Velká Fatra ve vichřici na skialpech

Velká Fatra: Najdi jelena... ve stoupání na Krížnou.
Autor snímku Lenka Macková

Vyjíždíme! Je pátek 11. března 2005, na Evropu míří vichřice ze severu. Nevadí, my vyrážíme směr Velká Fatra. Ve 3:30 ráno házíme do auta skialpové vybavení, batohy a něco málo jídla.

Velká Fatra ve vichřici na skialpech
Velká Fatra: Panská koliba a Králova studňa.
Autor snímku Lenka Macková

Cesta je rychlá, bez aut. Na ružomberském vlakovém nádraží jsme v dopoledních hodinách a čekáme na vlak, který nás vrátí na začátek Velké Fatry do Dolného Harmance.

Dolný Harmanec - Králova studňa (5 h)

Lepíme pásy a vyrážíme po skoro běžkařské trase. Mírné stoupání, teplo. Všude neuvěřitelné množství sněhu, jdeme podél potoka. Děkujeme skialpinistovi, který šel před námi a prošlápl stopu v hlubokém sněhu.

Zkoumáme spadlé laviny přes cestu a kroutíme hlavou nad tím, jaké množství stromů dokáže taková menší lavina zničit. Nedotčenost místních hor podtrhuje naše seznámení s jelenem, který nám přebíhá před nosem.

Velká Fatra: Dolný Harmanec, cesta začíná.

Míjíme uzamčenou Panskou Kolibu a vystupujeme ke Kralovej Studni (1360 m) po nekonečných cik cak cestách lesem. Jsme příjemně unavení a těšíme se na zítřejší hřebenovku.

Králova Studňa - chata Pod Borišovom (11 h)

8,30 ráno - mlha jak mléko, fučí. Po chvíli nalézáme červenou značku, odkazující nás k rozcestí na vrcholu Královy Studni (1377 m). Čas udávaný na značce je 15 minut. Jdeme to neuvěřitelné tři hodiny. Přes mlhu nevidíme nic, nejsou zde tyče. Orientujeme se podle kompasu, snažíme se jít na sever, ale mlha je tak silná, že zjišťujeme, že jdeme vlastně na východ. Motáme se v bludném kruhu. Naše stopy, po kterých jsme se v nejhorším chtěli vrátit k chatě, jsou ihned zaváty.

Nakonec po dlouhém bloudění nalézáme zmíněné rozcestí a odtud se již soustředíme na tyče, kterým často leze ze sněhu jen špička. Viditelnost odhaduji na dva metry. Nevzdáváme se a pokračujeme po tyčích směr Križná (1574 m).

Vítr fičí mnohem víc, na vrcholu Križné začíná být situace neúnosná. Vichřice podle pozdějších informací zesílila na 120 km/h. Moje celé tělo vzdoruje náporu větru foukajícímu zleva. Vítr se opírá do mého batohu a já mám pocit, že odlétnu. Po chvíli díky větru už ani levá ruka nezvládá pracovat s hůlkou, nechávám ji svěšenou vedle těla.

Vítr je snad stále silnější. Jdu těsně za Tomášem, mám strach, že ho ztratím a už nikdy nenajdu. Teď šlapeme na Ostredok (1592 m), nejvyšší horu Velké Fatry, a vítr je snad nejhorší. Dvakrát mě shodil na zem a nechtěl mi dovolit postavit se. Začínám mít hrozný strach, Tomáš mi uniká a já potřetí díky větru sedím na zemi. Vítr se do mě opírá tak, že nemohu zvednout tělo, pásy mi moc nedrží.

Začínám volat na Tomáše, aby počkal, nechci tam zůstat sama. Chci se zvednout, ale nejde to, skoro to vzdávám a konečně chápu, jak se může stát, že někdo zemře, protože to vzdal. Tomáš mě přes burácení větru stále vůbec neslyší a já ho už ani nevidím...

Po několika nekonečných minutách vítězím nad vichrem a s vypětím všech sil se zvedám. Chápu, že není úniku, a že prostě musíme pokračovat, ačkoliv bych nejraději sjela někam pryč. Není tam jediný strom, za který se schovat.

Na vrcholu Ostredku máme problém najít tyče. Připadám si jako ve špatném filmu, cítím, že nesmím zastavit, morál klesá. Nakonec se mlha malinko rozestoupí a vidíme další tyč, co nejrychleji se po ní dáváme a sjíždíme dolů s vidinou aspoň malého závětří v podobě salaše čekající nás pod Suchym Vrchom.

Uff a nejhorší je teď za námi, psychicky jsme na bodu mrazu, energie nám došla už tam nahoře. Nemluvíme, jen si sem tam vyměníme zoufalý pohled. V salaši vaříme čaj ze sněhu a doplňujeme energii v podobě medu a čokolády. Zvažujeme možnost zůstat zde, ale protože hodiny ukazují teprve patnáct hodin a není zde nejtepleji, rozhodujeme se pokračovat k chatě pod Borišovem.

Cesta je teď mnohem hezčí, klidnější. Mlha se malinko rozestupuje, a tak sem tam vidíme i něco z té krásy okolo. Stopa není vyšláplá, takže lezeme jako šneci, protože sníh sahá často až po kolena. Moje pásy se rozhodly nelepit. Snažím se jít co nejvíc rovně, držet lyže u země, stejně mi každých půl kilometru jeden či druhý padá. Využívám toho k focení.

Když u Chyšek snad po desáté sloupávám z pásů namrzlý sníh a nandávám je, moje nervozita stoupá. Zkoušim to jen s jedním, ale není to pravé ořechové. Pod Ploskou potkáváme skupinu deseti skialpinistů, mířících k naší salaši. Jsme rádi, že jsme tam nezůstali.

Velká Fatra: Stoupání na Ploskou.

Výstup na Ploskou (1532 m) je celkem v pohodě, vítr fučí, ale není to nic proti Ostredku. Sjezd z Ploské je horší, protože je hodně vyfoukaná, lezou kusy trávy a tam kde nejsou, je jen led. Po sjezdu nás čeká ještě malý výstup k chatě, která nás vítá svým kouřem z komína. Uvnitř je úžasně útulno, krb je plný ohně a hřeje a hřeje. V hlavní místnosti se svítí jen petrolejkama a o to víc to podtrhuje pravou horskou atmosféru.

Ještě další hodinu rozmrzáme u ohně a snažíme se vzpamatovat z dnešního dne. Jsme rozhodnuti pokračovat další den po hřebenovce, ačkoliv dneska to bylo o vlásek. Dvoupatrová postel v miniaturním pokojíku nás volá.

Chata Pod Borišovom – Vyšná Revúca (3 h)

Ráno nevypadá nejlépe. Je tam mlha a vypadá to hodně podobně jako včera. Lepím své pásy, které se celou noc hřály u ohně. Chatár nám nedoporučuje pokračovat v hřebenovce, ale nám se prostě chce. Je teprve neděle a my tu chtěli být do pondělí. Tomáš jde rozehřát sníh, abychom měli s sebou v lahvích vodu.

Když po chvíli vylézám na vzduch zkontrolovat, zda mu to moc dlouho netrvá, Tomáš zjišťuje, že půlka mé tváře je černá. Nejdříve si myslím, že jsem se ušpinila, po kontrole zrcadla vidím, že na mé tváři není špína, ale pěkně hnusná omrzlina s několika puchýři. Jeden se mi nechtěně daří strhnout. Jo jo, to byl ten vichr zleva.

Stále se nevzdávám, píšu SMS do Prahy s otázkou, co s tím nejlépe dělat, aby se to hojilo. Mezitím vyrážíme na naši dnešní hřebenovku. Čeká nás opět výstup na Ploskou (1532 m). Je to docela v pohodě, vítr fučí, ale není to tak hrozné. Jen sem tam se zvedne oblak sněhu a není nic vidět, jinak vlastně pohoda.

Velká Fatra: Chata Pod Borišovom a sjezd do Vyšné Revúce.

Nahoře čtu SMS s radou, že rozhodně tento druh omrzliny nemá přijít na chlad, naopak držet se v teple. Bojuju sama se sebou a říkám si, že uvidíme, jak bude v Ploském sedle a rozhodneme se. Už na cestě na Ploské sedlo je mi jasné, že dneska hřebenovku nedokončíme. Vítr je stejný jako včera, možná horší, fouká přesně z druhé strany.

Bojuju sama se sebou, zda jít dál či nikoliv. Nakonec vítězí strach o tvář a Tomáš rád souhlasí se sjezdem do Vyšné Revúce. Sjezd dolů je super. Viditelnost špatná, ale ta krása. Nikde nikdo, žádná stopa, jen stromy, vítr, sníh a my.

Nakonec dorážíme před polednem na autobusovou zastávku, kde dobré dvě hodiny čekáme na autobus jedoucí do Ružumberoku k našemu autu.

Byl to úžasný víkend S Tomášem se později shodujeme, že to byl jeden z nejdrsnějších zážitků. Těšíme se, že sem pojedeme znovu - snad za lepšího počasí.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Horydoly.cz Slovenské hřebenovky na lyžích

Zimní romantika na východě
Slovenské Rudohorie
Nizké Tatry - východ (Králova hola)
Nizké Tatry - centrální část (Ďumbier a Chopok)
Nizké Tatry - západ (Chopok)
Malá Fatra - hřeben na těžko

UKRAJINA: Zakarpatská Hoverla
POLSKO: Bieszczady - Rawka

len otazocka
Ze preco ste neboli aspon naviazani, je to vlastne najmenej a znizite riziko aspon o 50 %. A podla mna nie je pravda, ze v horach riskujes svoje... Co potom clenovia horskej sluzby, kebyze sa vam nedaj boze nieco stane,neriskuju tiez? Sice, ked tu niekto podporuje ignorovanie horskej sluzby... Ta co uz. Ale inac v pohode clanok, je to ozaj v tom, ze ked uz precestuje clovek velku dialku, nerad sa vzdava svojich cielov. Tak prajem vela zazitkov uz len v peknom a dobrom pocasi ;-)
  • Autor Bandzi
  • Datum a čas 26.2.2006 10:07
dodatek
Vazne super výkon, jen ja bych dal vzdy za takoveho pocasi prednost sneznicim.Sice jsou pomalejsi ale stabilnejsi a bezpecnejsi.A proti omrzlinam na ksichte se skvele osvedcila oblicejova maska,da se koupit,ale ja ji mam vystrizenou ze stare cepice,vypadam sice jako bankovni lupic ale oblicej je v pohode.Absolvoval jsem uz nekolik prechodu se stanem v zime ale skutecne omrzliny jsem nikdy neutrpel.Je to take asi hodne o pitnem rezimu a energetickem prijmu.
  • Autor Jarda
  • Datum a čas 6.5.2005 11:05
fajn
Fajn akce,na takove se nezapomina,je kazdeho vec jak hazarduje se svym zivotem.Stejnou vichrici jsem zazil pred dvema lety o vanocich v oblasti Rakytova a Ploske.Byl takovy vichr ze neslo stat na nohou.Kazdopadne ve Slovenskych horach je spousta chat a pokud to tam clovek trochu zna tak by nemel zahynout.Ale pri tvrde akci se musi spat ve stanu,na chatach spi v zime jen sraci:-P)...
  • Autor Jara
  • Datum a čas 6.5.2005 10:50
Re: zkušenost
Takí experti ako ty otravujú našich záchranárov a preto záchranné akcie od 1.1. 2006 budú spoplatnené.
  • Autor Maroš
  • Datum a čas 21.4.2005 17:12
Re: sk sklonovanie...
Děkujeme za opravy, právě jsme je zapracovali do textu.
sk sklonovanie...
Clanocek je fajn, aj ked sa priklanam k nazoru, ze konanie bolo mierne nezodpovedne, len jedna drobna noticka. Slovenske nazvy sa neskoluju ako anglicke, preto nie "rožumberockém" ale "ružomberském" a nie na "ostredoku" ale "ostredku". Sorry za hnidopisstvo, ale naozaj to reze oci ;-)
  • Autor Rujir
  • Datum a čas 17.4.2005 12:48
Nezodpovedný hazard ktorý náhodiu šťastne dopadol. Druhý krát to nemusí výjsť. Prajem veľa šťastných kilometrov
  • Autor UIAGM
  • Datum a čas 15.4.2005 15:01
Re: zkušenost
priateľu tu vobec neide o to či je niekto čech slovák maďar alebo tatár, ale, ak je niekto nezodpovedný blbec, tak mu nepomôže žiadna národnosť, v tomto príspevku je 100 % zdokumentované myslenia prečo zbytočne zomiera tolko ludí v horách a že túto štatistiku vedie národnosť česká ..., žial je to Váš odveký spôsob správania sa a myslenia (v europe zuri výchrica ale..., chatár neodporúča ale.....) a žiaľ, čo ma mrzí, lebo každého bez rozdielu je veľká škoda, štatistiky, nie len na slovensku tomu dávajú za pravdu.Dievčina pravdepodobne ani netuší ako málo chýbalo a bola by vstala v tom fujaku a 3 minútky neskúr a už ju ten jej krásavec nikdy nenájde, ved načo by sa aj napríklad v neznámom teréne a takom počas naviazali na nejaký špagát ???, včak, že,......vždyť vona to nejak dojde......mali by ste s nej ešte urobiť miestnu hviezdu.......valmi nerád by som Vás stretol v horách...
  • Autor Lubo
  • Datum a čas 15.4.2005 12:20
Nejsou nahodou z Prahy?:)
  • Autor bedrich
  • Datum a čas 14.4.2005 20:09
Re: Velká Fatra ve vichřici.
Dekuji jeste jednou vsem ! Ja toho rozhodne nelituji, spis je mi lito, ze jsme nemohli pokracovat..hooj
  • Autor Lenka
  • Datum a čas 14.4.2005 15:03

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

PRADĚD Hory a doly v Čechách i na Moravě nabízejí pohádkové terény pro milovníky všech zimních dobrodružství. Sníh a led láká nejenom na běžky, sjezdovky a snowboard, ale také na sněžnice nebo ledové lezení.... celý článek

Ze Satana se zřítil 49letý Čech

Bitva u Sudoměře ukázala sílu husitů naplno

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku
Jak se obléct na ryby?

RADY DO OBCHODU Letošní teplé počasí již vylákalo ortodoxní rybáře k vodě. Na pstruhové potoky a řeky vyrazí v polovině dubna. Je proto nejvyšší čas na kontrolu rybářského vybavení, oblečení a obutí. Co chybí, je
Milovníci sportu, je sázení na sporty v Nomini casino a dalších kasinech náročné?

Jste sportovní nadšenci? Sport rádi praktikujete i sledujete? Pokud jste do nějakého sportu opravdu zbláznění a vyznáte se v něm, dost možná vás už napadlo vyzkoušet sportovní sázení. Sázet na výsledky zápasů je
Raspberry Pi jako monitorovací a bezpečnostní nástroj

Raspberry Pi, malé a levné zařízení, způsobilo revoluci v mnoha aspektech DIY technologií, včetně monitorování a zabezpečení. Díky své všestrannosti a snadnému programování se Raspberry Pi stal oblíbenou volbou pro amatérské uživatele i profesionály, kteří
Jarní sjezd ze Zbojnické chaty do Tatranské Lesné

SKI GUIDE Do Vysokých Tater přišlo jaro velmi brzy. Ze Zbojnické chaty tedy sjíždíme na lyžích jarní trasou. Nahoře projíždíme Generál Šús, ve středu kličkujeme Húpačky a dole jdeme pěšky podél

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.