Od soutoku Labe s Vltavou

Mělník.
Autor snímku Jana Bečková

Pískovcová skalní města, skalní byty, skalní pokličky, umělé jeskyně. To všechno nabízí Kokokořínsko. Rekreační oblast, kde kromě několika obcí je klid i v hlavní turistické sezoně. Doporučujeme proto trasu po největších zajímavostech tohoto kraje.

Popsaná trasa měří 50 km (s odbočkou přes Šemanovický důl o 3 km více) a lze ji zkrátit i prodloužit. Nejvhodnější je trekingové kolo. Pochopitelně do oblasti, kde je nepřeberné množství krásných míst, je možno vyrazit i odjinud (Mšeno, Liběchov, Dubá).

Trasu začneme v Mělníku, kde je řada zajímavých památek. Za místním zámkem je ojedinělá vyhlídka na zcela plochou krajinu za řekou Labe, na soutok Labe s Vltavou, na horu Říp i na některé vrcholy českého středohoří.

Jen na po hlavní silnici!

My se však vydáme opačným směrem. Nejprve sjedeme dolů k autobusovému nádraží a ještě před železničním přejezdem odbočíme vpravo na Velký Borek a Mělnickou Vrutici. Tím sice najedeme více kilometrů, ale vyhneme se táhlému stoupání na Chloumek a především jízdě po hlavní silnici. Asi kilometr za Mělnickou Vruticí přejedeme koleje a odbočíme vlevo směr Hleďsebe a Lhotka.

Zde začíná rekreační zázemí okresního města. K vidění jsou nově vybudované chaty a chatičky, stejně jako původní roubené stavby. Také tu již začínají pro Kokořínsko typické skalní scenérie.

Skalní byty

Uprostřed obce Lhotka odbočíme vlevo do kopce a po pár metrech zastavíme u tak zvaných skalních bytů, což jsou místnosti vydlabané ve skále. Díky dveřím a oknům vypadají jako domy, koneckonců dříve v nich lidé opravdu bydleli. Místní obyvatelé je dodnes používají jako sklepy nebo chlévy. Tyto skalní byty se ojediněle nachází i na jiných místech Kokořínska.

Vrátíme se dolů a pokračujeme po místní silničce směrem k nádraží Lhotka. Zde je také křižovatka s hlavní silnicí Mělník - Mšeno. Tu přejedeme rovně a kousek za nádražíčkem už vjíždíme do jižní části Kokořínska - přírodního parku Kokořínský důl.

Kdo si troufá jezdit členitějším terénem v těsné blízkosti skal, může odbočit doprava a pokračovat po červené značce. Ta vede střídavě po obou stranách silnice až na konec údolí. My pojedeme dále po silnici kolem Štampachu a Kroužku na Harasov. V létě se mění zdejší rybník na přírodní koupaliště.

Kousek za ním se opět dá odbočit doprava na červenou značku, tentokrát je cesta pohodlně sjízdná pro všechny druhy kol. Vede kolem studánky pojmenované Ladčin pramen. Záhy se ocitneme u odbočky na Kaninu. Zde je dobře umístěná hospoda U Grobiána, jedno z mála míst, kde se dá obědvat.

Na Kokořín

Odsud už zase po silnici, se za pár minut dostaneme k bývalému koupališti Dolina. Kdo chce navštívit hrad Kokořín, dá se tudy doleva po staré dlážděné silničce vzhůru. Serpentiny vyzkouší vaše převody a kondici, ale odměna pro oči stojí za námahu. Za tunelem odbočuje doprava cestička k hradu, zatímco silnice mírně stoupá dál až do obce Kokořín. Na nádvoří hradu je možno nechat kola a vystoupit na věž nebo také absolvovat prohlídku interiérů. Netrvá déle než padesát minut.

Od Doliny po silnici, stále podél potoku Pšovky, je to jen deset minut jízdy k pozoruhodnému pískovcovému skalnímu útvaru, který je pro svůj tvar nazýván Pokličky. Vrchní část skály je z odolnějšího pískovce než spodní část. Po uměle vybudovaném schodišti se dá vystoupit až nahoru. Výhled tu je ale omezen vzrostlými stromy.

Asi 1,5 km nám zbývá do obce Vojtěchov. Zde definitivně opustíme údolní silnici, odbočíme vlevo na zelenou značku a po krásné lesní cestě začneme lehce stoupat. Po dalším kilometru můžeme zamknout kola a jít se podívat (či spíše vyšplhat) na Jestřebické pokličky. Ty jsou méně známé a méně navštěvované, než jejich výše popsané jmenovkyně, ale nesmí se k ním autem a je na nich lépe vidět různorodost pískovců i vlastní poklice.

Lesním tichem

Po dalších dvou kilometrech vyjedeme v obci Jestřebice, přičemž až posledních tři sta metrů stoupání nás prověří. Z Jestřebice vede silnice přes obce Kokořín a Vysoká víceméně pořád z kopce až do Mělníka. Silnice je stále nahoře, vlevo pod námi zůstává Kokořínský důl a vpravo je Šemánovický důl. Do obou lze na několika místech se zvýšenou opatrností sjet.

Hned za Jestřebicí vede žlutá značka k jeskyni Kostelíček a dále do Šemánovického dolu. Spád je tu ale značný, kolo je dokonce nutno padesát metrů vést. Odměnou je projížďka lesním tichem rozšiřujícím se dolem, v němž se nacházejí zajímavé jeskyně. Nejznámější je Klemperka, která je přístupná pouze po žebříku.

Chceme-li se napojit na původní trasu, po vyjetí z dolu musíme po silnici vystoupat dva kilometry do obce Kokořín. Zde se spojují silnice od hradu a od Jestřebice s naší. V obci jsou dvě restaurace, v sezóně bývá otevřeno i na zámku.

Za Střednicí doporučuji odbočit vpravo a znovu se tak vyhnout hlavní silnici na Chloumek.

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.