Primátor ukazuje Prahu na kole

Primátor ukazuje Prahu na kole
Alšovo nábřeží. Vzadu Petar Introvič, směr ukazuje Pavel Polák.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Využili jsme nabídku Magistrátu a jeli se s primátorem Pavlem Bémem projet po ukázkové cyklostezce. Zkušenost to byla stejně tristní, jako běžné ježdění na kole po Praze. Co má být podpora Pražanů pro pohyb ve městě bez aut, je ve skutečnosti super drahá a na první pohled nesmyslná stavba navíc nebezpečná pro cyklisty, chodce a nakonec i automobilisty.

Primátor hlavního města Pavel Bém se před volbami v roce 2006 holedbal: "Považuji se za velmi autentického politika a nemám ve zvyku něco planě slibovat."

Sliboval horydoly: "Do písmene ručím za slíbených deset nových stanic metra, 450 kilometrů cyklostezek nebo 61 kilometrů pražského okruhu."

Nevypadá to, že by se mu podařilo do voleb v příštím roce sejmout ze sebe aureolu lháře. Kde je metro a rychlostní okruh? Kolik bezpečných cyklostezek můžeme používat?

Vyjíždíme od Magistrátu na Mariánském náměstí. V malém pelotonu jsou pražští úředníci a novináři. Kdo nepřijel na kole, může si ho půjčit.

Primátor nechal přivézt kamionem několik kol. Velký náklaďák parkuje v Platnéřské ulici a ještě k tomu dvěma koly na chodníku. Zkuste tam jindy zastavit se svým malým osobákem. Okamžitě dostanete pokutu od městské policie, jejímž je Pavel Bém velitelem. Na chodník auta nepatří a na Mariánském náměstí je zákaz stání.

Jedeme ve svižném tempu do Kaprovky k Palachovu náměstí. Kličkujeme sice mezi chodci a auty, ale to je teprve předehra.

Semafor nás pouští do komplikované křižovatky na Palachově náměstí. Po velkých dlažebních kostkách drkotáme přes koleje, míjíme auta o decimetry a přemýšlíme o přednosti zprava. Někomu padá řetěz.

Petar Introvič.

Najíždíme na dlážděný chodník okolo Rudolfina. Paní z Magistrátu piští: "To je síla!" Má sice horské kolo, ale není zvyklá na drsnou dopravu na bicyklu po městě. Co by říkala, kdyby poskakovala na cestovním kole po dlažkách?

Sjíždíme po chodníku na náplavku Alšova nábřeží. "Jezdit po chodníku se přece nesmí," podotýkám směrem k Pavlu Polákovi, který šéfuje pracovní skupině Magistrátu pro cyklistickou dopravu. "Tohle je tajná cyklostezka," snaží se vykroutit vtipem.

Opakuji to tedy primátoru Pavlu Bémovi. "Policisté tohle nepokutují," tvrdí Bém. Oponuji, že ze svého okolí znám několik cyklistů, kteří pár stovek korun zaplatili za jízdu po chodníku. Uháníme dál a tenhle problém je už zřejmě za primátorem.

Po náplavce vede cyklostezka po dvou hladkých pruzích vedle sebe o šířce pneumatiky. Okolo jsou hrubé dlažky. Navíc cyklostezka vede středem náplavky, a tak se proplétají cyklisté a chodci do jednoho nejasného chumlu.

Petar Introvič.

Bude hůř! Vyjíždíme z náplavky nahoru na František. Cyklosezka nás vede na chodník. Je namalovaná na zemi a pro chodce zcela nepochopitelná. Kličkujeme tedy mezi nimi. Oprávněně si o nás nemohou myslet nic pěkného.

Pokračujeme Těšnovskému podjezdu pod Hlávkovým mostem. Tak jako jedou pod zem auta, míříme do zvláštního malého tunelu pro pěší a cyklisty také my. Tuhle stavbu oceňujeme. Ještě nedávno se tady muselo velmi složitě a dlouze obcházet nebo objíždět čtyřpruhovou ulici se dvěma tramvajovými kolejemi uprostřed. Teď se tudy podjede za pár vteřin.

"Ihned po otevření podjezdu se tady utábořili bezdomovci," říká Pavel Polák. "Dlouho jsme přemýšleli, jak jim to překazit a nakonec bylo úspěšné nejjednodušší řešení. Podél zdi, kde uléhali, jsme umístili zábradlí. Od té doby je podjezd kulturní."

"Těsně za tunelem měříme počty cyklistů," ukazuje Petr Introvič z Technické správy komunikací, který má na starosti městskou cyklistiku. "Denně jich tu projede okolo šestnácti set ve všední den a dva a půl tisíce o víkendech."

Na co jsou taková čísla dobrá? Co s nimi děláte? "Slouží hlavně k přesvědčování městských částí, aby spolupracovaly na zařízení pro cyklisty. Že to není jen pár sportovců, ale velká skupina občanů města."

Za hotelem Hilton konečně najíždíme na opravdovou cyklostezku z Těšnova k Rokytce. Také stála pěkných pár desítek milionů korun. Vede nás po protipovodňové hrázi nad vltavským břehem po Rohanském ostrově. Co stála cyklostezka a co hráz, nelze už dneska vyčíslit. Každopádně se před pár lety při její výstavbě mluvilo o korupci, nesmyslně vysokých nákladech a oprávněnosti stezky i hráze.

Magistrátní úředníci v čele s primátorem šlápnou do pedálů a odskakují zbytku pelotonu. Není na co se dívat, šlapeme také. Projíždíme mezi rozbořenými zbytky zchátralých továren, skladů a dílen.

Vyjíždíme na pláň, která patří slovenské developerské skupině JaT. Jediné co na ní stojí, je komín a kotelna nejstarší pražské továrny Rustonka. V dálce vidíme složitou křižovatku, kterou protínají cyklopruhy namalované doprostřed ulic.

Nikdy jsme na nich neviděl ani jediného cyklistu. Ani já, ač se považuji za velmi otrlého pražského jezdce, jsem po zdejších cyklopruzích neodvážil cestovat. Přece jenom auta zprava, auta zleva, do toho nějaký kamion, tramvaj a ještě složitý systém předností v jízdě a semaforů... Každý cyklista, který v tuto stranu zabloudí, zajede na chodník a přes dopravní předpisy překoná Rustonku bezpečnějším způsobem po přechodech pro pěší.

Od Rustonky podjíždí cyklostezka Libeňský most a míří do Libeňského přístavu.

Petar Introvič.

Pavel Bém se ale chce pochlubit novými cyklopruhy v Holešovicích. Odbočujeme tedy na cyklostezku přes Libeňský most. Vede po okraji silnice. My však jedeme po chodníku. Proti nám se řítí nepřetržitá řada aut, na chodníku míjíme chodce. Primátorovi se to asi zdá bezpečnější.

V Jankovcově ulici u mrakodrapu Lighthouse uděláme podivnou kličku, abychom dostáli dopravním předpisům a zdejšímu značení ulic. Napřed sjedeme po chodníku doleva před věžák, pak seskočíme na ulici a po ní se vracíme k semaforu. Teprve pak překřižujeme Dělnickou.

Nově značené cyklopruhy v Jankovcově o okolních ulicích jsou stejně nesmyslně značené jako všude jinde v Praze. Kde se natěračům nedostávalo místa, jednodzše přestali malovat na asfalt. Třeba před kruhovými objezdy, u zastávek tramvají či autobusů, nebo tam, kde se ulice prostě zúží.

"V Německu se ukazuje, že je bezpečnější integrovat cyklistickou i automobilovou dopravu do jedné ulice, než je oddělovat na ulici a cyklostezku," tvrdí aktivista a také člen magistrátní skupiny pro cyklodopravu Tomáš Cach.

Jsou už nějaká čísla v Praze? "Nic takového ještě nemáme, na to jsou cyklopruhy příliš nové."

U Uranie cyklopruh nečekaně zahne na chodník, chvíli vede cyklistu po něm, a pak zase stejně neočekávaně seskočí zpět na ulici. Místním lidem to zřejmě až tolik nevadí, ale cyklistům i automobilistům odjinud takový systém připravuje nebezpečně horké chvilky. Nikdo pořádně neví, na čem je.

"Cyklopruhy pouze upozorňují, že tudy jezdí cyklisté," utrousí v plné jízdě Pavel Bém. Hned na to na jednom kruhovém objezdu natlačí osobní auto celý peloton na obrubník.

Vracíme se po Libeňském mostě na pravý břeh Vltavy. Teď už spořádaně po cyklostezce. Vede po frekventované ulici, oddělená od aut je pouze bílou čárou. Chvilku nedávám pozor a vjíždím do propadlého kanálu. Odpružená přední vidlice tento karambol chytá, ale napříště si už dávám pozor. Těch kanálů je ještě několik.

Podjíždíme Libeňský most a míříme konečně k Rokytce. Mezi hřišti a zahrádkami se prosmýkneme na povodňová vrata a přes ně přejedeme do Libně. To už nás opustil primátor Pavel Bém a nechal se odvézt autem za svými povinnostmi. Předal nás do rukou svých podřízených.

Petar Introvič.

Tichou ulici téměř bez značení přijíždíme k semaforům na Elsnicově náměstí. Vjíždíme do přírody. Vlevo se zvedá zalesněný svah, vpravo teče Rokytka. Staví se tu ve velkém. Dřívější asfaltový a štěrkový pruh zřejmě nestačil a bagry a desítky cestářů staví cyklistickou dálnici.

Proč se nedělá hladký asfaltový povrch? Zámková dlažba přece tolik nevydrží a je drahá. Odpověď Pavla Poláka je odzbrojující: "Podél Rokytky je chráněné území a ochránci přírody nám zakázali stavět z asfaltu."

Složitými kličkami se dostaneme přes železnici a rychlostní silnici na bývalou usedlost Kolčavka. Za ní vjedeme do parku. Cyklostezka sice vede po parkové pěšině, ale ve všední den se tu jede příjemně. O víkendu je to kličkovaná mezi dětmi, kočárky, a lidmi na procházce.

Zámková dlažba končí, jako když utne. Konec cyklostezky! "Tady jsme se nedohodli s městkou částí," flegmaticky prohlašuje Petr Introvič. "O sto metrů dál cyklostezka pokračuje."

Podle něho logickému vedení cyklostezek často brání právě úředníci městských částí. "V lepším případě je to nezajímá, v horším případě aktivně brání." Při tom ve většině případů nejde o volené zastupitele, nebo dokonce starosty, ale o obyčejné subalterní úřední osoby, které by měly ze své funkce napomáhat zlepšování města pro občany.

O kousek dál si jdeme prohlédnout staveniště. Staví se tady první most speciálně pro cyklisty přes Freyovu a Ocelářskou ulici. Těsně pod ním je sice křižovatka s fungujícím semaforem a přechodem pro chodce, ale což. Most vypadá lépe. "Také umožní nájezd nahoru na těleso bývalé železnice, kudy cyklostezka pokračuje," vysvětluje Tomáš Cach.

Jiný názor má náhodná postarší chodkyně. "Co to tady stavíte za hrůzu? Vždycky se chodilo přes křižovatku na semafor." Namítám, že jsem novinář a ne stavitel. "Tak napište, že jsou to vyhozené peníze a ještě k tomu úplně na nic. Jenom zničili kus krásného parku!" Z paní dostanu už jenom, že tady bydlí padesát let od narození a prý jí vůbec nevadí nová výstavba nedalekých paneláků, ale zbytečné blbosti.

Také se mi to moc nezdá. Masivní most je stavěný na šířku dvou aut vedle sebe. Není to žádná lehká lávka pro pěší a cyklisty.

Široká asfaltová cyklostezka za mostem mírně stoupá, až nás dovede nahoru na trasu bývalé železniční vlečky. Tohle je cyklostezka v pravém slova smyslu. Víceméně po rovině, mimo silnice, s hladkým asfaltem. Po ní jezdit do práce nebo na nákupy musí být radost.

Ještě se vyměňuje pár mostků, protože staré železniční nevyhovovaly. Na Poděbradské ulici zatím cyklostezka podél Rokytky končí.

Co za to? Tenhle úsek je neskutečně drahý. "Já vím, cena 113 milionů korun za tři a půl kilometru cyklostezky zní šíleně," říká šéf přes všechny pražské cyklostezky Pavel Polák. "Musíme ale vzít v úvahu, že se stavěl zvláštní most."

Ano. Podle mého názoru je to šílené. Každý z nás Pražanů včetně důchodců a kojenců zaplatil za kousek cyklostezky podél Rokytky sto korun.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Re: Re: Zbytečně dramatické
Upřesnili jsme nejasnou formulaci, která mohla vést ke zdání, že na štěrkové cyklostezce za Hiltonem mohou jezdit kromě cyklistů také inlinisté. Do věty, že most vede přes hlavní Freyovu ulici, jsme doplnili, že také přes vedlejší Ocelářskou ulici. V tom spatřuješ bulvár? Nebo v něčem jiném, o čem jsi se nezmínil?
Reaguj
Re: Re: Zbytečně dramatické
To uz jsi mel clanek od primatora? Proste bulvar a dalsi potrzeni toho, ze Tve clanky jsou zkreslene a je potreba je brat s nadhledem.
  • Autor jajin
  • Datum a čas 23.9.2009 12:22
Reaguj
Re: Zbytečně dramatické
Díky za upozornění. 1) Ohledně stezky za Hiltonem byla nepřesná formulace ohledně bruslařů, a tak jsme ji vypustili. 2) Most vede přes Freyovu i Ocelářskou ulici. Doplnili jsme to.
Reaguj
Zbytečně dramatické
V článku je řada trefných postřehů, ovšem také několik zbytečných dramatizací. Hned náplavka: Ta je naprosto OK, co by si tam autor představoval? Tři metry asfaltu podél opěrné zdi? To samé platí pro návaznou cyklostezku nad Husákovým tichem. Drobnou nepřesností je zmínka o vhodnosti stezky od Danube House po Libeňský most pro bruslaře - štěrkový povrch jim jízdu naopak značně komplikuje. Cyklostezka na Libeňském mostě vede v obou směrech po chodníku, jeli jste tedy legálně. Nepovšimnut zůstal budoucí nebezpečný přejezd pro cyklisty na Elsnicově náměstí, provázející dokázali o jeho přítomnosti takticky pomlčet. Elsnicovo náměstí bude podle mě jedním z nejvíc obtěžujících míst na celé budoucí A26. Připomínka k zámkové dlažbě je velmi trefná, mohla také zaznít stížnost na vedení po nelogické straně u zábradlí (jeli jste v koridoru pro cyklisty, nebo pro pěší?). Stejný zásah do černého je připomínka k přístupu městských částí. Na tom, že megamost přes Ocelářskou je největší kravina celé novostavby po Hořejší rybník, se plně shodujeme.Autor ovšem propadá hysterii, kdykoliv jsou na řadě cyklopruhy. Ty na Rohanském nábřeží přece nejsou žádná tragédie, i když vzbuzují rozporuplné pocity. Cyklisti po nich normálně jezdí, i když ne v takovém množství, jako na souběžné A2. Sám tam jezdím, když mám naspěch a potřebuju do Karlína. Také škoda, že se článek neobtěžuje vysvětlením, proč jsou pruhy v ulici U Uranie vlastně nesouvislé (když už se do nich tak opírá). Je to stará písnička: Že městská část zadala rekonstrukci ulice, aniž by se obtěžovala informovat cyklokomisi a ti pak mohli akorát tak doprojektovat pruhy tam, kde se dalo, bez možnosti hnout s obrubníky. Opět se zeptám: To raději nic?
Reaguj
Re: Objektivita
Milý Michale, kdybych si udělal názor předem, nemusel bych trávit dopoledne s primátorem na kole v zaprášené Praze. Prosím tedy spíše o konkrétní výtky, co jsem nepopsal pravdivě.
Reaguj
Objektivita
Autor clanku si bohuzel nazor udelal predem. Zkuste si vzpomenout, jak vypadaly cyklostezky v Praze drive. Dle me se vse neustale zlepsuje...
  • Autor Michal
  • Datum a čas 22.9.2009 09:45
Reaguj
113 milionů?
Toho,kdo schválil proinvestovat 113 milionů za 3,5 km cyklostezky i když je v tom započítána stavba zvl. mostu, patří pověsit s cedulí na zádech na Staromáku hlavou dolů, aby mu na ni pražané a psi mohli močit.
  • Autor Jirka
  • Datum a čas 21.9.2009 22:19
Reaguj
Celkem 7 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

SDÍLENÁ KOLA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Starostka Paříže Anne Hidalgo tvrdě šlape do příjemné dopravy v hlavním městě Francie. Zakázala sdílené elektrokoloběžky, vyhradila ulice pro pěší a cyklisty a zdražila parkování autům SUV.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze
Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Chcete-li si běhání a cyklistiku užívat plnými doušky, bude dobré, když se na tyto sporty i vhodně oblečete. Na následujících řádcích pro vás máme zajímavé tipy na to, jak by takové oblečení

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Intourmarket - veletrh Rusko, Moskva 16.-18.3. Cestovní ruch 16.3.
MITT - veletrh Rusko, Moskva 19.-21.3. 19.3.
Caravan, Bike, Travel - veletrh Nitra, Agrokomplex 22.-24.3. 22.3.
For Bikes and Sport - veletrh Praha, Letňany 22.-24.3. 22.3.
Boot und Camping - veletrh Německo, Rostock 22.-24.3. 22.3.
Bahno Sokolov, Michal Horská kola, běh, canicross 23.3.
Primavera Bike - cyklomaraton Hrušovany nad Jevišovkou Horská kola 23.3.
Kamenice - úklid řeky Česká Kamenice 23.3. 09:00
Cape Epic - etapový cyklomaraton Jihoafrická republika 17.-24.3. 24.3.
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.

Diskuse

Tenderness match consulta... epanuubu, 18.3.2024 23:30, 3 příspěvky
Bivaky Sasko Michael Beranek, 18.3.2024 21:18, 2 příspěvky
INU Honza, 18.3.2024 10:48, 3 příspěvky
Bivaky Sasko XY, 18.3.2024 10:03, 2 příspěvky
INU Horydoly, 17.3.2024 23:02, 3 příspěvky
INU Honza, 17.3.2024 21:03, 3 příspěvky
INU Honza, 17.3.2024 20:56, 2 příspěvky
Chrupavka Lipo, 17.3.2024 0:16, 2 příspěvky
Richard Šlojíř, 16.3.2024 11:10, 1 příspěvek
Krásná Oblast Radim Pokorný, 15.3.2024 12:49, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Poklady Moravskoslezského... Horydoly Open, 15.3.2024 2:17
Vyberte si dovolenou z ve... Horydoly Open, 15.3.2024 2:14
Střední Čechy přivezou na... Horydoly Open, 15.3.2024 2:12
HOLIDAY WORLD & REGION WORLD Horydoly Open, 15.3.2024 2:10
Forum cestovního ruchu Horydoly Open, 15.3.2024 2:04
Holiday World 2024 Horydoly Open, 15.3.2024 1:55
Slzy bolesti nad masami, ... milan šupa, 14.3.2024 19:31
Konec lyžování? Horydoly Open, 8.3.2024 15:52