Jižní strž na Castellaz, lidská jatka

Jižní strž na Castellaz, lidská jatka
Dolomiti, Passo Rolle, Castellaz (2333 m). Jižní strž.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

V Passo Rolle se přestalo válčit teprve až na Soče (Isonzo) proběhlo během dvou let jedenáct bitev, zahynulo v nich půl milionu mužů a Rakušané ani Italové nezískali ani píď nepřátelské země. Jak souvisí konec tvrdých bojů v Dolomitech s Julskými Alpami? Jednoduše - všechny bojující státy se za 1. světové války vyčerpaly a nebyly schopny dál pokračovat ve vyhlazovací válce na tak zvané Italské frontě.

Jižní strž na Castellaz, lidská jatka
Dolomiti, Passo Rolle, Castellaz (2333 m n.m.). Výhled zprava d
Autor snímku Kuba Turek
Jak na to

Itálie vstoupila do 1. světové války proti svému nedávnému spojenci Rakousku-Uhersku v roce 1915, protože chtěla dobýt Trentino a Jižní Tyrolsko, tedy historická rakouská území jižně od Alp.

Na jižní Italské frontě, jejíž součástí byla i válka v Dolomitech, se situace stabilizovala v roce 1916. Na podzim 1917 Italové Dolomity vyklidili, protože prohrávali na Soče.

V roce 1918 Rakousko-Uhersko kapitulovalo kvůli hospodářskému vyčerpání a politickému rozkladu. Kapitulaci podepsal již neexistující stát, protože se mezi tím rozpadl na mnoho menších států včetně Československa, které v různých podobách existují dodnes.

Takových skalnatých kopečků je v Dolomitech nepočítaně. Jenomže Castellaz (Castellazzo) se vypíná přímo nad Passo Rolle.

Toto dvoutisícové sedlo mezi vápencovými Dolomity a žulovými Bellunskými Alpami zaujalo nejenom turisty, horolezce, lyžaře, cyklisty a stavitele silnic, ale také vojáky.

Horolezecký výstup je bezpečnější než pěší

Letošní zimu jsme se rozhodli, že na Castellaz (2033 m n.m.) vylezeme. Zvolili jsme cestu Jižní strží. Na značené turistické normálce totiž hrozilo aktutní lavinové nebezpečí.

Od silnice přes Passo Rolle jsme vyjeli lanovkou na vedlejší travnatý kopec Costazza (2290), nasadili skialpinistické lyže a na nich během půl hodiny došli pod Jižní strž. Je to zdaleka viditelný sněhový komín v čelní skalnaté stěně. Navíc pod ním stojí jednoduchý turistický rozcestník, a tak s orientací nebyl nejmenší problém.

Lyže jsme nechali u rozcestníku a vystoupali po travnatém svahu pod skály.

Překvapení uprostřed: Sto let staré klubko ostnatého drátu

Samotná Jižní strž má strmost asi 50 stupňů, možná o trochu víc. S lanem jsme lezli jen dvě délky a obě jistící stanoviště jsme zbudovali po pravé straně kryté skalními převisy.

Na začátku poslední délky se nám do cesty postavil skalní výšvih, už zdola dobře viditelný. Jeho horolezecká obtížnost byla patnáct metrů metrů 3 UIAA. Největší překážkou však nebylo samotné lezení, ale překvapení uprostřed - klubko rezavého ostnatého drátu. Opatrně a složitě jsme ho oblezli.

Ostnáč tady zbyl ze zuřivých bojů 1. světové války. Měl bránit rakousko-uherským horským myslivcům Kaiserjäger, aby pronikli do postavení elitních italských horských jednotek Alpini. Nám se to podařilo. Na konci této lanové délky jsme stanuli na kamenných vyskládaných plošinách, které tu zůstávají, ačkoliv je Alpini opustili již před pětadevadesáti lety.

Kristus jako Buddha

Nahoře jsme si prohlédli tři kříže. U největšího z nich sedí zamyšlený mramorový Kristus a nabádá všechny příchozí: "Mysli, modli se a usmívej se." V kulise skalních velikánů vypadá jeho písemný vzkaz jako od dalajlámy z Himalájí.

S překvapením jsme zjistili, že skalní vrcholová plošina i úbočí jsou prošpikované kavernami, prostřílenými cestičkami a srovnanými plošinami pro baráky, které už dávno vzal čas. Do některých skalních místností jsme se ještě skoro sto let po zdejších bojích, podívali.

Sestoupili jsme dolů přibližně ve směru značeného turistického výstupu severovýchodním svahem. Náš odhad lavinéznosti byl bohužel dobrý. Sněhové vrsty si sedaly se zlověstným žuchnutím na sebe, svrchní kůra se prolamovala a návrat nebezpečným terénem pro lyže byl nebezpečný a tím pádem psychicky vyčerpávající.

Celkem nám celá túra z Passo Rolle na Castellaz od parkoviště k parkovišti trvala čtyři hodiny.

Strategické místo v zapadákově

Passo Rolle bylo na začátku 1. světové války zapadlé sedlo, kterým byla nedávno postavená silnice spojující tři nevýznamná údolí. Už o rok později se ale stalo místem tvrdé poziční války nejlepších horských vojáků Rakouska-Uherska i Itálie. Rakušané zatlačili Italy do jejich vlastního území. Italská fronta se v Dolomitech, Julských, Kamnišských Alpách a také v ledovcových masivech Ortleru a Adamella zkroutila tak, že v každém údolí a na každém kopci byla jiná jednotka.

Castellaz je sice nevýrazný kopec mezi obrovskými sedly a vysokými horami, ale stal se pěstí italské armády na samém hrotu obranné linie.

Pokud chceme, dodnes můžeme sledovat, kudy vedla italsko-rakouská fronta: Od Cima d'Asta na Cauriol a Passo Rolle, dál na Passo San Pellegrino, pokračovala přes Marmolada a Col di Lana, a ještě dál na Falzarego, Lagazuoi, Tofane, Cristalo a Tre Cime di Lavaredo až do Passo di Monte Croce a Carnico.

Poblíž Passo Rolle šlo zhruba o to, že dnešní lyžařské centrum Predazzo bylo v rukou Italů a dnešní lázeňské město Belluno a drahé hotelové městečko San Martino di Castrozza bylo v rakousko-uherském držení.

Bílá smrt byla strašnější než nepřítel

Okolí Passo Rolle, dost podobně jako celé Dolomity, připomínalo lidská jatka. Bojovalo se tu o každý metr země. Vojenské jednotky měly vykopané zákopy někde je pár metrů od sebe, navzájem se bez milosti stříleli, tahali kanóny do velehorských výšek (nejlepší děla, která používaly obě strany, byly ze Škodovky), podkopávali svá postavení a minéři bez skrupují odstřelovali celé kopce i s jejich posádkami. Přesto si nepřátelé téměř viděli do talířů, vzájemně cítil vůni podávaných jídel a slyšel povely velitelů i naříkání raněných.

Větší oběti, než kulky, bomby, náboje, bodáky, naostřené polní lopatky a plyn si však vybírala na Italské frontě Bílá smrt, jak ji nazývali sami vojáci. Laviny, mráz a sněhové bouře. V zimě 1916 klesly teploty ke čtyřicítce pod nulou a vojáci zamrzali na hlídkách. Jednoho strašného dne bylo evidováno na celé frontě deset tisíc mrtvých Italů pod lavinami. Jindy smetla lavina v jediném okamžiku 150 Rakušanů během bohoslužby i s feldkurátem.

Horská vojenská postavení se špatně zásobovala. Stezky byly často v dosahu nepřátelských děl nebo ostřelovačů, případně kamenných či sněhových lavin. Provizorní lanovky nejezdily za špatného počasí. Zásobovací kolony z italských i rakouských nížin se těžko dostávaly do hor.

Každý kopec patřil někomu jinému

Průměrná váha rakouského vojáka, když skončila válka v Dolomitech, byla pouhých padesát kilogramů. Pro srovnání: Po osvobození koncentračních táborů za 2. světové války, měli reálnou šanci na přežití vězni, kteří vážili okolo čtyřiceti kilogramů. Více vyhladovělí často umírali na podvýživu a selhání vnitřních orgánů, i když se jim dostalo lékařské péče.

Jenže za 1. světové války si voják těžko mohl vybrat, kde by to měl lepší. Na Ukrajině řádil hladomor mezi civilisty i v armádách. V Haliči (východním Polsku) byla vyhladověna a posléze zničena jedna z největších evropských pevností Přemyšl, když se přes ní několikrát převalila fronta a o život přišlo čtvrt milionu lidí. Ve vyčerpávajících bojích u největší městské pevnosti Verdun se navzájem postřílelo tři čtvrtě milionu vojáků. Na řece Sommě se fronta pohnula o tři kilometry a při tom zahynulo přes milion vojáků.

Passo Rolle, horská skupina Pala a všechny hory i sedla okolo něho je dodnes provrtané tunely, štolami, zákopy, podzemními kryty i zásobárnami. K nim vedou vojenské stezky a chrání je obranné zdi a mnohdy i smotky ostnatých drátů. Boje se vedly nejvíc na vrcholech Castellaz (Italové), Tognazza (Italové byli tam, kam dnes jezdí lanovka), Cavallaza (Picolla patřila Italům a o hlavní vrchol se přetahovali Rakušané s Italy), Colbricon (Rakušané) a v malém úzkém sedle Colbricon (tady zemřelo na pár desítkách metrů čtverečních hodně vojáků obou válčících stran).

Válka v Passo Rolle na internetu

Válka v okolí Passo Rolle (Albergo Vezzana)

Válka v Passo Rolle (Passorolle.net)

Boje o Colbricon (Sentieri di Guerra)


Zobrazit místo Dolomity na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Upřesnění
WW1 se změnila na jatka, protože se válečné umění dostalo do krize a teoretici ani praktici nebyli schopní vymyslet, jak ochránit pěchotu před zpřesněnou dělostřelbou a masivně nasazenými kulomety, a jak takticky nebo strategicky překonat silnou obranu nepřítele v zákopech. To se vyřešilo až ve WW2 pomocí tanků a obrněných vozidel.
  • Autor Zajímavé čtení a fotky
  • Datum a čas 9.3.2012 09:46
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Laviny číhají na každém kroku

Laviny číhají na každém kroku

Vysoké Tatry: zasněžený svah nad Mořským okem přechází větší skupina Poláků. Ten však nevydrží a pod sněhovou lavinou končí svůj život šest turistů. Grossglockner: K nejpopulárnější rakouské hoře přicházejí tři čeští špičkoví... celý článek

Skialpinistu bez pípáku zabila lavina nad Zbojnickou chatou

Lavinový vyhledávač Arva Neo

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Laviny číhají na každém kroku

Laviny číhají na každém kroku

Vysoké Tatry: zasněžený svah nad Mořským okem přechází větší skupina Poláků. Ten však nevydrží a pod sněhovou lavinou končí svůj život šest turistů. Grossglockner: K nejpopulárnější rakouské hoře přicházejí tři čeští špičkoví
Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

POLSKÉ TATRY Zprávy, novinky, fotografie a videa z Vysokých Tater, nejmenších velehor světa.
Zlá dáma Aconcagua

Zlá dáma Aconcagua

CLIMBING GUIDE Cesta je cíl. Tento slogan mi v hlavě zní pokaždé, když jdu v hromadě kamení. Posunuji nohu k noze vpřed a vím, že jsem připravena. Ale to nestačí. S sebou si nesu pokoru.
Rakouské dálniční známky a mýto

Rakouské dálniční známky a mýto

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

Slovensko AKTUÁLNĚ 2017

MALÁ FATRA Zajímá vás, kde se dá projet na lyžích, kde se leze po skalách, jaké podmínky vládnou na hřebenech, jak jsou nateklé ledopády, nebo jaká chata je otevřená? Přinášíme aktuální

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Pardubické Vánoce - veletrh Pardubice, Ideon 15.-17.12. 15.12.
Ďumbier - začátek lezení
 Nízké Tatry Lezení povoleno 15.12.-28.2. 15.12.
Hory v Peru - diashow Hodonín, Kulatá brána Přednáší Martin Mirinský 16.12. 19:00
Krkomen Špindlerův Mlýn, Brádlerovy boudy 17.-22.12. Přírodní víceboj družstev 17.12.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Oščadnica 29.-30.12. 29.12.
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 5.-7.1. 5.1.
Horolezecká nostalgie - fotovýstava vernisáž Liberec, Lidové sady Forografovali Bořek Vysušil a Jirka Stanislav 8.1. 18:30
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 10.-14.1. 10.1.
Matka - veletrh Finsko, Helsinky 18.-21.1. Cestovní ruch 18.1.
Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 18.-21.1. 18.1.

Diskuse

No tak nic no wiki, 13.12.2017 13:41, 1 příspěvek
Učení dětí Horydoly , 12.12.2017 23:40, 2 příspěvky
Chyba Nobody, 12.12.2017 23:30, 2 příspěvky
Snowboard Ondra, 12.12.2017 21:30, 3 příspěvky
Chyba Arcikacíř, 12.12.2017 21:29, 2 příspěvky
Učení dětí Karel, 12.12.2017 21:20, 2 příspěvky
Nic jiného než Horydoly - Andrea Černá, 12.12.2017 9:50, 2 příspěvky
Nic jiného než Pikí, 11.12.2017 21:19, 2 příspěvky
Podobný spolek Beny, 8.12.2017 11:03, 1 příspěvek
Husky Pavel Smejkal, 8.12.2017 9:23, 41 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dolní Rakousko Horydoly , 13.12.2017 0:54
Festivaly na Slovensku Horydoly , 9.12.2017 13:31
POJIŠTĚNÍ CHUBB Horydoly , 9.12.2017 13:14
WIZZ AIR OBJEDNAL DALŠÍCH... Horydoly , 9.12.2017 13:12
Emirates oslavuje svůj 10... Horydoly , 9.12.2017 13:10
KLM rozšiřuje své služby ... Horydoly , 9.12.2017 13:07
WIZZ AIR ZAVÁDÍ NOVOU POL... Horydoly , 9.12.2017 12:43
WIZZ AIR OTEVŘEL ZÁKLADNU... Horydoly , 9.12.2017 12:37