registrovat

Fórum Zpět na výpis diskuzí

Zdraví v práci

Autor Zpráva

Horydoly

avatar
16.8.2017 09:14

7 zlozvyků, kterými přispíváme k bolestem zad

K častým důvodům návštěv lékaře bývají bolesti zad. Přitom jejich spouštěčem jsou mnohdy každodenní „bezvýznamné“ věci, u kterých bychom si nikdy neřekli, že mohou zapříčinit nehezké bolesti pohybového aparátu. Na co si tedy máme dát pozor? S primářkou rehabilitačního ústavu MUDr. Michaelou Tomanovou přinášíme časté prohřešky, které ohrožují zdravý pohybový aparát.

  1. Špatně se koukáme na televizi

U televize někdy trávíme velké množství času, je proto důležité vědět, jak u ní nejlépe sedět. Velmi důležitá je častá změna pozice, aby nedošlo k přetěžování svalových skupin. Změnou pozice u sezení dochází k jejich protažení a relaxování, a to nejen svalů, ale i vazivových tkaní. Vhodné je i sezení prokládat úlevovými polohami. Pokud sedíme vzpřímeně, je nutné, aby záda měla pevnou oporu. Pro lidi s pohybovými problémy jsou vhodné vyšší sedačky s menší hloubkou. Neméně důležitá je i výška opěrek, která musí být dostatečná, tak aby sloužila jako vhodná opora.

  1. Často používáme mobily a tablety

Pokud musíme každý den pracovat s mobilem nebo tabletem a nechceme mít bolesti pohybového aparátu zvané „iPad Shoulder“ (tabletové rameno) a „Text Neck“ (smskový krk), tak je při jejich používání výhodné se opírat celou délkou zad o opěradlo židle, eventuálně použít relaxační polohu a opřít si i hlavu. Abychom nepřetěžovali ramena a paže při držení zařízení, je důležité opřít si ruce například o trup nebo stůl. Pokud pracujeme s tabletem, můžeme využít stojánek a zařízení v rukách vůbec nedržet. Doma nebo jinde, kde se můžeme relaxačně položit třeba na sedačku, se pak snažíme, abychom měli tablet položený na nohou nebo polštáři.

  1. Nesedíme správně u notebooku

Abychom si při práci s notebooky nezničili záda, je důležité se u nich naučit správně sedět. „Při práci s notebooky je dobré využívat dynamické změny pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Při sezení mějte široce rozkročené dolní končetiny, stehna mohou směřovat pod mírným úhlem dolů. Na židli seďte tak, aby se vaše nohy dotýkaly země. Také se snažte mít hlavu v menším předklonu a nedívat se na monitor dolů, ale co nejvíce před sebe. Pro zmírnění nerovnováhy je důležité provádět tzv. reparabilní cvičení, které páteř a pohybový systém postupně vrací do optima,“ říká MUDr. Michaela Tomanová.

  1. Zbytečně se stresujeme

Tělo a psychika jsou propojené více, než se zdá. Zásadní roli v tom hraje vegetativní nervový systém, který řídí většinu podvědomých procesů. Pokud jsme ve stresu nebo třeba dostaneme strach z čehokoliv, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napětím. Dlouhodobé psychické zatížení nebo nevyřešené psychické problémy se pak mohou projevovat opakovanými bolestmi páteře, především v oblasti krční páteře a ramen.

  1. Moc klimatizace škodí

Nejnáchylnějšími partiemi při nadměrném působení klimatizace je krční páteř, oblast ramen, bederní páteř a křížová oblast. Chladný vzduch by rozhodně neměl foukat přímo na tělo, jinak hrozí zatuhnutí například šíjových nebo i obličejových svalů. Nadměrný chlad pak může zapříčinit také bolest hlavy. Problémy s krční páteří mohou dále způsobovat i vystřelování bolestí do celých horních končetin, kdy vzniká takzvaný cervikobrachiální nebo cervikokraniální syndrom. Obecně platí, že klimatizace by neměla být nastavena na větší rozdíl než 4 až 5 ºC oproti venkovní teplotě. Proud vzduchu by měl směřovat spíše nahoru nebo do volného prostoru.

  1. Špatný polštář

To, že výběr kvalitní matrace je v péči o pohybový aparát základ, je známo, ale důležitý je i výběr vhodného polštáře. „Ten slouží jako opora krční páteře, zabraňuje jejímu neúměrnému prohnutí a fixuje ji co nejvíce do roviny. Pokud spíte rádi na břiše, vyberte si měkčí a nižší polštář, aby se vaše páteř příliš nenamáhala. Jestliže preferuje spánek spíše na boku či na zádech, je dobré si pořídit vyšší, středně měkký nebo tvrdší polštář. Patříte-li k lidem, kteří během spánku často střídají polohy, zvolte přizpůsobivý polštář s pružnou náplní,“ vysvětluje Michaela Tomanová.

  1. Nosíme nevhodnou podprsenku

Problémy s bolestí páteře nebo ramen, mohou být způsobeny i výběrem nevhodné podprsenky, a to především u žen s větším poprsím. Důležité je, aby váha poprsí nespočívala pouze na ramínkách, ale byla z větší části držena spodním kusem podprsenky. Velmi důležité je také dbát na dostatečnou šířku ramínek podprsenky, která částečně rozloží tlak na ramena. Ramínka se nesmí zařezávat ani škrtit, aby nedocházelo ke zvýšenému tlaku pouze na jedno místo na ramenou.

Iveta Nebesařová

Počet příspěvků: 213

Horydoly

avatar
8.6.2017 22:39

Zdraví v práci

3 tipy na ušetření času při náročné práci

 Naplánovat si svojí práci tak, abychom dokončili vše, co jsme si ráno předsevzali, není jednoduché. Důležité je neztrácet čas zbytečnými činnostmi, které nás od splnění našeho denního cíle zdržují. Přinášíme vám 3 zajímavé tipy na ušetření času. 

Nemusíte vždy na jídlo do restaurace

Rozhodně vám neradíme, abyste vynechali některé z denních jídel. Naopak, pokud chcete mít energii a celý den dobře zvládnout, je nutné se dobře najíst. A namazaná houska z domova či müsli tyčinka se nepočítá. Chodit do restaurace na kvalitní jídlo je příjemné, ale pokud máte mnoho práce, tak vás cesta do vaší oblíbené restaurace a čekání na jídlo výrazně zdrží. Nejlepší a nejrychlejší volbou je objednávka jídla přímo na váš pracovní stůl. Stihnete tak v klidu pracovat a kvalitně snídat, obědvat, večeřet či svačit. Na internetu nebo v mobilní aplikaci stačí jídlo během pár vteřin objednat. Vyzkoušejte třeba největší online dovážkovou službu Dámejídlo.cz, která vozí jídlo z více než 1500 restaurací, v téměř 130 městech a obcích po celé ČR.

Aplikace pro rychlejší práci

Pracovně si rozplánovat váš den už nemusíte pouze v hlavě nebo do poznámek v mobilu. Existuje mnoho aplikací, které „myslí“ za vás a vše vám dokáží efektivně rozvrhnout, a tím usnadnit práci. Vyzkoušejte například Wunderlist. Všechny úkoly si zde můžete dávat do seznamů, jednotlivým úkolům přidávat priority, psát si poznámky, podúkoly a podle toho se pak prakticky a pohodlně řídit. S Wunderlistem můžete pracovat i po cestě do práce v tramvaji nebo autobuse.

K intenzivní práci se také hodí poslouchat vhodnou zvukovou podmalbu. Zapomeňte na klasické rádio či poslech vaší oblíbené kapely, to vás od práce spíše rozptyluje. Svému mozku dodejte energii v podobě vhodných zvuků, které stimulují k rychlejšímu a více soustředěném výkonu. Skvělá je aplikace Noisli, ve které najdete v ní zvuky deště, ohně, ptáků, vlaku či tlumeného hovoru kavárny. Vše si zde můžete navzájem libovolně mixovat, tak jak vám při práci nejlépe vyhovuje.

Odreagování u televize

Po náročné práci je důležité umět relaxovat, pro mnoho lidí je skvělým odpočinkem podívat se na svůj oblíbený seriál. Bohužel pracovní tempo nám často nedovoluje být přesně v určenou dobu u televize, abychom mohli shlédnout na pořad, který chceme. Navíc, čas sledování se ještě prodlužuje díky neustálým reklamním blokům. Pro ušetření času si pořiďte služby, které vám umožní dívat se na televizi, kdy chcete vy. Vyzkoušejte například unikátní službu Lepší.TV umožňující sledovaní televizního vysílání online. Najdete zde pořady z 69 stanic, které lze bez ohledu na čas sledovat až 30 dní zpětně. Můžete například kdykoliv shlédnout poslední díly oblíbeného seriálu či při příchodu domů vrátit vysílání o několik minut zpět, a tak se podívat od začátku na televizní zpravodajství či sportovní přenos. V rámci ušetření času si také můžete jednoduše přetočit všechny reklamní bloky.

Iveta Nebesařová

Počet příspěvků: 213

Přidat příspěvek

Pro přidávání příspěvků je nutné se přihlásit


 
 
 
Registrovat se