Peternpfad - lehké a dlouhé lezení v Gesäuse

Gesäuse, Hesshütte (1699 m).

Divoká řeka Enže prorazila před milion let vápencové hory a zbyly po ní obrovské kolmé stěny. Před sto padesáti lety našel těmito úžasnými srázy místní horal, tak trochu blázen a samotář Černý Petr. Bydlel sice dole v údolí u řeky, ale přes léto ho tu viděli jenom, když potřeboval dokoupit zásoby.

Ubytování

Haindlkarhütte

Hesshütte

Přilba (je to frekventovaný výstup!), lano 30 m, 5 smyček, 5 karabin, pohorky, jídlo a pití, chatový spací pytel, teplé a nepromokavé oblečení, batoh 30 l.

Legendární Schwarze Peter žil na salaších vysoko v horách, pásl skot i brav a toulal se po horách.

Tolik pověst. Je ovšem jisté, že již před rokem 1860 dlouhou a komplikovanou roklí chodívali lovci kamzíků. Buď ji Petr ukázal lovcům, nebo oni jemu, ale v každém případě našli jednu z nejdelších lezeckých cest v Severních vápencových Alpách.

Dlouhá cesta

Nedejme se mýlit dobou jejího prvního průstupu a názvem Pfad (stezka)! Ještě dnes je to výstup na horní hranici schopností pro zkušené a vytrvalé turisty s horolezeckým vybavením.

Udělejme si tedy skrze něj dobrodružný turistický okruh pod nejvyššími vrcholy Gesäuse.

Údolí bez života

Auto odstavíme na půl cestě mezi Hieflau a Admontem u zájezdního hostince Bachbrücke (525 m n.m.). Zastavuje tu také linkový autobus. Jdeme údolím Johnsbach a z něho odbočíme do prudkého kopce na sedlo Gsengscharte (1200).

Stoupáme šedivou sutí a bílými skálami bez života. Údolí se totiž neustále drobí a opadává, a žádná vegetace se tady neudrží. Závěrečných sto metrů vede po železných kramlích a podél nataženého ocelového lana.

Za pár minut seběhneme k chatě Haindlkar (1121). Sezóna tu končí až 20. října. Ubytování ve společné noclehárně přijde člena Alpského spolku na 6,30 eur, nečlena na dvojnásobek.

Brzké vstávání

Druhý den brzy ráno vyrazíme po značené cestě na Peternpfad. Míříme k výrazné rokli, kterou protéká potok. Nejpozději u pamětní tabulky zahynulého horolezce si navlékneme úvazky.

Po pár desítkách metrů lezení narazíme na tři lanové délky dvojkového obtížnosti. V případě mokra nebo větru je nanejvýš rozumné se tu navázat na lano. Na závěr narazíme na zalepené skoby do skály. Čeká nás totiž nepříjemný traverz po mokré dále.

Cesta je značena červenou barvou, ale musíme stále dávat dobrý pozor, abychom se neztratili. Lano z batohu vytáhneme ještě třikrát. Skalní výšvihy jsou zajištěné skobami.

Nakonec dorazíme do sedla Peternscharte (2040) k turistickému rozcestníku. Po značené stezce v kosodřevině sejdeme na Hessovu chatu (1699). Letos zavírá 29. října. Poté bude po celou zimu otevřený zimní prostor s postelemi a dekami. Ubytování pro členy Alpenvereinu přijde na 8,75 eur, ostatní zaplatí zase dvojnásobek.

Vodopádová stezka

Od chaty sestupujeme skalnatými lesy a loukami, potkáváme kamzíky, prý zde žijí i velké šelmy. Přijdeme na okraj skal a uvidíme pod sebou poprvé údolí Enže, které jsme včera opustili. Teče tak hluboko, až se tají dech.

Sestupujeme Vodopádovou ferátou (Wasserfallweg) po železných schodištích a posléze podél lana nataženého mezi stromy. Obdivujeme vodopád zespoda přicházíme k přehradě na Enži (515).

Na parkovišti staví linkový autobus. O víkendech však jede poslední spoj už ve tři hodiny odpoledne, a tak se musíme vrátit k našemu autu pěšky. Je to sedm únavných kilometrů po silnici.

Horydoly.cz Gesäuse na Horydoly

Lehká hřebenovka na Hochtor

Enže (Enns) pro vodní turisty

Národní park Gesäuse

Diskuze

Re: přehrání videa
Zkuste si to stáhnout k sobě do počítače (nejlépe klikněte pravou myší na odkaz a uložte) a poté přehrajte v nějakém programu - kromě Quick Time např. Media Player. Asi nemáte standardní nastavení.
přehrání videa
Nejde přehrát video,ačkoli mám nainstalovaný Quick time,zobrazí se jen dolní lišta Quick přehrávače,jinak jen bílé okno,nevíte jak na to?Díky
  • Autor Hoznourek
  • Datum a čas 28.9.2007 00:17
Re: Ach jo
No, vono se na našich pískách/skalách/zdech a metru také najde dost výkřiků v němčině. Každý si holt honí triko jinak...
  • Autor Gamp
  • Datum a čas 27.9.2007 08:16
Fotka 16 je pěkná
test
  • Autor test
  • Datum a čas 26.9.2007 16:48
Re: video
Postni prosím link na lepší i tohle vypadá zajímavě.
  • Autor IvanN
  • Datum a čas 26.9.2007 16:07
video
Lepší video jsem už dlouho neviděl ;-).
  • Autor PeS
  • Datum a čas 26.9.2007 14:20
Ach jo
Ten český nápis na desce je pěkná čuňárna. Lidi jsme tam jenom hosti!!!!!!!!!!!!!
  • Autor Pišišvor
  • Datum a čas 26.9.2007 11:52

Józef Oppenheim - lyžař, záchranář a levičák

Polské horské službě TOPR na polské straně Vysokých Tater velel od začátky 1. světové války do konce 2. světové války Józef Oppenheim. Poláci ho považují za zakladatele seriozního skialpinismu i sjezdovkového lyžování.... celý článek

Kam nelézt 2017

Memorial Józefa Oppenheima uzavřel polskou, českou a slovenskou skialpinistickou sezonu

Rysy v zimě. Díky Horalko!

CLIMBING GUIDE Před rokem jsem ani nepomyslel, že bych lezl v zimních podmínkách na nějaký kopec, ale dnes už jsem horami tak pohlcen, že jsem zkrátka musel někam vypadnout. Absťák byl
Víkendy plné vody v Praze i jinde

Podolská vodárna a Bubenečská čistička se otevírají pro návštěvníky. Tyto pražské symboly pitné vody ovšem nejsou jediné. Podívat se můžete do útrob mnoha přehrad, čističek a úpraven vody po celé republice. Vyberte
Krásný a romantický Súľov

Podívali jsme se kousek na východ za našimi sousedy. Cílem byly Súľovské skály. Pokud jste tamtudy ještě neprošli, snad jste alespoň viděli pohádku Král sokolů. Točila se tam.
Den horské služby

Dnešní den 24. března je Dnem Horské služby. Inspirovaný je vzpomínkou na Hanče s Vrbatou, kteří zahynuli během lyžařského běžeckého závodu.
Nepískovcovým skalám je 30 let

RETRO Triáda horolezeckých průvodců Nepískovcové skály vyšla před 30 lety. Pro horolezce, kterým je dnes mezi čtyřiceti a šedesáti lety, to byl určující počin v jejich sportovním životě.

Hory a mesto - filmový festival Bratislava, Aupark 22.-26.3. 22.3.
Taipei Cycle - veletrh Taiwan 22.-25.3. 22.3.
Velikonoční výstava Strakonice, hrad 22.3.-17.4. 22.3.
Cestovatelský festival Pardubice 23.-26.3. 23.3.
Krkonošský survival Roudnice v K. 24.-25.3. 24.3.
Bokami Západných Tatier Bobrovecká Vápenica 24.-26.3. Skialpinismus 24.3.
Horolezecký ples Plzeň, U Pechtů 24.3. 20:00
Indonesia - přednáška Praha, Městská knihovna Přednáší Jana Wolfová 24.3. 19:00
Den Horské služby Česká republika Připomínka oběti Hanče a Vrbaty 24.3.
Chrudimka - splutí Seč ZRUŠENO! 25.3.