TEST Skládačka Tern Link D8

TEST Skládačka Tern Link D8
Na skládačce? Ve sportovním dresu! To snad ne...
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Skládačky postavené na malých kolech jsou v Evropě oblíbené už desítky let. Jejich obliba v Česku kolísá, vzpomeňme na na nadšeně přijímané Esky, nechutně těžké Sobi i nespolehlivé Liberty. Teď právě znovu stoupá jejich šťastná hvězda a na vlně se veze také model Tern Link D8.  

Tento týden uveřejňujeme každý den test jednoho kola:

pondělí: Author A-Ray (full suspension MTB)
úterý: Smart (electro bike)
středa: Scott Spark (full suspension MTB)
čtvrtek: Tern Link (folding bike)
pátek: Author Traction (hardtail MTB)
sobota: Tern Node (folding bike)

neděle: Kostka Hill (scooter) 

Skládací kolo Tern Link D8.

Skládačka Tern Link D8 osazená dvacetipalcovými koly, osmirychlostní přehazovačkou s otočnou rukojetí a jednoduše konstruovaná pomocí jedné rámové trubky, se stala vzorem pro ostatní. Ve městech je často vidět, v mnoha obchodech je první na očích a cena je přijatelná.

Výborná skládačka ctí své meze

Za třináct tisíc korun poskytuje Tern solidní kvalitu, dobrou trvanlivost, excelentní jízdní vlastnosti a v neposlední řadě také progresivní image svému majiteli. Tern Link D8 je v ulicích jako doma, cyklista se na něm všude protáhne jako štírek a na delších cestách se dá šlapání také vydržet.

Se skládačkou je ovšem potřeba nakládat opatrněji než s odpruženým horským kolem. Na to nelze zapomínat. Tern Link D8 vám neodpustí, pokud na něm budete dělat psí kusy, vyklepete ho na kočičích hlavách, nebo ho nebudete skládat dost opatrně. Postupně se vyžvejká, povolí, začne vrzat a bude muset do servisu. 

Skládací kolo Tern Link D8.

Složit za deset vteřin? Nebo za dvacet?

Konstruktéři Ternu sice nepřišli s revolučním řešením, ale použili asi to nejlepší, co mohli za cenu nižší střední třídy do bicyklu naskládat. Hlavní rámová trubka je hliníková a speciálně tvarovaná, aby mohla být co nejlehčí. Kolo tím dostalo střízlivě elegantní vzhled a hlavně pevnost. Konstruční řešení podtrhuje prohnutá zadní stavba a ocelová přední vidlice. Tern tomu říká DoubleTruss (dvojitá vzpěra) a obě vzpěry zadní stavby nejsou svařené na sedlové trubce, ale u skládacího kloubu rámové trubky. Sedlová trubka stoupá kolmo mezi nimi.

Zajímavostí jsou véčkové brzdy, které na předním kole nejsou umístěné před vidlici, ale až za ní. Je to daň za skladnost kola.

Skládací mechanismus pojmenoval Tern honosně znějícím termínem N-Fold Technology (skládačka do písmene N). Po odjištění se nejprve zasune sedlovka do sedlové trubky a sklopí pedály, potom se v polovině zlomí rám, zlomí se řídítka, případně ještě ohnou, a všechno to dohromady jako balík drží Magnetics system (silné magnety v oblasti předního a zadního kola). Klimbající řídítka lze zajistit navíc gumovým páskem. Všechno se to potom vezme do ruky buď za zadní nosič, nebo rámovou trubku, a odnese na místo určení.

Skládání trvá zkušeným skládačkářům deset až patnáct vteřin. My jsme na to potřebovali průměrně dvojnásobek času. Autobus i tramvaj na zastávce jsme přesto vždycky chytili. Rozložení kola je o něco rychlejší.

Důležitým prvkem každé skládačky jsou zámky ve zlamovacích kloubech. Kloub řídítek, kloub na rámové trubce a také upevňovací mechanismus pro otáčení řídítek jsou na Tern Link zajištěny masivními rychloupínacími pákami. Jejich funkce je spolehlivá a při tom zavření i otevření zámku nevyžaduje velkou sílu. Problém je však s pojistkami. Jsou vyrobené s křehkého plastu, což znamená, že když na ně zapomenete a pojistky neuvolníte, nejspíš je zlomíte. Nemá to vliv na bezpečnost bicyklu, ale je to nepříjemnost, kterou je potřeba řešit nákupem nové pojistky a opravou. "Ze sta prodaných kol jsem měnil pojistky jen třikrát," uvádí na pravou míru, jak je to s jejich spolehlivostí, specialista na skládačky Ladislav Bláha z prodejny Velorama.

Řídítka jsou rovná, široká 58 centimetrů, což je do města tak akorát. K příjemné jízdě přispívají ergonomické gripy s opěrkami pro dlaně. Na nich jsou samozřejmě brzdové páčky, zvonek a hlavně řadící otočná rukojeť. Přehazovačka je inverzní, což znamená, že tahem k sobě se přehazuje na těžší převody a opačným směrem pružina odřazuje na lehčí převody. Pokud střídáte skládačku za druhé kolo, je to nezvyklé a musíte si to před jízdou uvědomit, jinak budete točit rukojetí jako blázni, než vám dojde, jak zařadit správný stupeň.

Osmistupňová přehazovačka Neos je vyvinutá speciálně pro skládací kola. Jejím otcem je značka Dahon, od které se Tern nedávno odtrhl. Na pojíždění po městě nám stačila, ale ocenili bychom ještě jeden těžší převod do cyklopruhů na širokých a rovných městských výpadovkách a možná i jeden menší na strmá stoupání. Klidně by pak mezistupně mohly mít větší rozestup.

Horydoly.czČtěte více: Kde se vzaly skládačky Tern?

Sedlo je velmi příjemné a pohodlné, ačkoliv jeho tvar odkazuje spíš na sportovně laděnou jízdu. Podobný charakter mají véčkové brzdy. Jsou pohodlné a účinné. Ano vůči plastovám pedálům nemáme žádné námitky. I když jsme do nich šlapali ze všech sil, nijak se neprohýbaly a nedeformovaly.

Výborné jízdní vlastnosti zaručuje tuhá konstrukce

Některé prodejny dodávají Tern Link D8 rovnou s praktickým nosičem nad zadním kolem a blatníky, ale do základního vybavení od výrobce nepatří.

Městské pláště Schwalbe Citizen jsou to nejlepší, co bychom od kola za tuto cenu mohli očekávat. Dobře jedou i mírně podhuštěné, ale divy dělají až při optimálním nahuštění. Spolu s velmi tvrdým rámem a pevnými klikami tvoří mechanickou soustavu, ve které se ztrácí jen velmi málo naší energie. Kazí jim to pouze řídítka, do kterých když jsme se pořádně opřeli, vykazovala mírný nechtěný pohyb.

Především kvůli pneumatikám, ale určitě i kvůli kvalitní konstrukci, jsme si mohli dovolit jet z kopce, co to dá. Podle obecních radarů na začátcích vesnic jsme se někdy dostali přes šedesátku a museli jsme dost brzdit. Přesto jsme se na bicyklu s malými koly cítili bezpečně. Když jsme zjistili, že ani na mřížovaných kanálech nezapadnou malé a úzké pneumatiky do mezer, cítili jsme se na silnicích bezpečně.

Kdo dočetl až sem, zřejmě si řekne jedno jediné: "OK." Je to tak. Brzdy brzdí, pedály šlapou, přehazovačka řadí, cyklista (cyklistka) si lebedí a občas skládá i rozkládá. Kolo je za třináct tisíc doporučení hodné ke koupi.

Co nikdy nedělat!

Skládačka je křehký stroj! Klouby, upínáky, pohyblivé součástky, úzké pneumatiky a celkové zaměření bicyklu na pohyb po kvalitním asfaltu nesnášejí neurvalé zacházení. Ne že by skládačka nevydržela jeden smyk, seskočení z obrubníku, nebo průjezd po polňačce, ale co je moc, to je příliš. Po čase takového nemístného ježdění by začala povolovat, a vyžadovala by práci servismana. Podívejte se na hlavní hříchy: razantní šlapání ve stoje, smykování, triky na předním i zadním kole, jízda v terénu a zbytečné pády.

Specifikace Tern Node D8

Hmotnost: 12,1 kg 
Kola: 20"
Bicykl ve složeném stavu: 38x79x72 cm 
Rám: Hlíníkový Alu 6061 DoubleTruss
Vidlice: Ocelová Hi-Ten bez odpružení
Přehazovačka: Neos 1.0 
Řazení: Otočná rukojeť Sram MRX, 8 rychlostí
Brzdy: V-Brake
Gripy: BioLogic Ergo
Pláště: Schwalbe Citizen Reflex, rozměr 20x1.85" 
Stojánek: Hliníkový
Nosič: standardní vzadu, vepředu lze namontovat na rám nad předním kolem 
Nosnost: 110 kg
Určeno pro velikost postavy: 142-190 cm

Orientační cena: 15 000 Kč (holé kolo) nebo 16 000 (s blatníky a nosičem).

INFO: Tern a Velorama a Tern Point

Horydoly.czTesty jízdních kol na HORYDOLY

Horská kola Scott Spark 710 a 910

Horské kolo Author A-Ray 5.0

Horské kolo Author Gangsta

Horské kolo Author Traction 2014

Horské kolo Author Traction 2004

Elektrokolo Smart

Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill

Elektrokola Giant Aspiro a Esprit

Skládací kolo Tern Link D8

Skládací kolo Tern Node D8

Skládací kolo Brompton L3

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Posuďte sám

Složená kola:

Brompton 16"kola - 56x60x31 cm

Tern 20"kola - 38x79x72 cm

Dahon 20"kola - 29x80x66 cm

Standardní zavazadlo zdarma:

Letadlo  -  kabinové zavazadlo cca 55x45x25 cm (každé aerolinky to mají trochu jiné)

Vlak - příruční zavazadlo 90x60x40 cm

MHD Praha - zavazadlo 25x45x70 cm

Reaguj
Solidní kvalita?

No - to já bych přímo neřekl. Tyhle požadavky snad splˇnuje jenom Skládací kolo Brompton, ovšem cenově tak 3x náročnější........ Podobné levné nelze najít.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 15.9.2014 13:12
Reaguj
Solidní kvalita?

Ahoj Honzo, právě tenhle Tern (ale také obdobné modely jiných značek) jsou vyrobné tak, aby z nich po složení bylo zavazadlo standardních rozměrů. Když na to přijde, můžeš ho vzít jako spoluzavazadlo do vlaku (bezplatně), autobusu i letadla. Dá se docela dobře nosit i v ruce. Přejít s ním Václavák není problém. Chodit s ním denně po městě by však byla otrava.

Reaguj
Solidní kvalita?

Což o to. Skládat to jde asi rychle, ale pořád je to velký. Člověk jako důchodce by třeba dal i do 10 tis, ovšem za něco, co jde složit vpodstatě do kufru va vozit jako spoluzavazadlo. O ničem takovém ale nevím.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 15.9.2014 09:45
Reaguj
Solidní kvalita?

Ahoj Honzo, solidní kvalita testovaného Ternu je samozřejmě vztažená ke kategorii a předpokládanému použití kola. Co je popsáno a nafoceno, nemůžeš dělat s žádnou městskou skládačkou. 

Myslím, že Tern se dá srovnat odolností a vlastnostmi s Bromptonem. Tern je dvakrát až třikrát levnější, je vhodný spíš pro denní pojíždění. Brompton je vhodnější spíš pro milovníky tradice, pro něž v konstrukci kol nehraje nějaké desetiletí roli :-) Podobnou kvalitu ze známějších značek poskytuje třeba ještě Dahon. 

Levnější kola mají jistě také něco do sebe - nemají však buď záruku kvality a lety prověřeného designu, nebo je vyrábějí nebicyklové firmy, u kterých není jistota, že všechno zvládnou. Na zkoušku jsem krátce jezdit na několika futuristických skládačkách a o solidní kvalitě jsem si mohl až na jednu pozitivní výjimku nechat jenom zdát - byla to bezejmenná korejská firma, která na veletrhu nabízela, že na to nalepí jakoukoliv značku odběratele, který bude kola prodávat.

Bazarová levná kola určitě mají své opodstatnění a za pár stovek lze koupit třeba zachovalou Esku. Jezdit na ní je pohodlné, ale každodenně bych ji nechtěl skládat a rozkládat.  

Reaguj
Solidní kvalita?

....Za třináct tisíc korun poskytuje Tern solidní kvalitu, dobrou trvanlivost, excelentní jízdní vlastnosti .O tom lze vážně pochybovat. .Neboť jak se píše dále.....
Se skládačkou je ovšem potřeba nakládat opatrněji než s odpruženým horským kolem. Na to nelze zapomínat. Tern Link D8 vám neodpustí, pokud na něm budete dělat psí kusy, vyklepete ho na kočičích hlavách, nebo ho nebudete skládat dost opatrně. Postupně se vyžvejká, povolí, začne vrzat a bude muset do servisu. ...Za tuhle cenu by měla vydržet daleko víc.
Tedy vcelku hezké a praktické, ovšem za 13 tis.  poněkud přemrštěné.  Jinak tutéž službu dokáže (i když s menším efektem skládání) i jakákoli skládačka z bazaru, či opravená z vrakoviště, kterou mohu za rok vyhodit a kupovat znovu - za podstatně nižší cenu. A přitom se nevyhýbat horší dlažbě či polní cestě.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 11.9.2014 09:10
Reaguj
Celkem 6 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků
Holandsko - země byciklů Michael Beranek, 23.3.2024 13:15, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35