Křehké lezení na Černé skále u Řevnic

Černá skála u Řevnic. Západní stěna.

Martin Marťan Tučka a spol. objevil pro líné a bojácné horolezce Černou skálu u Řevnic. Hned se na ni slétli jako supi. Jak to udělal? Našel ji v poznámkách známého prvovýstupce a hledače nových skal Míly Pletánka, který tady nastoupil po svých předchůdcích, a skálu ocvočkoval železem, vyčistil pajcrem a nakonec vykácel plácek pod ní.

Křehké lezení na Černé skále u Řevnic
Do Řevnic!
Autor snímku Jana Bečková

Z přírodního a mírně dobrodružného lezení na Černé skále u Řevnic se tak rázem stala obdoba umělé stěny v kdejakém zapadákově.

Dobrodružství zmizelo

První cesty zde byly vylezeny v 70. letech minulého století, ne-li dříve. Z té doby pocházely dva prastaré kruhy. Další kruhy a skoby zatloukl Míla Pletánek ve druhé polovině 80. let.

Bylo to ve stejné době, kdy lezl na nedaleké skále nad silnicí z Hlásné Třebaně do Let. Dnes je tato  skála zadrátovaná kvůli ochraně silnice před padajícími kameny a tedy pro horolezce bezcenná.

Černá skála teď poskytuje kultivované lezení i pro horolezce, kteří se bojí. Místo vlastních vklíněnců a starých skob najdou v ideálních vzdálenostech lepené borháky. Místo pěšího sestupu nebo slanění od stromů na temeni skály v současné době slaňují z luxusních řetězů a masivních ok. Místo prodírání se k úpatí skály dnes mohou piknikovat na srovnaném a vysekaném plácku přímo pod stěnou.

Výška stěna je maximálně 30 metrů. Pro slanění nebo lezení stylem TR je tedy potřeba šedesátimetrové lano.

Pozor na lámavý diabas!

Skála je sice od horolezecké party vyčištěná a zajištěná, ale křehký diabas si dělá stejně, co chce. Tato vyvřelina se odlupuje v celých plátech a zárukou, že se už nic neulomí, nedávají ani dlouhé roky oblézání stále stejných cest. Natož pak necelý rok lezení!

Bez přilby a dostatečné ostražitosti se sem nedoporučuje ani přijít! Během jednoho odpoledne jsme viděli hodně. Napřed odpadnout metrákový spoďák ze spodní části cesty Poztrácené lidí. Anglicky mluvícímu silákovi nepřišlo na mysl, aby na kámen poklepal, než za něj zespoda zabere, a jeho jističce přišlo blbé si zapnout helmu na hlavě. Měla obrovské štěstí, že instinktivně odskočila před padajícím šutrem. Potom nám zabubnoval déšť kamínků do přilby, když jsme lezli cestu Bobři a nad námi se horolezec chystal slanit někam doprava od nás, ale procházel se při tom po hlinité terase. Nakonec jsme dolézali Starou zem a koukáme, jak další anglicky mluvící slečna pod námi dolézala Splašeného koně, vyndala ze skály vší silou kámen, a když jí to došlo, tak ho zastrčila nazpátek. To samé udělala o pár metrů výš těsně pod temenem jen s tím rozdílem, že kámen nevytáhla ze skály, ale z hlíny.

Lehká klasifikace v Řevnicích

Škála obtížnosti cest od čtyřek do osmiček UIAA je zde poměrně lehká. V nižších obtížnostech do šestky je dokonce ještě lehčí, než v Alkazaru u Srbska. Kdo tedy hledá oblasti, kde si do deníčku může napsat vyšší čísla s menší námahou, je na Černé skále správně.

Nahrává tomu také relativní neolezenost a drsnost zdejšího diabasu, na kterém dobře drží lezečky i namaglajzované ruce.

Černá skála u Řevnic.

Doprava

K Černé skále se dostaneme jednoduše. Pozor ale na záměnu! Asi kilometr po proudu Berounky jsou další skalní výchozy, které se v některých mapách a navigacích také jmenují Černá skála. Lezecká skála je nad jezem v Řevnicích a neleze se na skalkách pod jezem.

Pěšky: Dojedeme vlakem do Řevnic (legitimace MHD Praha platí až do Radotína, zbytek si musíme dokoupit). Přejdeme  přes most u nádraží, který křižuje velký jez na Berounce a hned za ním se dáme po Karlštejnské ulici doleva proti proudu. Asfalt se změní na štěrk a po něm dojdeme na smyčku u technické budovy na břehu řeky. Pokračujeme po pěšině podél břehu až pod skálu. Z nádraží je to sem jeden a půl kilometru.

Na kole / koloběžce: Mezi Prahou a Berounem vede luxusní cyklostezka. Po ní přijedem k mostu u nádraží, přejedeme ho a po Karlštejnské ulici a posléze o pěšině dojedeme až pod skálu. Z Berouna je to osmnáct kilometrů a z Prahy dvacet osm kilometrů.

Na lodi: Berounka je oblíbenou řekou pro kanoisty, protože má jen mírný proud. Nejjednodušší je připlout z Berouna, přespat v kempu Ostrov v Zadní Třebani na pravém břehu a druhý den přejet na levý břeh k Černé skále. Lodě lze pohodlně vytáhnout na loučku pod Západní stěnou. Pozor na rybáře, je jich tu hodně! Pokračovat lze na soutok s Vltavou a  dál až do Prahy, což je ještě celodenní vodácká štreka.

Autem: Z Prahy jedeme přes Černošice nebo z Berouna přes Karlštejn do Řevnic k mostu, kde odpbočíme do Karlštejnské ulice. Auto odstavíme u technické budovy na okraj cesty tak, aby mohly projíždět traktory a náklaďáky, které se zde občas otáčejí.

Kde se najíst a napít

Nejbližší hospoda je Republika v Řevnicích za mostem. O kousek dál je v provozu restaurace hotel Grand u nádraží.  POněkud dál je v provozu kemp Ostrov v Zadní Třebani, kde se dá přespat a také občerstvit v hospodě.

A co děti: Mají si kde hrát?

Černá skála poskytuje pěkné lezení i pro rodiny s dětmi. Navíc je pod Západní stěnou bezpečná loučka, stíněná stromy a s mírným vstupem do řeky. Děti ovšem nikdy nepouštějte pod Jižní stěnu, protože z ní opadávají kameny, anebo je shazují lezci nad vámi!

Nezapomeňte na dostatek pití, protože pod skály svítí přes poledne slunce a žádná pitná voda není v dosahu.

Na Černé skále můžete také najít kešku Black Rock v globální navigační hře geocaching.

Černá skála u Řevnic.

Horolezecký průvodce: ČERNÁ SKÁLA U ŘEVNIC

Cesty jsou popsány zleva doprava.

Západní stěna

1 Baby tobogan 3 Položená stěnka podél koutu.
2 Napitý wapiti 7- Převislou hranou.
3 Šíleně rychlá pravačka 8- Převislá stěnka.
4 Bledá tvář 8 Přes kapsu stěnou a dále hranou.
5 Cesta pro Matěje 7+. Zleva od kostky do vhloubení a přes převis.
6 Totem 7+ Stěnou vlevo od koutu, přes lišty a spoďáky stále vzhůru.
7 Ježibaba 5+ Nejvýraznější koutovou spárou přes převis na terasu, pokračovat lze až na temeno. Klasická cesta.
8 Polední menu 6 Vpravo od kouta stěnou.
9 Poledník 7+ Středem stěny a přes terasu.
10 Máňa 7 Stěnou přes malé lišty na terasu.
11 Sosna 5 Hrankou a přes terasu pod vrcholovou stěnku.
12 Chroustal stromový 5+ Vpravo vedle hrany a přes terasu.
13 Ohnivá voda 6 Přes malý převis šikmo doleva a dál šikmo přes terasu.
14 Bílý kůň 6- Nástup doleva a dál přímo koutem a hranou na balkon.
15 Divokej Joe 4 Od sokolíku vlevo šikmo a dál stále šikmo pod hranou stěny vlevo od balkonu. Logická cesta.
16 Noční cesta 4 Sokolíkem a stěnkou na balkon. Nahoře vlastní jištění.
17 Old Surehand 3 Rovnou na terasu.
18 Vinnetou 4 Z hrany šikmo vlevo na balkon.
19 Old Shatterhand 3 Od hrany na balkon.
20 Rybolov 3 Od hrany doprava pod stěnku.
21 Svéráz národního rybolovu 7- Stěnkou u levé hrany na terasu a výšvih přes stěnku.

Jižní stěna

1 Stará cesta zleva varianty Sep (položená cca 4) a Santer (převislá 7).
2 Inču-čuna 8- Levou hranou převisu.
3 Stará stanová kůže 7- Trhlinou. Vlastní jištění s sebou.
4 Stará cesta 4  Nejlehčím směrem podél trhliny na temeno.
5 Ribanna 7 Vpravo od trhliny hladkou kolmou stěnou a pak zářezem na vrchol.
6 Cesta pro Lenku 5+ Levý kout napravo od převisu. Vlastní jištění v horní části.
7 Bimbam bimbam 6+ Z předskalí doleva, plotnou a koutem.
8 Železná stezka 6+ Trhlinou a stěnou.
9 Černé roucho 7+ Nástup trhlinou na balkon, koutem přes Stezku odvahy, stěnou doprava a za hranu. Dole vlastní jištění.
10 Stezka odvahy 4 Šikmo vlevo koutem přes balkon. Vlastní jištění s sebou.
11 Pusta 5 Koutem na balkon jako Stezka odvahy, nad ním po hraně. Vlastní dojištění vhodné.
12 Cesta do tmy 6+ Z kouta Stezky odvahy doprava a stěnkou při pravé hraně, vlevo přes převislou polici.
13 Poztrácené listí 6 Nástup vpravo od Stezky odvahy, úkrok doprava nad převis, středem pilíře a přes převis za hranu.
14 Potechteplech 7 Přes převis, vlevo stěnkou a středem dalšího křehkého převisu.
15 Pšito Oyate 6 Pravou hranou pilíře, vlevo od cesty Splašený kůň.
16 Splašený kůň 5+ Levým koutem podél pilíře. Klasická cesta.
17 Stará zem 6- Přes převis, doprava a cestou Spálená zem koutem a hranou.
18 Spálená zem 5+ Stěnou mírně vlevo a doprava podél hrany, koutem a znovu po hraně.
19 Cesta pro Moniku 5 Pravou hranou, úkrok vlevo, po hraně, koutem a hranou.
20 Smradlavý skunk 6- Položeným předskalím, koutem a po levé hraně pravé stěnky.
21 Mokasíny 6+ Položenou hranou, koutem a středem stěnky pod balkon.
22 Bobři 5 Nástup jako Prašivej kojot a stále koutem šikmo doleva přes více cest ke slanění. Klasická cesta.
23 Prašivej kojot 5- Doleva koutem, poté zprava kolem balkonu přes terasu pod vrcholovou stěnku. Nejdelší cesta.
24 Little Big Horn 6 Plotýničkami na terasu.
25 Poslední výstřel 6- Koutem a stěnou přes převis, plotnou a sokolíkem na terasu.
26 Dunivý hrom 6 Stejný nástup jako Poslední výstřel, vpravo přes lámavý převis na polici.
27 Projekt ??? Stěnkou vlevo.
28 Minindián 7- Vpravo nad suťovištěm stěnkou.

Lezečky, lano 60 m, 8 expresek, 2 šroubovací karabiny, 2 smyčky na prodloužení jištění, přilba(!), magnezium, hrudní a sedací úvazek, pití (v dosahu není voda), lékárnička, mobil, peníze na cestu vlakem a případně jízdenku na hromadnou dopravu v Praze. Základní sada vklíněnců se může hodit na podpoření morálu anebo do vybraných cest.

Černá skála

Pletan tu se mnou udělal nějaké cesty ale rozhodně nebyl ten kdo byl hlavní postavou lezení načerno skále. většina cest tu vznikla kolem roku 85/86 kdo obsadil kruh a skonu do staré cesty bohužel nevím.

kruhy

Ahoj v Řevnicích jsem se narodil kolem Černé skály jsem se motal od mala známky o tom že by zde někdo lezl jsme nikdy nenašli,ty dva kruhy jsem tam natloukl já, Milan Říha,Bohouš Kafka rok 1983

• Autor Zdenek
  • Datum a čas 14.8.2018 07:58
Průvodce

Topo není, popis tady úplně stačí.

Pár hlavních cest na skále je na nástupu označených šipkou a názvem. Zbytek si jednoduše odvodíš podle uveřejněných popisů.

Průvodce

Ahoj, je někde průvodce se zakreslenými cestami? Nebo jsou na skále nějak označeny? Díky.

• Autor thonic
  • Datum a čas 22.10.2015 15:09
Černá skála

Ahoj,

já nevím,. proč se to zde v článku tak zlehčuje, přistál mi na helmě šutr velikosti pěsti,také se mi podařilo ulomit docela pěknej chyt a to jsem se tedy lekl pěkně .Cestu v mé maximální obtížnosti jsem zkoušel přelézt na prvnim, nakonec na druhym na druhej pokus, tak mi to nepřijde ani nijak podhodnocené, rozhodě je klasifikace tvrdší než na Polínku. Když jsme byli malí, hráli jsme si s klukama v jednom diabasovém lomu poblíž na lamače kamenů - zdánlivě pevný kámen jsme lámali v dětských rukou, aniž by na něm byla znát nějaká prasklina. Tedy já jsem se v Řevnicích vybál dost, prakticky permanentně, protože ulomit se tam může opravdu cokoliv a v jakékoliv velikost. Pravda, borháků je tam dle moderního stylu hodně, ale to je na rodpovědnost stavitelů - asi chtěj, aby se to lezlo nebo se bojí ještě víc lámavosti kamenů, než si umí kritik představit.

• Autor Honza
  • Datum a čas 6.7.2015 17:19
super pro děti

Je to opravdu taková "umělka", ale pro opravdu malá děcka v nejbližším okolí nic lepšího neznám.

• Autor Radim
  • Datum a čas 15.5.2015 11:32
překlep

Díky Petře! Jsem to ale hlava... Opraveno.

Na ř.7 oprav Říčany na Řevnice. Nic si z toho nedělej, naše rodina si neustále plete Říčany a Příhrazy ;-). To dělá to ř.

• Autor PeS
  • Datum a čas 14.5.2015 21:19

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku... celý článek

Sněhu ubývá. Lyžování vyžaduje lepší přípravu

Lyžařští trpaslíci: v Kaiserwinkl lyžují děti od 3 let

Lyžařští trpaslíci: v Kaiserwinkl lyžují děti od 3 let

Děti mohou už během pár dní hrdě dělat první obloučky na sněhu. Zábavný faktor, bezpečnost a empatie - s nimi dokážou instruktoři lyžařských škol v Kaiserwinklu proměnit menší i větší děti v nadšené lyžaře. Zvládnou to
Sněhu ubývá. Lyžování vyžaduje lepší přípravu

Ve většině tuzemských skiareálů je sníh už jen na sjezdovkách, řada z nich už provoz předčasně ukončila. Vlivem vysokých teplot a deště sníh rychle taje a sjezdovky jsou kvůli náročnému terénu zejména v odpoledních
Bruslení v Praze 2023/2024

AKTUALIZACE Praha zprovozňuje zimní bruslařské plochy. Přinášíme přehled možností na bruslení v hlavním městě.
Pohled na Znojmo od Dyje z koloběžky

FOOTBIKE GUIDE Krátká vyjížďka na koloběžce podél Dyje poskytuje instruktážní pohledy na jedno z nejstarších moravských měst.

Intourmarket - veletrh Rusko, Moskva 16.-18.3. Cestovní ruch 16.3.
MITT - veletrh Rusko, Moskva 19.-21.3. 19.3.
Caravan, Bike, Travel - veletrh Nitra, Agrokomplex 22.-24.3. 22.3.
For Bikes and Sport - veletrh Praha, Letňany 22.-24.3. 22.3.
Boot und Camping - veletrh Německo, Rostock 22.-24.3. 22.3.
Kamenice - úklid řeky Česká Kamenice 23.3. 09:00
Středověký den Polička, muzeum 23.3.
Keltský telegraf Česko Zapálení ohňů 23.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.