Ve dvacátých až čtyřicátých letech 20. století, kdy Ladovo dílo dozrává a dospívá do vrcholné fáze, bylo zobrazování betlémských jesliček s Jezulátkem pro většinu moderních malířů zcela nepřijatelné.
Peníze ho donutily pracovat na betlému
Lada sice patřil ke generaci prosazující v českém umění kubismus, expresionismus a abstraktní tendence, ale byl trochu samorostlým a neposlušným modernistou, nerespektoval dobové teoretické programy a uplatňoval moderní vyjadřovací principy i v konvenčních zakázkách a tématech, od nichž se tehdy většina umělců zásadně odvracela.
Vánoční motivy zpracoval za svůj život v desítkách variací. Nevedla ho k tomu náboženská horlivost, ale okolnosti zcela všední a praktické: Od roku 1906 se živil jako žurnalistický kreslíř a přes třicet let vytvářel rok co rok nové kresby do prosincových čísel novin a časopisů. Někdy zvolil zimní dětské radovánky na sněhu, jindy vánoční zvyky a obyčeje, ale většinou se soustřeďoval na aktualizaci tradičního zobrazení Svaté rodiny a dokázal přitom najít širokou škálu možností, jak biblický příběh nově a živě zpřítomnit, aby zaujal, potěšil nebo překvapil.
Kde malíř žil: Ladovy a Mikešovy Hrusice
Lada anarchista
Výstava představuje jednak originální verze oblíbených Ladových prací, jako je Český betlém (1920), Jesličky (1928), Gloria in Excelsis Deo (1931), Vánoce (1932) nebo Štědrovečerní noc (1936), v nichž zlidšťuje božské dění a zároveň posvěcuje běžné životní situace, jednak dobové reprodukce v časopisech, na pohlednicích aj., které tehdy přinesly Ladovi značnou popularitu.
Projeďte se na kole: Mikešova cyklostezka
Výběr zastoupených prací poukazuje na žánrovou pestrost tohoto Ladova tematického okruhu a zároveň ve zkratce postihuje i jeho výtvarné proměny. V digitálních replikách jsou zastoupeny i rané práce z období před první světovou válkou, kdy Lada sympatizoval s anarchismem a jeho vánoční motivy byly většinou politicky zaměřené, a ukázky z pravidelných příspěvků pro deník České slovo, v němž se od počátku dvacátých let začíná vyhraňovat Ladův typický kresebný styl.
Exponáty zapůjčila Národní galerie v Praze, Galerie hlavního města Prahy, Oblastní galerie v Liberci, Západočeská galerie v Plzni, Galerie Zdeněk Sklenář a soukromí majitelé.
INFO: Museum Kampa