Cyklostezka A22 skrz Prahu z Jižního Města k Vltavě

Cyklostezka A22 skrz Prahu z Jižního Města k Vltavě
Podzimní koloběžkářský outfit.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Pražstí politici mají sice právě katastrofální vztah k cyklistické dopravě v centru metropole, ale Praha stále nabízí nádherné cyklostezky z periferie do historického města. Jedna z nich spojuje obří sídliště Jižní Město s vltavskou Náplavkou.

Jak na to

Trasa: 15 km
Náročnost: lehká
Terén: asfaltové parkové cesty, málo frekvetované ulice
Highlights: velké parky
Koloběžka: Crussis Urban 4.2

Doporučené vybavení

Koloběžka nebo trekingové kolo nebo cestovní kolosportovní obuv, cyklistický dres, cyklistické rukavice, přilba, blikačka a světlo, sportovní brýle, funkční prádlo, lehká větrovka, sportovní hodinky, mapa, mobil, lékárnička, peníze a doklady, cyklistický batoh, nářadí a lepení, pumpička, zámek na kolo, malý fotoaparátV létě plavky, ručník a krém na opalování do Žlutých lázní!

15 kilometrů dlouhá cyklostezka A22 vede od metra Háje k Národnímu divadlu. Většinou se jede s kopce nebo po rovině. Je velmi bezpečná a povětšinou vedená mimo ulice s automobilovou dopravou. Ačkoliv ji občas využíváme na pracovní pojížďky do Prahy, svým charakterem je vhodnější pro příjemnou rekreační projížďku.

Rekreační cyklotrasy

Připomeňme, že podobných cyklotras je v Praze víc. Projet se můžete například po obou březích Vltavy - proti proudu do Vraného, po proudu po Vltavské a posléze Labské cyklostezce třeba až do Hamburku. Hezké svezení, byť s orientačními těžkostmi, je podél Botiče. Výborně vedená je nejdražší česká cyklostezka podél Rokytky. Výletní trasa projíždí Divokou, Střední, Tichou a Dolní Šárkou. Z města ven míří síť cyklostezek přes Šterboholy a Počernice.

Údolí Botiče mezi Záběhlicemi a Spořilovem.

Horydoly.czČTĚTE O ROZDÍLECH: Cyklostezky, cyklotrasy... k čemu?

Cyklotrasa A22 je od Jižního Města až k Vltavě výborně značená žlutými cyklistickými cedulkami. Zároveň je to tak zvaná smíšená trasa, což znamená, že kromě kol a koloběžek se po ní mohou pohybovat také chodci. Ve frekventovaných místech je jsou proto vyznačeny pruhy a šipky na asfaltu.

Háje: od kosmonautů k budovateli

Vystoupíme z konečné stanice metra C Háje, dříve Kosmonautů. Prohlédneme si sousoší Kosmonauti, které představuje Vladimíra Remka a Alexeje Gubareva. Cyklostezka začíná u výrazné kruhové budovy Komunitního centra Matky Terezy. Projíždíme Centrálním parkem po parkových cestách k metru Opatov, dříve Družby. Čtyřpruhovou Chilskou ulici podjíždíme průchodem právě u metra.

 

Vilkovou čtvrtí Starý Chodov projedeme ulicemi Bartůňkovou, Starochodovskou a K Dubu. Pokud špatně odbočíme, nemusíme mít obavy. Na druhé straně čtvrti vede Brněnská dálnice a ta nás pustí pouze na jediný nadjezd určený pěším a cyklistům. 

Přes něj se dostaneme na Chodov. Po levé ruce vidíme sochu Budovatel metra, neboť stanice metra Chodov se za komunistů jmenovala Budovatelů, a za ním odbočíme doleva, abychom objeli obří obchodní centrum.

Chodov: dlouho dolů Krčským lesem 

Za komplexem obchodů a parkovacích domů nás čeká balzám na duši! Po silničce Na Ovčíně vjedeme do Krčského lesa.

Víceméně pořád s kopce se vezeme ve stínu stromů okolo Velkého altánu a restaurace Za větrem k rušné Jižní spojce. Podél ní nás do dovede ulice U Michelského lesa na víceúrovňovou křižovatku s Vídeňskou ulici. Nemusíte se ovšem ničeho obávat, protože naši bezpečnost řeší cyklistický přechod řízený semafory.

VIDEO Dámská jízda Krčským parkem na koloběžce Crussis Urban

Vídeňská ulice: Krčský park a mnoho hřišť

Žluté orientační tabulky A22 nás navedou do Krčského parku. Po parkové asfaltové cestě projíždíme okolo soukromé mateřské školky, Krčského zámečku s malým golfovým hřištěm a Krčského nádraží. Další čtyřproudová Sulická ulice je zase opatřená cyklistickými semafory.

Pokračujeme pod Jižní spojkou doprava a znovu mizíme v parku. Projíždíme podél Kunratického potoka okolo fotbalového hřiště Sparta Krč, kdysi slavného profesionálního klubu, který teď nedosáhne ani na Pražský přebor. Následují baseballová a softballová hřiště klubu Eagles Praha, který naopak patří na českou špičku. Nejníž jsou tři fotbalová hřiště klubu ABC Braník, který se zaměřujeme na fotbal pro zábavu, přesto dokáže dostat svá mužstva do Pražského přeboru. Cyklostezka tady vede nejprve po asfaltu, ten vystřídá zámková dlažba a nakonec udusaný štěrk.

Za hřišti se vrátíme zase na asfalt. Na křižovatce s Vrbovou ulicí je sice dobrý rozhled, ale přesto si dáme pozor, neboť auta tady mohou jezdit dost rychle.

Následuje zúžení stezky. Můžeme se cítit na chvíli ztraceni, protože se ocitneme těsně u svodidel branického sjezdu z Jižní spojky, kudy sjíždí jedno auto za druhým. Ale ano, jedeme správně. Za pár desítek metrů se naše cyklostezka od silnice zase odpojí a vjede do příjemného parku.

U velkého parkoviště Na Mlejnku odbočíme doleva a znovu podjedeme Jižní spojku. Jsme v Braníku na břehu Vltavy kousek pod Barrandovským mostem. Tady cyklostezka A22 končí.

Braník: příjemná jízda podél Vltavy 

My si toho téměř ani nemusíme všimnout, protože pouze zaměníme značení A22 za A2 (Vltavská cyklotrasa) a odbočíme doprava. Příjemnými parkovými cestami si to šineme podél Vltavy ke Žlutým lázním. Provoz na cyklostezce houstne, jezdí po ní cyklisté, bruslaři, maminky s kočárky a chodí tudy i dost chodců. Navíc se cyklostezka A2 vyhoupne od Vltavy nahoru na široký chodník na Podolském nábřeží.

Ratolest Fest v Praze u Vltavy.

Dojedeme až pod Vyšehrad. Silniční tunel se dá projet po chodníku, ale je potřeba zpomalit a být v úzkém místě opatrný. Dříve tu bylo přikázáno sestoupit z kola nebo koloběžky a jít pěšky. Dokonce tu číhali městští policajti a nekompromisně kasírovali neukázněné cyklisty s poukazem na dopravní značku přikazující na těch pár metrů sesednout z kola. To už je naštěstí minulost. 

Náplavka: doprava se zahušťuje, lidí a aut je hodně

Cyklostezka nás znovu svede po rampě dolů k Vlavě a po Náplavce jedeme pod Železničním, Palackého a Jiráskovým mostem k Mánesu. Tady nastává dilema pro slabší nebo méně odvážné jezdce. Značení vede nahoru na Masarykovo nábřeží. Podle dopravních předpisů se tady cyklisté a koloběžkáři mají zařadit do hustého provozu mezi auta a tramvaje. Kdo na to nemá zkušenosti nebo odvahu, tomu doporučujeme kolo vést po chodníku až k Národními divadlu. Je to jen pár minut a vyhnete se tím stresu z komplikované dopravní situace.

Ratolest Fest v Praze u Vltavy.

Od Národního divadla je tu už lepší. Po Národní třídě, kde už tolik aut nejezdí, došlapeme na stanici metra Národní. Odtud se můžeme v klidu vrátit metrem na Háje, odkud jsme vyrazili.

Národní třída: metro vozí kola a koloběžky zadarmo

Pokud jezdíte na Lítačku, nebo některou jinou časovou či jednorázovou jízdenku, máte dopravu kola či koloběžky zdarma. Dopravní předpisy pouze říkají, že v případě plného vagonu cestujících musíte počkat na další spoj. Rozum dá, že přednost mají dětské kočárky a invalidní vozíky. A také příliš špinavé kolo bychom měli před nástupem do metra aspoň otřít, abychom neušpinili ostatní pasažéry.

Horydoly.cz Podívejte se na vhodné trasy pro koloběžky: Divoká a Tichá Šárka (Praha), Podél Botiče (Praha), Sjezdy z Petřína (Praha), Stromovka (Praha), Štěrboholská cyklostezka (Praha), Koupání v Hostivaři a Uhříněvsi (Praha), Vltavská cyklostezka - 1. díl (Praha), Hanspaulka-Zahradní Město (Praha), Hradčany-Karlův most-Staroměstské náměstí (Praha), Čtyři přístavy (Praha), Z Jižního Města k Vltavě (Praha), Severní okolí Prahy (Čakovice), Podél Labe do Brandýsa (Neratovice), Z Prahy do Polabí (Neratovice), Okolo Košáteckého potoka (Mladá Boleslav), Přes Lidice do Prahy (Kladno), Kokořínskem od koupaliště ke koupališti (Mělník), Kokořínsko ze severu (Štětí), Z Ještědu do Mnichova Hradiště a Z Ještědu do Liberce a Ještědský hřeben (Liberec), Z Prahy do Harcova (Liberec), Podél Sázavy do Týnce (Poříčí), Kopanina a Frýdštejn (Český ráj), Malvíny (Čelákovice), Z Jizerek do Českého ráje (Mnichovo Hradiště), Hradecké lesy (Hradec Králové), Veselské pískovny (Veselí nad Lužnicí), Hrad Mydlovar (Nymburk), Podél Ohře do Lokte (Karlovy Vary), Bolevecké rybníky (Plzeň), Solná komora (Mondsee), Hochkönig (Bischofshofen).

Dejte nám také vědět o svých oblíbených místech či trasách, rádi je uveřejníme. E-mail: redakce@horydoly.cz 


Zobrazit místo Koloběžka - Scooter na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

přejezd pro cyklisty
ono to není tak těžké, "předpisy" mluví poměrně jednoznačně. nicméně je pravda, že mezi tuzemskými hominidy, ba i držiteli řidičského oprávnění, by se ten, kdo "umí" přejezd dal hledat se svíčkou v pravé poledne. nicméně zbitej a polámanej se práva nenažereš - vždy reálně platí, že přednost má ten, koho bude srážka méně bolet (ať už okamžitě srážka s plechem, nebo následně+ srážka s tvrdostí zákona)
  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 31.10.2017 14:03
Reaguj
přejezd pro cyklisty

Chudinky děti :-) 

Ale vážně: s těmi přednostmi na jakýchkoliv přechodech je to pořád poťamtané. Málokdo pořádně ví, jak a kdo má vlastně přednost podle pravidel - chodci, cyklisti, auta, tramvaje, vlaky...?

Reaguj
přejezd pro cyklisty
samozřejmě že tohle místo. tam jezdím 2x denně autem a za letního času 2-4x týdně na kole. cyklostezka upravená šikanou cyklisty zpomalila, takže se většině stačí dokrvit mozek, ale nějaké procento rychlých vynucovačů přednosti zůstává. (když tam jedu z dětmi na kole, tak mám z toho, že nás někdo pouští, dost ambivalentní pocity. je to jistě hodný a slušný člověk, který se dílem tím že je slušný a asi dílem z neznalosti chová hezky, ale narušuje výchovu a vzbuzuje v dětech pocit, jakoby snad měly mít přednost)
Reaguj
Crusis

Pro přesnost: Na fotkách jsou Kostka Hill 3 (žlutá) - test vyšel zde: http://www.horydoly.cz/kolobezky/test-kolobezka-kostka-hill-3.html a Kostka Tour (červená) - o té mnoho nevím, jen jsem se na ní párkrát svezl a byla příjemná na cyklostezkách s dobrým povrchem.

Reaguj
Crusis

Je to koloběžka Crusis Urban 4.2 https://www.crussis.cz/produkt/kolobezka-urban-4-2-led 

Zatím ji jen redakčně testujeme, takže tady jsou jen první dojmy: Pevná, tuhá, těžká, ale zároveň velmi pohodlná a kupodivu i rychlá z kopce a po rovině. Do dlouhých kopců je její váha trochu znát, pokud jedete s někým, kdo má lehčí stroj. To se ale vyrovná zase při cestě dolů nebo v horším terénu.

Ideální je podle nás pro delší vyjížďky (cca 20-100 km/den) do ne zcela rovného terénu - příjemně "žehlí" rozbité asfaltky, dlažební kostky, polní a lesní cesty, nebo třeba zpevněné břehy řek (po takových vedou cyklotrasy například podél Labe nebo Ohře). Zároveň všichni dospělí, co se na ní dosud svezli, pochvalují pohodlí a malou únavu, ať jsou jakkoliv velcí nebo tlustí. Víc zatím nejsem schopen říci.

Reaguj
přejezd pro cyklisty

Já tam jedu tak 10x-20x za rok oběma směry na kole i na koloběžce. Pamatuju si, jaký tam býval problém, když byl přechod pro chodce společný s cyklostezkou - byl totiž moc blízko zatáčky u podjezdu a rychlé kolo v kombinaci s rychlým autem nedávalo moc času na vzájemné zaregistrování a tím pádem i přednost.

Teď, jak je tam taková ta zpomalovací klička pro cyklisty přijíždějící shora od Krče a zároveň přechod pro cyklisty posunutý dál od zatáčky ulice, je to lepší. Cyklista stačí zastavit a rozhlédnout se a to samé řidič. Od té doby jsem tam neviděl problém - buď dalo přednost auto, nebo cyklista počkal.

(To ale neznamená, že se tam zřejmě občas nějaký potomec nestřetne s jiným pitomcem, jak popisuješ Ty.) 

Myslím tohle místo: 
 

Reaguj
přejezd pro cyklisty

na křížení cyklostezky s ulicí Vrbovou se nachází zvláštní a neobvyklá věc, přejezd pro cyklisty bez světelné signalizace, od něj pár (desítek) metrů jižně je přechod pro chodce. většina chodců, cyklistů a řidičů si s touto situací neví rady a netuší. je tedy vhodné si zopakovat:

1. chodec je povinen použít přechod pro chodce, kde má přednost, ovšem s respektem k fyzikálním zákonům a reakčním časům průměrného řidiče. přechází-li po přejezdu pro cyklisty, tak a) žádnou předenost nemá a b) dopouští se přestupku

2. cyklista vedoucí kolo se z pohledu předpisů stává chodcem. toto lze vřele doporučit méně zkušeným cyklistům a zejména rodinám s dětmi. koloběžkář pak z pohledu předpisů cyklůistou (ale tam je hranice mezi jízdou a vedením kola koloběžky poněkud rozplizlejší).

3. přejezd pro cyklisty nezakládá jakoukoli přednost cyklisty, řidiči jedoucí po Vrbově nejsou povinni dávat cyklistům přednost. přejezd pro cyklisty je v zásadě podoben "místu pro přecházení", je to značka informativní, poskytuje informaci, že právě zde a nikde jinde je vhodné křížit silnici a upozorňuje řidiče na zvýšený výskyt křížících cyklistů. vzorný  cyklista na místě, odkud má dostatečný výhled, zastaví a jednou nohou odšlápne, rozhlédne se a případně čeká. má-li z obou stran volno, přejíždí.

a jak blbě to funguje v reálu:

1. někteří voraženější cyklisté si přednost agresivně vynucují, a to jak na přejezdu, tak na sousedním přechodu.

2. váhavější řidiči dávají přednost cyklistům. vychovávači pak přednost nedávají, a to asertivně až agresivně. kombinace váhavého a asertivního (který pro navíc překračuje zde vyznačené omezení rychlosti na 30 km/h násobně) je pro cyklistu docela solidní pastí.

nejvtipnějšího incidentu jsem zde byl svědkem asi před třemi lety, kdy jakési přitroublé individum na bicyklu přijíždějící od Krče využilo mezery ve směru od Novodvorské, která vznikla dáváním přednosti chodcům na přechodu, a jalo se křížit. ve směru od Vltavy ovšem nastalo dávání přednosti téže skupince chodců na přechodu, čímž došlo k vytvoření drobné kolony, do jednoho automobilu (již deset vteřin zastaveného) pak dotyčný ocyklený bambula narazil zboku a přelétl mu přes střechu. nikomu se nic naštěstí nestalo.

Reaguj
Crusis

Víc o koloběžce? Dobrá - špatná? 

Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků
Holandsko - země byciklů Michael Beranek, 23.3.2024 13:15, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35