TEST Smart, elektrokolo od Daimlera

TEST Smart, elektrokolo od Daimlera
Smart ebike. Elektrokolo se cítí nejlépe ve městě.
Autor snímku Mates
SDÍLEJ:

Elektrokolo Smart je dílem konglomerátu Daimler, do kterého patří mimo jiné také značky Mercedes-Benz a městská autíčka Smart. Jen co se na něm párkrát svezete, zjistíte, že hlavní slovo při jeho vývoji měli automobiloví konstruktéři místo odborníků z veloprůmyslu.

Dlouho jsme přemýšleli, komu elektrokolo Smart vlastně může vyhovovat, a přišli jsme na jedinou zákaznickou skupinu. Jsou to hipsteři.

Smart ebike.

Komu se elektrokolo může hodit?

Na kole jezdí spíš proto, aby ukázali své nezávislé myšlení, než že by denně dojížděli do práce nebo se o víkendech oddávali cykloturistice, a proto jim nevadí, že Smart váží víc než 26 kilogramů. Milují design a ten jim Smart dodá v dobré kvalitě. Chtějí čisté životní prostředí a na to je elektrokolo dobrá hračka. Že se energie někde musí vyrobit, nejspíš v čoudících uhelných elektrárnách nebo v předražených jaderných elektrárnách, už je tolik netrápí. Navíc ekologické náklady na výrobu baterií a jejich nízká životnost, už je za horizontem jejich myšlení. A konečně jim není proti mysli dál pětasedmdesát tisíc korun za elektrokolo, které zaostává nejméně jednu generaci za současnou špičkou, která je běžně k dostání u konkurenčních tuzemských i evropských značek.

Pohon a design jsou inovativní, ale ne dost

Na první pohled zaujme Smart ebike designem. Prý je futuristický, ale nám se zdá spíš konzervativní v dobrém smyslu. Elektrokolo vypadá jako bicykl, má dvě kola, řídítka a klasický trojúhelníkový rám. Do něj jsou vestavěné speciálně pro Smart vyrobená baterie, obyčejné plastové blatníky, nápaditá světla, pohodlné byť sportovně laděné sedlo a originální pohon. To Asiaté jsou jiní kofři! Vyrábějí elektrokola, která už ani jako bicykly nevypadají.

Druhý pohled patří u Smartu elektrickému motoru, řazení a pohonnému řemenu. Bicykl totiž nemá řetěz a místo něho slouží k přenosu síly od pedálů k zadnímu kolu úzký karbonový pás. Nemá ho zakrytý. Kryt prý není potřeba díky čistému karbonu bez nutnosti mazání. Cyklista se prý nemůže ušpinit. Ale může! Stačí trochu prachu na silnici, nebo aby zapršelo, a už je zamazaný stejně jako na jakémkoliv jiném kole.

Přehazovačka se ovládá otočnou rukojetí jako u motorky. Místo mechaniky však volbu mezi třemi převodovými stupni obstarává elektronika.

Motor umístěný v zadním kole je od nejlepší světové značky BionX. Funguje báječně, ale co naplat, když je to už překonaná koncepce. Dnešní modely elektrokol na úrovni doby umísťují motory rovnou do šlapacího středu nebo co nejvíce do jeho blízkosti. Elektrokolo se potom daleko lépe ovládá, když má většinu hmotnosti soustředěnou do těžiště mechanické soustavy bicykl + cyklista.

Rekuperace: k čemu to je dobré?

Smart spolu s BionX nabízí rekuperaci, to znamená že při brzdění, nebo jízdě z kopce baterie odebírá přebytečnou energii z kola a bere si ji zpět. Úroveň rekuperace je možné nastavit z řídícího panelu. Největší zpětný odběr znamená, že i z prudkého kopce se budete pomalu ploužit a při jízdě po rovině se pěkně nadřete.

Prozradíme vám však malé tajemství: Rekuperace je při cyklistice v podstatě na nic. Zpětný odběr energie je sotva měřitelný a ani po dlouhé túře nijak nepocítíte, že můžete jet o něco dál nebo rychleji. Je to marketingový trik výrobců elektrokol a jejich pohonů. Snad časem bude rekuperace efektivnější, ale teď jen zvyšuje váhu kola, přidělává práci a dodává nesplnitelnou naději.

Smart ebike.

Jízda po Praze: OK, ale chtělo by to přidat

Co nám chybělo na ježdění ve městě, byl silný zátah při pomalé rychlosti do strmého kopce a odpružení aspoň předního kola. Nadhodit za jízdy přední kolo na obrubník bylo mnohdy nad lidské síly. Naopak předimenzované se nám pro tyto účely zdály brzdy Magura MT4 s kotouči 180 mm, což je kombinace, která se obvykle používá k ubrzdění freeridových speciálů do terénu. Příjemná jsou řídítka s opěrkami dlaní a automaticky zapínané přední i zadní světlo.

Z volitelných doplňků bychom si na ježdění po městě určitě namontovali stojánek, nosič nad zadní kolo a úchyt na smartphone. Chytrý telefon se potom stane mozkem bicyklu - z ovládacího panelu se řídí především množství elektrické energie tekoucí z baterie do motoru a rekuperace (tedy kombinace dojezdu a rychlosti jízdy) a smartphone slouží jako navigace, komunikační jednotka a archivační médium cyklistických cest.

Elektrokolo Smart ebike, stejně jako všechna ostatní elektrokola, pomáhá šlapajícímu jezdci do rychlosti 25 km/h. Rychleji kolo už jede jenom silou, kterou vyvinou cyklistovy svaly. To vyžadují dopravní předpisy a díky tomu není potřeba na elektrokolo řidičský průkaz. Je možné s ním jezdit po cyklostezkách, není povinná přilba a vztahují se na něj zákony a vyhlášky jen jako na obyčejné jízdní kolo.

Plusy

+ Střídmý, elegantní a moderní design

+ Motor je tichý a pracuje plynule

+ Neklouzavé ergonomické pedály

Minusy

- Velká hmotnost

- Nevyváženost (většina váhy je na zadním kole)

- Vysoká cena

Smart ebike - technická specifikace

Typ: pedelec (Pedal Electric Cycle)
Motor: BionX
Rychlost: max. asistovaná 25 km/h
Dojezd: 100 km (při klidné rovnoměrné jízdě v na rovinaté silnici) 
Výkon: 250 W
Řazení: SRAM I-Motion 3 rychlosti
Pohon: karbonový pás
Rekuperace: ano
Baterie: lithium-ion 3,3 kg (nabíjet lze na kole i vyjmutá mimo kolo)
Kapacita: 423 Wh
Napětí: 48 V
Nabíjení z domácí zásuvky: cca 5 hodin
Rám: hliník
Představec: CaneCreek
Osvětlení: Busch & Müller vepředu bílý reflektor, vzadu červené světlo
Pneumatiky: Continental EcoContact Plus, 26" x 1.75"
Brzdy: Magura MT4, hydraulické diskové, kotouče 180 mm
Rukojeti: Ergon GP1
Pedály: Ergon PC2
Sedlo: Smart
Hmotnost: 26,1 kg
Nosnost: 114 kg

Stáhněte katalog: Smart ebike

Čtěte recenze odjinud: Electric Bike Review, Zoepionierin, Guardian, Pocket-lint

Smart ebike.

Horydoly.czTesty jízdních kol na HORYDOLY

Horské kolo Author A-Ray 5.0

Horské kolo Author Gangsta

Horské kolo Author Traction

Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill

Elektrokola Giant Aspiro a Esprit

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

za 3/4 stovky

asi ke šlapání?

  • Autor Pikí
  • Datum a čas 24.8.2014 11:18
Reaguj
za 3/4 stovky

Jako dobrý - ale k čemu je to dobrý?

  • Autor Nok
  • Datum a čas 20.8.2014 13:57
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Podyjí AKTUÁLNĚ 2018

Podyjí AKTUÁLNĚ 2018

ZNOJMO Drobné ale zajímavé zprávičky z jihu Moravy. Od dolního toku řek Dyje, Jihlava a Svratka.... celý článek

The famous Italian Bikepark Livigno will open for a new summer season

Cyklonovinky 2018

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

FAVORIT Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Bílá vína kralují Znojemsku, přijeďte je ochutnat!

Bílá vína kralují Znojemsku, přijeďte je ochutnat!

Veltlínské zelené, Müller Thurgau, Sauvignon, Ryzlink rýnský a Rulandské šedé jsou nekorunovanými králi Znojemska. Tato pětice odrůd bílých vín patří k nepěstovanějším ve znojemské vinařské podoblasti.
The famous Italian Bikepark Livigno will open for a new summer season

The famous Italian Bikepark Livigno will open for a new summer season

Saturday the 9th of June Mottolino Bikepark in Livigno will open again for a new long season lasting until the 30th of September. After a snowy winter, it is time to bring back the
Cesta na západ: už jen 750 kilometrů!

Cesta na západ: už jen 750 kilometrů!

VIDEO Nejprve jsem spojil severní a jižní pól Česka. Napřesrok jsem přejel na kole z východu na západ republiky. Nejdelší přímka na území naší země měří 493 km. Naplánovanou trasu mám o tři
Podyjí AKTUÁLNĚ 2018

Podyjí AKTUÁLNĚ 2018

ZNOJMO Drobné ale zajímavé zprávičky z jihu Moravy. Od dolního toku řek Dyje, Jihlava a Svratka.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Cyklovíkend Sobenský rybník, Kymevo 22.-24.6. 22.6.
Tálínský cyklomaraton Tálín 22.-24.6. Horská kola 22.6.
Kitzalpbike Rakousko, Kitzbühel 16.-24.6. Horská i silniční kola 24.6.
Cyklomaraton Česká Třebová Česká Třebová  Horská kola 24.6.
Vinařská 50 - cyklomaraton Šatov Horská kola 30.6.
Kamenický cyklomaraton Kamenice nad Lipou Horská kola 30.6.
Oravský cyklomaraton Dolný Kubín Horská kola 30.6.
Fofr Cup Prysk  Horská kola 30.6.
24 hodin na kole a koloběžce Ústí nad Orlicí 30.6.-1.7. 30.6.
Drásal - cyklomaraton Holešov Horská kola 1.7.

Diskuse

Salza . placení za parkov... Milan, 22.6.2018 22:51, 2 příspěvky
Zimní přechod hřebene Krá... Hřebenovky, 22.6.2018 19:43, 1 příspěvek
FCM Kolíňák, 22.6.2018 18:06, 1 příspěvek
Koloběžka Milan, 21.6.2018 18:19, 8 příspěvků
Helma na kolo Marek, 21.6.2018 18:17, 16 příspěvků
nabídka půjčky armstrongholdingsplc, 20.6.2018 19:33, 6 příspěvků
doplnění Jarda, 20.6.2018 10:04, 2 příspěvky
Koloběžka Horydoly , 19.6.2018 15:30, 8 příspěvků
Helma na kolo Kuba Turek, 19.6.2018 15:22, 16 příspěvků
Koloběžka Mirek, 19.6.2018 12:50, 8 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Tour de aleje Horydoly , 22.6.2018 12:31
Odkaz všem starým lidem: ... milan šupa, 21.6.2018 18:03
Re: Zdravá strava Horydoly , 19.6.2018 0:10
Re: Šumava Horydoly , 19.6.2018 0:04
Safe Footwear Michael Smith, 16.6.2018 10:44
Job: Showman na veletrh v... Horydoly , 7.6.2018 11:21
Kurz lezení na pískovcový... Horydoly , 5.6.2018 13:26
Bikesraz na Vysočině 2018 Horydoly , 4.6.2018 12:18