Marmolada: sníh a železo

Marmolada pod nástupem na ferátu Westgrat.

VIA FERRATA GUIDE Na Marmoladě v Dolomitech se dá i v létě uskutečnit pravá lyžařská ledovcová túra. Severní svahy královny Dolomit (3344 metrů nad mořem) totiž pancéřuje mohutný ledovec. Ale zároveň na vrchol vede proslulá feráta. Západním hřebenem na Marmoladu končí éra budování nejstarších ferát na přelomu 19. a 20. století.

Marmolada: sníh a železo
Via Ferrata Westgrat Marmolada.

Změny na Marmoladě
Od uveřejnění článku 2001 se změnily poměry. Stav 2024:

* Na Normální cestě je skalní žlab pod Schéna del Mul zajištěný ocelovým lanem (obtížnost B).

Ledovec della Marmolada je v létě na lyžích nesjízdný kvůli trhlinám nahoře a málo ledu dole.

Lanovka Fedaia - Pian dei Fiacconi je bez náhrady zrušená.

Booking.com

Průkopníkem ferrat/klettersteigů byl rakouský profesor Friedrich Simony, který inicioval bezpečné zajištění výstupové trasy na Dachstein v šedesátých letech 19. století. Pár let po něm v roce 1869 přišel s nápadem vystrojit Grossglockner stabilními jistícími body pražský obchodník Johann Stüdl. Po obou jsou pojmenovány chaty, které jsou výchozími body na "jejich" ferraty. Na německou Zugspitze byla vybudována během desetiletí 1873 až 1884 trojice zajištěných cest. Okolo roku 1900 byla natažena lana po hřebeni Watzmannu. První dolomitská ferrata vede od roku 1903 západním hřebenem Marmolady.

Pro lyžaře - konzumenta kilometrů po upravených sjezdovkách je rozhodování o cíli jasné. Vyjede lanovkou z Malga Ciapela na chatu Dal Lago pod nižším ze dvou marmoladských vrcholů Punta di Rocca, a odtamtud se spouští podél chaty širokou urolbovanou plání k chatě Serauta k vlekům. Pravověrní turisté Marmoladu obejdou údolím Contrin, přespí na stejnojmenné chatě a po lanem zajištěné skalní cestě vylezou na vrchol Punta di Penia a zpět. Lyžaři romantici nastoupí na lanovku u Lago di Fedaia.

Kupujeme si tedy s pětiletým Matýskem jízdenku, skáčeme za jízdy na plošinu a ve stoje (jinak to tady nejde) se vznášíme k obloze. Od tohoto záměru se nás sice pokouší v poslední chvíli odradit místní lanovkář poukazem: "Lyžaři jezdí o tři lanovky vlevo, musíte na chatu Serauta!" Když mu pár slovy vysvětlujeme záměr dobýt vrchol vlastní silou, jen mávne odevzdaně rukou a pouští nás.

Bojovalo se pod ledem

U chaty Pian dei Fiacconi za jízdy vyskakujeme z plošiny, přivazujeme lyže na batohy a v plastových botách, s hůlkami v rukou jdeme podél dolního okraje ledovce. Občas zahlédneme ve štěrku starou podrážku, rezavý drát nebo kus prkna. Za první světové války totiž na ledovci, který od té doby ustoupil o hodně výše, probíhaly urputné boje. Teď jdeme po území rakouských vojsk, pod námi jsou vidět zbytky polní pevnosti Dodici a za zády necháváme frontovou linii, za kterou čekaly italské jednotky. Tedy čekaly spíše pod ní, protože boje byly tak urputné, že obě strany neváhaly vykopat v ledu desítky kilometrů chodeb, a bydlet a bojovat v nich muž proti muži stejně jako Arnold Schwarzeneger či Silvester Stalone v akčních filmech.

Po půlhodině chůze stojíme pod dlouhým sněhovým žlabem, na jehož konci vidíme sedélko Forcella Marmolada. Máme na vybranou, zda nazout lyže, nebo je nechat na batohu a jít zatím pěšky. Rozhodujeme se pro druhou možnost. Zvolili jsme dobře, protože dnes je horko a místo pevného sněhu se brodíme mokrým sněhem, který občas střídá tvrdý sklovitý led. Většina družstev okolo nás má už mačky na nohou a cepíny v rukou, horští vůdci bez výjimky vedou své klienty na lanech. I my už musíme zasekávat zobáky cepínů do prudkého svahu.

Dorážíme pod skály, kde se na prvních metrech feráty utvořila zácpa, a tak máme čas na oddech a svačinu. Pomalu zastrčíme hůlky i cepíny do batohů, sundáme přebytečné oblečení, navěsíme na sebe nezbytné jistící smyčky a karabiny a vyrazíme po skalách do sedélka. I tady, ve výšce téměř tři tisíce metrů nad mořem se bojovalo. Těsně vedle sedélka je do skály vystřílená kaverna. Za nepříznivého počasí tu dnes bivakují turisté a horolezci.

Dlouhé žebříky z kramlí a lan

Začíná jít do tuhého. Kolmé stěny překonáváme po železných žebřících a mezi nimi se proplétáme po traverzových pěšinkách vytvořených pouhými železnými kolíky zaraženými do skály. Vše se odehrává stovky metrů nad zemí.

Únava se začíná hlásit o slovo, a tak jsme rádi, že po dvou hodinách se objevíme pod vrcholovou kopulí Marmolady, vycházíme na ní už bez lan a obědváme tabulku čokolády.

Proč jsme podstoupili trochu strachu, hodně námahy a něco sebezapření? Od vrcholového kříže a chatky s občerstvením jsou totiž daleké rozhledy po celých Dolomitech. Stojíme tu tváří v tvář děsivé stěně Civetty, stolové hoře Sella, díváme se na divoce rozervané Cattinaccio a osamělý hrot Paternkofelu. A pozadí tomuto úchvatnému pohledu dělají zasněžené vrcholky nejvyšších alpských velikánů.

Marmolada 3344 m.

Není ovšem příliš času, protože odpoledne se rychle blíží k večeru. Nazouváme znovu mačky, cepíny opět putují do rukou, a navázáni na horolezecké lano sestupujeme po sněhovém hřebínku ke skalnímu žlabu. Tady nás čeká další zácpa, protože několik starších turistů se bojí slézt dolů. Už tu totiž nejsou rozvěšená bezpečnostní lana a případný pád by byl smrtelný. Takový pocit sedí v mozku i nám, ale nezbývá nic jiného, než ho přemoci a vydat se rukama-nohama rovnou dolů na ledovec.

Lyže putují z batohů na nohy

Podařilo se, a tak konečně sundáváme lyže z batohů, roztahujeme teleskopické hůlky a zapínáme bezpečnostní vázání. Prvních pár oblouků na mokrém hrbolatém sněhu není příliš elegantních, párkrát i padáme. Stále jsme však svázáni horolezeckým lanem a při troše pozornosti se nemůže nic stát.

Marmolada 3344 m.

Přijíždíme k pásmu ledovcových trhlin a jeden po druhém je postupně přeskakujeme. Takové štěstí ovšem nemá pěší dvojice, která sestupuje vedle nás, a strop trhliny se pod ní proboří. První padá do trhliny, druhý naštěstí stačí lano přitáhnout a zadržet. Mají z toho jen mokré kalhoty a houpavé mrazení okolo žaludku. "Scheisse!" ulevují si velmi vulgární německou nadávkou.

Velmi unavení dojíždíme kousek nad horní stanici lanovky, kde končí sníh. Musíme ze sebe ale ještě vymáčknout poslední síly, abychom se donutili k běhu. Sprint v lyžácích nám přináší palmu vítězství, protože stíháme poslední jízdu do údolí. Ve spěchu děkujeme lanovkáři, jenž nás s úsměvem na rtech pouští spolu s manipulačním technikem, který kontroluje lanovou dráhu po skončení provozu. Představujeme si, jak by se asi tvářil jeho český kolega, kdybychom chtěli nastoupit na lanovku čtvrt hodiny po zavírací době…

Popis trasy
Lanovkou od chaty Fedaia u přehradní hráze stejnojmenné nádrže (parkování zdarma) k chatě Pian Fiacconi. Okrajem ledovce na západ a za skalní ostruhou vzhůru sněhem a ledem pod sedélko Forcella Marmolada. K němu stoupají ocelová lana (od lanovky 2 hodiny). Od dvou skalních místností v sedélku střídavě po lanech, žebřících a kramlích západním hřebenem nad ledovec a pěšky k chatce a kříži na vrcholu Punta di Penia (2 hodiny). Firnovým hřebínkem dolů na jih až k místu, kde tvoří sedélko před věží Grotta. Skalním žlabem k východu přímo na ledovec a jeho středem přes tři pásma trhlin k lanovce (2 hodiny). Celá túra i se zastávkami trvá obvykle osm hodin.

Obtížnost
Těžká celodenní túra, obtížnost se rychle zvyšuje při náledí. Feráta má střední červenou náročnost, ale je dlouhá.

Teplé oblečení, pevné pohorky, mačky, cepín, přilba, ferátový set, ledovcové brýle, bivakovací pytel, čelovka, lékárnička, mobil, jídlo a pití na celý den, opalovací krém s faktorem nejméně 20, jedno horolezecké lano pro celou skupinu, peníze na lanovku. Případně skialpinistické nebo telemarské lyže, stoupací pásy, teleskopické hůlky a plastové boty.

Pro lyžaře
Za měkkého, ale pevného sněhu se dá stoupat na lyžích až pod Forcella Marmolada. Krátký sjízdný úsek je klesání z vrcholu po firnovém hřebínku a hlavní sjezd vede ledovcem až kousek nad horní stanici lanovky. Pozor na trhliny, je třeba se před nimi navázat na lano!

Doprava
Po dálnici přes Villach, Brennerský průsmyk do Bolzana. Odtud po místních silničkách přes sedlo Karer, obec Canazei k jezeru Fedaia. Většina silniční trasy je placená. V Rakousku je nutné koupit dálniční známku, na Brenneru a mostu Europa se platí mýtné a stejně tak i na italských dálnicích. Všem placeným úsekům se dá ovšem vyhnout po místních silničkách. Při použití dálnic trvá cesta ze středu Čech 7-10 hodin, mimo ně 12 a více hodin.

Horydoly.czFERÁTY: Průvodce na zajištěné výstupy

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Horydoly.cz INSPIRACE: Dlouhé skalní cesty v Alpách

Allgäu: Hüttengrat 4+ Hochwiesler, Südostwand Gimpel 3+, Westwandrampe Rote Flüh 3

Bergell: Cassin Badile 6+Plotny Enrichetta 6Molteni Badile 5Fiorelli Dente della Vecchia 5Nordkante Badile 4+Marimonti Sertori 4, Východní stěna Porcellizzo 3

Berner Oberland: Septumania 6a+ Eldorado

Dachstein: Schmetterling Dachstein 6Windlegergrat Torstein 5 A0, Steinerweg Dachstein 5-, Pichl Dachstein 4Westgrat Dirndl 3+Drasch Mitterspitz 3+Chatový pilíř Schöberl 3Normální cesta na Dachstein 2výstupy okolo Adámkovy chaty 3-6

Gesäuse: Ödsteinkante Ödstein 4+Schmitt and Co. Ödsteinkarturm 4-Pelikan - Riebe Kalbling 4-Jahn-Zimmer Hochtor 3+Hlavní hřeben Gesäuse 3+Nordwestgrat Kalbling 3Rossschweif Hochtor 3Pichl Planspitze 3Westgrat Buchstein 3Dachlgrat Hochtor 2+Peternpfad Peterscharte 2

Gosaukamm: Quo Vadis Grosswandeck 5-Severozápadní hrana Vordere Kopfwand 4Jižní strž Bischofsmütze 3

Grossglockner: Stüdlgrat Grossglockner 4-

Hohe Tauern: Jižní pilíř Hochalmspitze 5

Hochschwab: Fledermausgrat Griesmauer 4Südgrat Schartenspitze 4-Baumgartnerweg Hochschwab 3Westgrat Pfaffenstein 3

Höllental: Himmelsleiter Grossofen 6+Richterova cesta Stadelwand 5-Wiener Neustädter Weg 4

Julské Alpy: Skalaška smer Triglav 5+Direktna smer Rušica 5+, Skalaška smer Špik 5Cesta Dr. Dolgara Malá Mojstrovka 5Striptýz Prisojnik 5Jižní hřeben Dolkova špica 4+

Kalkalpen: Vegetarierkante Kampermauer 5-

Karwendel: MaMa Kante Kreuzwand 5+Herzogova hrana Lalidererspitze 5-Südwestgrat Viererspitze 4+Luftige Kante Kreuzwand 4

Lofer: Pipifax 4 Breithorn, Terrassen Spaziergang Kleines Reifhorn 4-

Mont Blanc: Le solleil avec la lune Grépon 6a+/6bŠvýcarská cesta Kapucín 7Salluard Pointe Adophe Rey 5+Normální cesta Dent du Géant 5Východní hřeben Pyramide du Tacul 4+

Ötztalské Alpy: Wazegrat Watzespitze 4

Paklenica: Velebitaški Aniča Kuk 7-

Salzkammergut: Wer putzt der findet Traunstein 6+Platteneuphorie Hoher Nock 5+Juniperus Plombergstein 5-Irma la Douce Plombergstein 4, Nordwestgrat Brunnkogel 3

Stubaiské Alpy: Ostgrat Wilde Leck 4

Tennengebirge: Fun in the Sun Fieberhorn 6+/4+A0Krabbelstube Hiefler 5Jižní rampa Hochthron 4+

Totes Gebirge: Hochkarweg Spitzmauer 4Jihovýchodní hřeben Grimming 2-

Verwall: Severovýchodní hřeben Patteriol 4+

Wallis: Normální cesta Zinalrothorn 3-Hörnligrat Matterhorn 3, Liongrat Matterhorn 3

Watzmann: Berchtesgadenská cesta Watzmann 3-4

Wetterstein: Wetterstoanerweg Kaiserkopf 64er-Weg Östlicher Schosskopf 5+Nordkante Höllentorkopf 5-Südgrat Sonnenspitze 5-,  Fahrradlkante Oberreintalturm 5-

Wilder Kaiser: Severní hrana Predigtstuhl 4Ellmauer Tor Tour 3+, Führerweg Totenkirchl 3, Severní hřeben Fleischbank 3

Zillertal: Stille Wasser 5Nordkante Lärmstange 4+

Horydoly.czVYSOKÉ TATRY: Vyberte si z desítek pěkných horolezecký cest!

marmoška

To je teda fičák tady

Re: S pětiletým Matýskem?

Matýsek se dožil samostatného života a nemusíte mít strach. Jestli je to teda Matěj T. kterého znám :-) Asi jo.

Pokud nechcete přes ledovec

Tam se spíš chodí od chaty nebo od stojací lanovky - stany se tam moc nestaví.

žleb
rok 2006, podzim, žleb z hřebínku na ledovec je zajištěn ocelovým lanem, nevím jak je tam dlouho, ale díky němu se sestup na ledovec stal poměrně snadnou záležitostí. To ale neznamená že by královna Dolonit byla snadnou tůrou pro děti.
  • Autor Jerry
  • Datum a čas 25.1.2007 08:25
?
Tak ja tam byl letos.... Bylo to fajn a na to 5 lety dite muzu rict jen to,ze si nekdo kdo se narodil nekde 250m nad morem nesmi myslet,ze kdyz zacna za kazdou cenu tahat maly dite do hor,ze z nej jednou bude Messner. To mi totiz pripada,ze tenhle otec si leci svoje komplexy z mladi... Jinak me je 23
  • Autor versoix
  • Datum a čas 22.11.2004 09:49
důvod??!
Taky sem slyšel, že na Mt. Blanc vylezla sedmiletá holčička, a po vlastní zkušenosti výstupu z italské strany musím říct, že brát tak nezkušené dítě je šílenství a nezodpovědnost. Na Marmoladu jedu letos, tak uvidím, jaký to bude. Ale nevěřím, že to je taková pohoda, že by tam mohl pětiletý Matýsek.... Ale jeden nikdy neví, asi měli víc štestí než rozumu.
  • Autor Lubos
  • Datum a čas 12.8.2004 08:20
Re: S pětiletým Matýskem?
Člověče vy jste snad zešílel. Já to šel před 6 roky, bylo fantastické počasí, sil na rozdávání, ale na vrcholku Marmolady jsem měl jazyk na vestě, což teprve ten pětiletý syn. Doufám, že stejnou mírou se o Vás postará ve stáří. Nezbývá mi nic než si myslet, že jste nezodpovědný otec, nebo úplný blázen.
  • Autor Petr
  • Datum a čas 22.6.2004 21:55
Já na Marmoládě byl až v 8mi letech
Ahoj, na Marmoladě jsem sice v 5ti nebyl, a ani si nevzpomínám jestli jsme se potom dostali až nahoru, ale do přírody děti určitě brát budu už od malička.Je fakt, že člověk musí dát bacha.Lukáš, 22letwww.kayak.webz.cz
  • Autor Lukáš
  • Datum a čas 9.12.2003 14:32
Pětileté dítě ?!
Doufám, že Vaše chování je ojedinělé mezi mladými rodiči. V životě by mě nenapadlo vzít s sebou na výstup na Marmoládu pětileté dítě, ačkoliv po horách lezu a chodím dlouho, tak ani zkušenosti by mě k tomu neopravňovaly a ani to, že malý Messner v pěti letech lezl.Myslím, že jste naprosto nezodpovědní rodiče.
  • Autor Týda
  • Datum a čas 22.7.2003 11:57
A co Messner?
Někde jsem četl jeho vzpomínky a v nich říkal, že jako pětiletý poprvé vylezl se svým otcem na třítisícovku.
  • Autor Ivan
  • Datum a čas 19.6.2003 14:50

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku... celý článek

Sněhu ubývá. Lyžování vyžaduje lepší přípravu

Lyžařští trpaslíci: v Kaiserwinkl lyžují děti od 3 let

Lyžařští trpaslíci: v Kaiserwinkl lyžují děti od 3 let

Děti mohou už během pár dní hrdě dělat první obloučky na sněhu. Zábavný faktor, bezpečnost a empatie - s nimi dokážou instruktoři lyžařských škol v Kaiserwinklu proměnit menší i větší děti v nadšené lyžaře. Zvládnou to
Sněhu ubývá. Lyžování vyžaduje lepší přípravu

Ve většině tuzemských skiareálů je sníh už jen na sjezdovkách, řada z nich už provoz předčasně ukončila. Vlivem vysokých teplot a deště sníh rychle taje a sjezdovky jsou kvůli náročnému terénu zejména v odpoledních
Bruslení v Praze 2023/2024

AKTUALIZACE Praha zprovozňuje zimní bruslařské plochy. Přinášíme přehled možností na bruslení v hlavním městě.
Pohled na Znojmo od Dyje z koloběžky

FOOTBIKE GUIDE Krátká vyjížďka na koloběžce podél Dyje poskytuje instruktážní pohledy na jedno z nejstarších moravských měst.

MITT - veletrh Rusko, Moskva 19.-21.3. 19.3.
Caravan, Bike, Travel - veletrh Nitra, Agrokomplex 22.-24.3. 22.3.
For Bikes and Sport - veletrh Praha, Letňany 22.-24.3. 22.3.
Boot und Camping - veletrh Německo, Rostock 22.-24.3. 22.3.
Kamenice - úklid řeky Česká Kamenice 23.3. 09:00
Středověký den Polička, muzeum 23.3.
Keltský telegraf Česko Zapálení ohňů 23.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.
Hannibal - sněhové divadlo Rakousko, Sölden 5.4.