Provrtaná skála Lagazuoi

Provrtaná skála Lagazuoi
Dolomity, Lagazuoi, italská pozorovatelna.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

AKTUALIZACE. První léto první světové války zastihlo v Dolomitech naivní velitele na obou stranách. Bez většího zájmu obsadili svými vojsky pár sedel a vršků. V zimě je zase opustili. Druhý rok si uvědomili strategickou důležitost každé skalní pídě. Která jednotka se stačila zavrtat do žlutavého dolomitu, ta tam zůstala několik dalších let.

Provrtaná skála Lagazuoi
Dolomity, Lagazuoi, rokle za první štolou.
Autor snímku Kuba Turek

Bohužel se to netýkalo rakouských ani italských vojáků. Ti mřeli v nesmyslných bojí ve vysokohorských podmínkách po tisících.

Skála jako ementál

Ukázkou složitých a při tom jednoduchých pozičních bojů je okolí sedla Falzarego (2105 m n.m.) a především skalního masívu Lagazuoi (2756). Kamenná stěna je provrtaná skrz naskrz štolami.

Hlavní vojenské štoly jsou dnes zpřístupněné. Z hlediska obtížnosti se jedná o velmi lehkou ferátu. Nejsou tedy potřeba úvazky ani karabiny. Vhodné jsou přilby a pohorky. Nutné je použití čelových lamp.

Vycházíme ze sedla Falzarego

Nejjednodušší je vyjet ze sedla Falzarego nahoru na Lagzuoi lanovkou a sejít štolami dolů. Chceme-li však vidět všechno, uděláme si polodenní výlet štolami nahoru a údolím přes sedlo Lagazuoi (2571) sejdeme na sedlo Falzarego. Zbyde nám čas i na návštěvu nedalekého vojenského muzea ve staré pevnosti Valparola (2168).

Auto zdarma odstavíme na sedle Falzarego. Čím přijedeme později, tím dále od lanovky musíme parkovat.

Po široké značené cestě číslo 402 se vydáme do kopce pod skály Lagazuoi. Když se k nim v serpentinách přiblížíme, odbočuje doleva vodorovná stezka zajištěná ocelovým lanem. Rozcestí je výrazně označeno.

Půl kilometru vysoká chodba

Pár desítek metrů stoupáme podél lana. V ústí první štoly nasazujeme přilby a rozsvěcíme čelovky. Vcházíme do vojenského hájemství italské armády. Krátké štoly nás vedou přes rokli do hlavního systému vyhloubeného skrze celý předvrchol masívu Lagazuoi.

Dolomity, Lagazuoi, vojenská štola.

Stoupáme vlhkými chodbami, občas se rozšíří do sálů, míjíme skalní okna, křižovatky i ubikace. Naučné tabule nás informují, kudy vedla lanovka, kde se bydlelo, kde pracovaly kompresory a co se tesalo ručně.

Celkové převýšení činí pět set metrů. Když se blížíme k předvrcholu Martini pojmenovaném po veliteli italského pluku, který se ho zmocnil, objevíme střílny a předprsně. Míří k vrcholku Lagazuoi. Tam seděli ve stejných skalních doupatech rakouští vojáci.

Italové se sami odstřelili

Po prvním roce bezvýsledných pokusů o vzájemné přepady přes úzký skalní hřeben dospěli Italové i Rakušané k drsnému řešení. Pokoušeli se navzájem vyhodit do vzduchu i se skálami.

Čtyři obří rakouské miny moc paseky nenadělaly a posunuly frontu jen o pár metrů. Za to nešťastná náhoda při italské akci vedla k odstřelení celého skalního hřebene. Italové transportovali štolami odspodu až nahoru obrovské množství trhaviny, která měla posloužit k odstřelu celého vršku Lagazuoi. Jenže než ji dokázali napěchovat do místa určení, vybuchla v meziskladu.

To však vedlo pouze k tomu, že zákopy se následně přiblížily na nějakých dvacet metrů. Zákopy projdeme, překročíme území nikoho, podejdeme skalní stěnu a krátkými štolami se dostaneme na vrchol k lanovce a chatě Lagazuoi.

Rakušané byli primitivnější

Zdejší rakouská opevnění byla podstatně primitivnější, než práce italských horníků. Za to jim hrála do karet lepší poloha. Rakušané stáli výše než Italové a navíc byli kryti skalním hřebenem.

Scházíme podél nevysokého skalního žebra značenou cestou číslo 20. V suti pozorujeme linie zákopů. Stačí od nich udělat pár kroků směrem do sedla Lagazuoi a jsme zase v italských liniích. Tady v otevřeném terénu nebylo úniku před kulkami, granáty a bombami. Stačilo vystrčit hlavu a bylo po dalším vojákovi.

Přečtěte si na stejné téma: Castellaz v Passo Role, lidská jatka

Pod sedlem Lagazuoi křižujeme sjezdovku a po čtyři sta dvojce jdeme podél úpatí skal. Nad námi vykukují skalní okna pozorovatelen a kulometných hnízd, v bezpečnějších místech stojí kasárenské baráky.

Pevnost zničená za jeden den

Scházíme zpět do sedla Falzarego. V podmračeném počasí pozorujeme, odkud kam se za První světové války střílelo. Nejslavnější kruhové postavení dělostřelectva rozmístili Italové okolo Cinque Torri. Odtud dokázali ostřelovat nejen vojenské transporty přes okolní sedla, ale také účinně ničit rakouské základny.

Dolomity, pevnost Valparola, čím se lidé zabíjeli.

Stačil jim pouhý jeden den, aby rozstříleli téměř novou rakouskou pevnost v sedle Valparola (2168) nazvanou Tre Sassi. Pokud ji chceme vidět, je to z Falzarega jen malá zajížďka autem.

Muzeum ve vojenském objektu a vedlejší zničená pevnost nám dávají obrázek, co obnášela dolomitská fronta. Určitě to nebylo nic romantického. Moderní technologie dokázala ničit, zabíjet a zraňovat účinně a brutálně.

INFO: DOLOMITY a JULSKÉ ALPY a FERÁTY


Zobrazit místo Dolomity na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Pevnost Tra i Sassi
Ano, byla v době zničení "stará". Bylo jí 18 let :-).
Reaguj
Re: Re: Pevnost Tra i Sassi
Aj, do jedné věty se mi koukám zatoulala dvě stejná slůvka a sice ,,stará" - tak se omlouvám a odmyslete si to první prosím(:
  • Autor Filip
  • Datum a čas 20.6.2007 20:32
Reaguj
Re: Pevnost Tra i Sassi
Pevnost TRE SASSI byla budována Rakousko-Uherskou armádou roku 1897(tuším).., takže ano, je to 19.století, ale říci jen 19.století je poněkud zavádějící, proto toto upřesnění pro ,,opravdu náročné"(; Jak byla stárá na svou dobu stará, nová, zastarálá či moderní, to ať posoudí už každý sám(děla ráže 80mm, 60mm, otočná obrněná kopule, těžké ocelové okenice, ...), já pouze ještě dodávám, že byla postavena za účelem obrany RU před tehdá ,,nově" vzniklým (1871) italským státem.
  • Autor Filip
  • Datum a čas 20.6.2007 20:28
Reaguj
Pevnost Tra i Sassi
Pevnost Tra i Sassi nebyla nová ale naopak zastaralá z 19.století a určená k demolici už před válkou.
  • Autor TMa
  • Datum a čas 20.6.2007 17:13
Reaguj
Celkem 4 příspěvky v diskuzi


Čertova brázda po vichřici

Čertova brázda po vichřici

Ani lesní křížové cestě nedaleko Sázavského kláštera se nevyhnuly polomy po orkánu Herwart. Má zajímavé, minimalistické pojetí a terén je spíše na pohorky. Nyní je cesta ještě obtížnější.... celý článek

Piešťany lámou berle

Kladno bruslí pod oblohou i střechou

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Slovinské dálniční známky

Slovinské dálniční známky

Dálniční známka ve Slovinsku přijde na 15 eur za sedm dní pro osobní auta. Třicetidenní známka stojí 30 eur. 
Dálniční známky v Evropě

Dálniční známky v Evropě

Dálniční známka v Česku přijde v roce 2018 na 1500 korun. Roční známka se dá koupit také v Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku. Další dálniční známky prodávají Slovinci, Chorvati a Maďaři. Němci jezdí po dálnicích
Slovenské dálniční známky

Slovenské dálniční známky

Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2018 pro osobní automobily 10 eur (10 dní), 14 eur (měsíc) a 50 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.
TEST Spacák Husky se moc nepovedl

TEST Spacák Husky se moc nepovedl

Tenhle spacák měl být špičkový. Poslyšte, jak se chlubí jeho výrobce: "Necelé dva kilogramy váhy předurčují spací pytel Enjoy na extrémní akce, které vyžadují lehké, ale zároveň dokonalé vybavení." Po
Rakouské dálniční známky a mýto

Rakouské dálniční známky a mýto

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Advent Křivoklát 9.-17.12. 9.12.
Vánoční jarmark Vysoké Mýto, muzeum 12.-14.12. 12.12.
Pardubické Vánoce - veletrh Pardubice, Ideon 15.-17.12. 15.12.
Vánoce na zámku Benešov nad Ploučnicí 15.12.
Vánoční květinové vazby - výstava
Lednice, Rybniční zámeček 15.-17.12. 15.12.
Hory v Peru - diashow Hodonín, Kulatá brána Přednáší Martin Mirinský 16.12. 19:00
Zimní plavání Třebíč 16.12.
Putování k Betlému Mladá Boleslav, hrad Přednáší Jan Tráva Trávníček 16.12.
Živý betlém
Břeclav 16.12.
Trailová Závist - běh Zvole 17.12.

Diskuse

bolest kloubů Jana, 13.12.2017 23:01, 4 příspěvky
Chyba Nobody, 13.12.2017 22:57, 4 příspěvky
Chyba Arcikacíř, 13.12.2017 19:56, 4 příspěvky
No tak nic no wiki, 13.12.2017 13:41, 1 příspěvek
Učení dětí Horydoly , 12.12.2017 23:40, 2 příspěvky
Chyba Nobody, 12.12.2017 23:30, 4 příspěvky
Snowboard Ondra, 12.12.2017 21:30, 3 příspěvky
Chyba Arcikacíř, 12.12.2017 21:29, 4 příspěvky
Učení dětí Karel, 12.12.2017 21:20, 2 příspěvky
Nic jiného než Horydoly - Andrea Černá, 12.12.2017 9:50, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dolní Rakousko Horydoly , 13.12.2017 0:54
Festivaly na Slovensku Horydoly , 9.12.2017 13:31
POJIŠTĚNÍ CHUBB Horydoly , 9.12.2017 13:14
WIZZ AIR OBJEDNAL DALŠÍCH... Horydoly , 9.12.2017 13:12
Emirates oslavuje svůj 10... Horydoly , 9.12.2017 13:10
KLM rozšiřuje své služby ... Horydoly , 9.12.2017 13:07
WIZZ AIR ZAVÁDÍ NOVOU POL... Horydoly , 9.12.2017 12:43
WIZZ AIR OTEVŘEL ZÁKLADNU... Horydoly , 9.12.2017 12:37