Königsjodler na Hochkönig

Feráta Königsjodler je do odvolání uzavřena (stav červen 2023).
Autor snímku Gemeinde Dienten

VIA FERRATA GUIDE Jednoho dne jsme se s Ivetou zvanou Kašpárek rozhodli navštívit nějakou nedalekou zajištěnou cestu v Rakousku. Volba padla na trasu Königsjodler, která vede masívem hory Hochkönig. Jedná se o těžkou zajištěnou cestu ohodnocenou stupněm obtížnosti C/D s jedním místem D. Předpověď slibovala krásné počasí…

Obtížnost
C/D s jedním místem D. Výstup i návrat trvají 11-13 h, z toho vlastní zajištěná cesta 4-6 h.

Průvodce: Bergsteigen.com

Nebezpečí
Na cestě jsou dlouhé překroky mezi věžemi. Cesta není vhodná pro děti a osoby menší než 150 cm! Velmi nebezpečné za bouřky. Pozor na pád kamenů uvolněných lezci. Helma je nezbytná.

Doprava
Praha - Strážný - Passau - Bad Reichenhal - Steinpass - Saalfelden - Dientner Sattel (460 km).

Další feráty v oblasti
Krátká zajištěná cesta Grandlspitz Klettersteig C/D (východište Erich Hütte). V případě velké rychlosti a dobré kondice se dají obě zajištěné cesty projít v jenom dni.

AKTUALIZACE Feráta Königsjodler je do odvolání uzavřena! Probíhá celková sanace.

Do výchozího bodu sedla Dientner Sattel dojíždíme v sobotu v 0:11 h, nařizuji budík na 3:11 a co nejrychleji jdeme spát. Dříve než se nadějeme, křemíkový čip v mobilu vyhodnotí, že nastavený čas alarmu odpovídá aktuálnímu času a začne nás burcovat k činnosti. Vstávám. Kašpárkovi se z vyhřátého spacáku jako obvykle nechce, ale nakonec se dává do ranních činností jako je snídaně, zabalení a úklid věcí.

Odhadem ve čtyři hodiny rozsvěcíme čelovky a vyrážíme hledat cestu. Vydáváme se na cestu po směru šipky na Hochkönig-Birgkar. Stoupáme nejprve po lesní cestě. Poté mírně klesáme, překonáváme potok a dostáváme se na pastvinu. Zase trochu stoupáme, až dosáhneme širší pěšinu vedoucí po vrstevnici. Dáváme se vpravo, což se posléze ukáže jako špatná volba. Zjišťujeme to u vyústění údolí Birgkar. Obracíme tedy a po pěšině šlapeme již správným směrem k chatě Erichhütte. Cestou procházíme pastvinami, kde porůznu polehávají krávy.

Za ohradou už je vidět chata Erichhütte i výstupová pěšina k zajištěné cestě. Začínáme tedy stoupat mezi skupinkami lidí mířících stejným směrem. Nejprve pěšinou po pastvině a mezi klečí, posléze po kamenech a dvou krátkých žebřících do sedla Hohen Scharte. Tam zastavujeme na krátkou svačinu a navlékáme si úvazky.

Obtížný nástup

Jak už to bývá, první metry jsou záměrně těžké, aby odradily ty, co na výstup nemají. Po jejich překonání začíná o poznání jednodušší hřeben a objevuje se před námi cesta. Přelézá postupně všechny věžičky na hřebeni a díky tomu bude mít hodně velké převýšení. "No, ale vzhůru!"

Königsjodler Hochkönig. Dolní část feráty.

Cesta je velmi vzdušná a velmi pěkně vedená. Mezi některými věžičkami se dělají docela dlouhé překroky, kde má Kašpárek díky své malé postavě docela problémy. Co nemá na výšce, to dohání šikovností a zarputilostí. Na druhou stranu se vždy dostane. Průvodce měl pravdu, cesta opravdu není vhodná pro děti a já bych ještě dodal pro lidi menší než sto padesát centimetrů.

Booking.com

Plotny kloužou, kamení padá

V jednom místě, kde jsou věže vzdáleny natolik, že překrok by neudělal ani basketbalista, je zřízen lanový můstek. Je to zdejší atrakce. Po překonání dvou třetin hřebene přichází místo, kde se dá zajištěná cesta v případě nutnosti opustit, ale my pokračujeme sutí pod další lana.

Königsjodler Hochkönig.

Další část sestává z relativně hladkých ploten a v jednom místě má Kašpárek problémy se vyhoupnout nahoru. Necháváme předejít skupinku lidí, a pak místo odstavíme. Prostě Kašpárek leze, co to jde, a v místě, kde to nejde, jí rukou popostrčím za zadeček a ona už nějak dosáhne. V jiném místě na plotnách mě pěkně vyděsí, když jí začnou klouzat boty. Ještě, že jsem hned za ní a nohu jí podržím rukou. Po pár metrech se plotny naštěstí pokládají a obtížnost klesá. Kašpárek se ukazuje také jako dobrý lovec kamení. Nejprve chytí jeden do batohu a pak se ozve "klop" jak druhý odhlavičkuje helmou. Ještě, že ji má.

Königsjodler from Petr on Vimeo.

Horydoly.czHOCHKÖNIG V ZIMĚ: Dlouhý lyžařský den

Hochkönig od severovýchodu.

Návrat těsně před setměním

Očekávám, že na konci ploten cesta končí, ale chyba lávky. Nejen, že nekončí, ale musíme ještě překonat dvě sedélka a jedno hodně obtížné místo. Pak již konečně docházíme na náhorní plošinu v místě zvaném Hoher Kopf (2875 m). Svlékáme úvazky a ukládáme je do batohů.

Feráta Königsjodler na Hochkönig.

Pokračujeme směrem k vlastnímu vrcholu na němž stojí chata. Pěšina je technicky nenáročná a za chvíli jsme na vrcholu Hochkönig (2941), kde stojí chata Matrashaus. Chvilku sedíme před chajdou a každý popíjíme Grosse Limonade, kterou Kašpárek koupil v chatě. Po příjemném osvěžení zahajujeme sestup. Nejprve zpět k Hoher Kopf a pak suťovým kotlem Birgkar dolů. Suť je hodně nepříjemná.

Hochkönig: chata Matrashaus na vrcholu a sestup skalním kotlem Birgkar.

Horydoly.cz Turistka se zabila na Hochkönigu

Pomalu se dostáváme dolů. Kašpárek si někde naťukl koleno a to jí na sestupu bolí, ale statečně pokračuje dál. Stejně nám nic jiného nezbývá. Kolem deváté jsme zpět u auta.

Batoh 30-40 l, pevné pohorky, teplé a nepromokavé oblečení, funkční prádlo, tmavé brýle, krém na opalování, pití nejméně 1 litr na osobu, přilba, sedací a hrudní úvazek, ferátový setčelová svítilna, mapa, průvodce, busolamobilní telefon, lékárnička

Horydoly.cz Další průvodce najdete v sekci FERÁTY

Zobrazit místo Mountains - hory - skály - rocks na větší mapě

Ferrata Königsjodler - červen 2014

Tak ferrata nádherná.

náš itinerář byl následující, Přespali jsme v autě na parkovišti v Pfarrwerfenu, odtud ráno vlakem do Bischofshofen autobusem do Muhlbach, zde přestup a dále na parkoviště Dienten am Hochkönig Parkplatz Erichhütte (9:53) vycházíme

Při nástupu déšť ale věřili jsme Norům že bude polojasno, tak jsme šli do toho. Lanový most se dá v klidu na karabině, kladka tam není.

Přespání na chatě Matras-Haus, ráno přes Ostpressenhutte do Pfarrwerfenu.

Naše video z cesty nahoru zde

Ferrata Königsjodler - červen 2014

Díky za aktuální info!

Byli jsme na Jodleru 8.6.2014. V horní části nástupu byla sněhová pole v kuloárech, která se musela traverzovat i drtit nahoru, naštěstí se nikdo do údolí nesvezl. Ferrata v pohodě, sníh jen v sedélkách mezi věžičkama (to nestojí za řeč). Birgkar byl kvůli sněhu neprůchozí, tedy jsme šli ferratu k tý únikový odbočce a zase zpátky. Perfektní počasí, neděle, přitom lidi ojediněle, super! 2hod. nástup, 2hod. (možná trochu víc) lezení nahoru, o něco míň času dolu, ferrata i sestup k autu. Na Flying Fox kladka není, my jsme jí měli sebou, doporučuju.

• Autor RiPl
  • Datum a čas 9.6.2014 14:01
sestup Birgkarem je regulérní sebevražda

Nic než souhlas. Birgkar je to ruská ruleta. Výrazně větší nebezpečí než jinde na horských cestách. Jeden šutr mě tam "jen" škrábnul do nohy. Víckrát už ne.

• Autor jodler
  • Datum a čas 16.10.2012 22:20
sestup Birgkarem je regulérní sebevražda

Pokud se všude píše, že přechod kuloáru pod chatou Gouter je extremně riziková záležitost, tak nevím, jak popsat tento několikahodinový sestup stejně nebezpečným terénam. Pokud jde někdo nad váma, tak kolem člověka létají šutry nadzvukovou rychlostí. Kolikrát jsou o velikosti volejbalového míče.

Ta ferata je opravdu nádherná, ale nechat legálně lidi sestupovat Birgkarem je vysloveně na palici. To se soudruhům v Rakousku opravdu moc nepovedlo. Loni jsem to s kamarádem scházel víc jak 4 hodiny a byl to můj dejdelší sestup v životě. Určitě víc jak půlku sestupu tam kromě nás nikdo nešel, ale pak tam nastoupila parta pěti lezců. A od té doby kolem nás létalo neuvěřitelné množství šutrů všech velikostí !!!! A ta rychlost, kterou to tam létá je opravdu neuvěřitelná.

Ferata super, ale ten sestup raději na druhou stranu k silnici.

• Autor Petr
  • Datum a čas 11.9.2012 20:03
Birgkar

Sestup Birgkarem je nebezpečný i bez ledu a sněhu a bez kamenů, které tam ale v "busy days" létají pořád. V podstatě se nejde vyhnout tomu, aby člověk aspoň jeden nepustil. Den před námi tam došlo k několika incidentům s letícími volnými kameny které jenom se štěstím zůstaly jen s v podstatě drobnějšími šrámy. DŮLEŽITÁ INFORMACE!! : Od místních jsme se dozvěděli, že lepší je použít dlouhou sestupovou cestu od Matrashausu východním směrem a zbytek masívu obejít. Je to sice dlouhá cesta, tak zhruba na 7 h, ale bezpečná. Nocleh na Matrashausu je tedy takřka samozřejmostí, nejste-li extrémně rychlí. Podotýkám  pro pořádek, že jsem popsanou okružní cestu nešel, je to informace od lezců, kteří z níj zrovna přišli dolů na Erichshutte..Mě už ale do Birgkaru nikdo nedostane a pár pomníčků po cestě svědčí o tom, že nejsem sám...

• Autor Petr
  • Datum a čas 11.9.2012 13:43
Birgkar

ferata moc pěkná ;) ale ten sestup Birgkarem je smrtící! tam de opravdu o život.. Ještě když sou tam ty sněhové plotny. doporučuji mačky a cepíny. Bez vybavení sme to šli dolu k parkovišti 8 hodin!!

• Autor jakub
  • Datum a čas 7.7.2012 22:18
Toto není popis cesty
Příspěvek pobaví, ale nelze se jím řídit. Ten kdo se na Königsjodler – Klettersteig vypraví, měl by si cestu nastudovat např. na bergsteigen.at. Z vlastní zkušenosti mohu upozornit na celkem namáhavý nástup ke stěně-proto je dobré zvážit co si do batohu přibalit. Ovšem co se týká tekutin, tam bych nesl raději více než méně. Za slunného počasí v žádném případě 1 litr nestačí, já bych doporučil minimálně litry dva. Helma je nezbytná stejně jako pití-cestou nahoru se utrhlo tak 6 balvanů a v údolí Birgkar padaly kamenné lavinky ještě častěji. Co se týká sestupu údolím Birgkar, více bych zdůraznil nebezpečnost této cest. Je třeba maximální opatrnosti, jinak se jedno klopýtnutí může stát osudným. Vyrazit na Königsjodler – Klettersteig mi přijde optimální kolem 6té ráno, pokud byste chtěli jít jako první tak o hodinu dříve, ale vyrážet ve 4 ráno mi přijde dost přehnané. Pokud vyrazíte v 6 ráno, na ferratě se dostanete do lezecké zácpy, pak si vyběhnete na Hochkönig, mezitím svačina, na Hochkönigu limča, a pak opatrný sestup a ještě krátké zabloudění , u auta v Dientner Sattelu budete v klidu v 6 večer. Cesta v klidu se jde 12 hodin, jinak se dá zvládnout za 9. Kdyby se Kašpárek více vyspal, tak by mu to s největší pravděpodobností netrvalo 17 hodin :)
dolů Birgkarem, fuj, hnusná představa po jeho výstupu...
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 1.4.2007 11:43
Myslím, že lepší je nahoru vylézt ferratou a dolů scházet Birgkarem než Birgkarem nahoru i dolů. Pro pěší je to asi vůbec lepší z druhé strany.
  • Autor Tom
  • Datum a čas 12.5.2005 10:49

Zbranek se dostal mezi funkcionářskou elitu na olympiádě v Paříži

Lezení na Olympijských hrách v Paříži zveřejnilo všechny funkcionáře. Mezi nimi je i stavěč Jan Zbranek. Je určen ke stavbě cest na obtížnost.... celý článek

Vzdělávání – cesta k horolezeckému úspěchu?

Zprávy od horolezců 2024

České Švýcarsko AKTUÁLNĚ 2024

Malé, ale důležité zprávy z české i německé strany hranice, z kraje pískovcových věží a vysokých skalních masivů, z Českého a Saského Švýcarska.
Akce horolezců a pracovníků národního parku Saské Švýcarsko

V mnoha lezeckých oblastech Saského Švýcarska se v současnosti leze ještě dříve než se horolezec dostane ke skalám. Přístupové cesty jsou mnohy blokovány padlými suchými stromy, které sežral kůrovec.
Alter Weg na Herkulesstein - krásně ukrytá dvojka na významnou věž v Bielatalu

CLIMBING GUIDE Na pískovcové skály vede jen málo lehkých, bezpečných a hezkých výstupů. Horolezci jsou za každou takovou cestu vděční. V Bielatal kousek za německou hranicí, se jedna taková skrývá uvnitř obrovského
Pit Schubert je v metodickém nebi

Významný německý horolezec Pit Schubert, kterého znají všichni evropští lezci jako nedostižného bezpečnostního metodika, odešel do nebe. Zemřel v požehnaném věku 88 let.
Dolomity a Julské Alpy 2024

TRIGLAV Přinášíme aktuální zprávy z Dolomit - Trentina a Jižního Tyrolska. Doplňujeme je o novinky z italských i slovinských Julských Alp.

Hannibal - sněhové divadlo Rakousko, Sölden 5.4.
Kamarád ze skal - film Turnov, Muzeum Českého ráje 6.4. 20:00
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 11.-14.4. 11.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 11.-14.4. 11.4.
Valná hromada ČHS Praha 13.4.