Zimní údržba středové osy

Zimní údržba středové osy
SDÍLEJ:
Jedna z nejméně kontrolovaných a udržovaných součástek na kole je středová osa. Přesto je to komponenta, která vykoná velký kus práce. Stačí si jen představit, kolikrát se během vyjížďky otočí.

Středová osa není součástka, kterou bychom měli kontrolovat každý měsíc, ale určitě v zimní době, kdy netrávíme téměř žádný čas na kole a věnujeme se jiným aktivitám (běžky, spinning, posilovna…), bychom ji měli zkontrolovat a opravit případné nedostatky.

K údržbě či výměně je zapotřebí několik druhu nářadí – imbusový klíč č. 8 (nebo 14/15 ořech pro starší středy), plochý klíč, stahovák na kliky a klíč na povolení středových misek.

Choulostivé závity

Samotná montáž začíná povolením a odstraněním šroubů u obou klik. Poté přichází na řadu samotný stahovák na kliky. Ještě před jeho našroubováním je lepší pročistit závit, aby bylo snadnější do něj stahovák našroubovat. Stahovák je nutné našroubovat do celého závitu a pak ještě přitáhnout klíčem, jinak hrozí při stahování kliky jeho povolení a stržení závitu v klice.

Nyní použijeme samotný šroub stahováku, jehož utahováním stáhneme kliku z osy. Stejný postup použijeme pro obě kliky.

Nejprve levá miska

Jakmile máme obě kliky dole, můžeme se pustit do samotné osy. Nejprve se vždy povoluje levá miska!!!! Nasadíme speciální klíč do drážek. Je důležité přesné a hlavně pevné usazení a můžeme začít povolovat misku. Provádíme to tak, že otáčíme klíčem ve směru hodinových ručiček, tedy opačně oproti klasickému závitu. Stejně tak povolíme i misku pravou.

Než vložíme a začneme montovat novou osu, mělo by předejít důkladné vyčištění rámu a není ani na škodu namazat vazelínou celé pouzdro osy.

Nyní už můžeme osu vložit do rámu, ale pozor na její správné umístění. Pokud si nejsme jisti, bývá na jejím těle označena pravá nebo levá strana, orientovat se lze i podle misek. Pevná miska připevněná k ose patří na pravou stranu. Pokud ani to nepomůže, tak máme možnost poslední. Na pravou stranu patří vždy delší část osy.

Montáž začíná zprava

Na řadu přichází montáž misek. Začínáme vždy u pravé misky a až po jejím důkladném dotažení přichází na řadu miska levá.

Teď už jenom schází namontovat zpět kliky a máme hotovo. Ještě ale před samotnou montáží klik bychom neměli zapomenout na vyčištění jejich závitů a použití trochu vazelíny na osu. Pak už stačí pouze nasadit kliky a řádně je dotáhnout. Během ježdění není na škodu čas od času zkontrolovat správnost dotažení šroubů klik.

Článek byl psán pro server Hradecnakole

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Re: Pozor!
Dovoluji si potvrdit toto i u kola DiamondBack, levá má pravý a pravá levý závit, povolují se tedy obě směrem dopředu. Navíc jsem byl mile překvapen, že ač je střed opatřen umělými miskami, volnými z obou stran, střed samotný je osazen průmyslovými ložiskami typu Z, tedy utěsněné plechovým kroužkem. Střed má označení Boogie128mm Germany. I když to bude rozebíratelné pod lisem, momentálně to není třeba, má nulovou vůli (3000 km.)
  • Autor Pavel
  • Datum a čas 11.3.2009 19:47
Reaguj
Re: Re: Pozor!
Dovoluji si potvrdit toto i u kola DiamondBack, levá má pravý a pravá levý závit, povolují se tedy obě směrem dopředu. Navíc jsem byl mile překvapen, že ač je střed opatřen umělými miskami, volnými z obou stran, střed samotný je osazen průmyslovými ložiskami typu Z, tedy utěsněné plechovým kroužkem. Střed má označení Boogie128mm Germany. I když to bude rozebíratelné pod lisem, momentálně to není třeba, má nulovou vůli (3000 km.)
  • Autor Pavel
  • Datum a čas 11.3.2009 19:46
Reaguj
Re: Pozor!
Hmm, tak já to mám přesně opačně. Rock Machine Cross-Ride. Nalevo je pravý závit, napravo je levý, takže se při šlapání jakoby povolují (ale mají tak jemné stoupání, že povolování asi nehrozí .. ono i povolování klíčem téměř nehrozilo;) )A pedály mají závity také opačně (nejen u RM). Při šlapání by se měly teoreticky povolovat. Kdo mi tu logiku vysvětlí, dostane bonbón:) )
  • Autor miroušek
  • Datum a čas 23.5.2008 20:10
Reaguj
Pozor na lepidlo
Někteří výrobci kol,používají na závity lepidlo,které se rozpouští sprejem k tomuto určeným.Stalo se mi to u isis středu a je to prasárna jak víno,když ztrhnete hrany misky,teď z tím bojuju,chci zachovat alespoň rám.
  • Autor TotalAmater
  • Datum a čas 24.4.2005 11:02
Reaguj
Re: hlupák
Tak hele ty mistře světa, ten článek jsem psal já. Za 1) jsou majitelé starších kol, u kterých lze střed rozebrat a za 2) se kolikrát stane, te se ti jedna z misek povolí. A když už je člověk u tý kontroly, není od věci zapouzdřený střed vyndat, zakonzerovat ho, vyčistit misky i závity a dát vše do původního stavu.
  • Autor dejv
  • Datum a čas 3.3.2004 08:25
Reaguj
Re: hlupák
Tak hele ty mistře světa, ten článek jsem psal já. Za 1) jsou majitelé starších kol, u kterých lze střed rozebrat a za 2) se kolikrát stane, te se ti jedna z misek povolí. A když už je člověk u tý kontroly, není od věci zapouzdřený střed vyndat, zakonzerovat ho, vyčistit misky i závity a dát vše do původního stavu.
  • Autor dejv
  • Datum a čas 3.3.2004 08:24
Reaguj
Re: hlupák
a to se jedna miska třeba u shimana děla z plastu...,tam fakt nevim co udržovat..,počitam že o Campu nebyla řeč...mužu souhlasit,taky jako DĚLAČ do kol.
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 19.2.2004 16:55
Reaguj
nafta
někdy pomůže cely střed namočit na nějaky den,lip tyden do nafty,ještě lip brzdove kapaliny,ale v tom případě se smiř stim že v místě ponoru zlikviduješ nejspiš lak.jsem cyklomechanik a někdy to jako poslední možnost zabralo.nejlip je ale ram uchytit do stojanu a vytačet osu pakou,ja sam občas na některe extra kousky používam i dvoumetrovou lešenovou trubku.ale musi to byt stahovak ktery připevníš k ose a nehrozi že vyjede a zničiš misky nebo ho samotneho,mivajiho v dobrych servisech.
  • Autor petr
  • Datum a čas 19.2.2004 16:52
Reaguj
hlupák
Tak ten článek mohl napsat jedině hlupák. Proč kontrolovat středovou osu? Většinou je zapouzřená a stejně nejde opravit. Akorát koupit levnou za pár stokorun novou. Kolem kol se motám přes dvacet let, ale takovou blbost, výkřik do prázdna, jsem četl skutečně jen málokdy.
  • Autor PETR
  • Datum a čas 13.2.2004 20:45
Reaguj
Re: Pozor!
Ještě bych doplnil mimo téma, že závity levý/pravý jsou i na pedálech z téhož důvodu.
  • Autor Pítrs
  • Datum a čas 5.2.2004 15:25
Reaguj
Celkem 12 příspěvků v diskuzi


Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

CYKLOBUSY Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Singltrail Praha - Letňany

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Bike Adventure: za romantikou Posázaví

Bike Adventure: za romantikou Posázaví

Nejpopulárnější orientační závod dvojic na horském kole Bike Adventure se po roční pauze letos uskuteční v novém, podzimním termínu 28. - 30. září v Posázaví. Centrum závodu bude ve sportovním a rekreačním středisku U Starého
Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

CYKLOBUSY Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Vynikajícího úspěchu dosáhly české týmy na letošním 31. ročníku extrémního závodu Dolomitenmann v Rakousku. Amatérský ODLO Team si v kategorii neprofesionálů došel pro vítězství a celkové jedenácté místo, profesionálové z ČEZ Group finišovali na
Singltrail Praha - Letňany

Singltrail Praha - Letňany

VIDEO Čtyři singltrailové stezky jsou vybudované na zarůstající navážce za sídlištěm Letňany. Jejich celková délka je 5700 metrů. Všechny trasy jsou okruhy, a je tedy nezbytné šlapat do kopce i sjíždět s kopce.
Obtížnost MTB tras u Lago di Garda

Obtížnost MTB tras u Lago di Garda

Blíží se konec léta, opadnou největší horka. To nejlepší čas na výpady s horskými koly na Gardu.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 14.-22.9. 14.9.
Evropský týden mobility Praha 16.-22.9. 16.9.
Ozvěny Ekofilmu Hradec Králové, Bio Central 17.-21.9. 17.9.
Bazény, sauny a spa - veletrh Praha, Letňany 18.-22.9. 18.9.
ITEP - veletrh Plzeň, Lokomotiva 20.-22.9. Cestovní ruch 20.9.
JATA - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Hodiny a klenoty - veletrh Praha, Holešovice 20.-22.9. 20.9.
Tourism Expo - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Parenzana - cyklomaraton Chorvatsko, Poreč 21.-23.9. Horská kola 21.9.
Oderská mlýnice - cyklomaraton Odry Horská kola 22.9.

Diskuse

tip Hugo, 21.9.2018 9:54, 2 příspěvky
tip Mrkat, 20.9.2018 22:37, 2 příspěvky
Působivé Medvědobijka, 19.9.2018 23:09, 1 příspěvek
informace k ferratě Vodní... martin, 18.9.2018 18:41, 6 příspěvků
Solden radši NE právník, 18.9.2018 11:03, 3 příspěvky
Tipy na svačiny Klea, 16.9.2018 13:20, 7 příspěvků
Praha? Houbarka, 14.9.2018 23:16, 1 příspěvek
Foto Kuba Turek Laďa, 13.9.2018 9:23, 1 příspěvek
Solden radši NE Skiák, 12.9.2018 14:12, 3 příspěvky
Slanění 45 m Pražák, 12.9.2018 3:37, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: jarni vodacky veletrh Kuba Turek, 20.9.2018 15:06
jarni vodacky veletrh Horydoly , 20.9.2018 14:43
Bike Adventure 28.9.2018 Horydoly , 19.9.2018 13:26
Bike Adventure v Posázaví... Horydoly , 18.9.2018 0:17
Re: Cesko zeme pribehu hr... Kuba Turek, 15.9.2018 21:39
Cesko zeme pribehu hrady ... Horydoly , 15.9.2018 21:21
Mělník září 2018 Horydoly , 15.9.2018 13:30
Střední Čechy turistické Horydoly , 15.9.2018 13:24