Na skalky cukr, do hor špek

Na skalky cukr, do hor špek
Dolomiti di Brenta. Po návratu z horolezecké túry.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

AKTUALIZACE Organismus získává energii pěti způsoby, které odpovídají délce a intenzitě výkonu. Odborníci tomu říkají zóny energetického krytí. Z těchto zón je možné si naplánovat celodenní jídlo na túru v horách i svačinku pod pískovcové věže.

Jak na to

colt2.jpg

Zároveň lze odhadnout, kdy bude člověk po lezení zcela fit, a vrhnout se na další tréning nebo túru.

Fosforová energie

Podstatou získávání energie je štěpení adenosintrifosforečné kyseliny (ATP) ve svalech. Nervy k nim přivedou elektrický proud, který z ní vyhodí jeden fosfor a tím se uvolní energie. 

Tělo dokáže za nějakou dobu onen chybějící fosfor do sloučeniny znovu dostat, a tak to pokračuje stále dokola. Fosfor si bere z tuků a cukrů. Z cukrů rychleji, ale méně, a z tuků pomaleji a více.

Důležitá superkompenzace

Svaly se po nějaké době unaví a přecházejí na méně náročný způsob získávání energie. Po nějaké době odpočinku nastává důležitý jev superkompenzace. Sval je při ní schopen vyvinout větší sílu než při předcházejícím pohybu. Do té doby nemá smysl trénovat, protože svalu síle nic nepřidá ani tisíckrát opakovaný cvik.

Vtip je ovšem v tom, při odpočinku jedné zóny lze trénovat jinou. (Všechny uváděné údaje jsou přibližné a velmi zjednodušené.)

0 - 3 vteřiny: zóna ATP

Rychlé krátké pohyby, mimořádné výkony jako je shyb, nebo skok do chytu. Štěpení probíhá bez přístupu kyslíku.

Tuto energii není možné během výkonu obnovit. Jídlo nehraje roli, takže při orientaci na tuto sílu lze i zhubnout.

Superkompenzace nastává po pěti minutách.

Do 15 vteřin: zóna ATP-CP

Sprinty, krátké obtížné úseky na skalkách, nebo na umělých stěnách. Štěpení probíhá stále bez kyslíku.

Organismus už dokáže vydávat sílu delší dobu. Již zde hraje roli jeho zásobování creatinfosfátem (což je glukóza), a tak je nutno jíst rychle stravitelné cukry. Je to například hroznový cukr nebo nějaká chemie.

Superkompenzace se dostaví po půl hodině.

Do 3 minut: zóna LA

Vytrvalostně-výbušná síla, těžké úseky na skalkách, obtížná místa v horách. Tělo štěpí své látky bez kyslíku maximálně několik minut. Při tom potřebuje laktát, který si vytváří z cukru.

Má na to čas, a tak dokáže zpracovat různé energetické tyčinky. Nejsou to však Mars nebo Bounty, ale různé nechutné přípravky typu Power bar, jejichž obsah se velmi rychle rozloží. Superkompenzace trvá hodinu.

Do 10 min: zóna LA O2

Vytrvalostní síla, lezení na skalkách, obtížné délky v horách. Když výkon trvá moc dlouho, poklesne sice síla, ale díky přístupu kyslíku vydrží dost dlouho.

Je potřeba jíst obyčejný cukr, což jsou třeba čokoládové, kokosové nebo jiné tyčinky. Prostě si je člověk dá pod těžkou délkou, chvilku posedí, až mu přejdou do krve, a vyrazí.

Superkompenzace se dostaví po dvanácti hodinách.

Mnoho hodin: zóna O2

Vytrvalost, lezení v horách, přístup pod hory s těžkým batohem, únavné sestupy Organismus už nemůže jet na kyslíkový dluh, a tak rozkládá své pohonné hmoty pomocí kyslíku. Při tom zároveň dokáže regenerovat tak, že do ATP znovu dodává onen vyhozený fosfor.

Při těžších chvílích, kdy potřebuje být rychlejší a silnější, ho bere z laktátu. Na delší výkon potřebuje kromě cukru i tuky. Proslavený špek tatranských horolezců je tedy při dlouhých túrách zcela na místě.

Při dvouhodinovém výkonu nastává superkompenzace za tři dni, při pětihodinovém za pět.

Horydoly.cz Horolezecká metodika

Jak správně upínat stoupací železa:
Mačky nasadit, raz-dva!

Jaké cepíny a mačky jsou potřeba:
Peníze u ledu

Jaká výstroj a výzbroj se bere na zimní túru:
Vybavení na lezecké akce a Co sbalit do Vysokých Tater na zimu

Když berete s sebou lyže:
Co je potřeba na skialpinismus

Jak lézt sněhové stěny:
Horolezectví v jarním firnu

Jak lézt v zimě po skále:
Drytooling kombinuje skálu a cepíny

Jaké lano použít:
Jednoduché, poloviční a dvojité lano

Jak slaňovat:
Slanění s pojistým prusikem

Jak šplhat po laně:
Prusik: stačí smyčka, uzel a lano

Jak jistit přes tělo nebo přes rameno:
Horolezecké jištění přes tělo

Slaňování bez úvazku:
Dülferův sed

Slaňování na sněhu:
Jak se slaňuje ze sněhové hrušky a Slanění ze dvou cepínů a Slanění ze zapíchnutých lyží

Když se nestačíte vrátit z túry:
Jak dobře bivakovat?

Největší nebezpečí zasněžených hor:
Laviny číhají na každém kroku a Lavinová situace 1.-5. stupeň

Lavinová výbava:
Skialpinistova Svatá trojice a Lavinový vyhledávač

Když se propadnete na ledovci:
Vytahování z ledovcové trhliny v Jizerkách a Vytahování v Krkonoších

Jak zachránit horolezce:
Záchrana bezvládného na laně ve volném prostoru

Zdravotní komplikace:
Omrzliny jsou nevyzpytatelné a Podchlazení zabíjí a Výšková nemoc

Jak se cítí nováček v zimních horách:
Poprvé ve Vysokých Tatrách

 
SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Lament popuzeného čtenáře

Je fajn, že se snažíš přistoupit k tomu sportu nějak vědecky a podělit se o to s ostatními, jenže ta problematika je docela složitá. Jestli sis neukosl trochu nadměrečný sousto... Napadá mě k tomu takové přísloví s kovářem a kopytem.

Abych jen neplkal, tak namátkou: "Fosfor si bere z tuků a cukrů" - Cukry, ani tuky fosfor neobsahují, tělo si z nich nebere fosfor, ale energii (ano, existují i tuky obsahující fosfor, ale z hlediska přijmu energie tvoří celkem nepodstatnou skupinu)

"zásobování creatinfosfátem (což je glukóza)" - Kreatinfosfát není glukóza. Nemá s ní ani nic moc společného. Kreatinfosfát je prostě kreatinfosfát. Víceméně je to taková rezervní forma ATP.

"Tělo štěpí své látky bez kyslíku maximálně několik minut. Při tom potřebuje laktát, který si vytváří z cukru." - Laktát je odpadní produkt. Tělo ho v tomhle ohledu nepotřebuje, naopak se ho touží zbavit.

A tak. Je tam toho fakt hodně :-/

Jako pozitivní úmysl je dobrá věc, ale zas proč psát o něčem, čemu nerozumím? Není to zbytečný?

Sorry, trochu mě to popudilo.

Beny

  • Autor Beny
  • Datum a čas 15.5.2017 23:30
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


PechaKucha Night #26 / Krajina

PechaKucha Night #26 / Krajina

Osobnosti z Ústí nad Labem a okolí budou vyprávět o svém vztahu ke krajině. K tomu každý promítne 20 obrázků po 20 vteřinách. Moderní formát přenášky PechaKucha zaručuje svižnou a stručnou prezentaci myšlenek všech zúčastněných.... celý článek

Fantastický vyhlídkový vrchol Vennspitze (2390 m) v zapadlém koutu u Brenneru

Praha AKTUÁLNĚ 2018

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Praha AKTUÁLNĚ 2018

Praha AKTUÁLNĚ 2018

UBYTOVACÍ ZAŘÍZENÍ Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.
Mont Blanc AKTUÁLNĚ 2018

Mont Blanc AKTUÁLNĚ 2018

COURMAYEUR Nejvyšší horský masiv Evropy korunovaný sněhovou čepicí Mont Blanc (4810 m) je eldorádem pro horolezce, turisty, lyžaře, skialpinisty, paraglidisty a mnohé další vyznavače horských sportů. Přinášíme průběžné zprávy z Massif Mont Blanc.
Alpy AKTUÁLNĚ 2018

Alpy AKTUÁLNĚ 2018

TYROLSKO Kde je co v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.
Otakar Štáfl: Vysoké Tatry

Otakar Štáfl: Vysoké Tatry

Je dobře jet do Tater, protože z jejich výšin otevírají se pohledy do nesmírných údolí. Je dobře jezdit do Tater, protože člověk, zvyklý na malost, shledá v jejich říši ohromné rozměry. Tak
Český horolezecký svaz: Žádné změny nepřipustíme

Český horolezecký svaz: Žádné změny nepřipustíme

Český horolezecký svaz bude tento rok hospodařit s 18,8 miliony korun. Děti a mládež do 18 let přišly o hlasovací práva. Systém závodního lezení se nezmění. To jsou základní výsledky Valné hromady. 

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Otakar Štáfl - výstava obrazů Havlíčkův Brod, muzeum 17.4.-29.7. 17.4.
MUBA - veletrh Švýcarsko, Basilej 20.-29.4. 20.4.
Padání - bouldering Petrohrad 20.-22.4. 20.4.
Olympijský šplh Brno, Olympia 21.4.
Lezecké závody Ostrava, Tendon Blok 21.4.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 22.-25.4. 22.4.
Flora jaro - veletrh Olomouc 26.-29.4. 26.4.
Spezi - veletrh Německo, Germersheim 28.-29.4. Alternativní cyklistika 28.4.
Horolezecký metodický den Drátník 28.4.
Sport Expo - veletrh Praha, Holešovice 3.-5.5. Běh 3.5.

Diskuse

Městské kolo Robert, 22.4.2018 14:10, 4 příspěvky
Spacák Josef Vopršálek, 20.4.2018 9:16, 4 příspěvky
Víno, ženy, zpěv JN, 19.4.2018 14:08, 3 příspěvky
Re: Jiný pohled - OPRAVA Tuhy, 18.4.2018 22:19, 6 příspěvků
Městské kolo Eva, 18.4.2018 13:12, 4 příspěvky
Pišišvor Pišišvor, 18.4.2018 12:48, 1 příspěvek
Aloe vera Lenka, 16.4.2018 21:58, 2 příspěvky
Městské kolo Horydoly , 16.4.2018 21:54, 4 příspěvky
Městské kolo Eva, 16.4.2018 16:17, 4 příspěvky
Ten smrad Pišišvor, 15.4.2018 23:59, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Velká jarní cyklojízda Brno Horydoly , 19.4.2018 2:20
Re: Cyklojízda 19.4.2018 Horydoly , 19.4.2018 2:14
Běžecká škola Prahy 4 se ... Horydoly , 15.4.2018 2:18
Vodácké závody 2018 Horydoly , 15.4.2018 1:44
Re: Horoškola Horydoly , 13.4.2018 17:34
Praha Horydoly , 13.4.2018 2:11
Matrix! Hodnotný film s h... milan šupa, 12.4.2018 19:30
Rokytnice Horydoly , 10.4.2018 19:41