Neposlušné sbíječky ve Středohoří

Hazmburk. Podzimní krajina na kole.

Jedeme na kolo do Lovosic. Jen si odskočíme na Milešovku, ale jinak zůstaneme v Polabí. Je tam většinou rovina a s bicykly naloženými na víkendový výlet se nám dobře pojede.

Neposlušné sbíječky ve Středohoří
Dolní Ohři hlídá Hazmburk.

Trasa: Lovosice 200 m n.m. - Lhotka n.L. - Malé Žernoseky (zelená turistická značka) - Oparno - Chotiměř (silnice) - Bílý Újezd - Zbožná (polní cesta, silnice) - rozcestí pod Kletečnou (zelená) - Bílka (červená) - Milešovka 837 (červená, modrá) - Černčice (modrá, lesní silnička) - Bukový vrch 679 - Vojenský rybník (lesní cesta, modrá) - Lukov (silnice) - Štěpánov - Mrsklesy (polní zarostlá cesta, les, červená, modrá) - Oltářík 630 (modrá, polní ceta) - Chrášťany (silnice) - Třebenice - Chodovlice (červená) - Sedlec - Hazmburk 418 - Libochovice - Budyně n.O. (silnice) - Roudnice n.L. 200 m n.m.

Délka: Necelých 100 km.

Doporučené vybavení: horské kolo, 2 lahve s pitím, helma, rukavice, cyklistické kalhoty a bunda, cyklistické tretry, mapa papírová nebo v mobilublikačka a světlo na kolo, nářadí a lepení, případně bivakovací vybavení. Hodí se dalekohled a kompaktní fotoaparát.

Mám jen malé přání, abychom si občas odskočili do terénu. Iniciátorka, jediná spolujezdkyně a zároveň manželka souhlasí.

No to jsme si dali! Za dva dni jsme stěží natočili na computeru devadesát kilometrů. Hodně jsme tlačili. Trasa vedla pořád nahoru-dolů, po rovině jsme se snad nesvezli ani jednou.

Zbožná vesnice

Před polednem vyrážíme z Lovosic a šlapeme si to k prvnímu hradu. Už zřícenina Oparno nám ukazuje, zač bude tento víkend. Žena odkládá kolo pod kopcem, já šlapu až pod hradby, ale s batohem na zádech toho mám dost. Hrad právě čistí od náletového křoví parta dřevorubců. Proto odtud vidíme na Milešovku, náš další cíl.

Pokračujeme přes pár vesnic. Za zmínku stojí Zbožná, kde dávají lišky dobrou noc. Pár rozbitých baráků stojí na vysokém sedle, z jedné strany sem vystoupáte strašlivě vytlučenou okreskou a na druhou stranu odjedete rozbitou polňačkou.

Milešovka nikdy více

Objíždíme Milešovku a z druhé strany od vsi Bílka na ní šlapeme. Tedy spíš tlačíme kola. Trvá to pěkných pár desítek minut, než jsme nahoře. Letecké výhledy a studená kofola jsou nám odměnou.

Sjezd je parádní. Nejprve jedeme pomalu po kamenité zatáčkovité cestě, potom to můžeme pustit lesem a mezi loukami až do Černčic. Doufáme v hospodu, ale ta v malé vesničce není. Co se dá dělat, jedem dál.

Rybník na kopci

Hned tlačíme znovu. Chceme se dostat na Bukový vrch. Zajímá nás, že podle mapy je na jeho vrcholu rybník. Místní lidé ho označují jménem Vojenský. Přijíždíme k němu po přepychové asfaltce se zákazem vjezdu. Ačkoliv je mělký, dá se v něm příjemně zaplavat. Jedeme dál a je nám jasné, proč nese rybník své jméno. Projíždíme opuštěným vojenským prostorem, míjíme zbytky kasáren, hospodářských budov a plotů.

Z Bukového vrchu nás čeká dlouhý, rychlý a bezpečný sjezd po panelové silnici. Ve Štěpánově konečně narážíme na hospodu. Nic k jídlu nemají, ale pivo s tatrankou také potěší.

Koupaliště u Mrskles

Z posledních sil a s posledními zbytky světla v zádech vystoupáme do silničního sedla pod Pákovu horu a třetí dlouhý sobotní sjezd vede po silnici do Mrskles. Pod vesnicí v polích je napuštěný bazén a u něho bouda s verandou. Rozbalujeme karimatky a spacáky, něco uvaříme a rychle padáme únavou do spánku.

Do nedělního rána nás vzbudí děda se dvěma kozami. "Musím s nima na procházku. Potřebujou to jako psi." Kromě něho jsme u koupaliště nikoho nepotkali.

Další hrad Oltářík

Nasedáme na kola a jedeme bývalou polní cestou přímo vzhůru do kopce. Po pár stovkách metrů následuje obvyklé tlačení skrze vzrostlé obilí a za ním následuje mlází a les.

Konečně jsme na silnici a ta nás dovede pod zříceninu Oltářík. Díváme se na daleký Hazmburk, kam míříme. První pořádný sjezd tohoto dne připomíná, že naše pevná kola mají na štěrku vlastnosti neposlušné sbíječky.

Grogy na Hazmburku

Pár kilometrů překonáme po silnicích, v Třebenicích si dáme v hospodě oběd a před Chovlicemi se ocitáme zase v terénu. V úmorném vedru přejíždíme mezi vyprahlými polemi a loukami jeden nepříjemný kopeček za druhým. Na Hazmburk vyjíždím úplně grogy.

Druhý a poslední sjezd ovšem stojí za to. Rychlá a zároveň technická polňačka je příjemným svezením. Následuje už jen nezáživná silnice do Libochovic a lesní cesta podél Malé Ohře k vodnímu hradu Budyně a otravná hlavní silnice do Roudnice.

Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě

nic jsi

Vole,nic jsi nepochopil.Prodej kolo.

• Autor setubal
  • Datum a čas 30.11.2015 08:15
Re: Milešovka
Ale Pavle, to je jako říct, že na takovým kopci je nesmysl stavět barák :-)Téměř všechno se dá vyjet a ještě víc věcí se dá sjet. A jak se to pak vyvíjí při setkání s ostatními uživateli cest je jen otázka brzd, jezdeckého umu a ohleduplnosti...
  • Autor Martin Janoušek
  • Datum a čas 17.11.2004 22:55
Milešovka
Po pravdě řečeno, na Milešovce už jsem byl mockrát, ale na kole bych tam nejel. Ani autem nebo lodí.
  • Autor Pavel Jůza
  • Datum a čas 16.9.2004 16:03
souhlasím - potkat v tom kopci na uzke pesine proti sobe sjizdejiciho cyklistu, asi budu hodne nadavat...

Mimochodem uz jsem taky uvazoval projet Stredohorim na kole, ale spis bych to videl na kraj "pod sopkami" nez to rvat nekam na vrcholky - maximalne nekam na Hradistany nebo Hazmburk.

• Autor Epo
  • Datum a čas 13.9.2004 17:22
i jako horlivý cyklista jsem pro Milešovku bez cyklistů
  • Autor DALIMIL
  • Datum a čas 13.9.2004 16:03
Proto
Protože je to strašný kopec. Vytlačit na něj naložené kolo byl velmi nepříjemný zážitek.
Proč na Milešovku nikdy více, když výhled a sjezd byl parádní?
  • Autor turistka
  • Datum a čas 13.9.2004 12:15

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.