Zaplaťpámbů za slovenské perlustrace!

Východní Beskydy, Riaba skala, západ slunce.

Schengen opravdu funguje! Na Slovensku to zatím ještě trochu dře, ale hranice jsou opravdu volné. Prověřili jsme si to na východě. Tam evropský prostor bez hranic končí. Na ukrajinsko-polsko-slovenském trojmezí. Vyrazili jsme do Beskyd a Bieszczad.

Zaplaťpámbů za slovenské perlustrace!
Východní Beskydy, stan na Kremenci.
Autor snímku Hana Suchá

Necelý týden po otevření schengenského prostoru směrem na východ sedáme v Praze na vlak. Nocí nás nese do Humenného, tam přesedáme na autobus a dvěma linkami se kodrcáme do Nové Sedlice.

Azbuka kam se podíváš

Z rádia se linou ukrajinské hity, přistupují babičky s šátky na hlavách, na cedulích se vedle latinky objevuje azbuka a cestujícím přestáváme rozumět.

Vystupujeme na konečné v Nové Sedlici. Půl třetí odpoledne. Dál na východ jsou už jen ukrajinské hranice. Míříme na ně. "Budou vás kontrolovat," přátelsky nás upozorňuje řidič autobusu. "Nakoupili terénní auta, čtyřkolky a sněžné skútry. Pořád v nich brousí po okolí."

V patnáctistupňovém mrazu jdeme červenou turistickou značkou nejprve po lesní silnici, poté stoupáme prudkým lesním úvozem. Sněhu je málo. Lyže neseme na zádech. Slyšíme skútr, ale jede po jiné cestě.

Kam jdete?

Padá tma, rozsvěcujeme čelové svítilny a šlapání nám ulehčuje cesta projetá od několika skútrů. Řidiči své stroje nešetřili, hnali je přes potoky i kamení. Sledujeme stopy dvou skialpinistů a malé skupinky pěšáků.

Pod Kýčerou jede proti nám temnou nocí další policejní sněžný skútr. Jeho posádku jsme překvapili o hodně víc, než ona nás. Standardně nás perlustrují, předkládáme pasy, následuje varování před dvěma probuzenými medvědy a pak to přijde: "Kam jdete?"

Pravdivě popisuji náš záměr: "Jdeme na Kremenec, přejdeme do Polska na Rawku, sjedeme do Bieszczad a vrátíme se přes Rabiu skalu zase na Slovensko."

Schengen není holubník?

To podle policistů není možné. "Nemůžete přece přecházet hranice, kde se vám zlíbí. Na to jsou hraniční přechody. Kam bychom přišli, kdybychom měli honit lidi po celé hranici," říká policista.

Trvám na svém: "Už týden platí Schengen, národní park Poloniny dovoluje chodit po turistických značkách i lesních cestách, a tak půjdeme do Polska přes Kremenec." Policisté trochu znejistí, ale trvají na svém. My také. Po kratší diskusi volají na centrálu. Dozorčí důstojník chvíli dumá a nakonec nám dává za pravdu.

Přátelsky se loučíme, ale nepříjemná pachuť zůstává. Kdybych nebyl důrazný a neznal detailně svá práva, hnali by nás slovenští pohraničníci dolů.

Kremenec. Vlevo Polsko, vpravo Ukrajina.

Polsko-Slovensko-Ukrajina

Po deváté hodině stojíme na Kremenci (1207 m n.m.). Máme za sebou tisíc metrů převýšení, sedm hodin chůze v částečně prošláplé stopě a lyže stále na batozích. Stavíme stan na slovenském území pár metrů od trojmezí.

Batoh s jídlem odnášíme raději dál od stanu. Medvěd asi nemá důvod chodit přes nejvyšší vrcholky, ale co kdyby.

Ráno nás budí slunce. Hřebenovka Bukovských vrchů oddělující Polsko od Slovenska a Ukrajiny, se koupe v jeho hřejivých paprscích. Poláci mají jasno i v údolích, Ukrajinci a Slováci se už několik dní topí v inverzních mracích.

Poláci tyče nestaví

Konečně nasazujeme lyže a jedeme po polské modré značce na opravdový vrchol Kremenaros (1221) o dvě stě metrů dál na ukrajinsko-polském pomezí. Sem jsme se nikdy dříve neodvážili. Díky, Schengene!

Horydoly.czJaké je to na běžkách: Bukovské vrchy přes Kremenec

Pokračujeme hraničním průsekem k Welké Rawce (1307). Na její temeno nás dovádí žlutá značka. Nejvyšší bod plochého vrcholu označuje betonový sloup, který kdysi sloužil zeměměřičům.

Máme krásné mrazivé počasí. V mlze by to tu bylo nebezpečné, protože severovýchodní svah po pravé ruce je značně lavinézní a Poláci nestaví tyčové značení, které by nám mohlo pomoct v orientaci.

Rawka.

Lyžařské opojení v přírodním slalomu

Přes mělké sedélko se přehoupneme na Malou Rawku (1267). Z ní sjíždíme prudkým prašanovým sjezdem na severovýchod. Stromy jsou od sebe tak akorát, a tak si připadáme jako v americkém lyžařském filmu. Opojení z přírodního slalomu v točivém sněhu je dokonalé.

Horydoly.czČtěte více: Pět horských chat v Bieszczadech

Na okraji lesa na nás čeká horská chata Pod Mala Rawka (930). Dáváme si čaj a pivo, prosíme o ubytování, ale je plno. Co bychom také chtěli mezi Vánocemi a Silvestrem.

Zlatí hoši ze sněžných pluhů

Padá tedy náš plán na zdolání Caryňské nebo Wetlinské Poloniny. Musíme zamířit rovnou do Wetliny, abychom se druhý den stačili vrátit na Slovensko. "Vezměte to přes Malou Rawku," doporučuje člen zdejší horské služby Pawel, který se náhle zjevuje na chatě. "To je trasa pro narty ski-turowe."

S díky odmítáme vystoupat, odkud jsme právě sjeli. Vezmeme to podél silnice. "To jste si vybrali směr pro běguvky," loučí se s námi Pawel. Má pravdu, nejdříve po levé a poté po pravé straně silnice ze sedla Wyžnionska do sedla Wyžna vede lučními cestami žlutě značená zatáčkovitá trasa. Bohužel není projetá.

Horydoly.czJaké je to na běžkách: Bukovské vrchy přes Kremenec

Zahránili nás polští silničáři. Nesolí a neštěrkují. Můžeme tedy jet na lyžích po okraji silnice přes Brzegi Gorne až do Wetlinka Gorna. Stan tentokrát stavíme na louce před kempem. Máme v nohách osm hodin lyžování.

Medvědů se tady v údolí bojíme více než na Kremenci, a proto na noc odnášíme jídlo i použité nádobí o hodně dál.

Zase strach z medvědů

Ráno počkáme na sluníčko, až dorazí ke stanu. Poté vyrazíme i my. Po silnici jedeme do Wetliny (650). Vybrali jsme si pro návrat na hřeben Bukovských vrchů údolí řeky Solinky a potoka Beskidnik. Mají nás dovést do sedla Pod Čierťažou (906).

Jenže co čert nechtěl! Polští geometři vynechali na mapě most a silnici. Necháváme se zmást a nevědomky stoupáme od Solinky potokem Wielky Lutowy. Trvá nám to o mnoho déle, než jsme předpokládali. Občas narazíme na starou lesní svážnici, většinou ale stoupáme panenským terénem. Turistické značky tudy nevedou.

Jsme nervózní, protože křižujeme čerstvé stopy dvou velkých medvědů. Tady v pralese nechceme přenocovat. Stihneme to do tmy?

Wetlina. Zaparkovaný pásák.

Fascinující jízda noční tmou

Nakonec se vysoko nad námi objeví kus hřebene bez lesa. Odhadujeme, že je to Rabia skala (1199). Naštěstí se nemýlíme. Nahoře nepříjemně fouká, slunce zapadá a teplota klesá pod patnáct stupňů. Slepujeme pásy, zacvakáváme vázání na sjezd a rychle mizíme po hřebeni na sedlo (1167).

Ve tmě jedeme po krustě a posléze prašanem někam do černé hloubky. Zpočátku nás vedou stopy vyšlapané dvěma pěšáky. Bohužel však opustili žlutou značku a my se motáme v mlází. Matně si pamatujeme sestup z našich předchozích návštěv, a tak se se znovu se žlutou shledáme v hlubokém zasněženém úvozu.

Noříme se do inverze. Je to fascinující jízda. Tři čelovky se prodírají noční tmou stále dolů. Já a Mates si sjezd užíváme, ale Hanka toho začíná mít dost. Nepatří mezi nejlepší lyžařky, což jí znesnadňuje noční slalom.

Kofola, klobása, postel

"Hele zase stopy!" raduje se Mates někde v okolí lovecké chatky u Zbojského potoka. Musím ho zklamat. Je to další medvěd. Takže tady tábořit nebudeme.

Sjíždíme na lesní silničku a po ní pokračujeme do Nové Sedlice (400). Jsme odhodlaní spát třeba na návsi. Medvědi v našich představách nabývají obludných rozměrů.

Na mapě je vyznačený penzión Kremenec. Zkusíme ho najít. Opravdu existuje! Točí v něm kofolu! Opékají klobásky! Poskytují postel v teplém pokoji!

Hanka není schopná únavou nic pozřít. Tak jí objednáme aspoň čaj. Má dnes za sebou pět set výškových metrů stoupání, osm set metrů sjezdu a devět hodin na nohách. "Batoh jsem si dneska sundal z ramenou jenom dvakrát," hlásí Mates.

Nová Sedlica.

Ve správný čas na správném místě

Ráno jdeme na autobusovou zastávku. Dojíždí nás džíp, následuje otravné předkládání dokladů a výslech odkud a kam jdeme. Naštěstí nám slovenští pohraničníci nevěří popis absolovované trasy a spokojí se s ujištěním, že jedeme domů.

Jiné je to v autobuse. Starý bezzubý ujo vyzvídá, zda je Wetlina pořád vypálená, jak tam po válce řádili komunisté. Veselá babča chce vědět, jestli jsme viděli na Kremenci pramen, kam chodívala na výlety.

Prý tam nedávno zmrzli dva běženci a museli je odtamtud tahat vrtulníkem. Prý dá občas nějakému z narušitelů hranic napít horkého kafe, když je mu zima. "Já nepoznám odkud jsou. Asi z Afghánistánu, nebo tam někde." Oni přejdou ukrajinské hranice v teplém oblečení, na Slovensku ho sundají a obují botasky a normální oblek, aby mohli jet autobusem dál na západ.

"Už jsem doma," pozdraví a vystoupí. V jaké obci to bylo, si necháme pro sebe.

Žijeme v dobré zemi a v dobrém čase, když nás rozčilují jen pohraničníci, co chtějí vidět naše doklady.

Horydoly.czDo Polska se podívejte v létě: Všichni Poláci znají Bieszczady

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Skialpinistická výbava lyže, pásy, hůlky, boty, lyžařské brýle
Turistická výbava batoh 55 l, čelovka, mapa nebo GPS, lékárnička, mobil, opalovací krém, tmavé brýle
Teplé oblečení čepice, kalhoty a bunda, návleky na boty, 2 páry rukavic, funkční prádloponožky, fleece nebo softshell
* Peníze, doklady, pojištění, fotoaparát nebo kamera.
* Horké pití v termosce a jídlo na dva dny.
* Kempovací výbava: stan nebo bivakovací pytelspací pytel, karimatka, vařič, nádobí, náhradní oblečení, teplé ponožky, zapalovač nebo křesadlo, hygienické potřeby.

Bez bubáků v uniformách by to nešlo?
Slovaci se v hranicnich kontrolach vyzivaji. Jejich ministr vnitra ma v kancelari vystupy z hranicnich kamer. Co budou delat az padne i ukrajinsko-slovenska hranice? Asi ukapne hodne slzicek. CR urednici nastesti uz nikoho na hranicich neobtezuji.
  • Autor Pavel
  • Datum a čas 29.1.2008 17:15
Re: re : kontroly
Přečti si článek ještě jednou a zajdi na vyšetření.
  • Autor takymilan
  • Datum a čas 4.1.2008 07:19
Re: re : pohyb2
Díky za vstřícnost. Mám ještě poznámku: Slovenský kras, Vysoké Tatry, Šumava a Krkonoše jsou na tom stejně - v nejcennějších prvních zónách se lze pohybovat jen po značených cestách a místy jen v určitém období (léto, přes den apod.). To však není záležitostí Schengenu (pohraničníků), ale ochrany přírody (rangerů). Navíc na polské, maďarské a německé části neplatí tak striktní pravidla.
re : pohyb2
v Poloninách som bol za posledných 10 rokov 4x, závidel som pohľady smer polská strana hraníc s ukrajinou, celý oblúk Karpát tak dobre viditeľný z Riabej skaly ale nikdy som nepomyslel, že za Kremencom je ďalší kopec a vyšší. Pozorne som prečítal článok do konca, lebo ma zaujal - taktiež sa hodlám do Polonin vybrať znova ale o tých prihraničných prechodoch, hoc aj po turistických značkách, chodníkoch a cestách bude takejto diskusie ešte veľa, preto som uviedol hranicu Maďarsko/SR práve v NP Slovenský Kras, kde za hrebeňom je NP Aggtellek, takže som naozaj zvedavý, ako to funguje v skutočnosti, mám na oboch stranách priateľov - strážcov v NP. Vaša ČT1 odvysielala nedávno obmedzenia zo strany Nemecka ( Šumava ) a Rakúska s obmedzením vstupu motorových vozidiel na ich územie a dosť ma to rozčúlilo, nemám rád omedzenia ale rešpektujem zákon.V žiadnom prípade som nemal na mysli, čo vyjadruješ v diskusii, nestojím o to a v horách uvítam každého, čo ich navštívy, pokiaľ sa správa ako človek. Ďakujem za poučenie.
  • Datum a čas 3.1.2008 17:25
Re: hranice
Tak já lyžuji, krom jiných míst, v Krušných horách a hranice zde několikrát překračuje lyžařská stopa, skůtr se stopovačem, už minimálně 2 roky před Šengenem. K dispozici jsou pak německé tratě našincům a naše zase Němcům a nikdo nic nekontroloval. Stopy jsou vedeny po lesních cestách, v léte se zde chodí pěšky či jezdí na kole. Nebyly to tam žádné oficiální přechody. Aut se tam ale asi bojí obě strany ;-)) chtějí mít svůj klid, ale obchodníci to zase vidí jinak. A to jsou hranice s bývalým NDR, což byli na hranicích známí prudiči. Hold si i pohraniční policie bude muset zvyknout na nová pravidla...
  • Autor P.K.
  • Datum a čas 3.1.2008 16:14
Milane, nedělej ze sebe hlupáka (somára).
1) Návštěvní řád NP Poloniny hovoří jasně: "Návštevníci môžu... na území národného parku pohybovat sa peší za hranicami zastavaného územia obcí po turistických chodníkoch, cestách, miestnych komunikáciách, parkoviskách, cerpacích staniciach a vyhradených miestach..." 2) Navíc jsme slovenským pohraničníkům popisovali naši trasu výhradně po značených cestách na Slovensku i v Polsku! 3) Novinář není od toho, aby zametal před jakýmikoliv dveřmi - jen jsem popsal, co jsme zažili na Východě. 4) Jestli bereš tento článek jako útok proti Slovenské republice, nebo nedejbože proti slovenskému lidu, tak jsi na velkém omylu. Kdybys dočetl až do konce, tak bys zjistil, že jsem velmi rád, že mohu řešit jen drobné nedorozumění s pohraničníky a nemusím zdrhat přes hory ze své země do ciziny. (Promiň mi moji nostalgii, ale Slovensko stále beru za svoji zemi, i když na Kremenci jsem byl naposledy před 24 lety.)
re : kontroly
dávno pred vstupom do Schengenu bolo povedané - na územii NP (TANAP, POLONINY ... ) platí Návštevný poriadok, t.j. pohybovať sa po vyznačených turistických trasách ( Červené vrchy, Poloniny, Západné TATRY ... )neznamená voľný prechod hraníc, kde si to spomenieš a zaumieniš. Skúsime to - aké to bude NP Slovenský kras a Aggtelek, Šiatorská Bukovina a Bukové vrchy, bude to veľmi zaujímavé. Je pozoruhodné, že precestujete takmer 700 km na východ aby ste mohli opäť vyrývať a pri tom ani nie 150 km smerom Nemecko a Rakúsko je to tiež zaujímavé pri tom pohybe - Kuba nekňurej a poupratuj si pod vlastným prahom, keď nám už tie hraničné kontroly zrušili, jednoducho, Ty sa nepoučíš a nezmeníš ani keby si sa presťahoval na inú planétu, máš to v krvi, nemaj obyva - nezabudneme na Teba a Tvoje postoje, raz za to dostaneš medailu ale olovennú ...
  • Datum a čas 3.1.2008 15:34
Re: hranice
Asi jde o nedorozumění. Vadí mi všechny zbytečné překážky, které mi klade kdokoliv.
hranice
nechcete pochopiť, zmizli len hraničné kontroly na hraničných prechodoch - hranice ostali, suverenita štátov a ich územná celistvosť tiež. Akosi Vám nevadia opatrenia na hraniciach s Rakúskom a Nemeckom, keď sú blokované cesty pre autá ... nemám čo dodať, prajem veľa zdaru a demokracie.
  • Datum a čas 3.1.2008 14:12
Ha
Perlustrace, diskriminace... to se to tady rozjíždí.
  • Autor Novinář
  • Datum a čas 3.1.2008 10:48

Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

Dravce a šelmy, které zřejmě někdo otrávil, našli ornitologové u Jesenice na Příbramsku koncem února. Případ vyšetřují kriminalisté. Policie se zabývá nálezem dvou uhynulých orlů mořských, lišky a dalších šelem. Policisté žádají o pomoc... celý článek

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

Ze Satana se zřítil 49letý Čech

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku
Jak se obléct na ryby?

RADY DO OBCHODU Letošní teplé počasí již vylákalo ortodoxní rybáře k vodě. Na pstruhové potoky a řeky vyrazí v polovině dubna. Je proto nejvyšší čas na kontrolu rybářského vybavení, oblečení a obutí. Co chybí, je
Milovníci sportu, je sázení na sporty v Nomini casino a dalších kasinech náročné?

Jste sportovní nadšenci? Sport rádi praktikujete i sledujete? Pokud jste do nějakého sportu opravdu zbláznění a vyznáte se v něm, dost možná vás už napadlo vyzkoušet sportovní sázení. Sázet na výsledky zápasů je
Raspberry Pi jako monitorovací a bezpečnostní nástroj

Raspberry Pi, malé a levné zařízení, způsobilo revoluci v mnoha aspektech DIY technologií, včetně monitorování a zabezpečení. Díky své všestrannosti a snadnému programování se Raspberry Pi stal oblíbenou volbou pro amatérské uživatele i profesionály, kteří
Jarní sjezd ze Zbojnické chaty do Tatranské Lesné

SKI GUIDE Do Vysokých Tater přišlo jaro velmi brzy. Ze Zbojnické chaty tedy sjíždíme na lyžích jarní trasou. Nahoře projíždíme Generál Šús, ve středu kličkujeme Húpačky a dole jdeme pěšky podél

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.