Elektrická skládačka Apache Chitto

Elektrická skládačka Apache Chitto
Skládací elektrokolo Apache Chitto.
Autor snímku Apache Bicycles
SDÍLEJ:

Úpická značka s weltmanským názvem Apache vyrábí skládací elektrokolo Apache Chitto. Ve značkové modelové řadě zastává místo městského pracanta. Chitto je možné občas složit a převézt autem. Na každodenní dojíždění to ovšem kvůli velké váze nemá smysl. To je za necelých třicet tisíc korun velmi dobrá nabídka.

Elektrická skládačka Apache Chitto
Skládací elektrokolo Apache Chitto je ideální vozidlo pro pojížďky po městě, třeba na nákup.
Autor snímku Kuba Turek

Testovali jsme skládačku - elektrokolo Apache Chitto. Protáhli jsme ji nejtvrdším pražským provozem, udělali jsme si výlet po pražských periferiích, vyzkoušeli svižnou jízdu po cyklostezkách a projeli několik parků. Zde jsme si sáhli i na hranici jízdních vlastností skládačky. Elektrokolo jsme sedlali v pěkném suchém počasí, ale nevyhnuli jsme se ani silnému dešti a mokrým ulicím.

Zkoušet, zkoušet, zkoušet!

Pokud uvažujete o nákupu, přečtěte si tento náš článek, ale pak si elektrokolo u prodejce ještě důkladně vyzkoušejte. Není to úplně levná záležitost a zároveň na elektrokole bude jezdit mnoho let. Bylo by škoda, kdyby vám úplně nesedlo.

Dobrý prodejce podle marketéra značky Apache Lukáše Bárty neprodá jediné elektrokolo, aniž by na něm nenechal zákazníka projet. "Vždyť to bude právě on, kdo kolo nakonec může pochválit nebo pohanět. Proto máme po republice na 180 poboček, kde si mohou zájemci elektrokola doslova ohmatat. Samozřejmě jim s výběrem poradí školený personál."

Pokud by vám nevyhovovalo Chitto, ale skládačka je vaše volba, od letošního roku vyrábí Apache ještě dva o něco levnější, lehčí a méně elegantní modely Tocho a Energy Nexus. Od Chitto se na první pohled odlišují designem. Trubkový rám se podobá klasickým holanďanům s nízkým nástupem a baterie se místo integrace dovnitř rámu zasouvá za rám pod sedlovou trubku.  

VIDEO Elektrokolo Apache Chitto projíždí Prahou

Chitto vypadá jako obyčejné skládací kolo. Pouze masivní střední trubka, která nahrazuje rám, je placatá a ukrývá v sobě integrovanou baterii. Pokud se na ni chcete podívat, případně ji vyměnit, dostanete se k ní během skládání elektrokola. Zlomíte rám a zevnitř na vás vykouknou konektory. Dělat to ale samozřejmě nemusíte. Nabíjení je zajištěno z boku pomocí zásuvky na nabíječku, která je dodávána při nákupu kola.

Zásuvka má ještě konektor USB, který se hodí, pokud si chcete dobít mobil či jinou elektroniku, nebo připojit navigaci GPS. Nestačí vám ovšem obyčejný kabel, ale musíte si pořídit obousměrný.

Konstrukce elektrokola je dostatečně masivní, aby se nic netřáslo, neklepalo a nevrzalo. To není u skládaček úplně obvyklé. Ověřili jsme si to nejen na polních cestách, ale také na dlažbě z velkých kočičích hlav v historickém centru Prahy.

Skládat? Ano, ale ne příliš často

Co se ovšem ne zcela povedlo, je nedomyšlený prostor, ve kterém krouží nohy na pedálech. Levý kotník se bolestivě odírá o klíček, kterým se odemyká bezpečnostní zámek na zadním kole a zároveň se spouští baterie. Při tom by stačilo místo obyčejného klíče prodávat přepůlený, jehož rukojeť se dá ohnout o 90 stupňů a nepřekáží. Pravé lýtko nebo koleno zase dokáže nechtěně otevřít lehce zajištěný kloub, ve kterém se láme skládačka při skládání. Za jízdy si tak cyklista nechtěne přivodí horké chvilky.

Při skládání kromě rámu zlomíte ještě vysoký představec, sklopíte řídítka a pedály, snížíte sedlo a můžete vzít kolo do ruky jako malý balíček. Vejde se pohodlně postavené na výšku do kufru malého auta, můžete si ho vzít jako příruční zavazadlo do vlaku či autobusu, nebo ho odnesete do bytu či kanceláře a odložíte ho pod stůl. Složené Chitto je perfektně vyvážené, samo o sobě nikam nepadá a kraťoučká rámová trubka slouží ve složeném stavu jako nosič.  

Zní to jako pohádka. Jedna věc ale znemožňuje elektrokolo používat jako jiné skládačky. Váží totiž 21 kilogramů. Skládání a přenášení má tedy smysl jen občas a pouze na krátkou vzdálenost. Určitě si ho nebudete brát s sebou každé ráno do autobusu nebo metra, které vás veze do práce. Dokážeme si ovšem představit, že si Apache Chitto převážíme jednou týdně na chalupu, máme ho složené na jachtě a rozkládáme ho v přístavech,  vezeme si s ho s sebou  v autě na dovolenou v kempu a podobně.

VIDEO Elektrokolo Apache Chitto na cyklostezce Rokytka

Jízdní vlastnosti jsou na malých dvacetipalcových kolech překvapivě dobré. Chitto je stabilní, dobře se nastupuje i sestupuje, nízké těžiště dodává jistotu i méně zkušenému cyklistovi. V rychlostech do 25 km/h mu není co vytknout. Poskytuje jistotu, pohodlí, dobře manévruje i na omezeném prostoru a zvládá nástrahy městkého provozu, jako jsou koleje, dlažba, obrubníky a rozbitý asfalt.  

Dobré jízdní vlastnosti ve městě a na cyklostezce

Ve větších rychlostech, dejme tomu okolo padesátky, se cyklista již cítí poněkud nejistě. Na to Chitto není stavěné. Přední kolo pocitově plavě a řízení reaguje s citelným zpožděním. Podotýkáme ovšem, že každé elektrokolo musí podle předpisů automaticky vypnout motor právě v rychlosti 25 km/h, a zároveň Apache Chitto je zpřevodované právě na pohodlné šlapání do této rychlosti. Abyste jeli rychleji, musíte šlapat ďábelskou frekvencí. Razantní zrychlení tedy připadá v úvahu jen při jízdě na volnoběh z kopce.

Kde elektrokolo Apache Chitto vůbec nestíhá, je terén. Horko-těžko zvládne polňačky a zpevněné lesní svážnice, kde poskakuje jako kůzle na jaře. Ve strmých terénních stoupáních buď podklouzává zadní kolo, nebo se zvedá přední kolo, a bicykl zastavuje. Ve sjezdech je potřeba jet pomalu, protože lehké přední a těžké zadní kolo není dobrá kombinace pro vyvážené a přesné řízení.  

VIDEO Elektrokolo Chitto na výletě od Vltavy do Tiché Šárky

Kolik ujede kilometrů, záleží hlavně na cyklistovi

Pochvalu zaslouží často opomínané součástky. Apache myslí na dennodenní ježdění, a tak je na elektrokole instalován přední bílý reflektor i zadní červené světlo, které se zapínají z řídítek. Spínač je na levou ruku spolu s ovládáním pěti úrovní přísunu elektrické energie. Čím více energie cucá vaše elektrokolo z baterie, tím jede rychleji a lépe akceleruje, ale zároveň ujede méně kilometrů.

Výrobce udává, že baterie stačí na 50 až 80 kilometrů. My jsme měli k dispozici na testování nové kolo a téměř nepoužitou baterku. Nejvíce jsme ujeli bez problémů právě těch 80 kilometrů. Projížděli jsme jen mírně kopcovitou krajinou v okolí Prahy, jeli jsme plynule a elektřinu spíše šetřili. Do kopců ovšem pro urychlení cesty se cyklistky na elektrokolo držel cyklista na obyčejném horském kole. Přesto jsme druhý den ujeli ještě dvacet kilometrů po rovině.

Dobře fungovalo také řazení pomocí rukojeti, kterou jsme ovládali 7 rychlostí na přehazovačce. Kolo je zpřevodované na pohodlnou jízdu do rychlosti 25 až 30 km/h. Rychleji bychom museli kmitat nohama jako mikimaus.

V dešti se osvědčily blatníky. Vypadají nenápadně a ne moc účinně, ale opak je pravdou. I v nejhorším dešti, kdy po vozovce tekly proudy vody, zůstávalo naše tělo i nohy v suchu. Záleželo jen na tom, jak dobře fungoval goretex v bundě a kalhotách. Na tomto kole je možné jezdit také ve speciálním cyklistickém ponču a gumových holinkách. U blatníků je potřeba čas od času kontrolovat upevnění, protože šroubky na držácích se mohou povolit.

Pochválit musíme i  nosič nad zadním kolem. Je to dříč s pevnou kostrou. Nezklamal nás, nepovolil se a ani neshodil nikdy svůj náklad. 

VIDEO Elektrokolo Apache Chitto projíždí park Stromovka v Praze

Elektrobike Apache Chitto

Městské skládací elektrokolo s pohonem zadního kola 8FUN s hall senzory. Baterie Samsung 374 Wh je integrovaná do rámu. Multifunkční LCD displej. USB zásuvka. Přehazovačka Shimano Tourney. Brzdy typu V-brake. LED osvětlení napojené na baterii a ovládané tlačítkem na řídítkách. Pohodlné gelové sedlo Selle Royal Look-in. 

Kryt řetězu, nosič nad zadním kolem s nosností 25 kg, středový boční stojánek, plastové blatníky a zvonek. 

Kola: 20"
Rám: 13,4" skládací s integrovanou baterií
Převody: 1x7 rychlostí
Hmotnost: 18,5 kg kolo + 2,5 kg baterie
Dojezd: 50-80 km
Motor: 8FUN 250 W zadní, s hall senzory
Baterie: Samsung 36V/10,4 Ah (374 Wh) Li-Ion integrovaná
Displej: LCD, multifunkční
Osvětlení: LED přední bílý reflektor a zadní červené světlo
Rozměry ve složeném stavu: 90x70x50 cm 
USB: ano
Řídící jednotka: Silent (sinusový signál)
Trubky: Alloy 6061
Přední vidlice: Pevná
Přehazovačka: Shimano Tourney
Řazení: Shimano RevoShift otočná rukojeť
Měnič: Shimano TX-75
Kazeta: 14-28 zubů
Převodník: Prowheel 52 zubů
Řetěz: KMC Z51
Brzdy: V-brake
Přední náboj: Joytech 751DSE
Ráfky: Alloy, dvojstěnné
Pneumatiky: CST 1446 20x1,75
Pedály: Plastové, sklápěcí
Řídítka: Vlašťovky 580 mm
Madla: Velo VLG-1133AD2
Představec: Skládací 406 / 40 mm
Hlavové složení: integrované
Sedlovka: 27,2/ 400 mm
Sedlo: Selle Royal Look-in gelové
Orientační cena: 27 990 Kč / 1059 E

INFO: Apache elektrokola

Skládací elektrokolo Apache Chitto.

Horydoly.czElektrokola na Horydoly

TEST Elektrokolo Apache Scalp Full

TEST Elektrokolo Smart

TEST Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill

TEST Elektrokola Giant Aspiro a Esprit

TEST Elektrokolo PG-bikes

TEST Elektrokola jsou stále moc drahá

VÝLET Koupání v pískovnách Poděbrady a Sadská

VÝLET Víkendový výlet z Bíliny do Prahy

VÝLET Na elektrokolech do Divoké Šárky

VÝLETY Kde se dá jezdit na elektrokole v Česku

DOVOLENÁ Elektrokola se rozjela ze Salcburku do hor

DOVOLENÁ Půjčovny Český drah nabízejí elektrokola

VE MĚSTĚ Soukromý závod: elektrokolo a autobus

VE MĚSTĚ Elektrokolo nebo skládačka?

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Bravo recenzentovi

Zdravím! O Vaší skládačce jsme psali psali naposledy koncem roku 2012: http://www.horydoly.cz/cykliste/test-elektrokola-agogs.html Rádi v tom budeme pokračovat.

Reaguj
Bravo recenzentovi

Nejdetailnější recenze elektrokolo umí Kuba Turek.  Příště ale chci srovnávací test napříč kategorií, protože skládaček je na trhu víc a já chci vědět, jak si stojí proti sobě.. v dojezdu, konfortu jízdy, trasnportu, atd..

Každý rozumný dovozce / výrobce za objektivní detailní test rád něco redakci dá.. a pro nerozumné nemá cenu dělat testy.     

Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

opggzjlo 100 mg lisinopril, 29.3.2024 1:21, 11 příspěvků
strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35