Provrtaná skála Lagazuoi

Provrtaná skála Lagazuoi
Dolomity, Lagazuoi, italská pozorovatelna.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

AKTUALIZACE. První léto první světové války zastihlo v Dolomitech naivní velitele na obou stranách. Bez většího zájmu obsadili svými vojsky pár sedel a vršků. V zimě je zase opustili. Druhý rok si uvědomili strategickou důležitost každé skalní pídě. Která jednotka se stačila zavrtat do žlutavého dolomitu, ta tam zůstala několik dalších let.

Provrtaná skála Lagazuoi
Dolomity, Lagazuoi, rokle za první štolou.
Autor snímku Kuba Turek

Bohužel se to netýkalo rakouských ani italských vojáků. Ti mřeli v nesmyslných bojí ve vysokohorských podmínkách po tisících.

Skála jako ementál

Ukázkou složitých a při tom jednoduchých pozičních bojů je okolí sedla Falzarego (2105 m n.m.) a především skalního masívu Lagazuoi (2756). Kamenná stěna je provrtaná skrz naskrz štolami.

Hlavní vojenské štoly jsou dnes zpřístupněné. Z hlediska obtížnosti se jedná o velmi lehkou ferátu. Nejsou tedy potřeba úvazky ani karabiny. Vhodné jsou přilby a pohorky. Nutné je použití čelových lamp.

Vycházíme ze sedla Falzarego

Nejjednodušší je vyjet ze sedla Falzarego nahoru na Lagzuoi lanovkou a sejít štolami dolů. Chceme-li však vidět všechno, uděláme si polodenní výlet štolami nahoru a údolím přes sedlo Lagazuoi (2571) sejdeme na sedlo Falzarego. Zbyde nám čas i na návštěvu nedalekého vojenského muzea ve staré pevnosti Valparola (2168).

Auto zdarma odstavíme na sedle Falzarego. Čím přijedeme později, tím dále od lanovky musíme parkovat.

Po široké značené cestě číslo 402 se vydáme do kopce pod skály Lagazuoi. Když se k nim v serpentinách přiblížíme, odbočuje doleva vodorovná stezka zajištěná ocelovým lanem. Rozcestí je výrazně označeno.

Půl kilometru vysoká chodba

Pár desítek metrů stoupáme podél lana. V ústí první štoly nasazujeme přilby a rozsvěcíme čelovky. Vcházíme do vojenského hájemství italské armády. Krátké štoly nás vedou přes rokli do hlavního systému vyhloubeného skrze celý předvrchol masívu Lagazuoi.

Dolomity, Lagazuoi, vojenská štola.

Stoupáme vlhkými chodbami, občas se rozšíří do sálů, míjíme skalní okna, křižovatky i ubikace. Naučné tabule nás informují, kudy vedla lanovka, kde se bydlelo, kde pracovaly kompresory a co se tesalo ručně.

Celkové převýšení činí pět set metrů. Když se blížíme k předvrcholu Martini pojmenovaném po veliteli italského pluku, který se ho zmocnil, objevíme střílny a předprsně. Míří k vrcholku Lagazuoi. Tam seděli ve stejných skalních doupatech rakouští vojáci.

Italové se sami odstřelili

Po prvním roce bezvýsledných pokusů o vzájemné přepady přes úzký skalní hřeben dospěli Italové i Rakušané k drsnému řešení. Pokoušeli se navzájem vyhodit do vzduchu i se skálami.

Čtyři obří rakouské miny moc paseky nenadělaly a posunuly frontu jen o pár metrů. Za to nešťastná náhoda při italské akci vedla k odstřelení celého skalního hřebene. Italové transportovali štolami odspodu až nahoru obrovské množství trhaviny, která měla posloužit k odstřelu celého vršku Lagazuoi. Jenže než ji dokázali napěchovat do místa určení, vybuchla v meziskladu.

To však vedlo pouze k tomu, že zákopy se následně přiblížily na nějakých dvacet metrů. Zákopy projdeme, překročíme území nikoho, podejdeme skalní stěnu a krátkými štolami se dostaneme na vrchol k lanovce a chatě Lagazuoi.

Rakušané byli primitivnější

Zdejší rakouská opevnění byla podstatně primitivnější, než práce italských horníků. Za to jim hrála do karet lepší poloha. Rakušané stáli výše než Italové a navíc byli kryti skalním hřebenem.

Scházíme podél nevysokého skalního žebra značenou cestou číslo 20. V suti pozorujeme linie zákopů. Stačí od nich udělat pár kroků směrem do sedla Lagazuoi a jsme zase v italských liniích. Tady v otevřeném terénu nebylo úniku před kulkami, granáty a bombami. Stačilo vystrčit hlavu a bylo po dalším vojákovi.

Přečtěte si na stejné téma: Castellaz v Passo Role, lidská jatka

Pod sedlem Lagazuoi křižujeme sjezdovku a po čtyři sta dvojce jdeme podél úpatí skal. Nad námi vykukují skalní okna pozorovatelen a kulometných hnízd, v bezpečnějších místech stojí kasárenské baráky.

Pevnost zničená za jeden den

Scházíme zpět do sedla Falzarego. V podmračeném počasí pozorujeme, odkud kam se za První světové války střílelo. Nejslavnější kruhové postavení dělostřelectva rozmístili Italové okolo Cinque Torri. Odtud dokázali ostřelovat nejen vojenské transporty přes okolní sedla, ale také účinně ničit rakouské základny.

Dolomity, pevnost Valparola, čím se lidé zabíjeli.

Stačil jim pouhý jeden den, aby rozstříleli téměř novou rakouskou pevnost v sedle Valparola (2168) nazvanou Tre Sassi. Pokud ji chceme vidět, je to z Falzarega jen malá zajížďka autem.

Muzeum ve vojenském objektu a vedlejší zničená pevnost nám dávají obrázek, co obnášela dolomitská fronta. Určitě to nebylo nic romantického. Moderní technologie dokázala ničit, zabíjet a zraňovat účinně a brutálně.

INFO: DOLOMITY a JULSKÉ ALPY a FERÁTY


Zobrazit místo Dolomity na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Pevnost Tra i Sassi
Ano, byla v době zničení "stará". Bylo jí 18 let :-).
Reaguj
Re: Re: Pevnost Tra i Sassi
Aj, do jedné věty se mi koukám zatoulala dvě stejná slůvka a sice ,,stará" - tak se omlouvám a odmyslete si to první prosím(:
  • Autor Filip
  • Datum a čas 20.6.2007 20:32
Reaguj
Re: Pevnost Tra i Sassi
Pevnost TRE SASSI byla budována Rakousko-Uherskou armádou roku 1897(tuším).., takže ano, je to 19.století, ale říci jen 19.století je poněkud zavádějící, proto toto upřesnění pro ,,opravdu náročné"(; Jak byla stárá na svou dobu stará, nová, zastarálá či moderní, to ať posoudí už každý sám(děla ráže 80mm, 60mm, otočná obrněná kopule, těžké ocelové okenice, ...), já pouze ještě dodávám, že byla postavena za účelem obrany RU před tehdá ,,nově" vzniklým (1871) italským státem.
  • Autor Filip
  • Datum a čas 20.6.2007 20:28
Reaguj
Pevnost Tra i Sassi
Pevnost Tra i Sassi nebyla nová ale naopak zastaralá z 19.století a určená k demolici už před válkou.
  • Autor TMa
  • Datum a čas 20.6.2007 17:13
Reaguj
Celkem 4 příspěvky v diskuzi


Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

HVĚZDÁRNA ÚPICE Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.... celý článek

Alpy AKTUÁLNĚ 2017

Dračí hřeben na Drachenwand

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz



Nejčtenější články

Podleský rybník - koupání tady bylo pěkné

Podleský rybník - koupání tady bylo pěkné

NOVÉ FOTKY Podleský rybník na okraji Prahy býval pěkným místem ke koupání. Dnes je to nevábné místo vhodné snad jen na krátké smočení během výletu na kole či pěšky.
Romantické jezero Wörthersee

Romantické jezero Wörthersee

V Alpách už mávla ledovým mečem zima, ale pod nimi vládne pořád krásný podzim. Na jihu u korutanského jezera Wörthersee se dá pořád jezdit na kole, chodit na výlety a jezdit na lodích.
Malvíny: modrá voda a modrá obloha

Malvíny: modrá voda a modrá obloha

AKTUALIZACE Jedno z nejlepších koupání v přírodě ve středních Čechách je na Malvínách. Obrovský písník mezi Čelákovicemi a Lázněmi Toušeň nabízí čistou modrou vodu, snesitelné množství lidí, koupání v plavkách i bez nich a klid.
Koupání v Plzni: venku i v bazénu

Koupání v Plzni: venku i v bazénu

AKTUALIZACE Vodní nádrže v okolí Plzně mívají dobrou vodu ke koupání na začátku léta a potom zase koncem srpna. O prázdninách se kvůli teplému počasí obvykle tvoří velké množství sinic.
Koupání v Praze

Koupání v Praze

KDE A JAK SE VYKOUPAT? Přírodní koupaliště a kryté bazény! Přinášíme přehled možností, kde se v Praze vykoupat.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Interbike - veletrh USA, Las Vegas 20.-22.9. 20.8.
CIBTM - veletrh Čína, Peking 23.-24.8. 23.8.
Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují 24.-27.8. 24.8.
Balóny nad Telčí Telč 24.-27.8. 24.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 24.-29.8. 24.8.
650 let města - slavnost Strakonice 25.-27.8. 25.8.
Nábřeží paromilů Hradec Králové   26.8.
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 26.8.-3.9. 26.8.
Parním vlakem z muzea do muzea Lužná, Železniční muzeum   26.8.
Parním vlakem Českým rájem Turnov Nostalgický vlak 26.8.

Diskuse

Kvalita? Tok.d, 22.8.2017 9:38, 1 příspěvek
zmíněný druhý pramen Kuba Turek, 21.8.2017 13:41, 7 příspěvků
Lipno dobrý Papouš, 21.8.2017 12:11, 1 příspěvek
zmíněný druhý pramen PB, 21.8.2017 11:58, 7 příspěvků
kde jste Pišišvor, 21.8.2017 9:32, 81 příspěvků
jištění bez dětí taky Helena, 18.8.2017 13:30, 1 příspěvek
Stezka králů - uzavření č... Helena, 16.8.2017 12:46, 5 příspěvků
cyklostezky Horydoly - Andrea Černá, 15.8.2017 12:25, 3 příspěvky
cyklostezky Jirka, 15.8.2017 10:38, 3 příspěvky
Pozor na legálnost Tomas, 14.8.2017 15:13, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Outdoor oblečení z pr... Pája Teklová, 21.8.2017 9:34
Týden kultury na Valašsku Horydoly , 18.8.2017 21:16
Co to kecáte za blbosti Horydoly , 17.8.2017 20:42
Jsou Slované méněcenná ra... milan šupa, 17.8.2017 19:05
Re: Víza - jak na to? Horydoly , 16.8.2017 11:11
Víza - jak na to? Horydoly , 16.8.2017 11:08
Lipenský půlmaraton se st... Horydoly , 16.8.2017 9:34
7 zlozvyků, kterými přisp... Horydoly , 16.8.2017 9:14