Láska na druhý pohled

Láska na druhý pohled
SDÍLEJ:

Zamiloval jsem se do Angličanky. Ne hned, pár dní to trvalo, než mi ukázala všechny své vnady a než jsem si na ni zvyknul. Nakonec jsem jí ovšem nepodlehl, protože byla finančně velmi náročná. O kom je řeč? O skládačce Brompton.

Jak na to

Nová generace skládaček

Všichni si pamatujeme skládací kola Eska. Všichni jsme potkali skládačku českou, východoněmeckou, polskou, nebo ruskou. Skoro nikdo ji neskládal a dnes na ní jezdí babičky pro housky. Když už to někdo složil, tak stejně vznikl balík sice menší, ale těžký jak cent a do auta skoro nenarvatelný. Komponenty to mělo mizerné, těžké a kola byla proto pomalá. Ale zároveň známe skládačky jako kola pohodlná, živá a do města jak dělaná.

Dnešní moderní skládačky jsou stejně šikovné, ale vybavené kvalitním komponenty, zpřevodované a tudíž rychlé. Navíc se dají skutečně složit a není obtížné je poponést do metra, tramvaje, trolejbusu, autobusu, nebo třeba letadla.

Uvádím to nejlepší, co dnešní trh skládaček nabízí. Odkazy na prodejce najdete tady: Frog, Brompton, Birdy, Gobike.

Ladislav Bláha (Autor zastupuje Brompton.)

Od začátku listopadu, kdy firma Azub začala britské skládačky Brompton dovážet do Česka, si je koupili čtyři lidé: majitel Zemánek, obchodní zástupce Bláha, cyklotremp Vlasák a majitel jednoho moravského cykloobchodu.

Vlastní pohon

Testovací týden každodenního ježdění, stovka najetých kilometrů po pražských předměstích i v centru metropole a zkušenosti dvou mužů a jedné ženy nám dovolují napsat, že Brompton L3 je kolo praktické, pohodlné, kupodivu i rychlé a dobře ovladatelné, ale na tuzemské poměry velmi drahé.

Odhadujeme, že se může hodit jako stálý inventář na jachtu, do obytného vozu na prázdniny či do kufru auta obyvatele velkého města. Je to pojitska, kdyby zatoužili po dopravě na vlastní pohon. Testované kolo je vhodné i pro uživatele hromadné dopravy, kteří se nechtějí odloučit od bicyklu ani na okamžik.

Rychlé skládání

Nejlepší na celém kole je, že se dá dopravdy rychle a dobře skládat a rozkládat. Když přijížděla na zastávku tramvaj, obvykle jsme to stihli. Autobus býval rychlejší. Dal se ale někdy dojet na další stanici.

Jak se to vlastně dělá? Nejprve povolíme šroub pod řídítky a sklopíme je doprava k přednímu kolu. Povolíme druhý šroub a přední kolo i s řídítky "zlomíme" k rámu. Potom nadzvedneme zadní kolo a ono automaticky zajede pod rám. Pomocí rychloupínáku zasuneme sedlo do rámu a tím zároveň celý "balík" utáhneme. Nakonec sklopíme pedál.

Sbalené kolo vezmeme za rám jako nákupní tašku a odneseme ho, kam potřebujeme. Vše váží jedenáct kilogramů. (Postup skládání si prohlédněte v připojené fotogalerii.)

Druhý způsob skládání

Tuzemský zástupce Bromptonu Ladislav Bláha komentuje výše popsané skládání s velkou nadsázkou: "Jsi talent. Vůbec nechápu, jak to dokážeš složit. Myslím, že jsi zvolil nejblbější možný postup. Jak to děláš ty, na to potřebuješ dvakrát víc rukou, než mám já. Jsi virtuoz svého druhu!"

Zároveň nabízí svůj postup: "1. Prohodit zadní kolo dopředu, tim to vlastně začne stát samo jako na stojánku. 2. Otočit přední vidlici dozadu v kloubu rámu. Při otočení lehce přizdvihnout a shora zaseknout háček na straně přední vidle za zadní vidli. Tohle nejde napoprvé, chce to trochu cviku, aby se přední vidle otočila tak, jak má. 3. Spustit sedlo, tím se uzamkne celý balíček, aby se samovolně nerozkládal. 4. Poslední úkon je sklopení řídítek."

Dobře jede...

Brompton L3 nás příjemně překvapil solidními jízdními vlastnostmi. I s malými a úzkými kolečky se na něm jezdí jako na normálním cestovním kole. Na asfaltu díky třem výborně odstupňovaným převodům v náboji zadního kola jezdí jako ďas do kopce i po rovině.

Řazení je bez potíží až na jednu situaci: pokud šlapete velkou silou do prudkého kopce, těžko se odřazuje na nižší stupeň. Chce to prostě jako u všech cestovních kol trochu předvídavosti.

Z kopce jsme si na něm moc netroufali, protože ukočírovat ho v padesátce chce zkušenosti a zvyk, které nám chyběly.

...je pohodlné...

Příliš mu nevadí kostky, obrubníky, kanály, ani tramvajové koleje. Značně nesvůj je Brompton na leštěných kamenných prostranstvích, jaká lze najít například v metru nebo před reprezentativními budovami. Neustále se chce klouzat. Pohromou jsou pro něj mokré kočičí hlavy, na kterých neví rady s přímým směrem. Nezvládá ani hlínu a písek, ale to mu nelze vyčítat - do takových terénů patří horská kola s tlustými pneumatikami.

Brompton je komfortní kolo. Široké sedlo v kombinaci s vysokými řídítky umožňuje pohodlný a téměř vztyčený posaz ála paní radová. Nevadí tedy, pokud jedete v obleku nebo usedlém kostýmu. V listopadových plískanicích jsme se nevyhnuli ani jedné kaluži, a přesto jsme na nohavicích neobjevili kapku špíny. Kovové blatníky s gumovými zástěrkami jsou na této skládačce solidnost sama. Přívětivá jsou řídítka, která hřála i v teplotách hodně pod nulou.

...ale špatně brzdí!

Nejslabším článkem na testované skládačce byly jednoznačně brzdy. Pokoušejí se bicykl shodit o dvě kategorie níž k supermarketovým zmetkům. Zastaralá konstrukce spolu se špatnými brzdovými špalíky nutila jezdce brzdit vší silou, a pokud možno co nejvíce napřed. Navíc masivní kovové brzdové páky řádně studily.

První starostí, kterou by měl mít novopečený majitel Bromptonu, je výměna špalíků za nějaké lepší. Zvláště na městském kole je to životní nutnost.

A co za to?

Brompton L3 v základní výbavě přijde na 23 900 korun. V testu měl navíc zadní červenou svítilnu. Připočteme-li k tomu světlomet na dynamo, integrovanou brašnu na řídítka a tašku k přenášení složeného kola, šplhá se cena ke třiceti tisícům korun.

Levnější model C3 za 18 900 korun je vybavený stejnou třístupňovou převodovkou, ale horšími komponenty. Blatníky si musíte dokupovat zvlášť. Nejdražší šestirychlostní T6 stojí 32 900 korun.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Skládací kolo

Tento konkrétní testovaný model pocházel z obchodu specializovaného na skládačky a koloběžky v Praze Velorama

Reaguj
Skládací kolo

Ano pobočky najdete v Brně, Praze, Hradci Králové

  • Autor Erik
  • Datum a čas 7.4.2018 15:33
Reaguj
Skládací kolo

A mají někde pobočku?

  • Autor Eda
  • Datum a čas 6.4.2018 17:34
Reaguj
Skládací kolo

Já mám koupenou velice kvalitní skládačku z Cyklospeciality, má najeto už několik tis km a pořád jede a nikde nevrže, není to na ní poznat https://www.cyklospeciality.cz/skladaci-kola/

  • Autor Erik
  • Datum a čas 4.4.2018 20:15
Reaguj
Skládačka

Dá :-) V Praze třeba Velorama, Ekolo, Citybikes a mnohé další

Reaguj
Skládačka

Dá se někde ještě koupit kvalitní skládačka do města?

  • Autor Eda
  • Datum a čas 3.4.2018 16:33
Reaguj
brompton
kolo je super jenom neni pro dlouhány řidítka jsou nízko. pro lidi nad 195cm je kolo nepohodlné. model se zvýšenými řiditky vypadá blbě. dahon je vyšší, ale ne tak pěkný a praktický. bohužel.
  • Autor pavel
  • Datum a čas 17.5.2011 11:59
Reaguj
Není nad Brompton
Zdravím,měřím 183cm,váha 90kg,věk 46letNa své kombinované /cyklostezka asi 15km a vlak/ cestování jsem používal 20"skládací kolo.Po cyklostezce to ještě šlo,ale při manipulaci na nádraží byl balíček příliš velký tj.83 x 63 x 29 cm a v přepravním vaku jsem si denně připadal jako příslušník námořní pěchoty.Pohyb po přepněném nádraží,na schodištích a podchodech byl pernamentní stres a to nemluvím o uzounkých chodbách v rychlíku-zkrátka opravdu nicmoc.Dopadlo to nakonec tak,že jsem si koupil Bromptona S2L.Přátelé maximální spokojenost.Lehounké,maličké při přepravě a při jízdě rychlé a pohodlné kolo.
Reaguj
Není nad Brompton
Zdravím,měřím 183cm,váha 90kg,věk 46letNa své kombinované /cyklostezka asi 15km a vlak/ cestování jsem používal 20"skládací kolo.Po cyklostezce to ještě šlo,ale při manipulaci na nádraží byl balíček příliš velký tj.83 x 63 x 29 cm a v přepravním vaku jsem si denně připadal jako příslušník námořní pěchoty.Pohyb po přepněném nádraží,na schodištích a podchodech byl pernamentní stres a to nemluvím o uzounkých chodbách v rychlíku-zkrátka opravdu nicmoc.Dopadlo to nakonec tak,že jsem si koupil Bromptona S2L.Přátelé maximální spokojenost.Lehounké,maličké při přepravě a při jízdě rychlé a pohodlné kolo.
Reaguj
MALÉ KOLO NENÍ PRO DLOUHÉ
KOLO BROMPTON NENÍ PRO DLOUHÁNY PŘEDNÍ ŘIDÍTKA JSOU NÍZKO.NEDAJÍ SE VYSUNOUT VERZE SE ČTVERCOVÝMI ŘIDÍTKY JE OHAVNÁ SCHAZUJE CELÝ DESING KOLA VÝBĚR BAREV JE OMEZEN CENOU KOLA JAK U BROPTONU TAK U DAHONU KOLO BROMPTON JE NA MENŠÍ POSTAVY ZA TY PRACHY TO MOC VYCHYTANÉ NENÍ. NENÍ NA TRHU JINÁ KVAL.FIRMA?
  • Autor PAVEL
  • Datum a čas 22.6.2010 14:01
Reaguj
Celkem 26 příspěvků v diskuzi


Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

CYKLOBUSY Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Singltrail Praha - Letňany

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Bike Adventure: za romantikou Posázaví

Bike Adventure: za romantikou Posázaví

Nejpopulárnější orientační závod dvojic na horském kole Bike Adventure se po roční pauze letos uskuteční v novém, podzimním termínu 28. - 30. září v Posázaví. Centrum závodu bude ve sportovním a rekreačním středisku U Starého
Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

CYKLOBUSY Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Vynikajícího úspěchu dosáhly české týmy na letošním 31. ročníku extrémního závodu Dolomitenmann v Rakousku. Amatérský ODLO Team si v kategorii neprofesionálů došel pro vítězství a celkové jedenácté místo, profesionálové z ČEZ Group finišovali na
Singltrail Praha - Letňany

Singltrail Praha - Letňany

VIDEO Čtyři singltrailové stezky jsou vybudované na zarůstající navážce za sídlištěm Letňany. Jejich celková délka je 5700 metrů. Všechny trasy jsou okruhy, a je tedy nezbytné šlapat do kopce i sjíždět s kopce.
Obtížnost MTB tras u Lago di Garda

Obtížnost MTB tras u Lago di Garda

Blíží se konec léta, opadnou největší horka. To nejlepší čas na výpady s horskými koly na Gardu.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 14.-22.9. 14.9.
Evropský týden mobility Praha 16.-22.9. 16.9.
Ozvěny Ekofilmu Hradec Králové, Bio Central 17.-21.9. 17.9.
Bazény, sauny a spa - veletrh Praha, Letňany 18.-22.9. 18.9.
ITEP - veletrh Plzeň, Lokomotiva 20.-22.9. Cestovní ruch 20.9.
JATA - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Hodiny a klenoty - veletrh Praha, Holešovice 20.-22.9. 20.9.
Tourism Expo - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Parenzana - cyklomaraton Chorvatsko, Poreč 21.-23.9. Horská kola 21.9.
Oderská mlýnice - cyklomaraton Odry Horská kola 22.9.

Diskuse

tip Hugo, 21.9.2018 9:54, 2 příspěvky
tip Mrkat, 20.9.2018 22:37, 2 příspěvky
Působivé Medvědobijka, 19.9.2018 23:09, 1 příspěvek
informace k ferratě Vodní... martin, 18.9.2018 18:41, 6 příspěvků
Solden radši NE právník, 18.9.2018 11:03, 3 příspěvky
Tipy na svačiny Klea, 16.9.2018 13:20, 7 příspěvků
Praha? Houbarka, 14.9.2018 23:16, 1 příspěvek
Foto Kuba Turek Laďa, 13.9.2018 9:23, 1 příspěvek
Solden radši NE Skiák, 12.9.2018 14:12, 3 příspěvky
Slanění 45 m Pražák, 12.9.2018 3:37, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: jarni vodacky veletrh Kuba Turek, 20.9.2018 15:06
jarni vodacky veletrh Horydoly , 20.9.2018 14:43
Bike Adventure 28.9.2018 Horydoly , 19.9.2018 13:26
Bike Adventure v Posázaví... Horydoly , 18.9.2018 0:17
Re: Cesko zeme pribehu hr... Kuba Turek, 15.9.2018 21:39
Cesko zeme pribehu hrady ... Horydoly , 15.9.2018 21:21
Mělník září 2018 Horydoly , 15.9.2018 13:30
Střední Čechy turistické Horydoly , 15.9.2018 13:24