Vis, ostrov krvavého Tita

Vis, ostrov krvavého Tita
Chorvatsko, ostrov Vis.
Autor snímku Hana Suchá
SDÍLEJ:

Na svém putování po chorvatských ostrovech jsme zavítali na ostrov Vis. Od pradávna byl vojenskou oporou. Za napoleonských válek tu vybudovali pevnosti Angličané. Za 2. světové války se stal hlavní základnou národně-osvobozeneckého boje Jugoslávie. Za socialismu sloužil jako ponorková základna.

Vis, ostrov krvavého Tita
Ostrov Vis, ponorková základna.
Autor snímku Hana Suchá
Jak na to

Námořní bitva u Visu 1866

Dvě největší bitvy po uzavření prusko-italského spojenectví proti Rakousku měly v roce 1866 dva protichůdné výsledky. Zatímco Prusové vyhráli na zemi krvavou řež u Hradce Králové, Rakušané na hlavu porazili Italy na moři u Visu.

Předsunutý ostrov Vis měl být pro Italy prvním krokem v ovládnutí Jaderského moře. Dělali si na to nárok již od antiky. Dříve britská, v té době ale už rakouská pevnost odolávala jen s potížemi, protože rakouské loďstvo bylo soustředěno v Pule na Istrii. Stačilo se však vrátit a zasálo do bojů. Klíčovým momentem bylo, když rakouská šroubová fregata Arcivévoda Ferdinad Max najela do boku italské vlajkové lodi Re d´Italia a potopila ji. To vyvolalo u silnější italské flotily zmatek a ústup. Bitva u Visu byla největším námořním bojem 19. století.

Britskou pevnost na ostrově Vis jsme hravě našli. Upozorňuje na ni věž na vrcholu kopce před zátokou Parja.

Vojenský ostrov

Pevnost je nepřístupná, stojí ale za to se k ní vyškrábat.

Ostrov byl schopen celý měsíc vést boj proti nepříteli vlastními silami. Voda se sem dováží, přesto byl soběstačný na tak dlouhou dobu.

Ostrov byl základnou pro dva tisíce vojáků. Byla tu seskupena veškerá technika – radary, spojovací technika, odpalovací rampy pro rakety, děla, radiové stanice, byla tu velká skladiště potravin, pohonných hmot, zbraní, munice a léků.

Vojáci vykutali sedmdesát kilometrů podzemních chodeb a vybetonovali velké množství bunkrů. Není možno na nějaký nenatrefit.

Největší bunkr pro stovku bojovníků je Vela Glava. Čtyři sta metrů chodeb zasahuje až do hloubky 601 metrů.

Bunkr má klimatizaci, spojovací techniku, trafostanici, nemocnici, kuchyň, prádelnu a elektroagregáty. Samozřejmostí jsou zásobárny potravin a vody.

V zátoce Parja jsme objevili podmořský bunkr Jastog pro ponorky a torpéda. Je sto metrů dlouhý a v současné době v něm na noc kotví jachty. Když jsme se přišli podívat, ochotn nám několik posádek prosvítilo celý mořský tunel svými světlomety.

Do roku 1989 byl ostrov nepřístupný turistům. Armáda odtud odešla až v roce 1992.

Šlápneme do pedálů

Na ostrově Vis je vybudovaná jediná hlavní silnice, která tvoří okolo ostrova okruh.

Z města Vis stoupáme vzhůru po hlavní silnici. Ta nás dovede až na druhý konec ostrova, nad záliv se starobylým městem Komiža. Dlouhý sjezd serpentinami se stálým výhledem na záliv s městečkem je lahůdkou pro fajnšmekry.

Z Komiže odjíždíme opět po hlavní silnici směrem na Podhumlje a Podšpilje. Tady odbočíme vlevo. Po chvíli přijedeme na křižovatku, kde odbočíme vlevo na silnici, označené nápisem Titova špilja.

Dovede nás pod kamenné schody. Po nich jdeme k jeskyni vůdce Tita, odkud vedl partyzánskou válku. Tady v podstatě nic zvláštního nevidíme. Pouze dvě vhloubené jeskyně a pozorovací plošiny. Člověka překvapí stísněný prostor.

Titova částečná nezávislost

Josip Broz Tito byl profesinální komunistický revolucionář mezi světovými válkami, vedl protifašistický odboj proti Němcům a Chorvatům, po válce spojil Jugoslávii do jednoho státu, brutálně potlačil národnostní třenice, vedl politiku částečně nezávislou na Moskvě a s přivřenýma očima umožňoval emigraci občanů ostatních socialistických zemí do kapitalistické Itálie.

Okřídlené rčení českých komunistů z padesátých let, kdy se Tito vymknul kontrole Kominterny, bylo že je krvavý pes. Důvodem byla roztržka se Stalinem a bestiální vraždy politických odpůrců. Něco na té přezdívce bylo.

Ostrov Vis, Titova Špilja.

Cesty nikdy nepouštíme

Nadšenci, kterým není líto ještě stoupat vzhůru kroutící se silničkou, dojedou až na vrchol kopce Hum. Na vrcholu je vojenský prostor, do kterého se neodvážíme vkročit. Výjezd ale stojí zato, protože je odtud krásný výhled na moře.

Ze silnice prý není radno nikam odcházet, neboť před pár lety jednomu takovému průzkumníkovi utrhla nohu zapomenutá mina.

Vracíme se stejnou silnicí až ke křižovatce, kde odbočíme vlevo a dojedeme do vesnice Žena glava. Skoro na jejím konci je útulná stylová konoba, kde stojí zato slézt z kola a posedět při sklenici vína, případně si objednat k jídlu místní speciality.

Úrodný závrt nad skrytou propastí

Lehce posilněni pokračujeme za konobou po štěrkové cestě. Dovede nás k překvapivému jevu – všude na ostrově jsou kamenité zvlněné terény, tady se ale vedle cesty objeví velká rovná travnatá plocha velikosti několika fotbalových hřišť s pasoucími se ovcemi.

Je to jedno z krasových poljí. Každé úrodné polje je ve skutečnosti ucpaný vstup do skryté propasti ve vápencovém krasovém terénu. Stahuje se sem voda a hlína.

Pokračujeme cestou na Podselje a dále již po hlavní silnici dojedeme zpět do Visu.

Prohlídka britského i jugoslávského opevnění

Po málo náročném dni nám ještě zbyly síly, a proto se ještě k večeru vydáváme na poloostrov mezi zálivem Rogačič a zálivem Viška Luka. Tam je ukrytá obrovská britská obrovská pevnost z napoleonských válek.

Od pevnosti je pěkný výhled na zátoku Parja, kde je vidět vstup do ponorkového bunkru Jastog. K němu jsme dojeli od britské pevnosti po štěrkové cestě.

Chorvatsko, ostrov Vis, přístav Komiža.

Horydoly.cz Cyklistické Chorvatsko na Horydoly

Do Chorvatska na kole. Na jaře nebo na podzim?
Služby pro cyklisty se v Chorvatsku zlepšují
Patnáct let na kole a na moři
Podél hor Biokovo na kole
Na Šipan se vozila hlína
Pelješac vypadá jako ostrov
Okolo Visu na kole
V sedle na Korčule
Sveti Jure v pohoří Biokovo
Fotogalerie jižní Dalmácie
Kololodí na Jadran
Život na lodi a na kole
Do Dalmácie na kole


Zobrazit místo Turistika na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdy

Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdy

TIP HORYDOLY Cyklistickou knihu Tam kde cesty končí napsal Michal Pavlata. Cyklisté milující kopce znají v Alpách nespočet legendárních stoupání, výjezdů a sedel jako například Hochtor, Passo dello Stelvio, Alp d´Huez … a mnoho dalších.... celý článek

Cykloturistický okruh spojí slovenské a polské lázně

Pozvánka na Frýdlantský ČEZ duatlon

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Mallorca: povinná jarní cyklistika

Mallorca: povinná jarní cyklistika

Z Malorky zmizela většina profesionálních cyklistických týmů, které zde trávily leden a únor najížděním tréninkových kilometrů. Na zdejších výborných silničkách se to ovšem stále hemží cyklisty. V březnu a dubnu trénují na Baleárech hobíci
Pohár Peruna 2018

Pohár Peruna 2018

Krušnohoří pokrývá seriál závodů na horských kolech Pohár Peruna. 
Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdy

Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdy

TIP HORYDOLY Cyklistickou knihu Tam kde cesty končí napsal Michal Pavlata. Cyklisté milující kopce znají v Alpách nespočet legendárních stoupání, výjezdů a sedel jako například Hochtor, Passo dello Stelvio, Alp d´Huez … a mnoho dalších.
Pozvánka na Frýdlantský ČEZ duatlon

Pozvánka na Frýdlantský ČEZ duatlon

Akce pro všechny aktivní sportovce, kteří si rádi užijí atmosféru závodu, ale i pro všechny ostatní, kteří si chtějí užít den plný zábavy! Duatlon / Beskydský šerpa / rodinný běh / juniorský běh / skvělý
Cykloturistický okruh spojí slovenské a polské lázně

Cykloturistický okruh spojí slovenské a polské lázně

Slovenské a polské pohraniční obce a města do konce roku propojí 230 km dlouhý cyklistický okruh pro všechny vyznavače cyklistiky a aktivního způsobu života. Celkové náklady si vyžádají více než 5 milionů eur. 

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 22.-25.4. 25.4.
Flora jaro - veletrh Olomouc 26.-29.4. 26.4.
Svätojurský cyklomaraton Svätý Jur Horská kola 28.4.
Na kole vinohrady Uherské Hradiště Cykloturistika 28.4.
Spezi - veletrh Německo, Germersheim 28.-29.4. Alternativní cyklistika 28.4.
Agro Tour - cyklomaraton Hustopeče Horská kola 28.4.
MUBA - veletrh Švýcarsko, Basilej 20.-29.4. 29.4.
Ratibořický cyklomaraton Úpice Horská kola 29.4.
Cukroušův mazec - cyklomaratron Praha, Zbraslav Horská kola, koloběžky 1.5.
Sport Expo - veletrh Praha, Holešovice 3.-5.5. Běh 3.5.

Diskuse

Klobouk dolů Michael Beranek, 24.4.2018 13:28, 2 příspěvky
home made Novinář, 23.4.2018 1:32, 2 příspěvky
Městské kolo Robert, 22.4.2018 14:10, 4 příspěvky
Spacák Josef Vopršálek, 20.4.2018 9:16, 4 příspěvky
Víno, ženy, zpěv JN, 19.4.2018 14:08, 3 příspěvky
Re: Jiný pohled - OPRAVA Tuhy, 18.4.2018 22:19, 6 příspěvků
Městské kolo Eva, 18.4.2018 13:12, 4 příspěvky
Pišišvor Pišišvor, 18.4.2018 12:48, 1 příspěvek
Aloe vera Lenka, 16.4.2018 21:58, 2 příspěvky
Městské kolo Horydoly , 16.4.2018 21:54, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Velká jarní cyklojízda Brno Horydoly , 19.4.2018 2:20
Re: Cyklojízda 19.4.2018 Horydoly , 19.4.2018 2:14
Běžecká škola Prahy 4 se ... Horydoly , 15.4.2018 2:18
Vodácké závody 2018 Horydoly , 15.4.2018 1:44
Re: Horoškola Horydoly , 13.4.2018 17:34
Praha Horydoly , 13.4.2018 2:11
Matrix! Hodnotný film s h... milan šupa, 12.4.2018 19:30
Rokytnice Horydoly , 10.4.2018 19:41