Zábavná rakouská feráta Postalmklamm

Postalmklamm Klettersteig - to je čirá lezecká radost!.
Autor snímku Zdeněk Dvořáček

Zábavné lezení, velkolepá soutěska, nádherné vodopády, kouzelná krajina. To jsou hlavní důvody, proč byste měli zdolat rakouskou ferátu Postalmklamm Klettersteig. Pro pohodlné ferátisty je důležité, že od parkoviště se k ferátě přijde za pár minut a návrat z kopce trvá jen pár desítek minut po pohodlné lesní cestě.

Zábavná rakouská feráta Postalmklamm
Postalmklamm Klettersteig. Lezci zdolávají skok Gattsprung.
Autor snímku Mates

Německy kostrbatý název Postalmklamm Klettersteig znamená asi tolik, že jde o zajištěnou cestu skrz rokli pod Poštovní horskou loukou. Postalm je rozlehlá rovinatá horská oblast nazvaná podle poštovních koní z Ischlu, které sem majitelé vyháněli na pastvu.

Když byl Bad Ischl letní rezidencí rakouského císaře, bylo zde potřeba mnoha poštovních kočárů i jezdců a tím pádem i mnoho koní. V létě byly přiváděny poštovní koně na pastviny, aby se zotavily a tak vznikl název Postalm (Poštovní pastvina). Dnes se pod tímto názvem rozumí největší souvislá horská pastvina v celém Rakousku. Kromě dřívější Postalm v úzkém slova smyslu zahrnuje další louky Lienbachalm, Einbergalm, Wiesleralm, Thoralm, Pitschenbergalm a mnohé další.

Průstup ferátou trvá tři hodiny. S přestávkami na kochání, svačinu, čůrání a focení to bude o hodinu až dvě více. Zkrátit ji lze o hodinu tím, že obejdeme po lesní pěšině dvě horní ferátové sekce. Ze spodní nejdelší sekce nelze uniknout jinudy, než dopředu, nebo nazpátek po stejných lanech, po kterých jsme postupovali vpřed.

1. sekce: rokle Postalmklamm

Obtížnost: většinou B až C, na závěr několik metrů C/D

Časová náročnost: 3 hodiny

Z parkoviště sejdeme po stezce vyšlapané ve strmém lesním svahu za pár minut k začátku feráty. Stezka začíná za informační tabulí se zákresem celé feráty.

Přes potok Russbach vede impozantní lanový most Seufzerbrücke (most Vzdechů). Každý, kdo ho překoná vysoko nad vodou, si opravdu oddechne. Ačkoliv přes něj krášíme po prkénkách mezi dvěma lany, dalším lanem nad hlavou pro jištění a ještě jedním k přidržení, houpání v korunách stromů dělá hned na začátku dobře jen málokomu.

Lesem sestoupíme k potoku a podél lan traverzujeme poměrně vysoko nad vodou po skalních lavicích k Hangelbrücke (Zavěšený most). Tvoří ho dvě lana nad sebou akorát na dosah dospělého člověka a pět kolmo visících tlustých sisalových lan na přidržení. Tento most je psychicky nejnáročnější atrakcí v Postalmklamm.

Na druhé straně potoka se ocitneme v kolmých stěnách vysoko nad dnes úzké soutěsky, pod sebou slyšíme hučící vodu a ve vzduchu je cítit vlhkost. Chvíli traverzujeme proti proudu potoka, poté strmě a docela náročně sestoupíme o pár metrů a pokračujeme v traverzu po mokré tmavé skále Schwarzes Loch (Černá díra). Pod slabým vodopádem se příliš nezdržujeme, abychom nepromokli, a dorážíme k další atrakci.

VIDEO Postalmklamm Klettersteig

Překrok zvaný Gattsprung (Gattův skok) je pojmenovaný po horském vůdci Stefanu Gattovi, který ferátu vymyslel, realizoval a dnes po ní vodí své klienty a také ji opravuje. Kdo je vysoké nejméně 185 cm, ten rokli překročí, protože v nejužším místě se stěny přibližují na pouhých 1,6 metru. My ostatní musíme buď skákat, nebo se zavěsíme na lano pomocí odsedávací smyčky na úvazku a přeručkujeme na druhou stranu.

Následuje úžasně strmá a hladká skalní plotna zvaná Spiegel (Zrcadlo). její překonání ovšem není nic těžkého, protože nás přes ní převádí linie kramlí a zajištěná lanem.

Pokračuje úžasný traverz vysoko nad úzkou soutěskou po přirozených policích. Na druhé straně potoka sledujeme nádherné závojové vodopády spadající kolmo do naší rokle. Strmě sestoupíme ke zdálky viditelnému Wasserfallbrücke (Vodopádový most). Zkušeně ho přejdeme po prknech upevněných na lanech a s jedním jistícím lanem nad hlavou.

Mezi dvěma vodopády stoupáme zčásti pěšky a částečně po zajištěných skalních stupních Karstquellwand (stěna Krasové vyvěračky). Vodopád vpravo totiž vyvěrá přímo ze skály. Mohutnější Wieslerfall (vodopád na Wieslerově potoce tekoucí z Wieslerovy louky) tvoří úžasné terasovité koryto.

Ocelové lano končí v lese přivázané na mohutném stromě nad skalami. Dobře značená a prošlapaná lesní stezka míří cik-cak vzhůru. Po levé ruce pozorujeme Wieslerfall. Sejdeme i do jeho koryta, abychom se podívali na spodní Grosse Badewanne a horní Kleine Badewanne (Velkou a Malou koupací vanu), což jsou laguny přerušující kolmý vodopád. Dá se v nich opravdu koupat, ale voda je ledová.

2. sekce: stěna Gamsleckenwand

Obtížnost: delší úseky dosahují D, varianta je F (lze ji vynechat)

Časová náročnost: 1/2 až 3/4 hodiny

Po lesní pěšině můžeme pokračovat podél potoka stále vzhůru a dojdeme na konec feráty už bez lezeckých úseků.

Nadšení ferátisté ovšem vstupují do stěny Gamsleckenwand (stěna, kterou Olizují kamzíci). Mnoho silných mužů si nejdříve vyzkouší F-variantu, která byla dlouhá léta nejtěžší ferátou světa a dodnes patří mezi špičku. Většina ovšem doleze jen po převis a už nemá sílu a odvahu přes něj přelézt. Vrací se tedy pokorně dolů na nástup lehčího směru.

Horydoly.cz VIDEO: Nepovedené pokusy F-varianta Postalmkamm Klettersteig

Začíná se u krabice Steigbuch (kniha na podpisy ferátistů). Mírně převislé odtlačující stěnky střídají vodorovné traverzy, přelézá se zavěšený skalní blok ukotvený na ocelových lanech a z levé dolní části stěny se postupně dopracujeme na horní pravé temeno, kde 2. sekce feráty končí v lese.

3. sekce: údolí Wieslergraben

Obtížnost: maximálně B/C

Časová náročnost: 1/2 hodiny

Nad skalní stěnou Gamsleckenwand jdeme doleva lesem po stezce. Narazíme znovu na potok, který jsme již viděli níže jako vodopád Wieslerfall. Buď můžeme odbočit po pěší cestě přímo nahoru a vynechat poslední ferátovou sekci, nebo pokračujeme doleva.

Po úbočí Wieslergraben (Wieslerovo údolíčko) se pohybujeme přes skalky zajištěné kovovým lanem. Sestoupíme k lanovému mostku nad temnou lagunou Dschungelbrücke (most Skrz džungli). Poslední vzrušující kroky vedou nohama po laně a rukama nad hlavou po jistícím laně.

Návrat na parkoviště

Od konce feráty Postalmklamm Klettersteig jdeme do kopce lesem stále vlevo, až narazíme na vodorovnou lesní svážnici. Po ní se dáme doprava a po chvíli dojdeme na silnici k Postalm. Scházíme po silnici a poté po staré úvozové vpravo vedle ní až na parkoviště, kde jsme nechali odstavené auto. Celková doba sestupu je necelá hodina.

Booking.com

Doprava

Postalm je vyvýšená náhorní planina, přes kterou vede placená alpská silnice spojující Lammertal bei Abtenau a Strobl am Wolfgangsee. Nejvyšší bod silnice je sedlo Lienbachsattel (1304 m).

Autem přijedeme po dálnici A1 z Linze směrem na Salzburg. Sjedeme do Regau a dál směrem Gmunden – Bad Ischl – Strobl a nahoru do horského údolí po silnici na Postalm. Mýtné stojí 5 E za dospělou osobu v autě.

Z mnoha zatáček jsou tabulemi u silnice značené pouze Kehre 1 (malé parkoviště pro turisty) a Kehre 2 (větší parkoviště pro ferátisty).

Placení mýta se lze vyhnout tak, že u potoka Weissenbach zaparkujeme na odstavných plochách v okolí mostu pod mýtnicí a podél potoka dojdeme po lesní silničce ke kapličce na Fermayeralm, zahneme doprava na most nad soutokem s Toidlbach, za ním odbočíme doleva a okolo soutoku Russbach a Kammersbach dorazíme po pěšině do kopce podél Russbachu k zavěšenému mostku Seufzerbrücke na začátku feráty Postalmklamm Klettersteig.

Nebo můžeme využít Postbus, což je místní autobus podle jízdního řádu. Jezdí z druhé strany z Hallein na Postalm a odtud sejdeme po silnici dolů na parkoviště u začátku feráty.

Pokud pojedete na kole, mýtné se neplatí.

Ubytování a stravování

Vzhledem k velké návštěvnosti regionu se zde téměř nedá spát mimo kempy, ubytovací hostince a horské chaty. Dole u Mondsee a Wofgangsee je nepřeberný výběr ubytovacích kapacit. Uvádíme horské chaty a hostince na Postalm:

Alpenrose Gasthof - jídlo a  ubytování
Blonde Hütte
- jídlo a ubytování
Huberhütte - jídlo a ubytování
Schafbergblickhütte
Welser Hütte - jídlo a ubytování
Wieslerhütte - jídlo a ubytování
Thoralm Gasthaus - jídlo a ubytování

Erlbachhütte - jídlo a prodej domácího pečiva
Lienbachhof
- jídlo
Lienbachhütte Labenbergalm - jídlo
Panoramahütte - jídlo
Pitschenberghütte - jídlo a prodej zemědělské produkce
Postalmhütte - jídlo a prodej zemědělské produkce
Rettenegghütte - jídlo a prodej zemědělské produkce
Rosserhütte - jídlo a prodej zemědělské produkce
Schnitzhofalm Käserei - jídlo a prodej sýrů
Stroblerhütte - jídlo

Horydoly.czCLIMBING GUIDE: Feráty na Horydoly

Zobrazit místo Mountains - hory - skály - rocks na větší mapě

náročnost

Zdravím! Feráty jsou ve své podstatě turistické cesty. Zpřístupňují běžným turistům obtížnější místa, která by jinak byla dosažitelná jen horolezecky.

Potřebujete ovšem jednodušší lezecké vybavení - viz rámeček DOPORUČENÉ VYBAVENÍ zde v tomto článku.

Pokud nemáte žádné předchozí zkušenosti s lezením, není Postalmklamm Klettersteig pro Vás. Je to dost náročné lezení (obtížnost C/D), na které byste měl mít nějaké zkušenosti - především jak se zajistit na lanech a jak se pohybovat na skále.

Doporučuji proto buď si najmout horského vůdce, který to s Vámi projde a zajistí Vaši bezpečnost (je lhostejné, zde je to český vůdce http://www.horskyvudce.com/ nebo někdo z místních vůdců http://www.ivbv.info/ ) nebo si napřed projít pár lehčích ferát a nabýt právě ty zkušenosti.

Začátečníci si užijí klidně už na A-B, ale neměli by samostatně začínat na těžších cestách než C. Zde jsou příklady: http://www.horydoly.cz/horolezci/jak-je-ferata-tezka.html

náročnost

Je Ferata dostupná i pro běžného turistu "nelezce"? Díky za info!

• Autor Franta
  • Datum a čas 25.8.2016 13:35
Celkem 2 příspěvky v diskuzi

Horolezecká nehoda se zázračně dobrým koncem v Zákolanech

Desáté horolezecké přikázání: Neojebeš partnercheck bližního svého! Že se fatální omyly nevyhýbají ani nejzkušenějším horolezcům, ukázal tento víkend na plotnách v Zákolanech.... celý článek

Neumětely: Horymír a Šemík sem utekli před Křesomyslem

Čína otevírá Everest po čtyřech letech

Kněžívka, lezecká skalka u letiště Václava Havla

CLIMBING GUIDE Letošní skalkařskou sezonu jsme zahájili 17. března na Kněžívce u pražského Letiště. Loňskou jsme ukončili 27. prosince na nedaleké Dynamitce na břehu Vltavy. Obě patří do seriálu Kick&Climb - přijedeme na koloběžkách, vylezeme
Zdravá kloubní chrupavka v každém věku: Jak na to?

Kloubní chrupavky nejsou nezničitelné. Jak stárneme, postupně se opotřebovávají a již bezchybně neplní svou primární funkci. Také ale může kloub, jehož je chrupavka součástí, postihnout chronické onemocnění, které na ni může
Fejfar dál vládne běhu na Petříně

Vůně a obrazy kvetoucích třešňových stromů jako při májové premiéře před deseti lety vytvořily kulisy Trailu Praha i v půlce března. Místy vysvitlo teplé sluníčko, běželo se i kolem líbajících se milenců u sochy
Poznejte nejkrásnější řecké ostrovy

Je jich asi 2,5 tisíce, jen 200 z nich je obydlených. Některé jsou kosmopolitními hvězdami na mapě světových letovisek, zatímco charakter a atmosféra jiných se po staletí příliš nemění.
Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Pořídit výbavu na hory, s sebou obnáší značnou vstupní investici. Když přidáme ještě cenu ubytování, skipasů a vůbec cest za lyžováním, jsme na vyšších desítkách tisíc, které se v osobním rozpočtu nemusí podařit

Koloběžkami přes ostrov Kuba - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Marek Balicki 16.4. 18:30
Island - diashow Kralupy nad Vltavou, Vltava Přednáší Martin Loew 16.4. 19:00
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 17.-21.4. Turismus a karavaning 17.4.
Island - diashow Kladno, Hutník Přednáší Martin Loew 17.4. 19:00
Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 17.4.
Island - diashow Mladá Boleslav, Škoda muzeum Přednáší Martin Loew 18.4. 19:00
Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 18.-20.4. 18.4.
Dunajec - otvorenie vodáckej sezóny Červený Kláštor 19.-21.4. 19.4.
Speleoforum Sloup 19.-21.4. 19.4.
Bratislava - Vídeň Bratislava Koloběžkový závod 20.4.