Vis, ostrov krvavého Tita

Vis, ostrov krvavého Tita
Chorvatsko, ostrov Vis.
Autor snímku Hana Suchá
SDÍLEJ:

Na svém putování po chorvatských ostrovech jsme zavítali na ostrov Vis. Od pradávna byl vojenskou oporou. Za napoleonských válek tu vybudovali pevnosti Angličané. Za 2. světové války se stal hlavní základnou národně-osvobozeneckého boje Jugoslávie. Za socialismu sloužil jako ponorková základna.

Vis, ostrov krvavého Tita
Ostrov Vis, ponorková základna.
Autor snímku Hana Suchá
Jak na to

Námořní bitva u Visu 1866

Dvě největší bitvy po uzavření prusko-italského spojenectví proti Rakousku měly v roce 1866 dva protichůdné výsledky. Zatímco Prusové vyhráli na zemi krvavou řež u Hradce Králové, Rakušané na hlavu porazili Italy na moři u Visu.

Předsunutý ostrov Vis měl být pro Italy prvním krokem v ovládnutí Jaderského moře. Dělali si na to nárok již od antiky. Dříve britská, v té době ale už rakouská pevnost odolávala jen s potížemi, protože rakouské loďstvo bylo soustředěno v Pule na Istrii. Stačilo se však vrátit a zasálo do bojů. Klíčovým momentem bylo, když rakouská šroubová fregata Arcivévoda Ferdinad Max najela do boku italské vlajkové lodi Re d´Italia a potopila ji. To vyvolalo u silnější italské flotily zmatek a ústup. Bitva u Visu byla největším námořním bojem 19. století.

Britskou pevnost na ostrově Vis jsme hravě našli. Upozorňuje na ni věž na vrcholu kopce před zátokou Parja.

Vojenský ostrov

Pevnost je nepřístupná, stojí ale za to se k ní vyškrábat.

Ostrov byl schopen celý měsíc vést boj proti nepříteli vlastními silami. Voda se sem dováží, přesto byl soběstačný na tak dlouhou dobu.

Ostrov byl základnou pro dva tisíce vojáků. Byla tu seskupena veškerá technika – radary, spojovací technika, odpalovací rampy pro rakety, děla, radiové stanice, byla tu velká skladiště potravin, pohonných hmot, zbraní, munice a léků.

Vojáci vykutali sedmdesát kilometrů podzemních chodeb a vybetonovali velké množství bunkrů. Není možno na nějaký nenatrefit.

Největší bunkr pro stovku bojovníků je Vela Glava. Čtyři sta metrů chodeb zasahuje až do hloubky 601 metrů.

Bunkr má klimatizaci, spojovací techniku, trafostanici, nemocnici, kuchyň, prádelnu a elektroagregáty. Samozřejmostí jsou zásobárny potravin a vody.

V zátoce Parja jsme objevili podmořský bunkr Jastog pro ponorky a torpéda. Je sto metrů dlouhý a v současné době v něm na noc kotví jachty. Když jsme se přišli podívat, ochotn nám několik posádek prosvítilo celý mořský tunel svými světlomety.

Do roku 1989 byl ostrov nepřístupný turistům. Armáda odtud odešla až v roce 1992.

Šlápneme do pedálů

Na ostrově Vis je vybudovaná jediná hlavní silnice, která tvoří okolo ostrova okruh.

Z města Vis stoupáme vzhůru po hlavní silnici. Ta nás dovede až na druhý konec ostrova, nad záliv se starobylým městem Komiža. Dlouhý sjezd serpentinami se stálým výhledem na záliv s městečkem je lahůdkou pro fajnšmekry.

Z Komiže odjíždíme opět po hlavní silnici směrem na Podhumlje a Podšpilje. Tady odbočíme vlevo. Po chvíli přijedeme na křižovatku, kde odbočíme vlevo na silnici, označené nápisem Titova špilja.

Dovede nás pod kamenné schody. Po nich jdeme k jeskyni vůdce Tita, odkud vedl partyzánskou válku. Tady v podstatě nic zvláštního nevidíme. Pouze dvě vhloubené jeskyně a pozorovací plošiny. Člověka překvapí stísněný prostor.

Titova částečná nezávislost

Josip Broz Tito byl profesinální komunistický revolucionář mezi světovými válkami, vedl protifašistický odboj proti Němcům a Chorvatům, po válce spojil Jugoslávii do jednoho státu, brutálně potlačil národnostní třenice, vedl politiku částečně nezávislou na Moskvě a s přivřenýma očima umožňoval emigraci občanů ostatních socialistických zemí do kapitalistické Itálie.

Okřídlené rčení českých komunistů z padesátých let, kdy se Tito vymknul kontrole Kominterny, bylo že je krvavý pes. Důvodem byla roztržka se Stalinem a bestiální vraždy politických odpůrců. Něco na té přezdívce bylo.

Ostrov Vis, Titova Špilja.

Cesty nikdy nepouštíme

Nadšenci, kterým není líto ještě stoupat vzhůru kroutící se silničkou, dojedou až na vrchol kopce Hum. Na vrcholu je vojenský prostor, do kterého se neodvážíme vkročit. Výjezd ale stojí zato, protože je odtud krásný výhled na moře.

Ze silnice prý není radno nikam odcházet, neboť před pár lety jednomu takovému průzkumníkovi utrhla nohu zapomenutá mina.

Vracíme se stejnou silnicí až ke křižovatce, kde odbočíme vlevo a dojedeme do vesnice Žena glava. Skoro na jejím konci je útulná stylová konoba, kde stojí zato slézt z kola a posedět při sklenici vína, případně si objednat k jídlu místní speciality.

Úrodný závrt nad skrytou propastí

Lehce posilněni pokračujeme za konobou po štěrkové cestě. Dovede nás k překvapivému jevu – všude na ostrově jsou kamenité zvlněné terény, tady se ale vedle cesty objeví velká rovná travnatá plocha velikosti několika fotbalových hřišť s pasoucími se ovcemi.

Je to jedno z krasových poljí. Každé úrodné polje je ve skutečnosti ucpaný vstup do skryté propasti ve vápencovém krasovém terénu. Stahuje se sem voda a hlína.

Pokračujeme cestou na Podselje a dále již po hlavní silnici dojedeme zpět do Visu.

Prohlídka britského i jugoslávského opevnění

Po málo náročném dni nám ještě zbyly síly, a proto se ještě k večeru vydáváme na poloostrov mezi zálivem Rogačič a zálivem Viška Luka. Tam je ukrytá obrovská britská obrovská pevnost z napoleonských válek.

Od pevnosti je pěkný výhled na zátoku Parja, kde je vidět vstup do ponorkového bunkru Jastog. K němu jsme dojeli od britské pevnosti po štěrkové cestě.

Chorvatsko, ostrov Vis, přístav Komiža.

Horydoly.cz Cyklistické Chorvatsko na Horydoly

Do Chorvatska na kole. Na jaře nebo na podzim?
Služby pro cyklisty se v Chorvatsku zlepšují
Patnáct let na kole a na moři
Podél hor Biokovo na kole
Na Šipan se vozila hlína
Pelješac vypadá jako ostrov
Okolo Visu na kole
V sedle na Korčule
Sveti Jure v pohoří Biokovo
Fotogalerie jižní Dalmácie
Kololodí na Jadran
Život na lodi a na kole
Do Dalmácie na kole


Zobrazit místo Turistika na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


10 outdoorových závodů, které si nenechte ujít v roce 2018

10 outdoorových závodů, které si nenechte ujít v roce 2018

AUDIO Každý víkend si můžete vybrat z desítek závodů v přírodě. Vybrali jsme 10 kultovních soutěží, na kterých byste něměli chybět, i když jste ryzí amatéři. Jsou to prestižní závody s mnoha účastníky a zároveň zážitkové... celý článek

Cyklomaratony pro každé kolo 2018

Velorama se stěhuje do Holešovic

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Velorama se stěhuje do Holešovic

Velorama se stěhuje do Holešovic

Obchod Velorama zaměřený na koloběžky a skládací kola se stěhuje. Během své existence míří už do třetí pražské čtvrti. Od 16. ledna ho najdete na adrese Osadní 16 v Holešovicích. 
Velká cena cestovního ruchu

Velká cena cestovního ruchu

Labská cyklostezka, Luhačovice, moravské baroko, východočeský turistický web a Vítkovice Tours byly oceněny Velkou cenou cestovního ruchu.
10 outdoorových závodů, které si nenechte ujít v roce 2018

10 outdoorových závodů, které si nenechte ujít v roce 2018

AUDIO Každý víkend si můžete vybrat z desítek závodů v přírodě. Vybrali jsme 10 kultovních soutěží, na kterých byste něměli chybět, i když jste ryzí amatéři. Jsou to prestižní závody s mnoha účastníky a zároveň zážitkové
Cyklomaratony pro každé kolo 2018

Cyklomaratony pro každé kolo 2018

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populárnější nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od bžezna do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
CMT - veletrh Německo, Stuttgart 13.-21.1. 13.1.
Fitur - veletrh Španělsko, Madrid 17.-21.1. 17.1.
Matka - veletrh Finsko, Helsinky 18.-21.1. Cestovní ruch 18.1.
GO a Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 18.-21.1. 18.1.
Pojizerská Bludička Nová Ves u Bakova Orientační cyklozávod 20.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 20.-28.1. 20.1.
Šediváčkův long Deštné v Orlických horách. 23.-27.1. Psí spřežení a sněžná kola 23.1.
ISPO China - veletrh Čína, Peking 24.-27.1. 24.1.
FESPO - veletrh Švýcarsko, Curych 25.-28.1. 25.1.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 25.-28.1. 25.1.

Diskuse

Elektrokolo motor Karel, 20.1.2018 16:25, 46 příspěvků
Cestovní pojištění Pavel, 19.1.2018 21:54, 1 příspěvek
Vše o Parlamentních liste... Horydoly - Andrea Černá, 19.1.2018 21:04, 7 příspěvků
Vše o Parlamentních liste... Jakub, 19.1.2018 18:34, 7 příspěvků
už žádná trubičková pera ... Bára, 19.1.2018 17:26, 9 příspěvků
Chotouň Lucka, 19.1.2018 9:00, 8 příspěvků
Elektrokolo motor Adam, 18.1.2018 19:22, 46 příspěvků
Zůstáváme věrní Chorvatsku Dominika, 17.1.2018 19:29, 1 příspěvek
Prodám 2x registrace na V... Vladimír, 17.1.2018 12:36, 1 příspěvek
Tak se poplácali po zádech Novinář, 17.1.2018 12:34, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Rokytnice - Lysá hora Horydoly , 20.1.2018 12:00
ROKYTNICE NABÍZÍ SKVĚLÉ L... Horydoly , 20.1.2018 2:29
Skiareál Ještěd láká na s... Horydoly , 20.1.2018 1:58
LN 13.1.2018, Češi na ces... Kuba Turek, 19.1.2018 15:18
Články, vysvětlení a doplňky Horydoly , 19.1.2018 15:03
FALEŠNÝ POCIT BEZPEČÍ S P... Horydoly Open, 19.1.2018 10:05
GO Kamera 2018 Horydoly , 18.1.2018 2:03
Hra s chutí Horydoly , 18.1.2018 1:59