Cykloturisté se dají rozdělit do dvou skupin: 1. rekreanti poznávající krásy Českého ráje a 2. adrenalinoví jezdci. První skupina, jezdí po značených trasách a vzhledem ke své neznalosti území někdy po pěší turistické značené cestě zabloudí na místo, kde je to pro jízdu na kole nevhodné (vznik erozních rýh, výskyt zvláště chráněného druhu rostlin či živočichů atd.) nebo nebezpečné (pro pěší turisty, kteří jdou po značené cestě, či pro cyklisty samotné). Druhá skupina vyhledává co nejnáročnější úseky, kde by se mohli "vyřádit a vybát". To vede k tomu, že poškozují úseky zejména v exponovaných místech, vegetaci, vjíždějí do lokalit s výskytem zvláště chráněného druhu rostlin či živočichů, ruší zvěř atd. Toto vedlo k tomu, že v rámci rozšíření CHKO Český ráj v r. 2002, bylo ve vládním nařízení č. 508/2002 Sb. zakotveno v § 5 odst. 1 písm g) - "Na celém území oblasti je možné pouze se souhlasem Správy provádět jezdectví a cyklistiku mimo pozemní komunikace a místa k tomu určená". Umístění značky "Stezka pouze pro pěší" má tedy cykloturistu informovat, že vjíždí do míst, která nejsou pro cyklistu vhodná a kde hrozí riziko poškození části přírody. Rovněž také o tom, že vjíždí do místa, kde se dostává do střetu se zákonem. Usměrnění pohybu cyklistů je tedy pouze v místech, kde nějakým způsobem dochází k narušování přírodních ekosystémů. Dopravní značky zákaz vjezdu všech vozidel neinstaluje Správa CHKO. Jejich instalace je v kompetenci Odboru dopravy na pověřené obci ve spolupráci s Policií ČR.

Lenka Šoltysová: 1) Obnova zničených cedulí umístěných Správou již v roce 1999 v přírodních rezervacích Příhrazské skály, Hruboskalsko, Podtrosecká údolí. 2) Negativní zkušenosti s nárůstem cykloturistiky v posledních třech letech, které spočívají ve zničených úsecích pěších cest v pískovcových skalních městech, nerespektování zákazové dopravní značky Zákaz vjezdu všech vozidel, kolize na jediné naučné stezce v CHKO Český ráj Údolí Plakánek atd. 3) Upozornit cykloturistu na nevhodné úseky pro kola v citlivých skalních ekosystémech.

V jakém rozsahu bylo omezení pohybu cyklistů realizováno a na základě jak definovaných kritérií? Došlo k umístění zákazu na některé již značené doporučené cyklotrasy a z jakého důvodu? Je možné dokumentovat rozhodnutí nějakými konkrétními případy, proč k tomuto opatření došlo?

Jan Šimice: Umístěno bylo 91 infocedulí na místech, která byla vybrána pracovníky Správy CHKO a stráží ochrany přírody. Kriteriem je ustanovení § 5 odst. 1 písm g) vládního nařízení č. 508/2002 Sb. K poškození přírodního prostředí dochází právě v takových místech. Pohyb cyklistů se tak usměrní mimo místa, kde dochází k poškozování přírody (vznik erozních rýh, poškození lokalit s výskytem zvláště chráněného druhu rostlin či živočichů atd). Na naučné stezce v PR Údolí Plakánek byla umístěna tak, aby doplňovala dopravní značku Zákaz vjezdu všech vozidel v rámci sjednocení značení. Informační značky "Stezka pouze pro pěší" nejsou totožné s dopravní zákazovou značkou "Zákaz vjezdu cyklistů" a nebyly umístěny na žádné značené cyklotrasy. Cyklotrasy v Českém ráji byly v r. 1999 navrženy KČT ve spolupráci se Správou CHKO Český ráj v místech, kde nehrozilo poškozování přírody. Trasy byly vedeny zejména na silnice, místní komunikace a další pozemní komunikace. Toto vedení není v rozporu s ustanovením § 5 odst. 1 písm g) vládního nařízení č. 508/2002 Sb. V rámci revize cykloznačení, které provádí rovněž KČT dle své metodiky, byly na pracovních jednáních KČT, SCHKO Český ráj a Sdružení Český ráj navrženy některé změny vedení cyklotras. Tzn. že některé cyklotrasy nebudou dále zakreslovány v mapách jako cyklotrasy a do budoucna dojde k jejich odznačení. Neznamená to však, že na nich bude Správou CHKO zakázán pohyb cyklistů (vzhledem k tomu, že se jedná o pozemní komunikace, není na takových cestách pohyb cyklistů ze zákona omezen).

Lenka Šoltysová: Naučná stezka Údolí Plakánek byla zrekonstruována neziskovým sdružením ZO ČSOP Křižánky za finanční podpory Královéhradeckého kraje. K stezce byl vydán jak dětský průvodce, tak průvodce pro dospělé. Cílem stezky je ukázat, že je možné přírodu vnímat všemi smysly a naučit se ji pozorovat. Není reálné pozorovat živou přírodu, vnímat např. vůni květin na louce a přitom neustále hlídat, abyste nebyl přejet cyklistou. Navíc na stezce je historicky umístěna dopravní značka "Zákaz vjezdu všech vozidel".

Soudíte, že cykloturistika je méně ekologicky přijatelný způsob aktivního trávení volného času než pěší turistika a proto je nutné ji omezovat? V čem spatřujete konkrétní negativní dopady na přírodu a krajinu při provozování cykloturistiky ve volné přírodě?

Jan Šimice: Každý druh sportovní aktivity potřebuje pro svůj rozvoj přiměřené podmínky, aby od něho bylo splněno to, co se očekává. Vodáctví potřebuje řeku či rybník, pro cykloturistu je optimální lesní cesta, pěšímu turistovi stačí úzká pěšinka a překoná třeba i schody. Pokud se však konkrétní návštěvník vydá do nepřiměřených podmínek, může nastat problém. Někdy může dojít k překryvu prostorů působnosti (turistická značená cesta po široké lesní cestě). Vzhledem k tomu, že inkriminovaná lokalita Český ráj je terénně příhodnější pro pěší turisty (nezpůsobují taková poškození), je jejich pohyb uprostřed skalních měst a mokřadů přijatelnější. Pokud se cykloturista bude pohybovat po cestách cyklistice přizpůsobených, nevznikne problém. Pokud však vyrazí do míst, která pěší turista překoná bez problému (svah s kamennými stupni), problém nastane, protože rozhodně nepojede po schodech, ale vedle schodů, kde způsobí půdní erozi (kdyby náhodou jel po schodech, tak může dojít např. k jejich vyvalení což je opět výchozí bod pro půdní erozi.

Lenka Šoltysová: Pro cykloturistiku bylo na území CHKO Český ráj označeno a upraveno dostatečné množství značených cyklotras (již v roce 1998 za aktivní účasti Správy). Českým rájem vede hustá síť silnic III. třídy s minimálním automobilovým provozem. Tyto trasy jsou určeny pro cykloturisty a na nich je nikdo neomezuje. Co to je termín ekologicky přijatelný? Jsou ekosystémy na území CHKO Český ráj, pro které je cykloturistika opravdu nepřijatelná a mohla by způsobit jejich devastaci, ale jsou taktéž na území CHKO ekosystémy, kde cykloturistika nemůže způsobit vážné změny a je z hlediska ochrany přírody přijatelná. Konkrétní příklady: Cykloturistika v ekosystému pískovcového skalního města je přijatelná jen na zpevněných širokých cestách, to splňuje jen Hruboskalské skalní město, cykloturistika v mokřadních ekosystémech je nepřijatelná, přesto cykloturista může jet po značené cyklotrase kolem rybníku Věžák, ale již nemůže jet přes prameniště v okolí rybníku Hrudka, cykloturistika nepatří do lučních a lesních ekosystémů v přírodních rezervacích, v I. a II. zónách CHKO, přesto značené cyklotrasy vedou po zpevněných lesních cestách a mohou být v těchto úsecích přijatelné. To samé však platí pro pěší turistiku. Závěr: Na území CHKO Český ráj je velmi hustá síť turistických tras i cyklotras. Je nanejvýš nutné tuto síť stabilizovat pro horizont minimálně 15 let a této síti cest věnovat maximální péči. Cykloturistiku lze za přijatelnou ve zvláště chráněných územích považovat do té doby, než se začnou projevovat její negativní dopady na ekosystémy, které jsou předmětem ochrany.

Jste přesvědčeni, že Správa CHKO je oprávněna regulovat pohyb cyklistů na turistických cestách v rámci ochrany (preference) pěších turistů? Pokud ano, na základě jakého obecně platného právního předpisu je takto činěno?

Jan Šimice: Správa CHKO je oprávněna regulovat pohyb cyklistů a turistů na základě zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (např. § 26 - základní ochranné podmínky CHKO, § 64 - omezení vstupu z důvodu ochrany přírody, § 66 - omezení a zákaz činnosti, ...) a dále dle ustanovení § 5 odst. 1 písm g) vládního nařízení č. 508/2002 Sb., kterým se vyhlašuje CHKO Český ráj je možné provádět jezdectví a cyklistiku mimo pozemní komunikace a místa k tomu určená jen se souhlasem orgánu ochrany přírody. Rozdělení na druhy turistiky je jednoznačné a již dávno vžité. Rozdělení tedy neprovedla Správa CHKO, ale pouze se s ním ztotožňuje.

Co konkrétního pozitivního si Správa CHKO slibuje od omezení pohybu cyklistů?

Jan Šimice: Výchovné působení na cykloturisty. Omezení poškozování cenných partií přírody.

Myslíte si, že omezení cykloturistiky může ovlivnit turistický ruch v regionu a jak podle vás zasáhne místní podnikatele v tomto odvětví?

Lenka Šoltysová: Podnikatelé musí respektovat, že 181,5 km2 území turistického regionu Český ráj je zvláště chráněným územím a že společným a veřejným zájmem je ochrana a zachování toho nejcennějšího, co v Českém ráji máme, a to jsou unikátní pískovcová skalní města. Jejich poškození a zničení by znamenalo i konec turistického ruchu. Správa CHKO Český ráj bude podporovat turistický ruch šetrný k přírodě a vedoucí k jejímu poznání.

Jan Šimice: Regulace pohybu cyklistů je nemá z oblasti vytlačit, ale pouze nasměrovat do jiných únosnějších partií. Neočekáváme nárůst či pokles pěší a cyklo turistiky. Situace podnikatelů se v návaznosti na usměrnění pohybu cyklistů dle našeho názoru nezmění.

Jaká je vaše představa o dalším rozvoji cykloturistiky v Českém ráji? Jaké partnery hodláte přizvat k jednání o dalším rozvoji? Je Správa CHKO ochotna u kulatého stolu ustoupit ze svých omezení na základě oprávněných požadavků dalších stran?

Lenka Šoltysová a Jan Šimice: Rozvoj cykloturistiky není posláním CHKO. Nositelem rozvoje cykloturistiky tedy není Správa CHKO, ale např. Klub českých turistů. Součástí Plánu péče o CHKO je i kapitola zabývající se vybudováním naučných stezek, tedy i pro cyklisty. Na den 13. května. je na Správu CHKO svoláno pracovní setkání na téma "Cykloturistika v Českém ráji", kterého se budou účastnit zástupci KČT, Sdružení Český ráj, regionální podnikatelé, občanská sdružení, vlastníci atd. Správa CHKO je samozřejmě ochotna naslouchat názorům všech zúčastněných stran a respektovat jejich zájmy, pokud nebudou v rozporu se všeobecně platnými zákonnými předpisy.

Zakázané úseky

Průchody - cesta k Postojně - žlutá

Besedice/Kalich - cesta na Sokol - žlutá

Vrát - cesta přes hřeben - zelená

Prackovské sedlo - cesta na Hamštejn - červená

Zbirohy - pěšina na hrad - zelená

Kacanovy - Králíček - žlutá

Podvyskeřský mlýn - cesta do Dobšic - modrá

Malá Skála - pod Pantheonem - červená

Prosíčka - cesta přes hřeben - modrá

Dehetník - sestup k Podvyskeřskému mlýnu - modrá

Ell Torro - u silnice - červená

Frýdštejn - cesta na Panteon - červená

Záholice - cesta na Betlémské skály - červená

Hrůdka - cesta na Vidlák - žlutá

Prackovo - krajem Měsíčního údolí - červená

Čertoryje - zelená

Dneboh - cesta na Drábky - modrá

Pod Hlavaticí - nad hospodou - červená

Skalka - cesta na Drábky - červená

Vidlák - cesta na Hrůdku - žlutá

Drhleny - cesta na Branžež - žlutá

Bělá - Zelený důl - žlutá

Všeň - cesta na Vústru - žlutá

Malá Skála - cesta na Sokol - červená

Loktuše - cesta k Radostné studánce - žlutá

Pleskoty - cesta do Rytířovy Lhoty - zelená

Pařez - cesta do Lahole - červená

Voděrady - na Drábovnu - červená

Borek - na Drábovnu - červená

Trosky/hrad - cesta do Borku - modrá

Šikmá věž - cesta do skal - modrá

Krásná vyhlídka - cesta na Hrázku - modrá

Krásná vyhlídka - cesta na Drábky - červená

Dola - cesta na Nebák - červená

Rytířova Lhota - cesta do Pleskot - zelená

Drahoňovice - cesta k Radči zelená

Průchody - cesta na Rotštejn - žlutá

Průchody - cesta na Betlémské skály - červená

Kozákov - cesta do Vesce - červená

Kozákov - cesta k Radostné - žlutá

Rotštejn - cesta na hrad - modrá

Rotštejn - vesnice - žlutá

odbočka na Zbiroh - od jihu - zelená

pod Kalichem - křížení Brožkovy cesty - zelená

Rakousy - zkratka silnice dole - zelená

Rakousy - zkratka silnice nahoře - zelená

Tachov - cesta na Vidlák - červená

Křenovy - cesta na Dola - zelená

Předěl - cesta do Drahoňovic - zelená

Prackovské sedlo - cesta na Kozákov - červená

Lahole - cesta k Pelíšku - červená

Lahole - cesta k Pařezu - červená

Maršov - cesta do Prachova - zelená

Besedice - Kalich - zelená

nad Příhrazy - od cesty k oboře - červená

nad Příhrazy - hřeben nad schody - červená

Černá louže - cesta na Hrázku - žlutá

Hrázka - cesta na Černou louži - žlutá

Hrázka - cesta do Příhraz - žlutá

u odbočky na Hynštu - směrem k Zakopané - červená

Olšina - cesta na Drábky - žlutá

Panenka - nahoře - modrá

Panenka - dole - modrá

Adamovo lože - cesta na Mariánskou vyhlídku - žlutá

Předěl - pod Radčí - zelená

Jezírka - cesta do Kacanov - žlutá

Smíchousův rybníček - cesta ke Kapelníku - neznačeno

pod Čertovou rukou- k Janově vyhlídce - modrá

Sedmihorky - za kempem - neznačeno

pod Majákem - pod Blatníkem - neznačeno

pod Valdštejnem - spojka k Bažináči - žlutá

odbočka na Janovu vyhlídku - modrá

pod Čertovou rukou - na Angrovu stezku - modrá

Poutní cesta na Valdštejn - dole - zelená

Poutní cesta na Valdštejn - nahoře - zelená

Krásná vyhlídka - za hospodou - červená

Hrázka - cesta na Krásnou vyhlídku - modrá

Podháj - pod Kozlovem - žlutá

Podpohoří - cesta na Kozlov - žlutá

Záborčí - Drábovna - modrá

Nová Ves - cesta do Drhlen - žlutá

Vidlák - cesta na Tachov - červená

Trosky/hrad - cesta do Ktové - zelená

Nebákov - nová cesta na Dola - červená

Drahoňovice - cesta do Čertoryje - zelená

Příhrazy - schody k Hrázce - červená

Příhrazy - pod schody pod Ochozem - červená

Pramen: Správa CHKO Český ráj

Rozšířený text najdete na Cyklostranky.cz

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Hlavně by jste se měli vidět vy kolomrdi,jak směšně vypadáte,když se řítíte jak šílení Českým rájem v těch barevných teploušských dresech a s vámi ty vaše prdelatý ženský.
  • Autor Jarda
  • Datum a čas 16.8.2008 21:15
Reaguj
Re: Re: Kde je pravda?
Nojo. Ale ne všichni cyklisté jsou ohleduplní a neničí přírodu. Ale vzhledem k jejich počtu, kdo je bude hlídat, ergo pokutovat aby neškodili.??? Jízdní policii a v takovém počtu jako v USA nemáme. Zato dacanů máme o to víc...
  • Autor Honza
  • Datum a čas 23.8.2007 11:10
Reaguj
o
Já zas tvrdím, že kolo patří na lesní cesty, ale rozhodně ne na silnici.
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 7.8.2007 14:37
Reaguj
Vás někoho ještě baví jezdit na kole po Českém RaJi? Mám pocit, že už mi nebaví po něm ani chodit.
  • Autor Jarda
  • Datum a čas 27.7.2007 07:08
Reaguj
Konečně
No konečně někomu došlo, že tahle invaze přiteplených marťanů v přilehavých trikotech, s tykadly a antenami přirodě vážně škodí. Vraťte stezky chodcům!!!
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 24.4.2006 19:57
Reaguj
Ať zvítězí rozum
VáženíPo přečtení příspěvků na tema cykliské v CHKO Český rájbych chtěl podoknout, že není možné posuzovat cyklisté, pěší turisty a případně ostatní turisty tak, že by nepatřili na turistické cesty. Domnívám se, že je nutné vytipovat a přesně určit, které cesty jsou vhodné pro cykloturistiku a které ne.Které jsou sjízdné a které ne. Dále se domnívám, že všichni cyklisté by si meli uvědomit, že ve většíně případů jezdí po soukromých cestách, které jejich majitelé opravují, a ve většině případů za vlastní fin. prostřadky.Může se do budoucna stát, že majitelé pozemků, které tyto cesty protínají ,je budou oplocovat a tím znemožní pohyb nejen cyklistům, ale i ostatním turistům.Pokud se budou všichni chovat jakocivilizovaní a rozumní lidé, věřím, že i cyklisté mohoujezdit po cestách. Pokud však chtějí závodit, pak sem nepatří.
  • Autor Vašek
  • Datum a čas 6.6.2005 13:05
Reaguj
Jsme v 21.století
Připadám si jako v zemi zasloužilých umělců turistů,kteří by chtěli neustále mocí vládnout a ve svých povětšině 70.tiletých zkušenostech nás neustále usměrňovat k obrazu svému,což je skupina klidně kráčející se skývou chleba v batohu,bojící se cokoli říci aby se to někoho nedotklo.Kde se bere ta drzost nadřazování této skupiny nad ostatní.Kdo rozdělává pravidelně ohně například přímo v Drábských světničkách a na mnoha dalších místech Vámi chráněných.Tím se nikdo moc nezaobírá,to by tam musel někdo jít a něco s tím udělat.To je mnohem jednodušší chytit cyklistu,ten se pozná,ten má přece kolo tak je vinen.Chyťte se tam za hlavu a přemýšlejte.Ten s tím batohem,ať se to někomu líbí,nebo ne,má většinou hluboko do kapsy.Porovnejte si přínos cykloturistiky pro Váš kraj a chyťte se za nos,vždyť se to teprve rozvíjí hlavní vlna teprve přijde,tak si držte svoje baťůžkáře co maj svačinu s sebou a ať se Vám v tý bídě která na Vás zákonitě dojde dobře daří. Vždyť i ty zákazový tabulky budou z těch peněz co Vám tam necháváme.
  • Autor Miťka
  • Datum a čas 20.5.2005 08:30
Reaguj
Re: Re: Re: Kde je pravda?
to tada bbaba jedna smrdlavá
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 25.2.2005 14:56
Reaguj
Re: Re: Kde je pravda?
Jako chodec i jako motorista získávám pocit,že mnozí cyklisté,přímo úměrně k pestrosti svého oblečení,si připadají jako to nejzdravější a nejekologičtější,co se v rámci přesunového prostředku po Zemi pohybuje. Dokonce tím ztrácejí i základní lidský instinkt,a to pud sebezáchovy.Takže je jim jedno,jestli jim do cesty přijde cokoliv,od živého tvora až po auto jakékoliv velikosti.Takže troubím na cyklisty,kteří jedou roztaženi po celé šířce silnice,nebo evidentně nevnímají, že by příslušnou komunikaci mohl opovážit užívat také někdo jiný. A nadávám cyklistům,kteří se hlava nehlava řítí po horské cestě. Alespoň dotčeni porušením svých lidských práv přibrzdí a nerozmlátí se v rychlosti pod kopcem. Je to prostě o rozumu a toleranci.
  • Autor Drzá důchodkyně.
  • Datum a čas 20.10.2004 11:38
Reaguj
Re: Re: vyjmenované úseky
Sorry, to melo byt o jeden prispevek vys... ;-)
  • Autor default
  • Datum a čas 10.9.2004 12:58
Reaguj
Celkem 14 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků
Holandsko - země byciklů Michael Beranek, 23.3.2024 13:15, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Cyklistika jako národní s... Horydoly Open, 27.3.2024 0:51
Zdeno Chára se zúčastní z... Horydoly Open, 27.3.2024 0:46
Česko běží modře Horydoly Open, 27.3.2024 0:42
Běžecké závody 2024 Horydoly Open, 27.3.2024 0:40
Poklady Moravskoslezského... Horydoly Open, 15.3.2024 2:17
Vyberte si dovolenou z ve... Horydoly Open, 15.3.2024 2:14
Střední Čechy přivezou na... Horydoly Open, 15.3.2024 2:12
HOLIDAY WORLD & REGION WORLD Horydoly Open, 15.3.2024 2:10