Bormio: Nejlepší z nejlepších

Bormio: Nejlepší z nejlepších
Bormio.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Bormio je nejlepší v Itálii. Lyžuje se tu na širokých strmých sjezdovkách, tratě jsou dokonale upravené, lanovky jsou moderní. Do města lákají lázně, bary a hotely. Autobusová doprava je zadarmo. Ceny za ubytování i lyžování jsou přijatelné.

Jak na to

TIP: Konec sezony je zdarma!
Ve střediscích regionu Valtellina (Bormio, Santa Caterina, Livigno, San Colombano a další) se bude lyžovat zdarma od 29. března do 21. dubna. K ubytování dostanou hosté skipas zdarma.

Bormio je italským hlavním městem sjezdového lyžování. Tady se pravidelně jezdí světové poháry a konalo se tu i mistrovství světa.

Jsou také jiní, ale Bormio je jen jedno

Ano, dobře tedy, přijímáme vaše námitky: Dolomiti Superski je obrovská lyžařská oblast a zahrnuje mnohem víc sjezdovek a skiareálů než maličké Bormio. Madonna di Campiglio je povinnost pro všechny, kteří chtějí ukázat, že na to mají. Ne snad lyžařsky, ale finančně určitě. Na Marmoladě se jezdí až do jara v prašanu. V Cervinii se lyžuje pod Matterhornem až do výšky 4000 metrů.

Bormio, v sezoně tu probíhají často závody profesionálů i amatérů.

Přesto je Bormio italská jednička. Sem se sjíždí světová sportovní elita. Na stejných sjezdovkách, kde se s lyžemi, tratí a soupeři perou nejlepší světoví sjezdaři a sjezdařky, se může svézt i vy.

Sjedete na jeden zátah dva kilometry převýšení?

Padesát kilometrů sjezdovek startuje na Cima Bianca (3012 m) a končí až ve městě ve výšce 1225 m.

Bormio nabízí unikátní sjezdy s obrovským převýšením. Na jeden zátah můžete sjet kopec s převýšením osmnáct set metrů.

Sjezdovky jsou tu převážně červené (70 %). Černých je málo (4 %) a jedná se nejčastěji o krátké strmé úseky na jinak mírnějších tratích. Zbytek připadá na modrou obtížnost (26 %).

Pozor na barvy! Vzhledem k tomu, že zdejší sjezdovky jsou široké až stovky metrů, bývají označeny jen jako červené, ačkoliv jejich sklon spíše odpovídá úzkým černým sjezdovkám v Česku. Zároveň je to marketingový tah, protože se ví, že lyžaři dlouhodobě preferují střední obtížnost tratí.

Bormio. Letos je v módě kanárkově žlutá.

Tři rozdílná patra

Šestnáct kabinových a sedačkových lanovek a také několik vleků vyváží lyžaře do jakýchsi tři pater sjezdovek.

Nahoře se jezdí ve vysokohorské scenérii na nekonečně širokých sjezdovkách a dá-li bůh, tak i na neupravovaných svazích vedle nich.

Sjezdovky jsou tvrdé, výborně upravované a téměř na ně nesněží. Jsme jižně od hlavního alpského hřebenu. Bohužel tedy nebývá ani moc prašanu v terénu a sníh zde bývá utemovaný a se zmrzlou kůrou na povrchu.

Uprostřed vjíždíme do lesa. Sjezdovky zůstávají stejně široké, ale sníh tu bývá měkčí. Kvůli lepší orientaci díky stromům tu je lyžování nejpříjemnější. Snad jenom odpoledne, kdy méně dobří lyžaři a snowboardisté nahrnou sníh do boulí, je tady sjezdování náročnější. Po druhé hodině odpolední tu však stejně už skoro nikdo nelyžuje. Všichni jsou už dole ve městě na obědě, nebo odpočívají v hotelu.

Spodní patro sjezdovek začíná na mezistanici kabinové lanovky. Tady jsou restaurace, bufet a toalety. Často se tu konají závody pro veřejnost nebo promoakce na jídlo, pití, ale třeba i nové modely aut.

Odtud se sjíždí po sjezdovce ve směru standardního sjezdu Světového poháru, s odbočkami na zpomalení pro méně zdatné lyžaře, až k betonové tríbuně na dojezdu v Bormiu.

Pokud je dost sněhu, místní znalci sjíždějí po loukách mezi vesničkami terénem dolů k lanovce.

PANORAMA z Cima Bianca

Kliknutím na snímek otevřete velké panorama hřebenu Zebru-Ortler:

Panorama s popisky doplněné o názvy hor: 

Autobus jezdí zadarmo na permanentku

Doprava v Bormiu a okolních střediscích v údolí Alta Valtellina ažd o Livigna je jednoduchá. Mezi Livignem a Bormiem pendluje autobus a staví v každé vesnici u rekreačních apartmánů. Pokud se prokážete permanentkou, jedete zadarmo. Musíte ji ukazovat při nástupu řidiči, protože vás zdarma sveze jenom tam, kam platí váš skipas. Pokud tedy máte lyžování koupené jen na Bormio, svezete se pouze po městě. Rozšířená parmanentka platí od Santa Caterina do San Colombana, a největší rozšíření vás zdarma doveze do Livigna. Běžné autobusové jízdenky je možné zakoupit u řidiče.

Velké parkoviště zdarma je k dispozici lyžařům na povrchu i v podzemí. Jeden den stání přijde na dvě eura. Jinde parkovat nelze.

Víkendovým dopravním zácpám se nevyhnete

Z Česka do Bormia se jezdí v zimě téměř výhradně přes Livigno. Trasa přes Brenner a Bolzano je velmi daleká a jiné horské průsmyky jsou zavřené.

Obvyklá cesta tedy vede přes Mnichov nebo Norimberk do Garmisch-Partenkirchen a přes průsmyk Fernpass, rakouský Landeck a švýcarský Zernez skrz jednosměrný tunel Schera do Livigna a přes poslední průsmyk Fosgano (někdy jsou potřeba sněhové řetězy) dolů do Bormia.

Doporučujeme tam jet přes Mnichov a nazpátek přes Norimberk. Nevyhnete se sice zácpám, ale obvykle bývají v těchto směrech nejmenší. Objezd Fernpassu po dálnici z Mnichova do Innsbrucku a Landeku toho moc nevyřeší. Čas, který ušetříte mimo zácpu na sedle, ztratíte na dlouhých úsecích snížené rychlosti v údolí.

Bormio, sjezdovka je osvětlená pro noční lyžování.

Horydoly.cz O lyžování v Bormiu

San Colombano: Nejapné pokusy v San Colombano

San Colombano: Skiareál na ztracené vartě bez lidí

San Colombano: Freeride do Valdidentro

Santa Caterina Valfurva: Strmé sjezdovky a slunečné svahy

Bormio: Nejlepší z nejlepších

Bormio: Po svých z Bormia do Svaté Kateřiny

Bormio: Výlet na hrad San Pietro

Valtellina: Běhat na lyžích


Zobrazit místo Skiareály - Skiarea - Lyžařská střediska na větší mapě

Horydoly.cz Evropská zimní střediska na HORYDOLY 

Adelboden (Švýcarsko)
Alpe d´Huez 1 (Francie)
Alpe d´Huez 2 (Francie)
Bansko (Bulharsko)
Courmayeur (Itálie)
Czorsztyn (Polsko)
Diablerets (Švýcarsko)
Fanningberg (Rakousko)

Heiligenblut (Rakousko)
Hochkönig (Rakousko)
Chamonix (Francie)

Chamrousse (Francie)
Chopok 1 (Slovensko)

Chopok 2 (Slovensko)
Ischgl (Rakousko)

Kaprun 1 (Rakousko)
Kaprun 2 (Rakousko)
Kleinkirchheim (Rakousko)
Kleinwalsertal (Německo)
Kronplatz (Itálie)
La Grave (Francie)
La Norma (Francie)
Lachtal (Rakousko)
Lackenhof (Rakousko)
Lautaret (Francie)
Les 2 Alpes 1 (Francie)

Les 2 Alpes 2 (Francie)
Les Arcs/La Plagne (Francie)

Madonna di Campiglio (Itálie)
Maurienne (Francie)
Menuires (Francie)
Mitterdorf (Německo)
Mölltal (Rakousko)
Nassfeld (Rakousko)
Obertauern (Rakousko)
Plose (Itálie)
Ramsau/Schladming (Rakousko)
Rokytnice nad Jizerou 1 (Česko)
Rokytnice nad Jizerou 2 (Česko)
San Bernardo (Itálie)
Seefeld (Rakousko)
Seiser Alm (Itálie)
Sella Ronda (Itálie)
Skirama (Itálie)
Speikboden (Itálie)
Stubai (Rakousko)
Špindlerův Mlýn (Česko)
Štrbské Pleso (Slovensko)
Radstadt (Rakousko)
Raxalpe (Rakousko)
Sölden (Rakousko)
Sulden (Rakousko)
Tignes (Francie)
Titlis (Švýcarsko)
Tux (Rakousko)
Uludag a Sarikamis (Turecko)
Val dIsére (Francie)
Val Senales (Itálie) v létě
Val Senales (Itálie) v zimě
Vars (Francie)
Vysoké Tatry (Slovensko)
Wildschönau (Rakousko)
Zell am See (Rakousko)
Železná Ruda (Česko) 

Lyžařské manuály na HORYDOLY 

Passo Tonale (Itálie) 3 díly
La Norma (Francie) 5 dílů
Chamonix a Courmayeur (Francie a Itálie) 9 dílů
Bormio (Itálie)  (8 dílů)

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

sportovci jsou nevzdělavatelná část národa?
Nikdy jsem neříkal nic jiného, Petře, víme :-) Helma Elioss má krytý i zátylek. Horolezec/skialpinista se totiž při pádu může omlacovat ze všech stran nejen o sníh, ale právě také o skály. Nahrnout sníh pod helmu? To se samozřejmě může stát. Ale že by si kvůli tomu člověk zlomil vaz? ...stát se může cokoliv, ale je to velmi nepravděpodobné a o ničem takovém jsem nikdy neslyšel ani nečetl.  
Reaguj
sportovci jsou nevzdělavatelná část národa?

Tak už ti to konečně došlo, Kubo ? To je celkem posun !  :-)

 

Vyslověně při klasickém carvingovém kopanci, kdy lyžaři ujedou lyže pod nohama a ten padá na sjezdovku zády a udeří se o ní zátylkem, dává horolezecká "Elioska" ochranu nula.

V tomto případě je na hlavě lyžaře platná, stejně jako čepice.

A stejně platná je i při pádu na "ucho". Spíš ještě horší, protože se pod ní při klouzání po sezdovce může nahrnout sníh a může dojít k naprosto nepřirozenému kroucení a ohybu krku a hlavy. Zlomení vazu v tomto případě klepe na dveře. Něco takového se člověku v klasické helmě stát nemůže. Stejně tak se to nemůže stát ani když má obyčejnou čepici.

  • Autor Petr
  • Datum a čas 29.3.2014 20:04
Reaguj
sportovci jsou nevzdělavatelná část národa?

On ten případ většinou vypadá úplně jinak, Petře: 

Lyžař padne na sjezdovce při rychlosti nějakých 40-80 km/h na tvrdý urolbovaný sníh a jeho energie je snížena třením, hlava dopadá na zem z výšky nějakých 1,5 metru. Hlava je ohrožená "omlácením" při brzdění. Občas se stane, že lyžař je vymrštěn do výšky a padá na sníh z několika metrů, ale v tom případě je ohrořen především vaz anebo vnitřní orgány. Občas také narazí lyžař na tvrdou překážku, když vyjede z dráhy, u nás je to typicky strom. Občas nastává srážka s jiným lyžařem.

Ve většině těchto případů jde především o rozložení síly nárazu na co největší plochu a absorbci této síly tím, že se přilba rozpadne. (Viz Pančochová.) I nejtvrdší sníh je pro tělo příznivý - je to totiž vlastně velmi měká a kluzná dopadová plocha, která zmírňuje nárazy.

Skialpinista řeší jiná rizika. Typicky na něj při výstupu nebo slaňování padají kusy ledu a kamení (to nejsou stovky gramů z metrové výšky, ale kilogramy ze stovek metrů, větší kusy se potom obvykle nepřežívají). Při sjezdu může spadnout a vletět mezi skály, do ledovcové trhliny a pod. Délka jeho pádu může být stovky metrů a tvrdost skály je obvykle nesrovnatelná s "měkkým" dopadem na sníh na sjezdovce.

Proto se používají horolezecké přilby, které mají za úkol především ochránit hlavu, ale zároveň se nemají rozpadnout, protože túru i po nehodě je nutné za každou cenu dokončit. Není jisté, zda se něco podobného nestane ještě víckrát a také případná pomoc může být vzdálená.

Reaguj
helma

 

Pišišvore - a co jako ?

 

Při závodech jde snad hlavně o co nejlehčí vybavení, nebo ne ?

počkej, až na tyto závody dopadne federace nové nařízení ohledně bezpečnosti , jako zavedla FIS pro alpské discipliny. Všechno je to pouze o tom, co povolují pravidla. Rozhodně to není o tom, co je bezpečnější.

A tvrdit, že horolezecká helma je bezpečnější, než klasická lyžařská třídy A ...... :-)

Jinak, noste si co chcete. Své děti oblékejte do čeho chcete, třeba do stavbařské, nebo hornické helmy, to je Vaše věc. Ale neoblbujte druhé totálním nesmyslem.

  • Autor Petr
  • Datum a čas 28.3.2014 09:54
Reaguj
sportovci jsou nevzdělavatelná část národa?

Příklad

 

Na hlavu stojícího člověka o hmotnosti 80Kg padne z výšky 2m kámen o hmotnosti 200g.

 

Na ležící kámen o hmotnosti 200g spadne z výšky 2m na hlavu člověk o hmotnosti 80Kg.

 

V obou případech jsou výchozí veličiny naprosto shodné, ale ve kterém případě je síla nárazu a případné zranění X krát vyšší ?

 

Tak co, ty rozumbrado, dokážeš to vypočítat ? :-)

  • Autor Petr
  • Datum a čas 28.3.2014 09:28
Reaguj
helma

Shlídni ty videa a uvidíš, že na světovým poháru se takové helmy jakou mají tady lidi na fotkách běžně používají

Reaguj
sportovci jsou nevzdělavatelná část národa?

A taky by padal z metru a půl a měl hustotu vody ty rozumbrado

Reaguj
helma

Jakou sázku ? Nerozumím.

Jaký svěťák ? Nerozumím.

Co kritizuji ? V této diskusi mám celkem třetí příspěvek. A zároveň poslední :-)

  • Autor Petr
  • Datum a čas 27.3.2014 20:35
Reaguj
helma

* Nenabízel ti náhodou sázku KT a ty ses bál přijmout?
* A co ten svěťák?

Reaguj
helma

Ty jsi na hodinách fyziky asi moc pozor nedával, že ano ?

Porovnávat pád člověka na hlavu s pádem kamínku na hlavu je naprosto mimo. Pokud by jsi to chtěl opravdu relevantně porovnat, tak by ten "kamínek" musel vážit 80kg !

Stejně tak argument o vypolstrování polystyrenem. Zrovna polystyren má fantastické absorpční schopnosti, proto se použvá i v nejdražších a nejlepších helmách na motorky, či do helem do závodních aut, včetně F1.

Horopezecká šlupka nikdy nedosáhne pevnostních a bezpečnostních kvalit klasické lyařské helmy třídy A. Stejně tak nedosáhne kvalit lyžařské helmy třídy B, ve které se zrakvil Schumacher.

  • Autor Petr
  • Datum a čas 27.3.2014 19:31
Reaguj
Celkem 43 příspěvků v diskuzi


Thajská erotická veselice Pattaya

Thajská erotická veselice Pattaya

AKTUALIZACE V thajské Pattaye spustili na konci února roku 2006 první ročník nového festivalu. Byl zahájen karnevalovým průvodem, který z dálky připomínal jeho předobraz v brazilském Rio de Janeiru. Z blízka je to však... celý článek

Praha AKTUÁLNĚ 2017

GIFF 2017 - Geocaching International Film Fest v Mělníku

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Thajská erotická veselice Pattaya

Thajská erotická veselice Pattaya

AKTUALIZACE V thajské Pattaye spustili na konci února roku 2006 první ročník nového festivalu. Byl zahájen karnevalovým průvodem, který z dálky připomínal jeho předobraz v brazilském Rio de Janeiru. Z blízka je to však
Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

AKTUALIZACE Na silničnom kole priamo do centra Dolomitov pod Tre Cime di Lavaredo. Úvodné kilometre vedú z Cortiny na Passo Tre Croci. Stúpanie je rovnomerné, plynulo naberá výšku.
5 základních bezpečnostních pravidel na mořském kajaku

5 základních bezpečnostních pravidel na mořském kajaku

Pět základních pravidel, která výrazně zlepší bezpečnost na vodě, si přečti v následujícím článku. Umožní ti, aby ses vyhnul většině nebezpečných situací na mořském kajaku, ať pádluješ na moři, velké řece,
A znovu Rio Botičo

A znovu Rio Botičo

Botič AKTUÁLNĚ! Zpočátku roztomilý potůček s meandry, drobnými peřejkami a občasným roštím. Pod Záběhlickým jezem začíná regulovaný tok. Množství lávek různé výšky, kabely, roury. Humus, bordel a fekálie jsou po letech čištění a stavebních
Divoká a Tichá Šárka na koloběžce

Divoká a Tichá Šárka na koloběžce

NOVÉ VIDEO Seriál nejlepších tras pro ježdění na koloběžkách mapuje pěkné výlety, které vedou většinou po rovině nebo z kopce, po dobrém povrchu a mimo frekventované silnice. Tentokrát vás zveme do tradičního rekreačního

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Mezinárodní festival outdoorových filmů Olomouc, Šantovka 12.-18.10. 12.10.
Knižní veletrh Havlíčkův Brod 20.-21.10. 20.10.
Johann Kepler - přenáška Kynžvart Přenáší Jiří Grygar 20.10.
Vodácký bazar Praha, Boatpark   21.10. 09:00
Zamykání Ostravice Ostrava   21.10.
Rokytka Grande - splutí Praha, Kyjský rybník 21.10.
Sázava - zamykání Týnec   21.10.
Zavírání Skaláku Sedmihorky Horolezecká brigáda 21.10. 09:00
Jesenický Surovec Jesenice u R. 21.-22.10. Běh v terénu a cyklomaraton 21.10.
Fotoexpo - veletrh Praha, Národní dům Vinohrady Fototechnika 21.10.

Diskuse

Pes darek - nápady Kuba Turek, 16.10.2017 10:31, 2 příspěvky
Pes darek Petr, 16.10.2017 10:24, 2 příspěvky
Cyklo kalhoty Crivit Jarek, 16.10.2017 6:09, 16 příspěvků
Sněžnice PavelK, 15.10.2017 20:34, 11 příspěvků
Sněžnice Marek Šopík, 14.10.2017 16:15, 11 příspěvků
dělohy Suk, 14.10.2017 1:20, 1 příspěvek
magneťák Novinář, 11.10.2017 22:01, 3 příspěvky
magneťák Suk, 11.10.2017 12:13, 3 příspěvky
magneťák vodák Marek, 10.10.2017 23:29, 3 příspěvky
spoluzavazadlo pri ceste ... Palo grecmal, 9.10.2017 17:53, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Na závod Běhej Valachy mí... Horydoly , 18.10.2017 13:13
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 17.10.2017 18:29
Wiener Hausberge: Rax, Sc... Horydoly , 17.10.2017 2:30
Grossglockner Horydoly , 17.10.2017 2:12
Prague City Tourism Horydoly , 16.10.2017 23:53
Pražská vlastivěda 2017 ř... Horydoly , 16.10.2017 23:42
Kiwi spolupracuje se Sygic Horydoly , 16.10.2017 23:38
Lidé z Extreme Plus v Mah... Horydoly , 15.10.2017 20:35