Rada České televize

Kavčí hory

Na hřebenech II 1062

140 00  PRAHA 4









V Praze dne ….4.2007

Věc: Stížnost na nestandardní postup v České televizi

Vážení členové Rady České televize,
na radu svého advokáta podávám tuto stížnost. S ohledem na skutečnost, že případ vlaků Pendolino  je dlouhodobý, zveřejňuji postupně fakta tak, jak je získávám nebo jsem o jejich existenci z důvěryhodných zdrojů informován. Některé skutečnosti, které jsem zveřejnil, byly i přílohou mého dopisu do České televize (ČT), který jsem dne 16.10.2006  zaslal  panu Petrovovi. Tento dopis a jeho příloha se staly důvodem k žalobě na mou osobu. 

Když jsem šéfredaktorovi RZ ČTV Michalu Petrovovi psal, nežádal jsem zveřejnění svého dopisu a  nežádal jsem zcela nic. Konstatuji, že publikuji od roku 1996 (Mf DNES) a výrazněji zhruba od roku 2002. Za tuto dobu jsem uveřejnil přes 200 článků a poskytl řadu odborných rozhovorů a vyjádření. (PRÁVO, Hospodářské noviny, PRO 51, Neviditelný pes, Virtually, BIZ, OBZOR, atd.) Mohl jsem tedy po zaslání svého dopisu pan Petrovovi pouze předpokládat, že veřejnoprávní televize je natolik profesionálním útvarem, že mé informace z článku „Změna řídícího výboru drah“  ověří, prověří a provede jejich vyhodnocení a  případně přezkoumá i jiná fakta k celé této podivné záležitosti.  České dráhy totiž žádným řádným způsobem informace z výše jmenovaného článku nevyvrátily.
Jak je ze žaloby Českých drah  zřejmé, by můj dopis kýmsi  postoupen do Českých drah, které následně podaly na mou osobu žalobu na „ Ochranu dobré pověsti právnické osoby“ a myslí se tím Českých drah. Pouhé postoupení mého dopisu a neověřování si uvedených skutečností inkriminovaného přiloženého článku  je dle názoru mého právního zástupce nestandardní stav, který vznikl v České televizi a tento stav stále trvá. Právně nezvyklý požadavek Českých drah předložený soudu na „osvětlující“ dopis do České televize je zřejmě výsledkem pokus odvrátit od případu Pendolino pozornost. A to i České televize. Žaloba  k soudu  je v poslední době oblíbená   metoda Českých drah  na zastrašování  mé osoby, ale i dalších  kritiků státní akciovky České dráhy. Dominantní instituce, která čerpá ze státního rozpočtu mnohamiliardové dotace a trvale svou skutečnou ztrátu zvyšuje. Očekával bych tedy jako poplatník ČT od vedení veřejnoprávní televize postup, který bude mít podobu investigativní, nikoliv jen jakousi předávací(?) či snad dokonce žalující(?). Poukazovat na nešvary a případné hospodářské ztráty ve státních podnicích či institucích osobně pokládám za profesní povinnost veřejnoprávní televize.  Jako důkaz, že většina  informací v mém článku „Změna řídícího výboru drah“  je pravdivá mohu České televizi poskytnout tyto dokumenty:
1. Smlouva na dodávky rychlovlaků Premiér ze dne 4.12.1995 a její dodatky č. 2,3,4,5

2.  Rozhodující dodatek č. 6, který změnil smlouvu na dodávky vlaků Pendolino a další             dodatky č. 7, 8 a nečíslovaný dodatek nazývaný dohoda ze dne 5.2.2004.

3. Právně – ekonomický rozbor „Stanovisko ke kauze Pendolino“
4. „Oznámení o podezření z trestné činnosti bývalých zaměstnanců Českých drah …“ podepsané členy současného vedení ČD   s uvedením jmen několika bývalých ředitelů ČD
5. Ztráty, které byly přílohou Oznámení vedení Českých drah (ČD) dle bodu 4.
6.  Zápis z Dozorčí rady ČD ze dne 25.4.2003- výňatek

7. Zápis z Dozorčí rady ČD ze dne 5.3.2004 – výňatek
8. Platby za jednotky 680 – Pendolino

9. Věstník Nejvyššího kontrolního úřadu 03/26 z roku 2004 – výňatek
10. Posudek mgr. Drábka k dodatku  č. 8, který konstatuje jeho nevýhodnost
11. Článek „Podivná smlouva ve státní firmě“ tj.  smlouva Českých drah z veřejných zdrojů
12. Trestní oznámení ze dne 16.5.2006 podané mou osobou 
13. Doplnění k trestnímu oznámení zpracované dne 26.3.2007
Dovoluji si vážené Radě České televize navrhnout, aby byly příslušnou redakcí uvedené materiály přezkoumány a nepředpokládám odmítnutí. Některé formulace z mého článku s nevyřčeným otazníkem budou zřejmě ještě předmětem šetření Policie ČR,  a to na základě mého trestního oznámení ze dne 16.5.2006.  Bude na Polici ČR, zda některé otazníky z inkriminovaného článku potvrdí, či anuluje. Skutečnost, že došlo v Českých drahách  k zásadnímu manažerskému pochybení a nedodržování platných smluv pro nákup a převzetí vlaků Pendolino mi vyšetřovatel již osobně potvrdil, trestný čin (pozn. musí se prokázat úmysl pachatele)  však zatím neshledal.  Důvod, proč vážené Radě zasílám svůj návrh je  zcela prostý. Česká televize zřejmě dosud neměla k dispozici příslušné dokumenty a někdo ji možná nepravdivě informoval. Vznikla tak situace, která vedla k této  stížnosti. Česká televize se  může po prostudování výše uvedených dokumentů  rozhodnout, zda se k žalobě na mou osobu připojuje  a bude žádat dopis v návrhu Českých drah uvedený, či zda se od postupu Českých drah bude distancovat a bude o případu věcně informovat odbornou i laickou veřejnost.  
Pozornost, kterou ČT v minulosti problematice vlaků Pendolino věnovala,  byla výrazně zkreslena zástupcem Českých drah panem Bazalou a zpracovaný ekonomicko-právní rozbor nazvaný „Stanovisko ke kauze Pendolino“ souhlasně potvrzuje vznik škod ve výši mnoha stovek  miliónů korun, které ale rozhodně nevznikly nějakým podpisem smluv, ale chybami dodavatele a činností odpovědných pracovníků Českých drah  při přebírání těchto vlaků. Zůstává otázkou , zda došlo k uplatnění a k náhradě všech škod, které Českým drahám prokazatelně vznikly. Neuplatněné škody by se jinak zúčtovaly  na vrub Českého státu v rámci státní garance za tento projekt a musely by se uhradit ze státního rozpočtu. Je prokázané, že přednesené informace dne 22.1.2006 v ČT (pořad OVM)  zástupcem ČD byly vadné. A to včetně nařčení bývalých manažerů ČD a avizovanému nároku na uplatnění škod Českých drah za těmito pracovníky. Ve světle výše uvedených existujících dokumentů je snadné prokázat jejich vadnost a lživou podstatu . Uvádíme i smlouvu, které sice s výrobou a dodávkami vlaků Pendolino přímo nesouvisí, ale projektu se dotýká a její zveřejnění rovněž proběhlo. 

Protože se ČT na obsah resp. pravdivost mého dopisu či článku dotazovala zřejmě pouze v Českých drahách, znamená to,  že dosud nikdo nepoložil žádnou otázku mé osobě a nikdo z ČT nemohl využít výše uvedené důkazy. Tento nestandardní postup vyvolává zákonitě  otázku proč tomu tak je a kdo takový stav zavinil. Zda jsou to vlivy vnitřní nebo naopak vnější je na prověření a posouzení Rady České televize. Nebudu  jistě sám, koho výsledek tohoto šetření bude zajímat. Vaši odpověď zašlete laskavě na níže uvedenou adresu. 

S pozdravem, 

Ing. Rudolf Mládek

Vodnická 321/3

149 00 Praha 4

- d o p o r u č e n ě -

Přílohy: Žaloba Českých drah na Rudolfa Mládka

  Zveřejněný článek „Změna řídícího výboru drah“ a podklad pro vlastní dopis

