Noc na chatě Pod Suchým

UPOZORNĚNÍ : V příběhu jsou použita sprostá slova a nechutné výrazy. Je tomu tak proto, že tomu tak skutečně bylo a v dané situaci bylo použití těchto výrazů pochopitelné a dokonce sympatické.

Chata Pod Suchým

Chata je prístupná zo žilinskej strany, chodí sa na ňu zo Strečna, odkiaľ vedie červená značka. Je možné ísť aj po ceste okolo kompy, za ňou ulicami doľava, doprava a za dedinou ďalej popri trati až popod železničný most. Po ďalších 500 metroch po ceste na značenie natrafíte. Ďalej sa ide pekným hrebeňom okolo Starého hradu - oplatí sa navštíviť.

Odbočiť na modrú príliš nemá význam, ide lesom a to môžete ísť rovno aj po ceste. Okrem toho sa dá ísť aj po zelenej z Varína a chaty pod Jedľovinou (odtiaľ sa takisto dá ísť aj po lesnej ceste). Z chaty je výhľad do žilinskej kotliny, asi hodina a pol na Suchý a vyše troch hodín na Malý Kriváň. Ak sa ponáhľate, dá sa ísť traverzom po žltej popod Biele skaly, ale neskúšajte to skoro na jar, môžete zapadnúť do snehu.

Na chate je elektrina len večer z generátora, jedálny lístok dosť stručný. Táto chata je asi najpoužívanejším východiskom na hrebeňovku z juhu. Cesta zo Strečna aj z Varína trvá 2-3 hodiny.

Převzato z Přehledu chat pod hřebenem Kriváňské Malé Fatry

Vycházím z poslední zákruty cesty a málem slyším ránu, jak mi spadl kámen ze srdce. Konečně vidím červenou střechu chaty Pod Suchým.

Oprava redakce Horydoly: V následujícím článku vystupuje pod označením "chatár" místní údržbář. Autor článku a následně ani redakce neodhalili, že se nejednalo o pravého chataře. Děkujeme za upozornění na omyl paní, která se podepsala v mailu odeslaném z adresy trantife@stonline.sk jako "manželka chatára Chaty pod Suchým." Čtenářům i dotčeným osobám se omlouváme.

Do prdele!

Shazuji batoh a spokojeně na něj usedám, abych počkal na Pavlu, která se vleče za mnou. Zapaluji cigaretu, inhaluji kouř, o kterém jsem si bláhově myslel, že mi při námaze přestane chutnat. Koukám na paloučky a lesy kolem a jsem rád, že jsme nešli turistickou stezkou.

Kde ale je Pavla? Slyším ji o mnoho dřív, než vidím. Nejdřív zvuky kroků ve sněhu, pak hlasité dýchání a pak i nadávky. "Do prdele! Padají mi kalhotky." Málem to se mnou třísklo. Hned jsem si uvědomil že Pavla je v nebezpečném stavu, takže raději v sobě dusím smích.

Přichází a ještě stačí pronést: "Kurva, já už nemůžu." Shazuje batoh a mžourá směrem, kam jí ukazuji. Nevypadá, že chatu vidí. Nebo možná vidí vícekrát, takže ji chvíli trvá, než zaostří.

Iba trtkať?

Pak se sesype na batoh. Po vydýchání a vyrovnání tepové frekvence se vydáváme na posledních dvě stě metrů. I přes tuto minimální vzdálenost mám co dělat, abych to dorazil najednou. Taky toho mám plný kecky.

Na terásce před chatou stojí vychrtlý malý človíček. Usuzuji, že je zdejší, a tak se ptám, jestli je možné přenocovat. "Hej, za dve stovky." Kývne hlavou k blížící se Pavle a ptá se: "Manželka, či priatelka?" Odpovídám po pravdě: "Priatelka."

Jeho reakce mě zaskakuje: "Spát možete len oddelene, tady chodia mnoho ludí, čo tu idu iba trtkať." Způsobem, že o tom nebudu dál diskutovat, říkám že teda my budeme spát společně. To už přichází Pavla. Oznamuji jí, že máme nocleh.

Důležitý papír na záchod

Otevírají se dveře chaty, vyskočí holka, říká že jsme přijeli stejným vlakem a ptá se, kolik piv má rozčepovat. Parádní uvítání. V chatě je nás celkem šest. Chatár, jeho pomocnice, Pražák, Slovák z Varína a my. Během piva se navazuje klasická horská komunikace. Nadsázky, narážky i dobré rady. Je zde velice příjemně.

Po prvním pivu nás jde chatár ubytovat. Vede nás tmavou chodbou po schodech do patra, ukazuje WC. Důležitě kontroluje, jestli je dostatek toaletního papíru. Na chodbě je tma, protože okna jsou zavalená sněhem.

Musíme se zout, a teprve pak stoupáme za naším vůdcem do dalšího poschodí, kde budeme mít pokoj. Celou dobu nám něco říká. Mluví však "privelmi rýchlo," takže mu rozumíme jen první a poslední slovo ve větě. Vzhledem k tomu že používá dlouhá souvětí, nevíme o čem mluví.

Uvádí nás do pokoje. Stále něco povídá a nevypadá na to, že by nás hned tak opustil. Narážky nechápe a odchází, až mu jednoznačně ukazuji, že se převlékám.

Posral si sa?

Něco zakousneme a hurá zpátky na pivo. Zapojili jsme se do družné zábavy. Chatár nastoluje téma o problematické souvislosti leknutí s povolením svěrače. Slovák se mu snaží polopaticky vysvětlit, že se tento termín sice hovorově používá, leč ve skutečnosti je tato situace téměř nemožná. Chatár nesouhlasí a chce uvést osobní zážitek na podporu svého tvrzení. Dlouze něco povídá, rozhazuje rukama, používá děsivé grimasy.

Konečně rozumím: "Tak som sa lekol." Ptám se: "A posral si sa?" Odpověď byla jednoznačná: "No, neposral." Čímž debatu na dané téma za halasného smíchu všech přítomných ukončuje.

Bol by v piči, naozaj!

Otevírám debatu o medvědech vyprávěním o čerstvé stopě, kterou jsme viděli dole v dolině. Opět se dlouze povídá. Slovák zajímavě mluví o přechodech zdejších i vzdálenějších hor, o nočních výstupech na Suchý vrch, o setkání s medvědy i vlky. Pavla se začíná bát.

Do diskuze vkládá chatár medvědářskou latinu. Dlouze něco povídá a gestiguluje. My chápeme asi toto: Když kdesi vylezl z lesa, uviděl na palouce nějaký stan, u kterého stál medvěd. Volal, křičel ("reval ako túr"). Když to nepomohlo, vzal kámen (velikost naznačil dvěma dlaněmi) a hodil ho na stan. Ten prorazil. Když vylezl majitel, byl v trenýrkách. Chatár na něho křičel a ukazoval na medvěda, co stál opodál. Z plných plic na něj řval, že se má v klidu, tichosti a pomalu vzdálit. Na vysvětlenou historky chatár uvádí: "No, keby by bol začal utekat, tak by bol v piči. Naozaj."

Alebo sa doklope, alebo sa nedoklope

Jdu si na terasu zapálit cigaretu. Chatár nelení a jde za mnou. Svítí miliardy hvězd, je krásně, zkrátka romantika jako prase. Na protějších Martinských holích jezdí rolba nahoru a dolů. Je mi neskutečně dobře a chci se o ten pocit podělit se svým společníkem.

Povídám: "Víš, tak tohle ti tady závidím," a rukou opisuji oblouk kolem horizontu, abych dal důraz na to, že se mi zde líbí úplně vše. Chatár mi odpovídá bez náznaku romantiky: "By si mi neveril, ale ja tu nekašlem. Naozaj, prisahám, nekašlem." Mávnu rukou a vracím se k Pavle a pivu.

Mezi řečí chatár oznámil, že na noc zamyká chatu. Využívám dalšího společného pokouření, abych se zeptal na důvody tohoto opatření. Odpověď je logická pro spoustu ubytovacích zařízení. Ne však pro vysokohorskou chatu. Prý aby mu do chaty někdo nevlezl, nebo naopak někdo neutekl. Na dotaz, co se stane v případě, když sem někdo dorazí pozdě v noci nebo nad ránem, vysílený a třeba v bouři, chatár odpovídá: "Alebo sa doklope, alebo sa nedoklope."

Típne vajgl a jde nastartovat generátor. Chatu zalévá světlo žárovek, krb příjemně hřeje. Dáváme ještě nějaké pivko a po pár hodinách, kdy generátor zase chatár vypíná, jdeme na pokoj. Vypijeme litr vína, koukáme z okna na hvězdy a na Minčol a povídáme si.

Ráno snídáme na pokoji, dole si dáme s ostatními kafe. Pražák nám přenechává mapu, čaj a chce rozdat, co nepotřebuje. Loučíme se a chatár chce po Pavle pusu.

taky ubytování

Nedávno jsem byl na slovensku s jednou nejmenovanou CK. Slovenský ráj. No krásná oblast. Ovšem co mě zaskočilo byly mobilní domy, kde jsme bydleli. Očekávané chatky z kampu se přeměnily v docela slušně vybavené bydlení. Byly hodně podobné těmto : http://www.mobilheim-plzen.cz/pouzite-mobilni-domy/  No zajímavé zážitky. Nevím jestli bych chtěl mít takové z dovolené

Synteza diskusie

Ahojte, já nevím, mě se ten článek líbil, vůbec to neberu jako nějakou urážku Slováků a po pravdě po přečtení diskuze pod článkem je mi trochu líto, že "chatár" není skutečný chatár - ale aj tak bych toho člověka moc rád poznal, snad se na Chatu pod Suchým brzo podívám..

Jinak ten předchozí příspěvek od Mariana Ftoreka nemá chybu.. jak píše o pohledu Slováka a Čecha na Malou Fatru.. perfekt, tak už jsem se dlouho nezasmál :-)

• Autor pavell
  • Datum a čas 13.5.2012 13:40
Synteza diskusie
Caute vsetci priatelia turistiky,clanok o Chate pod Suchym ma sice nezaujal, ale o to viac ma zaujala diskusia pod nim...zamyslel som sa (verte ci neverte) a dospel som k zaveru, ze hlavny problem nedorozumenia a vasnivej vymeny nazorov je v rozdielom pohlade Cechov a Slovakov na slovenske hory. Moja myslienka pokracuje:Pohlad Slovaka: Mala Fatra je krasne ale pomerne cizilizovane pohorie s relativne hustym turistickym ruchom. Z centra Ziliny (krajske mesto, kde mimochodom byvam) sa pesi dostanem za dve hodiny do Strecna a za styri hodiny na Chatu pod Suchym. Ako aj inych pohoriach, su tam holnate aj skalnate vrchy, zije tam viacero druhov ohrozenych zivocichov, ako medvede, rysy, orly skalne, pripadne aj vlci. Z tychto druhov vsak vlka a rysa stretnut velmi zriedka (raz za zivot). Co sa tyka medveda, odporuca sa vydavat hluk (spev, rozhovor) a takouto prevenciou sa vyhnut stretnutiu.Pohlad Cecha: partia ide z Prahy (alebo Ostravy) na dobrodruznu expediciu na mohutne stity, ktore sa tycia takmer az k nebu a vacsinu roka su pokryte ladom a snehom. Strme chodniky vedu krkolomnymi exponovanymi chodnickami (skoro via ferrata), ktore obliehaju krvilacne selmy ako medvede a vlci. Len s vypati vsetkych sil sa len tym najskusenejsim a najlepsie vybavenym turistom podari toto peklo prezit....UPOZORNUJEM, ZE NADSAZKU POUZIVAM UMYSELNE...A okrem toho domorodci rozpravaju takym cudnym jazykom, ktory sa trochu podoba na cestinu. Ale nebojte sa, prve a posledne slovicko z kazdej vety budete rozumiet...A TOTO MA MRZI NAJVIAC. ALE NIE JE TO MOJ PROBLEM, JE TO PROBLEM CECHOV. Btw, zaujimave, ze prispevky Slovakov v diskusii si bratia Cesi prelozit vedia dokonale.Aky je zaver? Cesi skuste pochopit pohlad Slovakov a Slovaci naopak pohlad Cechov. Cesi chapte, ze na tento server chodia aj Slovaci...Ja som sa necitil teda vobec prijemne, ked som clanok cital. A Slovaci skuste brat Cechov s viac s nadhladom, ved oni tak vela a tak krasne kecaju:-)Mozno rovnaku stylizaciu clanku by som zvolil aj ja, keby som prisiel z tyzdnovyho treku z Rumunska. Tiez by som asi mal tendenciu zvelicovat a robit zo seba machra, ze aky svetaborny vykon som podal a akych divnych typkov som stretol. Rozdiel je vsak v tom, ze Rumuni asi nase weby nenavstevuju.Marian Ftorek zo Ziliny (idem s kozou na trh a zverejnim aj moje meno, ooooh)P.S. Som to ja ale odbornik na cesko-slovenske vztahy. Skoda ze uz nie sme federacia, asi by ste ma navrhli za prezidenta:-)
Re: Hmm...
hmm mě to připadá ze strany pana "šéfredaktora" stejně profesionální přístup, jako vymetání podlahy v cukrovaru po řepné kampani - viz výroba moučkového cukru.Však ty články šéfíka stojí taky za starou bačkoru...
  • Datum a čas 3.1.2006 16:24
Re: Re: i autoři
o mluvu ani tak nejde, pokud to není samoúčelné a není to jen o tom. Spíš jde o to, co vám ten "článek" dal?
  • Datum a čas 3.1.2006 16:17
Hmmmmmmm
doufám, že to už nemá pokračování.....není to ani poučné ani vtipné ani literárně zajímavé. Je to jedno velké PROČ?
  • Datum a čas 3.1.2006 16:14
Re: rozhorcenie
Článek je v pohodě,každý soudný to jistě chápe.Bohužel praxe,že se na noc zamykají chaty je pravděpodobně na Slovensku rozšířená.Na Popradském plese jsem se na recepci dozvěděl,že důvodem zamykání na noc je opakované vykrádání chaty.Pro úplnost Aljažev dom v Slovinsku má zvonek.Inu pokrok se šíří pomalu.Horám a vstřícnému a slušnému personálu Zdar.
  • Autor milan
  • Datum a čas 3.1.2006 08:53
rozhorcenie
nechapem naco tolko rozhorcenia kvoli takej blbosti. predsa vsetci co trochu chodia po horach vedia, ze salonny slovnik nieje prave bezna vec. Navyse poznam kopec cechov ktori hovoria vulgarnejsie, alebo dokonca prave takato bezprostrednost sa im na chatach paci...skor by sme sa mali pohorsovat nad tym ako ludia nerespektuju pravidla narodnych parkov, nechavaju odpadky, skracuju chodniky apod., to povazujem za omnoho horsie do pi..
  • Autor ondrash
  • Datum a čas 27.12.2005 08:59
Dik
Článok je úplne v pohode, taká oddychovka. Nechápem celý ten rámus okolo. Dokonca sa ako Slovák ani necítim byť urazený. Mám pocit, že urazených reakcií je v tejto diskusii až príliš veľa.
  • Autor branike
  • Datum a čas 23.12.2005 14:36
Moc hezká diskuse,
ženy brání své muže, muži svoji zemi, otcové čistotu svých pubertálních dítek, chatári své chaty. Tak to má být. A za všechno může démonický Turek. Bavil jsem se.
  • Autor Václav
  • Datum a čas 22.12.2005 20:56

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

PRADĚD Hory a doly v Čechách i na Moravě nabízejí pohádkové terény pro milovníky všech zimních dobrodružství. Sníh a led láká nejenom na běžky, sjezdovky a snowboard, ale také na sněžnice nebo ledové lezení.... celý článek

Ze Satana se zřítil 49letý Čech

Bitva u Sudoměře ukázala sílu husitů naplno

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku
Jak se obléct na ryby?

RADY DO OBCHODU Letošní teplé počasí již vylákalo ortodoxní rybáře k vodě. Na pstruhové potoky a řeky vyrazí v polovině dubna. Je proto nejvyšší čas na kontrolu rybářského vybavení, oblečení a obutí. Co chybí, je
Milovníci sportu, je sázení na sporty v Nomini casino a dalších kasinech náročné?

Jste sportovní nadšenci? Sport rádi praktikujete i sledujete? Pokud jste do nějakého sportu opravdu zbláznění a vyznáte se v něm, dost možná vás už napadlo vyzkoušet sportovní sázení. Sázet na výsledky zápasů je
Raspberry Pi jako monitorovací a bezpečnostní nástroj

Raspberry Pi, malé a levné zařízení, způsobilo revoluci v mnoha aspektech DIY technologií, včetně monitorování a zabezpečení. Díky své všestrannosti a snadnému programování se Raspberry Pi stal oblíbenou volbou pro amatérské uživatele i profesionály, kteří
Jarní sjezd ze Zbojnické chaty do Tatranské Lesné

SKI GUIDE Do Vysokých Tater přišlo jaro velmi brzy. Ze Zbojnické chaty tedy sjíždíme na lyžích jarní trasou. Nahoře projíždíme Generál Šús, ve středu kličkujeme Húpačky a dole jdeme pěšky podél

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.