TEST Smart, elektrokolo od Daimlera

TEST Smart, elektrokolo od Daimlera
Smart ebike. Elektrokolo se cítí nejlépe ve městě.
Autor snímku Mates
SDÍLEJ:

Elektrokolo Smart je dílem konglomerátu Daimler, do kterého patří mimo jiné také značky Mercedes-Benz a městská autíčka Smart. Jen co se na něm párkrát svezete, zjistíte, že hlavní slovo při jeho vývoji měli automobiloví konstruktéři místo odborníků z veloprůmyslu.

Dlouho jsme přemýšleli, komu elektrokolo Smart vlastně může vyhovovat, a přišli jsme na jedinou zákaznickou skupinu. Jsou to hipsteři.

Smart ebike.

Komu se elektrokolo může hodit?

Na kole jezdí spíš proto, aby ukázali své nezávislé myšlení, než že by denně dojížděli do práce nebo se o víkendech oddávali cykloturistice, a proto jim nevadí, že Smart váží víc než 26 kilogramů. Milují design a ten jim Smart dodá v dobré kvalitě. Chtějí čisté životní prostředí a na to je elektrokolo dobrá hračka. Že se energie někde musí vyrobit, nejspíš v čoudících uhelných elektrárnách nebo v předražených jaderných elektrárnách, už je tolik netrápí. Navíc ekologické náklady na výrobu baterií a jejich nízká životnost, už je za horizontem jejich myšlení. A konečně jim není proti mysli dál pětasedmdesát tisíc korun za elektrokolo, které zaostává nejméně jednu generaci za současnou špičkou, která je běžně k dostání u konkurenčních tuzemských i evropských značek.

Pohon a design jsou inovativní, ale ne dost

Na první pohled zaujme Smart ebike designem. Prý je futuristický, ale nám se zdá spíš konzervativní v dobrém smyslu. Elektrokolo vypadá jako bicykl, má dvě kola, řídítka a klasický trojúhelníkový rám. Do něj jsou vestavěné speciálně pro Smart vyrobená baterie, obyčejné plastové blatníky, nápaditá světla, pohodlné byť sportovně laděné sedlo a originální pohon. To Asiaté jsou jiní kofři! Vyrábějí elektrokola, která už ani jako bicykly nevypadají.

Druhý pohled patří u Smartu elektrickému motoru, řazení a pohonnému řemenu. Bicykl totiž nemá řetěz a místo něho slouží k přenosu síly od pedálů k zadnímu kolu úzký karbonový pás. Nemá ho zakrytý. Kryt prý není potřeba díky čistému karbonu bez nutnosti mazání. Cyklista se prý nemůže ušpinit. Ale může! Stačí trochu prachu na silnici, nebo aby zapršelo, a už je zamazaný stejně jako na jakémkoliv jiném kole.

Přehazovačka se ovládá otočnou rukojetí jako u motorky. Místo mechaniky však volbu mezi třemi převodovými stupni obstarává elektronika.

Motor umístěný v zadním kole je od nejlepší světové značky BionX. Funguje báječně, ale co naplat, když je to už překonaná koncepce. Dnešní modely elektrokol na úrovni doby umísťují motory rovnou do šlapacího středu nebo co nejvíce do jeho blízkosti. Elektrokolo se potom daleko lépe ovládá, když má většinu hmotnosti soustředěnou do těžiště mechanické soustavy bicykl + cyklista.

Rekuperace: k čemu to je dobré?

Smart spolu s BionX nabízí rekuperaci, to znamená že při brzdění, nebo jízdě z kopce baterie odebírá přebytečnou energii z kola a bere si ji zpět. Úroveň rekuperace je možné nastavit z řídícího panelu. Největší zpětný odběr znamená, že i z prudkého kopce se budete pomalu ploužit a při jízdě po rovině se pěkně nadřete.

Prozradíme vám však malé tajemství: Rekuperace je při cyklistice v podstatě na nic. Zpětný odběr energie je sotva měřitelný a ani po dlouhé túře nijak nepocítíte, že můžete jet o něco dál nebo rychleji. Je to marketingový trik výrobců elektrokol a jejich pohonů. Snad časem bude rekuperace efektivnější, ale teď jen zvyšuje váhu kola, přidělává práci a dodává nesplnitelnou naději.

Smart ebike.

Jízda po Praze: OK, ale chtělo by to přidat

Co nám chybělo na ježdění ve městě, byl silný zátah při pomalé rychlosti do strmého kopce a odpružení aspoň předního kola. Nadhodit za jízdy přední kolo na obrubník bylo mnohdy nad lidské síly. Naopak předimenzované se nám pro tyto účely zdály brzdy Magura MT4 s kotouči 180 mm, což je kombinace, která se obvykle používá k ubrzdění freeridových speciálů do terénu. Příjemná jsou řídítka s opěrkami dlaní a automaticky zapínané přední i zadní světlo.

Z volitelných doplňků bychom si na ježdění po městě určitě namontovali stojánek, nosič nad zadní kolo a úchyt na smartphone. Chytrý telefon se potom stane mozkem bicyklu - z ovládacího panelu se řídí především množství elektrické energie tekoucí z baterie do motoru a rekuperace (tedy kombinace dojezdu a rychlosti jízdy) a smartphone slouží jako navigace, komunikační jednotka a archivační médium cyklistických cest.

Elektrokolo Smart ebike, stejně jako všechna ostatní elektrokola, pomáhá šlapajícímu jezdci do rychlosti 25 km/h. Rychleji kolo už jede jenom silou, kterou vyvinou cyklistovy svaly. To vyžadují dopravní předpisy a díky tomu není potřeba na elektrokolo řidičský průkaz. Je možné s ním jezdit po cyklostezkách, není povinná přilba a vztahují se na něj zákony a vyhlášky jen jako na obyčejné jízdní kolo.

Plusy

+ Střídmý, elegantní a moderní design

+ Motor je tichý a pracuje plynule

+ Neklouzavé ergonomické pedály

Minusy

- Velká hmotnost

- Nevyváženost (většina váhy je na zadním kole)

- Vysoká cena

Smart ebike - technická specifikace

Typ: pedelec (Pedal Electric Cycle)
Motor: BionX
Rychlost: max. asistovaná 25 km/h
Dojezd: 100 km (při klidné rovnoměrné jízdě v na rovinaté silnici) 
Výkon: 250 W
Řazení: SRAM I-Motion 3 rychlosti
Pohon: karbonový pás
Rekuperace: ano
Baterie: lithium-ion 3,3 kg (nabíjet lze na kole i vyjmutá mimo kolo)
Kapacita: 423 Wh
Napětí: 48 V
Nabíjení z domácí zásuvky: cca 5 hodin
Rám: hliník
Představec: CaneCreek
Osvětlení: Busch & Müller vepředu bílý reflektor, vzadu červené světlo
Pneumatiky: Continental EcoContact Plus, 26" x 1.75"
Brzdy: Magura MT4, hydraulické diskové, kotouče 180 mm
Rukojeti: Ergon GP1
Pedály: Ergon PC2
Sedlo: Smart
Hmotnost: 26,1 kg
Nosnost: 114 kg

Stáhněte katalog: Smart ebike

Čtěte recenze odjinud: Electric Bike Review, Zoepionierin, Guardian, Pocket-lint

Smart ebike.

Horydoly.czTesty jízdních kol na HORYDOLY

Horské kolo Author A-Ray 5.0

Horské kolo Author Gangsta

Horské kolo Author Traction

Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill

Elektrokola Giant Aspiro a Esprit

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

za 3/4 stovky

asi ke šlapání?

  • Autor Pikí
  • Datum a čas 24.8.2014 11:18
Reaguj
za 3/4 stovky

Jako dobrý - ale k čemu je to dobrý?

  • Autor Nok
  • Datum a čas 20.8.2014 13:57
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Cyklonovinky 2017

Cyklonovinky 2017

CYKLOHRÁČEK Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol a cyklostezek.... celý článek

Italské silničky do nebe

Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Vasův běh na lyžích, kole i pěšky

Vasův běh na lyžích, kole i pěšky

Nejslavnější běžkařský závod světa Vasův běh má letní varianty na horském kole a běžecky po vlastních. Délka všech tras je 90 kilometrů. Zájem je obrovský, a proto se i letos na devadesátikilometrové trati
Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

AKTUALIZACE Na silničnom kole priamo do centra Dolomitov pod Tre Cime di Lavaredo. Úvodné kilometre vedú z Cortiny na Passo Tre Croci. Stúpanie je rovnomerné, plynulo naberá výšku.
Italské silničky do nebe

Italské silničky do nebe

AKTUALIZACE Každý milovník hor musí aspoň jednou za život navštívit Dolomity. Ať už je to turista, horolezec, nebo cyklista. Můžete projet všechna pohoří světa, ale jestli jste nebyli tady, nebyli
Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

SUCHÁ BELÁ Zajímá vás, kde se dá projet na lyžích, kde se leze po skalách, jaké podmínky vládnou na hřebenech, jak jsou nateklé ledopády, nebo jaká chata je otevřená? Přinášíme aktuální
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

MUMLAVSKÉ VODOPÁDY Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Jesenický Surovec Jesenice u R. 21.-22.10. Běh v terénu a cyklomaraton 21.10.
ITB Asia - veletrh Singapur 25.-27.10. 25.10.
Designblok Praha, Výstaviště 26.-30.10. 26.10.
Red Bull Rampage USA, Utah Horská kola 27.10.
Hanseboot - veletrh Německo, Hamburg 28.10.-5.11. Lodě a čluny 28.10.
Paprsek vítězství Kovač Koloběžkový, běžecký a cyklistický závod 4.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frenštát pod Radhoštěm 10.10.-5.11. 5.11.
WTM - veletrh Velká Británie, Londýn 6.-8.11. Cestování 6.11.
EICMA - veletrh Itálie, Miláno 9.-12.11. Cyklistika 9.11.
Philoxenia - veletrh Řecko, Soluň 10.-12.11. Cestování 10.11.

Diskuse

nabízím trubičková pera Bára, 21.10.2017 18:30, 8 příspěvků
Rio Botič 2017 Vodák Marek, 20.10.2017 13:29, 23 příspěvků
Rio Botič 2017 David, 20.10.2017 11:14, 23 příspěvků
Seattle Horydoly - Andrea Černá, 19.10.2017 23:11, 2 příspěvky
Sněžnice Ssnehulak, 19.10.2017 20:45, 12 příspěvků
Karambit Honza, 19.10.2017 20:35, 6 příspěvků
Seattle Papouš, 19.10.2017 15:31, 2 příspěvky
ČD Šotoušing, 18.10.2017 19:38, 1 příspěvek
Pes darek - nápady Kuba Turek, 16.10.2017 10:31, 2 příspěvky
Pes darek Petr, 16.10.2017 10:24, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Člověče nešťastný, neodsu... milan šupa, 19.10.2017 19:20
Na závod Běhej Valachy mí... Horydoly , 18.10.2017 13:13
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 17.10.2017 18:29
Wiener Hausberge: Rax, Sc... Horydoly , 17.10.2017 2:30
Grossglockner Horydoly , 17.10.2017 2:12
Prague City Tourism Horydoly , 16.10.2017 23:53
Pražská vlastivěda 2017 ř... Horydoly , 16.10.2017 23:42
Kiwi spolupracuje se Sygic Horydoly , 16.10.2017 23:38