TEST Smart, elektrokolo od Daimlera
Elektrokolo Smart je dílem konglomerátu Daimler, do kterého patří mimo jiné také značky Mercedes-Benz a městská autíčka Smart. Jen co se na něm párkrát svezete, zjistíte, že hlavní slovo při jeho vývoji měli automobiloví konstruktéři místo odborníků z veloprůmyslu.
Dlouho jsme přemýšleli, komu elektrokolo Smart vlastně může vyhovovat, a přišli jsme na jedinou zákaznickou skupinu. Jsou to hipsteři.
Komu se elektrokolo může hodit?
Na kole jezdí spíš proto, aby ukázali své nezávislé myšlení, než že by denně dojížděli do práce nebo se o víkendech oddávali cykloturistice, a proto jim nevadí, že Smart váží víc než 26 kilogramů. Milují design a ten jim Smart dodá v dobré kvalitě. Chtějí čisté životní prostředí a na to je elektrokolo dobrá hračka. Že se energie někde musí vyrobit, nejspíš v čoudících uhelných elektrárnách nebo v předražených jaderných elektrárnách, už je tolik netrápí. Navíc ekologické náklady na výrobu baterií a jejich nízká životnost, už je za horizontem jejich myšlení. A konečně jim není proti mysli dál pětasedmdesát tisíc korun za elektrokolo, které zaostává nejméně jednu generaci za současnou špičkou, která je běžně k dostání u konkurenčních tuzemských i evropských značek.
Pohon a design jsou inovativní, ale ne dost
Na první pohled zaujme Smart ebike designem. Prý je futuristický, ale nám se zdá spíš konzervativní v dobrém smyslu. Elektrokolo vypadá jako bicykl, má dvě kola, řídítka a klasický trojúhelníkový rám. Do něj jsou vestavěné speciálně pro Smart vyrobená baterie, obyčejné plastové blatníky, nápaditá světla, pohodlné byť sportovně laděné sedlo a originální pohon. To Asiaté jsou jiní kofři! Vyrábějí elektrokola, která už ani jako bicykly nevypadají.
Druhý pohled patří u Smartu elektrickému motoru, řazení a pohonnému řemenu. Bicykl totiž nemá řetěz a místo něho slouží k přenosu síly od pedálů k zadnímu kolu úzký karbonový pás. Nemá ho zakrytý. Kryt prý není potřeba díky čistému karbonu bez nutnosti mazání. Cyklista se prý nemůže ušpinit. Ale může! Stačí trochu prachu na silnici, nebo aby zapršelo, a už je zamazaný stejně jako na jakémkoliv jiném kole.
Přehazovačka se ovládá otočnou rukojetí jako u motorky. Místo mechaniky však volbu mezi třemi převodovými stupni obstarává elektronika.
Motor umístěný v zadním kole je od nejlepší světové značky BionX. Funguje báječně, ale co naplat, když je to už překonaná koncepce. Dnešní modely elektrokol na úrovni doby umísťují motory rovnou do šlapacího středu nebo co nejvíce do jeho blízkosti. Elektrokolo se potom daleko lépe ovládá, když má většinu hmotnosti soustředěnou do těžiště mechanické soustavy bicykl + cyklista.
Rekuperace: k čemu to je dobré?
Smart spolu s BionX nabízí rekuperaci, to znamená že při brzdění, nebo jízdě z kopce baterie odebírá přebytečnou energii z kola a bere si ji zpět. Úroveň rekuperace je možné nastavit z řídícího panelu. Největší zpětný odběr znamená, že i z prudkého kopce se budete pomalu ploužit a při jízdě po rovině se pěkně nadřete.
Prozradíme vám však malé tajemství: Rekuperace je při cyklistice v podstatě na nic. Zpětný odběr energie je sotva měřitelný a ani po dlouhé túře nijak nepocítíte, že můžete jet o něco dál nebo rychleji. Je to marketingový trik výrobců elektrokol a jejich pohonů. Snad časem bude rekuperace efektivnější, ale teď jen zvyšuje váhu kola, přidělává práci a dodává nesplnitelnou naději.
Jízda po Praze: OK, ale chtělo by to přidat
Co nám chybělo na ježdění ve městě, byl silný zátah při pomalé rychlosti do strmého kopce a odpružení aspoň předního kola. Nadhodit za jízdy přední kolo na obrubník bylo mnohdy nad lidské síly. Naopak předimenzované se nám pro tyto účely zdály brzdy Magura MT4 s kotouči 180 mm, což je kombinace, která se obvykle používá k ubrzdění freeridových speciálů do terénu. Příjemná jsou řídítka s opěrkami dlaní a automaticky zapínané přední i zadní světlo.
Z volitelných doplňků bychom si na ježdění po městě určitě namontovali stojánek, nosič nad zadní kolo a úchyt na smartphone. Chytrý telefon se potom stane mozkem bicyklu - z ovládacího panelu se řídí především množství elektrické energie tekoucí z baterie do motoru a rekuperace (tedy kombinace dojezdu a rychlosti jízdy) a smartphone slouží jako navigace, komunikační jednotka a archivační médium cyklistických cest.
Elektrokolo Smart ebike, stejně jako všechna ostatní elektrokola, pomáhá šlapajícímu jezdci do rychlosti 25 km/h. Rychleji kolo už jede jenom silou, kterou vyvinou cyklistovy svaly. To vyžadují dopravní předpisy a díky tomu není potřeba na elektrokolo řidičský průkaz. Je možné s ním jezdit po cyklostezkách, není povinná přilba a vztahují se na něj zákony a vyhlášky jen jako na obyčejné jízdní kolo.
Plusy
+ Střídmý, elegantní a moderní design
+ Motor je tichý a pracuje plynule
+ Neklouzavé ergonomické pedály
Minusy
- Velká hmotnost
- Nevyváženost (většina váhy je na zadním kole)
- Vysoká cena
Smart ebike - technická specifikace
Typ: pedelec (Pedal Electric Cycle)
Motor: BionX
Rychlost: max. asistovaná 25 km/h
Dojezd: 100 km (při klidné rovnoměrné jízdě v na rovinaté silnici)
Výkon: 250 W
Řazení: SRAM I-Motion 3 rychlosti
Pohon: karbonový pás
Rekuperace: ano
Baterie: lithium-ion 3,3 kg (nabíjet lze na kole i vyjmutá mimo kolo)
Kapacita: 423 Wh
Napětí: 48 V
Nabíjení z domácí zásuvky: cca 5 hodin
Rám: hliník
Představec: CaneCreek
Osvětlení: Busch & Müller vepředu bílý reflektor, vzadu červené světlo
Pneumatiky: Continental EcoContact Plus, 26" x 1.75"
Brzdy: Magura MT4, hydraulické diskové, kotouče 180 mm
Rukojeti: Ergon GP1
Pedály: Ergon PC2
Sedlo: Smart
Hmotnost: 26,1 kg
Nosnost: 114 kg
Stáhněte katalog: Smart ebike
Čtěte recenze odjinud: Electric Bike Review, Zoepionierin, Guardian, Pocket-lint
Testy jízdních kol na HORYDOLY
Diskuse
Cyklomaratony pro každé kolo 2024
Siriški: Udržet výkonnost na kole a dělat zajímavý obsah YouTube
Nejčtenější články
Cyklonovinky 2024
Na kole z Prahy do Vídně
I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku
Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží
Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Prague Bike Fest | Praha, Výstaviště Holešovice | 27.-28.4. | 27.4. | |
Beroun bikemaraton | Beroun | Cyklomaraton MTB | 27.4. | 19:00 |
Spezi - veletrh | Německo, Lauchringen | 27.-28.4. Alternativní cyklistika | 27.4. | |
Porubajk - cyklomaraton | Ostrava, Poruba | Horská kola | 27.4. | |
Lodě na Labi | Nymburk | 29.4.-8.5. | 29.4. | |
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek | Špindlerův Mlýn | 1.5. | ||
Májová vyjížďka | Znojmo | Cykloturistika | 1.5. | |
Rychlebská 30 - cyklomaraton | Javorník | Horská kola | 4.5. | |
Parníkem na Slapy | Praha | 4.5.-29.9. | 4.5. | |
ATM - veletrh | Spojené arabské emiráty, Dubai | 6.-9.5. | 6.5. |
Diskuse
paqqtjeu | pharmacy mall, 25.4.2024 0:54, 1 příspěvek |
Vrchlice | Klekí Petra, 24.4.2024 10:53, 4 příspěvky |
V Říčanech nejezděte rych... | Michael Beranek, 21.4.2024 18:21, 3 příspěvky |
Bernina | strašný news, 20.4.2024 11:13, 1 příspěvek |
Nedej na nějaké rádobychy... | Michael Beranek, 18.4.2024 17:34, 10 příspěvků |
Prostě nehoda | Horydoly, 18.4.2024 11:52, 10 příspěvků |
Prostě nehoda | EH, 18.4.2024 11:41, 10 příspěvků |
Marťan se zastyděl? | Lyžař, 18.4.2024 10:27, 10 příspěvků |
Marťan se zastyděl? | Prkoš, 18.4.2024 10:16, 10 příspěvků |
Test | test, 16.4.2024 18:32, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
135 let turistického značení | Horydoly , 20.4.2024 19:20 |
EXPEDÍCIE (jar 2024) | Horydoly , 20.4.2024 17:50 |
ČSK media - změny na PR p... | Horydoly , 19.4.2024 12:00 |
S Winterbergem na Dobešku | Horydoly , 11.4.2024 0:02 |
Re: Praha | Horydoly Open, 10.4.2024 10:32 |
Tipy na dámské běžecké bo... | Horydoly Open, 10.4.2024 10:11 |
Zákolany | Horydoly , 8.4.2024 18:24 |
Lojzovka | Horydoly , 8.4.2024 18:23 |