Děti, zpátky na lyže!

Děti, zpátky na lyže!
Zell am See. Lanovka na Schmittenhöhe.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Zell am See se během posledních pár let stalo komplexním lyžařským střediskem. Na jednu permanentku se tu dá užít vysokohorských ledovcových sjezdů, příjemného lyžování v pásmu lesa i běžkování v romantické krajině.

Děti, zpátky na lyže!
Kaprun, odpolední návrat přeplněnou sjezdovkou.
Autor snímku Kuba Turek
Jak na to

Doprava
Do Zell am See se jede přes České Budějovice a Dolní Dvořiště, nebo Plzeň a Rozvadov na Salcburk, poté směrem na Villach a po dobré silnici podél řeky Salzach přes Bischofshofen do Zell am See. Z Prahy je to přibližně 550 kilometrů a počítejte se šesti hodinami jízdy. U všech lanovek jsou velká neplacená parkoviště. Z Zell am See jezdí do Kaprunu a dál k ledovci skibus zdarma.

Navíc se tu našinci cítí skoro jako doma, protože okolí Kaprunu je plné Čechů, Maďarů, Poláků, které jakoby z povinnosti doplňovali Němci a pár Rakušanů.

Ledovec pod Kitzsteinhornem

Nejvýš v dalekém širokém okolí se lze vyvézt na ledovec pod Kitzsteinhorn až do výšky 3029 m. Zatímco zimní pobyt tu nebývá příliš příjemný, letní ledovcové lyžování je zajímavým zpestřením dovolené. Třítisícové vrcholy v okolí jsou totiž jen pár kilometrů od hlavního alpského hřebene, který dělí evropské počasí na teplé jižní slunečné a chladné severní podmračené, což se projevuje neustálými pohyby masy vlhkého vzduchu nad horami. Za hezkého slunečného dne se sem ovšem vyplatí zajet už kvůli rozhledům.

Autem nebo skibusem dojedeme na bezplatné parkoviště pod lanovkami. Z dolní stanice vyjíždějí dvě kabinky pojmenované poněkud nadneseně Gletscherjet 1 a Panoramabahn. První má do rychlosti tryskáče hodně daleko a z druhé vidíme především skalnatá úbočí. Na Häuslalm (Domečková louka) přestoupíme a pokračujeme Gletscherjet 2 k Alpincentru.

Komplex moderních budov je opravdu středem veškerého lyžování na ledovci, protože uvnitř se ukrývá obří samoobslužná restaurace, informační kancelář, půjčovna lyží a snowboardů, toalety a odtud také odjíždějí další lanovky a vleky.

Vrcholová lanovka nejede na vrchol

Pokud si vybereme kabinovou Gipfelbahn (Vrcholová lanovka), sice nedojedeme na vrchol, ale dostaneme se na hřeben Kitzsteinhornu. Dá se tu najíst, nebo si aspoň prohlédnout daleké alpské panorama, ale na lyže budeme muset sjet kolejovou lanovkou Gletscher-Shuttle o kousek níž. Až nás krabice na kolejích vyplivne na sněhové pláni pod Magnetkopf (Magnetová hora), můžeme konečně nazout lyže nebo snowboard a vychutnat první oblouky na sněhu.

Šest středně dlouhých a krátkých sjezdovek je placatých, se stálým sklonem a tedy nepříliš zajímavých. Mají snad jen dvě výhody. Pokud je v dolních patrech skiareálu mraky nebo mlha, tady nahoře může být slunce. Zároveň jsme tak vysoko, že se nám odtud otevírají daleké rozhledy směrem do údolí řeky Salzach a k Zell am See. Za to se ovšem platí nepohodlím, protože nahoru se dostanete jen pomocí vleků.

Několik červených a pár modrých sjezdovek si můžeme projezdit o něco níže v obřím sněhovém kotli zvaném Sonnenkar (Sluneční kotel) nad Alpincentrem. Obsluhují je čtyři rychlé talířové vleky a tři sedačkové lanovky. Pod Alpincentrem vede už jen jedna úzká červená sjezdovka na mezistanici Häuslalm. Byla by lyžařsky vděčná, protože často mění směr i sklon, ale bohužel je stále plná. Není tedy výjimkou, když ji lyžaři během dne vydřou až na kamenitý podklad. Nejhorší je to odpoledne, kdy se všichni vracejí dolů, aby se svezli lanovkou na parkoviště. Přitom se lyžařská dálnice mění na ucpanou městskou výpadovku a je utrpení se nějak dostal dolů.

Černé vzpomínky jsou ještě živé

Kaprun je populární, dobře přístupný a levný ledovec, a proto počítejme s tím, že dopoledne bývá na údolních stanicích hodně plno a vystojíme tu nějakou frontu. Čekává se také na nejvyšší kabině Gipfelbahn a pod bublinovou sedačkou Sonnenkarbahn. Vleky jsou zaplněné podle toho, kde zrovna svítí slunce a kde je nejméně vydřená sjezdovka.

Vzpomínky na požár v tunelu, kde jezdila kolejová lanovky z údolí k ledovci, jsou sice stále živé, ale trať stále stojí a nebylo by příliš náročné ji rekonstruovat. "Jednou zase bude jezdit," je přesvědčený jeden místních z lyžařských instruktorů, který se představuje stejně jako všichni jeho kolegové jen křestním jménem Michael. Stojíme před pomníkem obětem, kde stále hoří svíčky a jsou položené čerstvé květiny. "Lidé musejí zapomenout, a potom se zase rozjede byznys. Tak to na světě chodí."

V bližší budoucnosti se chystá vybudování jedné velké kabinové lanovky, která nahradí všechny čtyři gletscherjety a nebude tedy nutné přestupovat.

Nejlepší sjezd

Od ledovcového vláčku Gletscher-Shuttle lehkou modrou sjezdovkou podél dvou krátkých vleků Magnetköpfllifte, dále červenou širokou prudkou strání podél další dvojice vleků Schmiedinglifte a několika serpentinami k Alpincentru. Na „náměstí“ doleva a po rozmanité červené k mezistanici Häuslalm. Převýšení je 925 m. Až do údolí není možné sjet, protože lanovka vede nad prudkými skálami.

Skiroute

Neupravená, ale bezpečná trasa nejprve prudce spadá od Gletscher-Schuttle do sněhového kotle na druhou stranu, než vede sjezdovka. Směřuje ke stožáru lanovky Gipfelbahn, aby se nad ním připojila na červenou sjezdovku, která končí u Alpincentra. Od něho se jede úplně vlevo od obou lanovek Gletscherjet 2.

Snowboardéři označují tento úsek jako Naturpipes, neboli přírodní U-rampy. Údolíčka a roklinky tu bývají vymodelované větrem a sněhem do fantastických tvarů.

Maiskogel na pohodu

Jestli na ledovci sněží a fouká, je lepší sjet dolů na Maiskogel (Mlžnatý kopec). Tato hora mírně se zvedající nad Kaprunem do výšky pouhých 1675 metrůn je ideálním místem pro začátečníky, rodiny s dětmi a milovníky relaxace na lyžích. Tady není kam spěchat, kde bojovat s živly nebo prudkými svahy. Zde se jezdí na pohodu.

Jedna kabinka, tři sedačky a vlek nás povozí po lučních sjezdovkách modré a červené obtížnosti. Letos přibyla v tomto malém areálu lanovka, která startuje přímo v obci. Stačí tedy vyrazit s lyžemi na ramenou z penzionu, koupit si svačinu v supermarketu, přejít ulici a sednout na lanovku.

Na Maiskogelu se jezdí podél lesa a během sjezdů potkáme občas strom, chalupu, nebo aspoň nějakou mez. I za špatné viditelnosti se tady dá dobře orientovat a v pohodě sjíždět. "Plánujeme spojení areálů Maiskogel a Schmittenhöhe nad Zell am See," nastiňuje plány do budoucna Christian Pfeffer z kaprunské marketingové agentury. "Jsou k tomu ale potřeba velké terénní úpravy."

Nejlepší sjezd

Chceme-li si užít pohody na Maiskogelu až do dna, vychutnejme nenáročné modré sjezdovky, které šněrují kopec zleva doprava. Z vrcholu jedeme lesem k hospodě Maiskogelalm, prvním dlouhým traverzem přejedeme kopec ke spodní stanici lanovky Maiskogelköpflbahn tam, druhým zase nazpátek pod lanovku Maiskogelalmbahn a dolů dorazíme po širokém hřbetu podél lanovky Schaufelberg. Není to žádná divočina, ale hezké svezení s převýšením 800 metrů.

Skiroute

Terénní sjezd má podobný charakter, jako všechno zdejší ježdění. Z vrcholu Maiskogelu jedeme přímo dolů nejprve po louce, po chvíli nás sevře les a ocitneme se na křižovatce modré a červené sjezdovky. Zvolíme upravenou červenou trať, která nás dovede k hospodě Stangerbauer, odkud pokračujeme po obrovské louce mírně doprava k lesu a ke kabinové lanovce. V čerstvém jiskřivém prašanu můžeme krájet jeden oblouček za druhým až do úplného vyčerpání.

Takové normální lyžování na Schmittenhöhe

Přímo nad velkým rekreačním městem Zell am See vznikl za padesát let usilovné práce nenápadně atraktivní skiareál. Pro české návštěvníky je to alternativa sjezdového lyžování na Kaprunu, pokud tam nevládne hezké počasí.

Přímo z Zell am See vyvážejí lyžaře tři kabinové a jedna sedačková lanovka do zalesněných svahů nad jezerem. Systém dalších vleků a lanovek je dostane až na vrchol Schmittenhöhe ve dvou tisících metrech nad mořem.

Sjezdování je tu překrásné, protože si můžete vybrat mezi holými vrcholovými pláněmi a spodními úseky širokých tratí v lesním pásmu. Většina sjezdovek jsou tu lehčí červené, některé úseky jsou černé. Žádný svah však nelze označit jako zabiják.

Vše se dá projíždět plynule a zároveň razantně. Přesně podle aktuální nálady a síly v nohou. Kdo má raději tvrdý a dobře upravený sníh, měl by dopoledne jezdit spíše v pravé části skiareálu obrácené na západ. V okolí Sonnkogelu (Sluneční kopec) jsou totiž široké ideálně rovné sjezdovky, kde se to dá rozbalit naplno. Carvingová technika dovolí řezat zatáčky s ramenem na zemi. Po poledni do nich ovšem začne svítit slunce a sníh začne měknout. Navíc se sem začnou stahovat lyžaři prahnoucí po slunci a tratě se zaplní.

Levá část v okolí chaty Pinzgauer a vršku Hirschkogel (Jelení vrch) je vhodná pro milovníky dalekých rozhledů. Z plání i širokých lesních sjezdovek je dobře vidět na hlavní hřeben Alp. Znalci rozpoznají nejvyšší rakouské hory Grossglockner a Grossvenediger, ale také další populární třítisícovky Wiesbachhorn a zvláště dominantní Kitzsteinhorn. Na druhou stranu si můžeme z ptačí perspektivy prohlédnout další lyžařské areály jako například Hinterglemm a Leogang.

Možná si všimnete, že v celé oblasti Schmittenhöhe je jen jedna malá U-rampa a nevelký snowboardový park. Ani snowboardéry tu není nijak zahuštěno. "Rakouské děti se vracejí k lyžím," říká na základě průzkumů Christian Pfeffer. "Mají snowboardové návyky, chování i oblečení, ale jezdí na lyžích."

Nejlepší sjezd

Nejdelší trasa vede z vrcholu Schmittenhöhe po otevřeném hřebenu podél restaurací Panorama-Pfiff, Glocknerhaus a Areitalm. Zde se začne kroutit v serpentinách po loukách a skončí až u dolní stanice lanovky Areitbahn v Zell am See. Obtížnost sjezdovek je většinou červená, některém odpočinkové úseky jsou modré. Převýšení činí 1200 metrů.

Skiroute

Volné terény v této oblasti nehledejte. Sjezdovky střídá hustý neprůjezdný les. Freeridery by mohl zlákat prudký svah z vršku Schmittenhöhe směrem k Zell am See, ale tam nejezdí ani místní borci. Je totiž mimořádně lavinézní, protože sníh tu leží na travnatém podkladu. Stačí oteplení, nebo naopak větší zima, či odříznutí lyžemi, aby se sněhové masy daly do smrtelného pohybu.

Horydoly.czLyžování v Zell am See není jen ledovec Kaprun

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


České hory AKTUÁLNĚ 2017/2018

České hory AKTUÁLNĚ 2017/2018

KRUŠNÉ HORY Hory a doly v Čechách i na Moravě nabízejí pohádkové terény pro milovníky všech zimních dobrodružství. Sníh a led láká nejenom na běžky, sjezdovky a snowboard, ale také na sněžnice nebo ledové lezení.... celý článek

4 skialpové túry u Hofpürglhütte v Gosaukamm / Dachstein

Zoban: Hlavně si užít hory

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Lyžování s mrňousem

Lyžování s mrňousem

Ráno jsem se pokusil před chatou obout dvouletého Matěje do lyží s medvídkem. Nechtěl o lyžování ani slyšet, řval jako tur a kopal. Mrsknul jsem jeho lyže do lyžárny a odešli jsme na sáňky.
Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

LEDOPÁDY Zprávy, novinky, fotografie a videa z Vysokých Tater, nejmenších velehor světa.
České hory AKTUÁLNĚ 2017/2018

České hory AKTUÁLNĚ 2017/2018

KRUŠNÉ HORY Hory a doly v Čechách i na Moravě nabízejí pohádkové terény pro milovníky všech zimních dobrodružství. Sníh a led láká nejenom na běžky, sjezdovky a snowboard, ale také na sněžnice nebo ledové lezení.
Na všechny vrcholy Krušných hor

Na všechny vrcholy Krušných hor

Pokud toužíte zdolat nejznámější vrcholy Krušných hor včetně Klínovce na běžkách, vydejte se po stopách Krušnohorské magistrály. Čeká vás upravovaná široká stopa pro klasiku i bruslení. Navíc je příjemné, že často
Naučte se carvovat!

Naučte se carvovat!

AKTUALIZACE Každý lyžař o carvingu mluví, jiné než carvingové lyže se neprodávají, radius je alfou a omegou v obchodech. Přesto málokdo umí carvovat opravdu dobře. Horydoly proto nabízejí videoučebnici, jak na to.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Matka - veletrh Finsko, Helsinky 18.-21.1. Cestovní ruch 18.1.
GO a Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 18.-21.1. 18.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 20.-28.1. 20.1.
Skialpinistické závody Krížna Slovenský pohár 20.1.
Kašperská 30 - běžky Churáňov 20.-21.1. 20.1.
Veteránski - historické lyže Kvilda 20.1. 12:00
Dolomitenlauf - běžky Rakousko, Lienz 21.1.
Šediváčkův long Deštné v Orlických horách. 23.-27.1. Psí spřežení a sněžná kola 23.1.
ISPO China - veletrh Čína, Peking 24.-27.1. 24.1.
La Grande Odyssée Francie, Haute Maurienne 13.-24.1. Mushing 24.1.

Diskuse

Chotouň Lucka, 19.1.2018 9:00, 8 příspěvků
Elektrokolo motor Adam, 18.1.2018 19:22, 45 příspěvků
Zůstáváme věrní Chorvatsku Dominika, 17.1.2018 19:29, 1 příspěvek
Prodám 2x registrace na V... Vladimír, 17.1.2018 12:36, 1 příspěvek
Tak se poplácali po zádech Novinář, 17.1.2018 12:34, 1 příspěvek
Elektrokolo motor ajurveda, 16.1.2018 1:17, 45 příspěvků
Elektrokolo motor Adam, 15.1.2018 23:28, 45 příspěvků
tohle chci! Horydoly , 15.1.2018 22:04, 2 příspěvky
Před 40 lety Horydoly , 15.1.2018 22:03, 5 příspěvků
Před 40 lety Vlastimil Čech, 15.1.2018 18:31, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

FALEŠNÝ POCIT BEZPEČÍ S P... Horydoly Open, 19.1.2018 10:05
GO Kamera 2018 Horydoly , 18.1.2018 2:03
Hra s chutí Horydoly , 18.1.2018 1:59
Zkuste cvrčka nebo krokodýla Horydoly , 18.1.2018 1:58
Re: Knihy - kde sehnat? Kuba Turek, 17.1.2018 23:16
Knihy - kde sehnat? Horydoly , 17.1.2018 23:10
Learn2Ski ve Ski amadé Horydoly , 17.1.2018 20:02
Re: Lyžování v Rakousku Horydoly , 17.1.2018 20:00