Dvouletá záruka jako v Evropě

Dvouletá záruka jako v Evropě
SDÍLEJ:
Od začátku letošního roku 2003 začala platit povinná dvouletá záruční lhůta. Znamená to, že zákazníci mají možnost reklamovat vadné zboží celé dva roky od koupě. Do loňska byla záruka ze zákona jen půlroční. Vymoženost delší záruky dorazila do Česka z Evropské unie, kde již několik let platí.
Jak na to Jaké doklady můžete požadovat

Potvrzení o shodě - úředně stvrzuje, že výrobek odpovídá bezpečnostním a technickým normám platným na území České republiky. Pokud není přiloženo k výrobku, obchodník musí dodat zákazníkovi na jeho žádost kopii. Potvrzení má smysl vyžadovat hlavně při koupi přístrojů a nástrojů neznámého původu či za podezřele nízkou cenu.

Návod - každý složitější výrobek musí být vybaven jasným návodem v češtině. Mateřštinu mohou nahradit všeobecně srozumitelné obrázky nebo symboly.

Záruční list - potvrzuje záruční podmínky, obvykle obsahuje i seznam autorizovaných servisů. Musí být datován dnem koupě a orazítkován.

Účetní doklad - tak zvaná účtenka nebo paragon může zastoupit záruční list u menších nebo levnějších výrobků. Aby byla platná, musí obsahovat cenu, datum, razítko prodejce a adresu prodejny.

Kde reklamovat

Pouze u obchodníka! Zákon jasně říká, že je jeho povinnost převzít reklamovanou věc kdykoliv během otevírací doby obchodu a napsat o tom zápis. Jednu kopii dostane zákazník a jednu si nechá obchodník. Nejpozději do třiceti dnů musí být reklamace vyřešena, jinak má zákazník právo na okamžité vrácení peněz.

Vyřešení reklamace ovšem znamená nejen výměnu či opravu vadného zboží, ale také důvodné zamítnutí reklamace ze strany prodejce. O jakékoliv variantě obchodník udělá další zápis a předá ho zákazníkovi.

Reklamace se podává buď v prodejně, kde jste vadné zboží koupili, nebo v jakékoliv jiném obchodu, který patří do firemního řetězce. Například Tesco nebo Baťa přijímají reklamace v jakémkoliv svém supermarketu či obchodě v Česku, obchody s oblečením Marks and Spencer dokonce po celé Evropě.

Suďte se

Reklamační řízení slouží pouze k tomu, aby se zákazník s obchodníkem dohodli, jak vyřeší nákup vadného zboží. Pokud to ovšem udělat nechtějí, musí se nespokojená strana obrátit na soud a podat normální žalobu. Soudit se o ohnutou lžíci nemá valný význam, ale rozbitý vysavač nebo dokonce nefungující bojler za nějaký ztracený čas stojí.

Pokud se budete soudit, vězte že i právníci se nechávají u soudů zastupovat svými advokáty. Udělejte to i vy, protože jinak se nevyvarujete formálních chyb, na kterých svoji při prohrajete. Při podání žaloby se platí soudní poplatky podle velikosti částky, o kterou se soudíte, a budete mít výdaje i za advokáta. V jednoduchém případě se bude jednat o několik tisíc korun. Všechno včetně ztraceného času či dopravních nákladů platí strana, která soudní při prohrála.

Stěžujte si

Cítíte se poškozeni, nechcete jít k soudu, ale rádi byste, aby obchodník příště takové věci nedělal? Můžete si na něho stěžovat u státních orgánů. Vám osobně sice šetření nepomůže, ale pokud obchodník dělá opravdu nekalé věci, velké pokuty mu zamotají hlavu. Při podávání tak zvaného podnětu si předem můžete vyžádat, aby vás vyšetřující orgán informoval o závěru, ke kterému došel.

Česká obchodní inspekce všeobecně dohlíží na prodej čehokoliv, zajímá ji také průběh reklamací, návody a veškeré doklady. Hygienická služba dohlíží na čistotu prodejen i manipulačních prostor. Na finanční úřad se lze obrátit s podezřením na manipulaci s cenami či daněmi. Česká inspekce životního prostředí hlídá především vliv výrobců, prodejen a zboží na okolní přírodu.

Zákon

Celý průběh reklamace včetně záručních lhůt řeší Občanský zákoník.

Pokud tedy někdo koupí například zlevněné pohorky na podzim a začne je nosit až na jaře, nemusí se obávat, že by už nebyly v záruce. Stejně tak oblečení pro děti je možné kupovat s velkým předstihem, než do něho dorostou.

Pozor ovšem, co znamená slovo záruka! Nelze si pod ním představit, že koupená věc musí bezpodmínečně dva roky vydržet! To jen obchodník ručí za to, že zboží nemá žádné konstrukční či výrobní vady.

Pokud byste si tedy koupili kempový stan, vyrazili s ním na hory a tam by vám ho roztrhal vítr, je jasné, na záruku nemáte právo. Ta se však nevztahuje ani na drahý speciální stan, pokud ho normálně opotřebujete, ošoupete, prodřete a podobně. V obou případech vám obchodník právem odmítne vrátit peníze.

Jestliže ovšem vašemu stanu přestanou fungovat zipy nebo má nakřivo prošité švy, máte na své peníze nárok.

Největší problém: boty

Nejčastěji se podle údajů tuzemských spotřebitelských sdružení reklamují boty. Těžko se u nich totiž rozlišuje, zda vada byla způsobena výrobcem či majitelem. V zásadě se všechny odehrává mezi dvěma extrémy, které lze popsat jako tenisky a pohorky. Na příklad lehké a prodyšné boty na jogging, za které se platí i několik tisíc korun, mohou při fotbalu na ulici přežít jen jedno odpoledne. Už při nákupu je totiž jasné, že měkká podrážka a textilní svršek vydrží právě jen běhání. Reklamace na to, že se rozpadla látka na špičkách, je tedy bezpředmětná.

Proti tomu pohorky jsou tu od toho, aby těžce pracovaly při turistických túrách. Není tedy možné, aby se jim za pár dní rozpáraly švy, zlomily podrážky nebo rozlepila podešev. To by byl jasný důvod, proč chtít po obchodníkovi peníze zpět.

Lehce se reklamuje v hypermarketech

Při reklamacích jsou výrazně vstřícnější velké obchodní domy a hypermarkety, než malé obchůdky. Má to dva důvody, se kterými by měl zákazník předem kalkulovat. První je, že velký řetězec je pro výrobce důležitý odběratel, kterého nechce za žádnou cenu ztratit. Jde mu tedy na ruku a reklamované zboží mu bez reptání proplácí. S malým obchodníčkem se často handrkuje, anebo dokonce jedná z pozice síly a reklamované zboží mu prostě nezaplatí, ať má zákazník (a tím pádem i obchodník) sebevětší pravdu. A o přežití soukromého krámku nerozhodují miliardy korun, ale často jen stokoruny.

Druhý důvod zní: Velcí obchodníci jsou chytřejší, vzdělanější a na rozdíl od živnostníků pracují s dlouhodobou perspektivou. Vědí proto, že každá výroba má své vady, které nikdy a nikdo neodstraní, a snaží se tedy vyjít vstříc zákazníkům při jejich odstraňování. Mají vyškolený personál soustředěný do jednoho reklamačního oddělení pro veškeré prodávané zboží, který není od toho, aby reklamace odmítal, ale naopak je přijímá a vyřizuje. Ačkoliv tento systém někteří lidé zneužijí, mnohem více dalších ho přijme jako solidní službu a tím pádem i jako jeden z důvodů, proč příště nakoupit právě v tomto obchodě.

Delší záruka musí být sepsaná

Čtyřikrát delší záruční lhůta než dříve, může paradoxně způsobit nepříjemnosti zákazníkům, jimž obchodník zrušil jejich prodejnu nebo dokonce zkrachoval. Ani oni však nejsou bezmocní. Mohou reklamovat v jakékoliv prodejně, která patří stejné obchodní firmě. Název i sídlo firmy najdou na záruční listě, na účtence nebo v nejhorším případě v obchodním rejstříku, který je dostupný na každém soudě či na internetových stránkách ministerstva spravedlnosti.

Pokud zanikne celá firma, je podle zákona určen člověk, který má na starosti mimo jiné právě vyřizování reklamací. Takovou firmu najdete v obchodním rejstříku pod původním názvem s doplňkem "v likvidaci." Síť prodejen s domácími spotřebiči, která by se jmenovala například Koťátko-outdoor, s.r.o. by se v takovém případě úředně přejmenovala na Koťátko-outdoor v likvidaci, s.r.o.

Z dvouleté záruční lhůty jsou ovšem výjimky. Ta lepší strana mince tkví v tom, že firmy mohou záruku protáhnout. Aby bylo vše jasné i po letech, musí to mít zákazník vyznačené černé na bílém v záručním listě. Jinak se s ním obchodník při reklamaci vůbec nebaví. Prodloužená záruka se ovšem nemusí vztahovat na veškeré součástky (na příklad výrobci elektroniky omezují delší záruku jen na některé komponenty svých přístrojů) nebo může být omezen jinak (na příklad delší záruku lze uplatnit jen přímo u výrobce).

Prodloužení záruky obvykle sjednávají stavebníci se stavebními firmami ve zvláštních smlouvách i na deset či dvacet let. Běžné je to u hrubých staveb či střech.

Před pár lety začaly dávat doživotní záruku na rámy nejdražších kol cyklistické obchody a dají se už koupit i batohy s desetiletou zárukou.

Kdeže loňské sněhy jsou

Zkrácené záruční doby jen na několik dní mají podle zákona pochopitelně potraviny. Dvouletá záruka se vztahuje jen na výrobky prodané po prvním lednu letošního roku. Na loňské nákupy se tedy vztahuje jen šestiměsíční záruční lhůta.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Koupání v Brně a okolí

Koupání v Brně a okolí

AKTUALIZACE Přírodní koupaliště a kryté bazény! Přinášíme přehled možností, kde se v Brně vykoupat.
Příbram je turisticky přívětivé místo

Příbram je turisticky přívětivé místo

AKTUALIZACE Příbram, dříve hornické město je dnes cílem turistických výletů. Toto město je známé těžbou uranu, před tím olova a cínu a ještě dříve stříbra.
Koupání v Plzni: venku i v bazénu

Koupání v Plzni: venku i v bazénu

AKTUALIZACE Vodní nádrže v okolí Plzně mívají dobrou vodu ke koupání na začátku léta a potom zase koncem srpna. O prázdninách se kvůli teplému počasí obvykle tvoří velké množství sinic.
Památky zadarmo AKTUALIZACE

Památky zadarmo AKTUALIZACE

Vstupenky do památek, muzeí a galerií stojí desítky až stovky korun. Máte-li čas, nebo máte hluboko do kapsy, můžete si počkat a zajít se do nich podívat zadarmo.
Koupání v Praze

Koupání v Praze

KDE A JAK SE VYKOUPAT? Přírodní koupaliště a kryté bazény! Přinášíme přehled možností, kde se v Praze vykoupat.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 14.-22.9. 14.9.
Evropský týden mobility Praha 16.-22.9. 16.9.
Bazény, sauny a spa - veletrh Praha, Letňany 18.-22.9. 18.9.
ITEP - veletrh Plzeň, Lokomotiva 20.-22.9. Cestovní ruch 20.9.
JATA - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Hodiny a klenoty - veletrh Praha, Holešovice 20.-22.9. 20.9.
Tourism Expo - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Harrach šlechtic rodu i ducha - výstava Jilemnice, Krkonošské muzeum 21.9.-18.11. 21.9.
Horská výzva Krkonoše Pec pod Sněžkou 21.-22.9. Horský běh a chůze 21.9.
Dýňobraní Valtice, Národní zemědělské muzeum 21.-22.9. 21.9.

Diskuse

oprava albireo, 23.9.2018 5:33, 3 příspěvky
Letní čas aztli, 22.9.2018 17:18, 8 příspěvků
Rovnodennost aztli, 22.9.2018 16:59, 3 příspěvky
tip Hugo, 21.9.2018 9:54, 2 příspěvky
tip Mrkat, 20.9.2018 22:37, 2 příspěvky
Působivé Medvědobijka, 19.9.2018 23:09, 3 příspěvky
informace k ferratě Vodní... martin, 18.9.2018 18:41, 6 příspěvků
Solden radši NE právník, 18.9.2018 11:03, 3 příspěvky
Tipy na svačiny Klea, 16.9.2018 13:20, 7 příspěvků
Praha? Houbarka, 14.9.2018 23:16, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Jižní Čechy na kole Horydoly , 22.9.2018 0:19
Plavební sezóna na Schwar... Horydoly , 22.9.2018 0:15
Český Krumlov: sklizeň vi... Horydoly , 22.9.2018 0:12
Re: The North Face - výpr... Horydoly , 21.9.2018 17:16
Re: jarni vodacky veletrh Kuba Turek, 20.9.2018 15:06
jarni vodacky veletrh Horydoly , 20.9.2018 14:43
Bike Adventure 28.9.2018 Horydoly , 19.9.2018 13:26
Bike Adventure v Posázaví... Horydoly , 18.9.2018 0:17