Schmitt & Co - 45 délek lehkého exponovaného lezení v Gesäuse

Kuba je v polovině Schmittovy cesty na Ödsteinkarturm v pohoří Gesäuse.
Autor snímku Hana Suchá

CLIMBING GUIDE Gesäuse poskytuje fantasticky dlouhé a exponované vápencové stěny, ačkoliv se jedná o poměrně nízké pohoří přesahující jen o trochu nadmořskou výšku 2000 metrů. Vychutnali jsme si 45 délek lezení přes Ödsteinkarturm na Festkogel. Vyrazili jsme v pět hodin ráno a sestoupili o půlnoci.

Schmitt & Co - 45 délek lehkého exponovaného lezení v Gesäuse
Hanka jistí na štandu v polovině Schmittweg, Ödsteinkarturm.

Robert Hans Schmitt (1870-1899) byl rakouský horolezec z Vídně, geograf a malíř. Jako geograf prozkoumal Afriku, kde také zemřel na tropickou horečku. Jako horolezec se zaměřil na Severní vápencové Alpy a Dolomity (seznam prvovýstupů).

Mezi horolezecké klenoty dodnes patří Schmittweg v Raxu, v Gesäuse (Ödsteinkarturm, Planspitze, Reichenstein), na Dachsteinu (Mitterspitz, Hoher Gjaidstein, Hohes Kreuz, Großer Koppenkarstein), v Karwendelu, na Ortleru (Martlgrat) a také v Dolomitech.

Schmitt byl součástí odvážné generace skalních lezců, kteří zdolali hory bez horských vůdců a zvedli obtížnost lezení o několik stupňů. Jeho souputníky byli například Georg Winkler a Johann Santner v Dolomitech, Fritz Drasch na Dachsteinu a Heinrich Hess v Gesäuse.

Letos je neskutečné vedro a sucho. Vybíráme si tedy vysokou severní stěnu v Gesäuse. Měl by v ní být příjemný chládek.

Jedno auto necháváme v Johnsbachu u hostince Kölbwirt a druhým sjíždíme na parkoviště v údolí Enže / Enns určeném pro chatu Haindlkarhütte. Oboje parkování je bezplatné.

Už za tmy stoupáme na chatu. Cestu dobře známe. Pot z nás jenom lije, jaké je dusno. Ve dvou třetinách výstupu se můžeme napít z chladného pramene a u chaty z dalšího. Chataři již spí, ale jsou tak hodní, že po probuzení nám ještě točí pivo a pouštějí nás na palandy do lágru. Před půlnocí usínáme a budík nařizujeme na půl pátou.

Jednoduchý a rychlý přístup

V ranním šeru rychle stoupáme po výborně značené stezce nejprve směrem Peternpfad, poté Hochtor Nordwand a nakonec už Schmittweg. Nad námi se skví obrovské šedé plotny pevného dachsteinského vápence, ale my traverzujeme nejistou cestičkou po tmavých vrstvách rozpadlého ramsauského dolomitu.

Haindlkarhütte.

Absolut Modetour

Teprve když dosáhneme sedélka, kde na sebe obě geologické vrstvy navazují, začínáme lézt. Navlékli jsme úvazky, koukli do průvodce a vzpomněli na ceduli, která visí na chatě: "Nezapomněli jste si nasadit přilbu?" Je půl sedmé. Ve trojici vyrážíme položeným terénem zatím nenavázaní na lano a v pohorkách. Vedou nás nové nýty a červené značky namalované na skále.

Zdoláváme dvě místa 3- UIAA a ve 12. délce narážíme na převislou 3+. Pod ní se navážeme. V pohorách dá docela práci převisek vylézt, ale po jeho překonání zjišťujeme, že jsme ho mohli lehce oblézt zprava. Předbíhají nás v rychlém sledu tři dvoučlenná družstva. Takhle tedy vypadá víkendový provoz na "Absolut Modetour." Horolezci jsou zatraceně rychlí, takže po dalších dvou délkách bez lana už o nich nevíme.

Teprve v 16. délce konečně nazouváme lezečky a řádně se navazujeme na lano. Strmá trhlina v nás budí respekt. Následují dvě desítky délek obtížnosti od jedničky do lehčí čtyřky. Pro představu: zdejší stupnice obtížnosti je téměř o stupeň tvrdší než na populárním Rovišti nebo v Alkazaru.

Schmittweg, Ödsteinkarturm - Festkogel.

Odteď nás bombarduje kamení. Zeshora padají malé i větší úlomky vápence. Dohadujeme se, zda to jsou horolezci, kteří nás předběhli (to tvrdí Hanka a křičí nahoru ošklivá česká slovíčka na adresu Rakušáků), nebo kamzíci (jak si myslím já podle jejich pižma a výkalů na suťových policích). Záhada zůstává nerozluštěna - kamzíky nevidíme a horolezci jsou dávno pryč.

Na vrcholu není konec ani zdaleka

Na konec Schmittovy cesty na Östeinkarturm dolézáme po čtvrté hodině odpoledne. Odpovídá to naší obvyklé rychlosti, kdy v Alpách dosahujeme necelého dvojnásobku udávaného času pro výstup. Jsme spokojeni. Očekáváme dle průvodce krátký a jednoduchý lezecký přechod na vedlejší Festkogel a pěší sestup do údolí. Vidíme hluboko pod námi, kam za pár hodin sejdeme.

Překvápko! Dojdu na konec podvrcholové police, aby obhlédl další postup. Poněkud se uleknu. Heikel v průvodci  opravdu znamená Hejkal, pohyblivé bloky se opravdu hýbají a slézání po strmém hřebeni je fakt exponované. Následující dvě hodiny se táhnou jako med.

Schmittweg, Ödsteinkarturm - Festkogel.

Dvě hodiny opatrně slézám na prvním konci lana, ale Hance i Jonášovi nechávam ve trojkovém úseku hustě jištění. Kdyby spadli, aby to nebylo zase nazpátek těch 900 vylezených výškových metrů. Pak se chvíli motáme, nevíme přesně, kudy dál, cesta nevede úplně jasně. Potom Jonáš v dáli na skále zahlédne červený flek. Je to chatrné (schwache) značení přechodu hlavného hřebene Gesäuse, o kterém se zmiňuje průvodce. Podivně traverzuji do jakési štrbiny, konečně se orientuji podle vybledlého značení a mažu dvojkovým hřebenem na Festkogel.

Tady se konečně odvazujeme od lana, přezouváme nazpátek do pohorek a bez většího odpočinku rychle sestupujeme do údolí Schneeloch. Mezi obrovskými škrapy, propastmi a suťovisky nás vede mapa. Občas potkáme značení na skále, mužíky anebo vyšlapanou stezku. Do tmy stihneme dojít na hlinito-kamenitou morénu a napojit se na dobře značenou cestu z Hochtoru. Ta nás už v noci zavede na širokou cestu z Hesshütte do Johnsbachu. Není co pít, protože všude okolo jsou jen pastviny s čerstvými kravími stopami a výkaly. Z potoka se pít neodvážíme. Dusnou nocí dorazíme před půlnocí k autu. To byl zase den, na který budeme dlouho vzpomínat!

Severní stěny Gesäuse.

Heribert Pfersmann a A. Kurssa, 1932

Sanace a kombinace cest: Mario Strimitzer a Stefan Schröck 2011

Obtížnost

Několik délek 4-, více délek 2+ až 3+, často 1 až 2 UIAA. Pevná skála, na policích volná suť. Cesta ve vhloubeních vysychá několik dní po dešti. Obtížnost cesty tkví v její délce a dlouhém sestupu.

Celá cesta je značená červenými vodorovnými čárami (stanoviště na jednom nýtu) a čárami ukazující směr (postupové nýty, výjimečně skalní hodiny).

Lezci zvyklí na lezení čtyřek až pětek v horách, mohou třetinu až polovinu cesty vylézt sólo. Trojkoví lezci polezou sólo jen spodní čtvrtinu. Stabilní jištění je většinou dostačující, vhodné je vzít pár smyček a sadu vklíněnců.

Potřebný čas

Bez zastávek, bez hledání cesty, v rychlém tempu s expresním jištěním a štandováním by potřebný čas měl vypadat takto:

CELKEM Celá túra 12 hodin

PĚŠKY Parkoviště u Enže - Haindlkarhütte 1:30 h

PĚŠKY Haindlkarhütte - nástup do Schmittweg 1:00 h

LEZENÍ Schmittweg - Ödsteinkarturm 5:30 h

LEZENÍ Ödsteinkarturm - Festkogel 1:00 h

PĚŠKY  Festkogel - parkoviště Kölbwirt 3:00

Přístup

Od chaty Haindlkarhütte (1121 m) po značené cestě do Haindlkar. Na rozcestí ukazuje tabule doleva k Jahn - Zimmer a doprava k Schmitt & Co. Projdeme podél mužíků dvě kosodřevinové police, traverzujeme po lámavé stezce pod skalami (dvakrát se přidržíme natažených lan), na sedélku narazíme na první nýt cesty označený červenou barvou na skále a mužíkem. Přístup trvá 1 hodinu.

Pokud bychom začínali na parkovišti pod chatou (607 m), je to k nástupu 2:30 hod.

Sestup

Komplikovaný sestup bez značení vede po východním hřebeni k Festkogelu. Z vrcholu slaníme nazpátek 25 m na širokou podvrcholovou polici v severní stěně. Jdeme po ní pěšky na východ cca 100 m. Zde klesá úžasně exponovaný hřeben (vlastní jištění!) po viklavých blocích 3 UIAA ke stanovišti (2 skoby). Odtud jednodušeji pokračujeme téměř vodorovně a poté pěšky přejdeme travnatou část hřebene. Pod věží podlezeme 2 UIAA klesajícím traverzem (vlastní jištění!) do úzké štrbiny, kde začíná západní hřeben na Festkogel.

Zprava se připojuje sporé červené značení Überschreitung Gesäuse. Nejprve strmě, ale po pevné skále lezeme mírně vpravo od hřebene 2+ UIAA jednu délku (vlastní jištění!). Poté se hřeben pokládá a rozšiřuje, místy ho porůstá tráva. Až k vrcholovému kříži na Festkogel (2269 m) je to celkem 9 lezeckých délek.

Následuje zdlouhavý pěší sestup do vysokohorského údolí Schneeloch všeobecně středem údolí k jihovýchodu. Pozor na krasové propasti, mohutné škrapy a nepřehledný terén. Místy vede vyšlapaná pěšina, občas se objeví mužík, několikrát lze narazit na červené značení.

Na morénových kopečcích uprostřed údolí (cca 1800 m) se naše stezka spojuje s lépe značnou cestou z Hochtoru, pokračuje sutí a pastvinami do lesa, kde se na pastvině Untere-Koderalm (cca 1300 m) připojíme k široké značené cestě z Hesshütte. Vodu raději nepijeme, protože všude se tady pasou krávy. Po upravené cestě sejdeme lesem a nakonec po loukách k ubytovacímu hostinci Kölblwirt (869 m) v horní části obce Johnsbach, kde je parkoviště a přes den se dá přivolat mikrobus.

Výstup

TOPO stáhněte z webu Bergsteigen.com

1. Od prvního nýtu na sedélku míříme po položených plotnách povšechně mírně doprava. 1 (40 m)

2. Vzhůru po plotnách. 1-2 (45 m)

3. Vzhůru po plotnách. 1-2 (45 m)

4. Doleva křižujeme vhloubení. 1 (35 m)

5. Vlevo od vhloubení nahoru. 1-2 (45 m)

6. Zářezem podél nýtů nebo lehce obejít zleva. 3- (45 m)

7. Vzhůru po plotnách. (50 m)

8. Vzhůru po plotnách k patě pilíře po pravé ruce. 1-2 (40 m)

9. Do položené rokle ubíhající mírně vlevo. 1-2 (40 m)

10. Hladkým šikmým komínem a dále lehčím terénem. 3- (50 m)

11. Šikmo doleva nahoru. 1 (40 m)

12. Trhlina středem stěnky je zpočátku převislá, pokračuje okolo hodin. Dá se lehce obejít zprava. Délka končí na polici. 3+ (40 m)

13. Šikmo doleva nad polici. 1 (50 m)

14. Zleva strmou stěnkou. 2- (40 m)

15. Krátkým převislým koutkem. 2+ (45 m)

16. Výraznou trhlinou do kotle. 3- (40 m)

17.  Levou větví kotle. 1 (50 m)

18. Stále levou větví kotle. 3 (45 m)

19. Levou hranou kotle okolo převisů po pravé ruce. 3- (45 m)

20. Nevýraznou hranou na polici pod kolmou černou stěnou Schwarze Wand. 3- (40 m)

21. Po stoupající polici doleva ke zbytkům pamětní tabule. 1-2 (40 m)

22. Dále po polici doleva pod kolmou stěnou. 1 (40 m)

23. Za roh stěny a po další poličce exponovaně doprava nad kolmou stěnu. 3+ (35 m)

24. Po polici lehce doprava k mužíku. 1- (30 m)

25. Spárkou, zpočátku převislou, později zanikající. 4- (30 m)

26. Zářezem, poté plotnami šikmo doprava vzhůru (mužík na balkonu, dále hodiny). Stanoviště je vpravo od položeného žebra, tam kde zaniká ve stěně. Na žebro se neleze! 3+ (45 m)

27. Plotnou pod pás převisů. 3- (40 m)

28. Po polici doprava (hodiny) a za rohem do vhloubení. 1 (25 m)

29. Zleva spárou do plotny. Tmavá skála vymletá vodou (Wasserrillen). Dobré pevné chyty. Nejhezčí a zároveň klíčová délka cesty. 4- (35 m)

30. Přes tři stěnky (hodiny) do kotle. 4- (50 m)

31. Strmým spárokomínem v levé části kotle na polici. 4- (45 m)

32. Vlevo od položené spáry do dalšího kotle a na další polici. 2+ (50 m)

33. Šikmo doprava na vrchol hrany přicházející zprava. 3 (50 m)

34. Mírně doleva (hodiny) na podvrcholovou polici. 1 (25 m)

35. Zářezem na vrchol Ödsteinkarturm (vrcholová kniha). 2+ (40 m)

Přilbahrudní a sedací úvazek3 karabiny se zámkem5 expresek, jistítko, lano 2x50 m, 4 delší smyčkysada vklíněnců, pohodlné lezečky, pohorky, nepromokavé kalhoty a bunda, funkční prádlo, ponožky a čepice, batoh 40 l, čelovka, mobil, mapa nebo GPS, podrobné TOPO a slovní popis, pití a jídlo na dlouhý den, tmavé brýlekrém proti sluncibivakovací pytel, chatový pytellékárnička, fotoaparát nebo kamera. Velmi pomohou trekové hole.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

3+ UIAA Hřeben Ödstein - Hochtor

3+ UIAA Jahn - Zimmer na Hochtor
REPORT: Jak jsme lezli Jahn-Zimmer

4- UIAA Schmitt & Co na Ödsteinkarturm (Festkogel)

5 UIAA Ödsteinkante na Ödstein

Klasické feráty v Gesäuse

Národní park Gesäuse

Booking.com

Ano přesně

• Autor Karel
  • Datum a čas 16.10.2018 17:46
Nic moc

Skoro 30 dýlek s lanem - tomu říkáš vysokohorská turistika?

• Autor Skiák
  • Datum a čas 10.8.2018 22:05

Takže VHT

• Autor Karel
  • Datum a čas 10.8.2018 11:27
Celkem 3 příspěvky v diskuzi

Poznejte nejkrásnější řecké ostrovy

Je jich asi 2,5 tisíce, jen 200 z nich je obydlených. Některé jsou kosmopolitními hvězdami na mapě světových letovisek, zatímco charakter a atmosféra jiných se po staletí příliš nemění.... celý článek

Němci prohlásili pískovcové lezení za své kulturní dědictví

Exstarosta Pece vrací peníze z lanovky na Sněžku

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Starostka Paříže Anne Hidalgo tvrdě šlape do příjemné dopravy v hlavním městě Francie. Zakázala sdílené elektrokoloběžky, vyhradila ulice pro pěší a cyklisty a zdražila parkování autům SUV.
Keramické trhy v Kostelci nad Černými lesy

FOTOGALERIE Ve středočeském městečku Kostelec nad Černými lesy se každoročně konají vyhlášené Keramické trhy.
Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Chcete-li si běhání a cyklistiku užívat plnými doušky, bude dobré, když se na tyto sporty i vhodně oblečete. Na následujících řádcích pro vás máme zajímavé tipy na to, jak by takové oblečení
Rozhledna Šibenice Stěbořice připomíná vojenskou historii

Betonová stavba s výškou 13 m je architektonicky atypickou rozhlednou připomínající vojenský bunkr. Nachází se na stejnojmenném návrší u obce Stěbořice. Zázemí slezské rozhledny doplňuje vojenské cvičiště pro děti a vnitřní stálá expozice o předválečném
Cestovní pojištění se na horách hodí více, než si myslíte. Proč neriskovat a sjednat si ho?

Letošní zima je na českých horách spíše nic než moc, ale to neznamená, že nemůžete vyrazit za sněhovou nadílkou za hranice. Kromě sportovního vybavení si však nezapomeňte přibalit i cestovní pojištění.

MITT - veletrh Rusko, Moskva 19.-21.3. 19.3.
Caravan, Bike, Travel - veletrh Nitra, Agrokomplex 22.-24.3. 22.3.
For Bikes and Sport - veletrh Praha, Letňany 22.-24.3. 22.3.
Boot und Camping - veletrh Německo, Rostock 22.-24.3. 22.3.
Bahno Sokolov, Michal Horská kola, běh, canicross 23.3.
Bílina - odemykání Lbín   23.3.
Kovový muž Choceň Vodácký trojboj 23.3.
Primavera Bike - cyklomaraton Hrušovany nad Jevišovkou Horská kola 23.3.
Tatarkov memoriál Tatranská Lomnica Závod horských záchranářů 23.3.