Provrtaná skála Lagazuoi

Provrtaná skála Lagazuoi
Dolomity, Lagazuoi, italská pozorovatelna.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

AKTUALIZACE. První léto první světové války zastihlo v Dolomitech naivní velitele na obou stranách. Bez většího zájmu obsadili svými vojsky pár sedel a vršků. V zimě je zase opustili. Druhý rok si uvědomili strategickou důležitost každé skalní pídě. Která jednotka se stačila zavrtat do žlutavého dolomitu, ta tam zůstala několik dalších let.

Provrtaná skála Lagazuoi
Dolomity, Lagazuoi, rokle za první štolou.
Autor snímku Kuba Turek

Bohužel se to netýkalo rakouských ani italských vojáků. Ti mřeli v nesmyslných bojí ve vysokohorských podmínkách po tisících.

Skála jako ementál

Ukázkou složitých a při tom jednoduchých pozičních bojů je okolí sedla Falzarego (2105 m n.m.) a především skalního masívu Lagazuoi (2756). Kamenná stěna je provrtaná skrz naskrz štolami.

Hlavní vojenské štoly jsou dnes zpřístupněné. Z hlediska obtížnosti se jedná o velmi lehkou ferátu. Nejsou tedy potřeba úvazky ani karabiny. Vhodné jsou přilby a pohorky. Nutné je použití čelových lamp.

Vycházíme ze sedla Falzarego

Nejjednodušší je vyjet ze sedla Falzarego nahoru na Lagzuoi lanovkou a sejít štolami dolů. Chceme-li však vidět všechno, uděláme si polodenní výlet štolami nahoru a údolím přes sedlo Lagazuoi (2571) sejdeme na sedlo Falzarego. Zbyde nám čas i na návštěvu nedalekého vojenského muzea ve staré pevnosti Valparola (2168).

Auto zdarma odstavíme na sedle Falzarego. Čím přijedeme později, tím dále od lanovky musíme parkovat.

Po široké značené cestě číslo 402 se vydáme do kopce pod skály Lagazuoi. Když se k nim v serpentinách přiblížíme, odbočuje doleva vodorovná stezka zajištěná ocelovým lanem. Rozcestí je výrazně označeno.

Půl kilometru vysoká chodba

Pár desítek metrů stoupáme podél lana. V ústí první štoly nasazujeme přilby a rozsvěcíme čelovky. Vcházíme do vojenského hájemství italské armády. Krátké štoly nás vedou přes rokli do hlavního systému vyhloubeného skrze celý předvrchol masívu Lagazuoi.

Dolomity, Lagazuoi, vojenská štola.

Stoupáme vlhkými chodbami, občas se rozšíří do sálů, míjíme skalní okna, křižovatky i ubikace. Naučné tabule nás informují, kudy vedla lanovka, kde se bydlelo, kde pracovaly kompresory a co se tesalo ručně.

Celkové převýšení činí pět set metrů. Když se blížíme k předvrcholu Martini pojmenovaném po veliteli italského pluku, který se ho zmocnil, objevíme střílny a předprsně. Míří k vrcholku Lagazuoi. Tam seděli ve stejných skalních doupatech rakouští vojáci.

Italové se sami odstřelili

Po prvním roce bezvýsledných pokusů o vzájemné přepady přes úzký skalní hřeben dospěli Italové i Rakušané k drsnému řešení. Pokoušeli se navzájem vyhodit do vzduchu i se skálami.

Čtyři obří rakouské miny moc paseky nenadělaly a posunuly frontu jen o pár metrů. Za to nešťastná náhoda při italské akci vedla k odstřelení celého skalního hřebene. Italové transportovali štolami odspodu až nahoru obrovské množství trhaviny, která měla posloužit k odstřelu celého vršku Lagazuoi. Jenže než ji dokázali napěchovat do místa určení, vybuchla v meziskladu.

To však vedlo pouze k tomu, že zákopy se následně přiblížily na nějakých dvacet metrů. Zákopy projdeme, překročíme území nikoho, podejdeme skalní stěnu a krátkými štolami se dostaneme na vrchol k lanovce a chatě Lagazuoi.

Rakušané byli primitivnější

Zdejší rakouská opevnění byla podstatně primitivnější, než práce italských horníků. Za to jim hrála do karet lepší poloha. Rakušané stáli výše než Italové a navíc byli kryti skalním hřebenem.

Scházíme podél nevysokého skalního žebra značenou cestou číslo 20. V suti pozorujeme linie zákopů. Stačí od nich udělat pár kroků směrem do sedla Lagazuoi a jsme zase v italských liniích. Tady v otevřeném terénu nebylo úniku před kulkami, granáty a bombami. Stačilo vystrčit hlavu a bylo po dalším vojákovi.

Přečtěte si na stejné téma: Castellaz v Passo Role, lidská jatka

Pod sedlem Lagazuoi křižujeme sjezdovku a po čtyři sta dvojce jdeme podél úpatí skal. Nad námi vykukují skalní okna pozorovatelen a kulometných hnízd, v bezpečnějších místech stojí kasárenské baráky.

Pevnost zničená za jeden den

Scházíme zpět do sedla Falzarego. V podmračeném počasí pozorujeme, odkud kam se za První světové války střílelo. Nejslavnější kruhové postavení dělostřelectva rozmístili Italové okolo Cinque Torri. Odtud dokázali ostřelovat nejen vojenské transporty přes okolní sedla, ale také účinně ničit rakouské základny.

Dolomity, pevnost Valparola, čím se lidé zabíjeli.

Stačil jim pouhý jeden den, aby rozstříleli téměř novou rakouskou pevnost v sedle Valparola (2168) nazvanou Tre Sassi. Pokud ji chceme vidět, je to z Falzarega jen malá zajížďka autem.

Muzeum ve vojenském objektu a vedlejší zničená pevnost nám dávají obrázek, co obnášela dolomitská fronta. Určitě to nebylo nic romantického. Moderní technologie dokázala ničit, zabíjet a zraňovat účinně a brutálně.

INFO: DOLOMITY a JULSKÉ ALPY a FERÁTY


Zobrazit místo Dolomity na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Pevnost Tra i Sassi
Ano, byla v době zničení "stará". Bylo jí 18 let :-).
Reaguj
Re: Re: Pevnost Tra i Sassi
Aj, do jedné věty se mi koukám zatoulala dvě stejná slůvka a sice ,,stará" - tak se omlouvám a odmyslete si to první prosím(:
  • Autor Filip
  • Datum a čas 20.6.2007 20:32
Reaguj
Re: Pevnost Tra i Sassi
Pevnost TRE SASSI byla budována Rakousko-Uherskou armádou roku 1897(tuším).., takže ano, je to 19.století, ale říci jen 19.století je poněkud zavádějící, proto toto upřesnění pro ,,opravdu náročné"(; Jak byla stárá na svou dobu stará, nová, zastarálá či moderní, to ať posoudí už každý sám(děla ráže 80mm, 60mm, otočná obrněná kopule, těžké ocelové okenice, ...), já pouze ještě dodávám, že byla postavena za účelem obrany RU před tehdá ,,nově" vzniklým (1871) italským státem.
  • Autor Filip
  • Datum a čas 20.6.2007 20:28
Reaguj
Pevnost Tra i Sassi
Pevnost Tra i Sassi nebyla nová ale naopak zastaralá z 19.století a určená k demolici už před válkou.
  • Autor TMa
  • Datum a čas 20.6.2007 17:13
Reaguj
Celkem 4 příspěvky v diskuzi


Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2017

ŽALÝ Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.... celý článek

Pražské slunovratové mystérium

Koupání v Plzni: venku i v bazénu

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz



Nejčtenější články

Z Prahy do Stockholmu

Z Prahy do Stockholmu

Do švédské metropole Stockholm se lze z Prahy dostat čtyřmi způsoby. Po vlastní ose, autobusem, vlakem nebo letadlem. Z nich však lze doporučit pouze dva, a to autobus a letadlo.
FERÁTY: průvodce na výstupy

FERÁTY: průvodce na výstupy

Průvodce po zajištěných cestách. Říká se jim feráta, via ferrata nebo Klettersteig. Záleží, zda jste Češi, Italové nebo Němci či Rakušané.  
Nej, nej, nej... via delle Bocchette

Nej, nej, nej... via delle Bocchette

VIA FERATA GUIDE Sedélka, štrbiny, rozsedliny – to je překlad italského názvu nejslavnější feráty světa. Trasa zajištěná ocelovými lany, kovovými žebříky a kramlemi zatlučenými do skal, nás protahuje nejdivočejšími scenériemi Dolomit
Svátky v Chorvatsku

Svátky v Chorvatsku

Kdy se v Chorvatsku nepracuje? Přehled státních svátků.
Koupání v Praze

Koupání v Praze

KDE A JAK SE VYKOUPAT? Přírodní koupaliště a kryté bazény! Přinášíme přehled možností, kde se v Praze vykoupat.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Balonové hemžení Bělá pod Bezdězem 22.-25.6. 22.6.
Folklorní festival Strážnice, skanzen 22.-25.6. 22.6.
Pražské vinice Praha, Botanická zahrada 23.-25.6. 23.6.
Setkání provozních parních lokomotiv Lužná, Železniční muzeum 24.-25.6. 24.6.
Královské stříbření Kutná Hora 24.-25.6. 24.6.
Trienále skla a bižuterie Jablonec nad Nisou 24.6.-28.10. 24.6.
Nostalgický vlak Jaroměř 24.-25.6. Náchod, Kuks, Třemešná 24.6.
Historické fotografie Mladé Boleslavi
Mladá Boleslav, hrad 27.6.-10.9. 27.6.
Horská výzva Krušné hory Boří Dar 30.6.-1.7. Horský běh a chůze 30.6.
Bitva u Hradce Králové Hradec Králové 30.6.-1.7. 30.6.

Diskuse

Korsika na kole Karel, 24.6.2017 20:41, 3 příspěvky
nechápu Horydoly , 23.6.2017 14:14, 11 příspěvků
nechápu Míša, 23.6.2017 11:33, 11 příspěvků
Koloběžky Kuba Turek, 23.6.2017 1:23, 4 příspěvky
Koloběžky David Seemann, 22.6.2017 23:32, 4 příspěvky
Koloběžky Kuba Turek, 22.6.2017 22:18, 4 příspěvky
Koloběžky David Seemann, 22.6.2017 13:02, 4 příspěvky
1 Pišišvor, 21.6.2017 0:38, 2 příspěvky
Hezká matka, Kuba Turek, 21.6.2017 0:37, 11 příspěvků
Hezká matka, Václav, 20.6.2017 23:00, 11 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

WIZZ AIR OTEVÍRÁ PRVNÍ BR... Horydoly , 23.6.2017 1:39
WIZZ AIR OBJEDNAL DALŠÍCH... Horydoly , 23.6.2017 1:27
O bezprecedentním evolučn... milan šupa, 22.6.2017 18:20
Pražský běžecký pohár pok... Horydoly , 21.6.2017 0:56
Nezastavitelní Horydoly , 19.6.2017 22:47
Bike Valachy Horydoly , 16.6.2017 9:23
Re: Elektrokolo / E-bike Horydoly , 15.6.2017 12:28
Kostka KM31 Horydoly , 15.6.2017 12:15