Dvouletá záruka jako v Evropě

Dvouletá záruka jako v Evropě
SDÍLEJ:
Od začátku letošního roku 2003 začala platit povinná dvouletá záruční lhůta. Znamená to, že zákazníci mají možnost reklamovat vadné zboží celé dva roky od koupě. Do loňska byla záruka ze zákona jen půlroční. Vymoženost delší záruky dorazila do Česka z Evropské unie, kde již několik let platí.
Jak na to Jaké doklady můžete požadovat

Potvrzení o shodě - úředně stvrzuje, že výrobek odpovídá bezpečnostním a technickým normám platným na území České republiky. Pokud není přiloženo k výrobku, obchodník musí dodat zákazníkovi na jeho žádost kopii. Potvrzení má smysl vyžadovat hlavně při koupi přístrojů a nástrojů neznámého původu či za podezřele nízkou cenu.

Návod - každý složitější výrobek musí být vybaven jasným návodem v češtině. Mateřštinu mohou nahradit všeobecně srozumitelné obrázky nebo symboly.

Záruční list - potvrzuje záruční podmínky, obvykle obsahuje i seznam autorizovaných servisů. Musí být datován dnem koupě a orazítkován.

Účetní doklad - tak zvaná účtenka nebo paragon může zastoupit záruční list u menších nebo levnějších výrobků. Aby byla platná, musí obsahovat cenu, datum, razítko prodejce a adresu prodejny.

Kde reklamovat

Pouze u obchodníka! Zákon jasně říká, že je jeho povinnost převzít reklamovanou věc kdykoliv během otevírací doby obchodu a napsat o tom zápis. Jednu kopii dostane zákazník a jednu si nechá obchodník. Nejpozději do třiceti dnů musí být reklamace vyřešena, jinak má zákazník právo na okamžité vrácení peněz.

Vyřešení reklamace ovšem znamená nejen výměnu či opravu vadného zboží, ale také důvodné zamítnutí reklamace ze strany prodejce. O jakékoliv variantě obchodník udělá další zápis a předá ho zákazníkovi.

Reklamace se podává buď v prodejně, kde jste vadné zboží koupili, nebo v jakékoliv jiném obchodu, který patří do firemního řetězce. Například Tesco nebo Baťa přijímají reklamace v jakémkoliv svém supermarketu či obchodě v Česku, obchody s oblečením Marks and Spencer dokonce po celé Evropě.

Suďte se

Reklamační řízení slouží pouze k tomu, aby se zákazník s obchodníkem dohodli, jak vyřeší nákup vadného zboží. Pokud to ovšem udělat nechtějí, musí se nespokojená strana obrátit na soud a podat normální žalobu. Soudit se o ohnutou lžíci nemá valný význam, ale rozbitý vysavač nebo dokonce nefungující bojler za nějaký ztracený čas stojí.

Pokud se budete soudit, vězte že i právníci se nechávají u soudů zastupovat svými advokáty. Udělejte to i vy, protože jinak se nevyvarujete formálních chyb, na kterých svoji při prohrajete. Při podání žaloby se platí soudní poplatky podle velikosti částky, o kterou se soudíte, a budete mít výdaje i za advokáta. V jednoduchém případě se bude jednat o několik tisíc korun. Všechno včetně ztraceného času či dopravních nákladů platí strana, která soudní při prohrála.

Stěžujte si

Cítíte se poškozeni, nechcete jít k soudu, ale rádi byste, aby obchodník příště takové věci nedělal? Můžete si na něho stěžovat u státních orgánů. Vám osobně sice šetření nepomůže, ale pokud obchodník dělá opravdu nekalé věci, velké pokuty mu zamotají hlavu. Při podávání tak zvaného podnětu si předem můžete vyžádat, aby vás vyšetřující orgán informoval o závěru, ke kterému došel.

Česká obchodní inspekce všeobecně dohlíží na prodej čehokoliv, zajímá ji také průběh reklamací, návody a veškeré doklady. Hygienická služba dohlíží na čistotu prodejen i manipulačních prostor. Na finanční úřad se lze obrátit s podezřením na manipulaci s cenami či daněmi. Česká inspekce životního prostředí hlídá především vliv výrobců, prodejen a zboží na okolní přírodu.

Zákon

Celý průběh reklamace včetně záručních lhůt řeší Občanský zákoník.

Pokud tedy někdo koupí například zlevněné pohorky na podzim a začne je nosit až na jaře, nemusí se obávat, že by už nebyly v záruce. Stejně tak oblečení pro děti je možné kupovat s velkým předstihem, než do něho dorostou.

Pozor ovšem, co znamená slovo záruka! Nelze si pod ním představit, že koupená věc musí bezpodmínečně dva roky vydržet! To jen obchodník ručí za to, že zboží nemá žádné konstrukční či výrobní vady.

Pokud byste si tedy koupili kempový stan, vyrazili s ním na hory a tam by vám ho roztrhal vítr, je jasné, na záruku nemáte právo. Ta se však nevztahuje ani na drahý speciální stan, pokud ho normálně opotřebujete, ošoupete, prodřete a podobně. V obou případech vám obchodník právem odmítne vrátit peníze.

Jestliže ovšem vašemu stanu přestanou fungovat zipy nebo má nakřivo prošité švy, máte na své peníze nárok.

Největší problém: boty

Nejčastěji se podle údajů tuzemských spotřebitelských sdružení reklamují boty. Těžko se u nich totiž rozlišuje, zda vada byla způsobena výrobcem či majitelem. V zásadě se všechny odehrává mezi dvěma extrémy, které lze popsat jako tenisky a pohorky. Na příklad lehké a prodyšné boty na jogging, za které se platí i několik tisíc korun, mohou při fotbalu na ulici přežít jen jedno odpoledne. Už při nákupu je totiž jasné, že měkká podrážka a textilní svršek vydrží právě jen běhání. Reklamace na to, že se rozpadla látka na špičkách, je tedy bezpředmětná.

Proti tomu pohorky jsou tu od toho, aby těžce pracovaly při turistických túrách. Není tedy možné, aby se jim za pár dní rozpáraly švy, zlomily podrážky nebo rozlepila podešev. To by byl jasný důvod, proč chtít po obchodníkovi peníze zpět.

Lehce se reklamuje v hypermarketech

Při reklamacích jsou výrazně vstřícnější velké obchodní domy a hypermarkety, než malé obchůdky. Má to dva důvody, se kterými by měl zákazník předem kalkulovat. První je, že velký řetězec je pro výrobce důležitý odběratel, kterého nechce za žádnou cenu ztratit. Jde mu tedy na ruku a reklamované zboží mu bez reptání proplácí. S malým obchodníčkem se často handrkuje, anebo dokonce jedná z pozice síly a reklamované zboží mu prostě nezaplatí, ať má zákazník (a tím pádem i obchodník) sebevětší pravdu. A o přežití soukromého krámku nerozhodují miliardy korun, ale často jen stokoruny.

Druhý důvod zní: Velcí obchodníci jsou chytřejší, vzdělanější a na rozdíl od živnostníků pracují s dlouhodobou perspektivou. Vědí proto, že každá výroba má své vady, které nikdy a nikdo neodstraní, a snaží se tedy vyjít vstříc zákazníkům při jejich odstraňování. Mají vyškolený personál soustředěný do jednoho reklamačního oddělení pro veškeré prodávané zboží, který není od toho, aby reklamace odmítal, ale naopak je přijímá a vyřizuje. Ačkoliv tento systém někteří lidé zneužijí, mnohem více dalších ho přijme jako solidní službu a tím pádem i jako jeden z důvodů, proč příště nakoupit právě v tomto obchodě.

Delší záruka musí být sepsaná

Čtyřikrát delší záruční lhůta než dříve, může paradoxně způsobit nepříjemnosti zákazníkům, jimž obchodník zrušil jejich prodejnu nebo dokonce zkrachoval. Ani oni však nejsou bezmocní. Mohou reklamovat v jakékoliv prodejně, která patří stejné obchodní firmě. Název i sídlo firmy najdou na záruční listě, na účtence nebo v nejhorším případě v obchodním rejstříku, který je dostupný na každém soudě či na internetových stránkách ministerstva spravedlnosti.

Pokud zanikne celá firma, je podle zákona určen člověk, který má na starosti mimo jiné právě vyřizování reklamací. Takovou firmu najdete v obchodním rejstříku pod původním názvem s doplňkem "v likvidaci." Síť prodejen s domácími spotřebiči, která by se jmenovala například Koťátko-outdoor, s.r.o. by se v takovém případě úředně přejmenovala na Koťátko-outdoor v likvidaci, s.r.o.

Z dvouleté záruční lhůty jsou ovšem výjimky. Ta lepší strana mince tkví v tom, že firmy mohou záruku protáhnout. Aby bylo vše jasné i po letech, musí to mít zákazník vyznačené černé na bílém v záručním listě. Jinak se s ním obchodník při reklamaci vůbec nebaví. Prodloužená záruka se ovšem nemusí vztahovat na veškeré součástky (na příklad výrobci elektroniky omezují delší záruku jen na některé komponenty svých přístrojů) nebo může být omezen jinak (na příklad delší záruku lze uplatnit jen přímo u výrobce).

Prodloužení záruky obvykle sjednávají stavebníci se stavebními firmami ve zvláštních smlouvách i na deset či dvacet let. Běžné je to u hrubých staveb či střech.

Před pár lety začaly dávat doživotní záruku na rámy nejdražších kol cyklistické obchody a dají se už koupit i batohy s desetiletou zárukou.

Kdeže loňské sněhy jsou

Zkrácené záruční doby jen na několik dní mají podle zákona pochopitelně potraviny. Dvouletá záruka se vztahuje jen na výrobky prodané po prvním lednu letošního roku. Na loňské nákupy se tedy vztahuje jen šestiměsíční záruční lhůta.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Čertova brázda po vichřici

Čertova brázda po vichřici

Ani lesní křížové cestě nedaleko Sázavského kláštera se nevyhnuly polomy po orkánu Herwart. Má zajímavé, minimalistické pojetí a terén je spíše na pohorky. Nyní je cesta ještě obtížnější.... celý článek

Piešťany lámou berle

Kladno bruslí pod oblohou i střechou

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Slovinské dálniční známky

Slovinské dálniční známky

Dálniční známka ve Slovinsku přijde na 15 eur za sedm dní pro osobní auta. Třicetidenní známka stojí 30 eur. 
Dálniční známky v Evropě

Dálniční známky v Evropě

Dálniční známka v Česku přijde v roce 2018 na 1500 korun. Roční známka se dá koupit také v Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku. Další dálniční známky prodávají Slovinci, Chorvati a Maďaři. Němci jezdí po dálnicích
Slovenské dálniční známky

Slovenské dálniční známky

Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2018 pro osobní automobily 10 eur (10 dní), 14 eur (měsíc) a 50 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.
TEST Spacák Husky se moc nepovedl

TEST Spacák Husky se moc nepovedl

Tenhle spacák měl být špičkový. Poslyšte, jak se chlubí jeho výrobce: "Necelé dva kilogramy váhy předurčují spací pytel Enjoy na extrémní akce, které vyžadují lehké, ale zároveň dokonalé vybavení." Po
Rakouské dálniční známky a mýto

Rakouské dálniční známky a mýto

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Advent Křivoklát 9.-17.12. 9.12.
Vánoční jarmark Vysoké Mýto, muzeum 12.-14.12. 12.12.
Srí Lanka - diashow Praha, Hobby centrum Přednáší David Hainall 13.12. 19:00
Pardubické Vánoce - veletrh Pardubice, Ideon 15.-17.12. 15.12.
Vánoce na zámku Benešov nad Ploučnicí 15.12.
Vánoční květinové vazby - výstava
Lednice, Rybniční zámeček 15.-17.12. 15.12.
Hory v Peru - diashow Hodonín, Kulatá brána Přednáší Martin Mirinský 16.12. 19:00
Zimní plavání Třebíč 16.12.
Putování k Betlému Mladá Boleslav, hrad Přednáší Jan Tráva Trávníček 16.12.
Živý betlém
Břeclav 16.12.

Diskuse

Učení dětí Horydoly , 12.12.2017 23:40, 2 příspěvky
Chyba Nobody, 12.12.2017 23:30, 2 příspěvky
Snowboard Ondra, 12.12.2017 21:30, 3 příspěvky
Chyba Arcikacíř, 12.12.2017 21:29, 2 příspěvky
Učení dětí Karel, 12.12.2017 21:20, 2 příspěvky
Nic jiného než Horydoly - Andrea Černá, 12.12.2017 9:50, 2 příspěvky
Nic jiného než Pikí, 11.12.2017 21:19, 2 příspěvky
Podobný spolek Beny, 8.12.2017 11:03, 1 příspěvek
Husky Pavel Smejkal, 8.12.2017 9:23, 41 příspěvků
Vnitřní sjezdovka Petr, 7.12.2017 21:57, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dolní Rakousko Horydoly , 13.12.2017 0:54
Festivaly na Slovensku Horydoly , 9.12.2017 13:31
POJIŠTĚNÍ CHUBB Horydoly , 9.12.2017 13:14
WIZZ AIR OBJEDNAL DALŠÍCH... Horydoly , 9.12.2017 13:12
Emirates oslavuje svůj 10... Horydoly , 9.12.2017 13:10
KLM rozšiřuje své služby ... Horydoly , 9.12.2017 13:07
WIZZ AIR ZAVÁDÍ NOVOU POL... Horydoly , 9.12.2017 12:43
WIZZ AIR OTEVŘEL ZÁKLADNU... Horydoly , 9.12.2017 12:37