Túra okolo Badilu a Cengala

Sedlo Porcellizzo ze strany Val Codera.

Jedna z nejkrásnějších alpských oblastí je bezesporu Bergell/Bregaglia na italsko-švýcarské hranici. Je známá především mezi horolezci a horskými turisty. Nabízíme jednu z nejlepších túr okolo Badilu a Cengala.

Túra okolo Badilu a Cengala
Údolí Porcellizzo. Výstup k chatě Luigi Gianetti.

Doprava

Ze středu Čech do Val Masino je to necelých osm set kilometrů. Není potřeba kupovat rakouskou ani švýcarskou dálniční známku. Nejdražší benzin je v Itálii. Trasa: Praha - Rozvadov - Mnichov - Gapa-Pa - Landeck - Svatý Mořic - Chiavenna - Morbegno - St. Martin - Bagni del Masino.

Sedací a hrudní úvaz, ferátový set, mačky, lano, prusíky, několik karabin, slaňovací a jistící brzda, turistický cepín, pevné pohorky, přilba, lékárnička, čelovka, teplé a nepromokavé oblečení, opalovací krém, čepice, rukavice, ledovcové brýle, chatový pytel, bivakovací pytel, mapa, mobil, batoh 40 l, jídlo a pití, doklady, pojistka, peníze v hotovosti.

Přijíždíme pozdě večer do údolí Va Masino a nemáme dost morálních sil, abychom vyrazili na chatu. Zalezeme tedy do lesa nad turistickým městečkem a počkáme ve spacáku na ráno.

Parkování zdarma

Po ránu kousek popojedeme a na malém parkovišťátku u Bagni del Masino necháváme zdarma odstavené auto. Chce to přijet dost brzo ráno, jinak by na nás nezbylo místo a museli bychom nechat stát auto někde v příkopě mezi stromy.

Patnáctisetmetrové převýšení zdoláváme skoro celý den. Na zádech táhneme nejen turistické vybavení, ale také horolezeckou výstroj a jídlo na deset dní. Doufáme, že bude hezké počasí a něco si vylezeme a hodně toho prochodíme.

Chata Gianetti

První noc trávíme v chatě Gianetti (2534 m). Je všední den, a tak je chata sice plná, ale volný pokoj se pro nás čtyři ještě najde. Jen domluva s chatařem není úplně snadná, protože jako každý správný Ital má svoji rodnou řeč za jediný světový jazyk.

Druhý den strkáme batoh s horolezeckými krámy pod kámen kousek od chaty a vydáváme se na náročný turistický okruh okolo dominantních třítisícovek Badil a Cengalo.

Bivak Trubinasca

Nejprve těžce stoupáme na sedlo Porcellizo (2950 m) oddělující Itálii od Švýcarska. Nahoře se moc nezdržíme, protože je tu zima a profukuje nepříjemný vítr. Scházíme nejprve prudkým suťouvým polem, poté kličkujeme stezičkou po skále a nakonec musíme vzít do rukou cepíny a opatrně klesat mokrým firnem do údolí Trubinasca pod stejnojmenným malým ledovcem.

Po chvíli najdeme velkou plechovou boudu s osmi postelemi, dekami a mnoha nefungujícími vařiči. Zdraví nás stádo horských koz, které se sem přišly napást. Vodu bereme z ledovce nad námi a už ve tři hodiny odpoledne končíme dnešní túru.

Chata Sciora

Třetí den prudce, ale ne příliš dlouho stoupáme na sedlo Trubinasca (2228 m). Těsně pod sedlem je krátká feráta a stejná o něco delší vede z něho dolů pod další ledovec. Postupně klesáme vražedných pět set metrů a zase trochu stoupáme vlhkým lesem k chatě Furä (1904 m).

Pozorujeme želvy, které obsluha chaty chová i v této výšce ve venkovním bazénku. Potom dáváme dětem vybrat, zda přespíme tady, nebo půjdeme dál. Zdrcení vyslechneme jejich přání, abychom pokračovali.

Znovu tedy stoupáme k sedlu Vial (2250 m), znovu nasazujeme sedáky a znovu klesáme po krátké ferátě do údolí Bondasca pod známou severovýchodní stěnou Badilu. Ukazujeme si, kudy jsme to před pár lety lezli, ale prcky to nijak nedojímá a zvyšují tempo.

Přes nekonečné ledovcové morény se nakonec doplazíme těsně před soumrakem do chaty Sciora (2118 m). Zbyly na nás poslední čtyři postele. Večeře od chatařky je tak bohatá, že každý musíme aspoň dvakrát během jídla odběhnout na záchod.

Bivak Bondo je obsazený

Čtvrtý den nás čeká obávaný ledovec Bondasca. Je proslulý především tím, že je hodně rozbitý a má má mnoho trhlin. Dostáváme se k němu brzy po ránu, a tak spodní část zdoláváme bez maček. Na tvrdém ledu se rychle stoupá.

První sníh ovšem znamená nebezpečí ukrytých trhlin, je potřeba nazout mačky, vzít do rukou cepíny a navázat se na lano. Poháníme se navzájem, protože chceme přejít největší zlomy ještě než na ně zasvítí slunce. Ne zcela se nám to podaří, občas šlápneme nohou do prázdna, ale nikdo z nás se nepropadá příliš hluboko.

Na závěr trochu bloudíme. Postupně obejdeme sedlo Albigna, vrchol Pizzi del Ferro a sedlo Ferro, abychom se nakonec trefili na sedlo Bondo (3169 m). Mapa ani průvodce neříkají, že ještě před horním koncem ledovce se musí uhnout prudce doprava. Samotné sedlo, které slouží jako hlavní přechod mezi Švýcarskem a Itálií, je malé a nevýrazné.

Dvě krátké lanové délky v rozbité skály mají lezeckou obtížnost 3 UIAA a jsou opravdu nepříjemné. Navíc začíná pršet. Těšíme se do bivaku, který je postavený pár desítek metrů vpravo od sedla.

Jenže najednou se zjevuje sedm chlapů s vrtačkou, kteří bivak a okolí přejišťují. Posílají nás dolů, protože prý bychom se do bivaku již nevešli. Co se dá dělat! Scházíme a slaňujeme na ledovec pod vrcholem Gemelli. Tady se Hanka konečně propadá do příhorní ledovcové trhliny a o chvíli později strhává Ondru ve svém lanovém družstvu při pádu na měkkém firnu.

Znovu na Gianetti a potom rychle domů

Obě události naštěstí skončily dobře, a tak můžeme nasadit co nejrychlejší tempo, abychom utekli bouřce. Té jsme sice unikli, ale déšť nás stejně dostihnul. Mokří jako myši dorážíme se setměním na chatu Gianetti, odkud jsme před čtyřmi dny vyšli. Zbyly na nás poslední čtyři postele, protože chata je o víkendu nacpaná k prasknutí.

Následující den se obloha rychle zatahuje. Vytáhneme zpod kamene batoh s horolezeckými krámy a podstoupíme torturu patnáctisetmetrového klesání do Bagni del Masino k autu. Lezení snad bude příště.

Pašijový svatý týden Velikonoční

Nejvýznamnější křesťanské svátky Velikonoce, kdy byl ukřižován a potom vstal z mrtvých Ježíš, jsou úzce spjaté se starými pohanskými rituály. Každý den tak zvaného Svatého týdne přes Velikonocemi (též zvaný Pašijový týden)... celý článek

Tradice a zvyky předků v Přerově nad Labem

Velikonoční veselí na zámcích a hradech ve středních Čechách

Velikonoční veselí na zámcích a hradech ve středních Čechách

Oslavit Velikonoce můžete ve středočeských zámcích a hradech Loučeň, Mcely, Okoř, Křivoklát a Týnec nad Sázavou.
Co je nového na hradech a zámcích ve středních Čechách?

Hrady a zámky ve středních Čechách nachystaly pro návštěvníky řadu novinek. Speciální prohlídky, přednášky a bohatý program připravili kasteláni už na Velikonoce. Na své si o velikonočních svátcích přijdou hlavně děti. Hlavní sezona
Tradice a zvyky předků v Přerově nad Labem

Jaro na vsi můžete zažít ve skanzenu Přerov nad Labem. V celém areálu se budou připomínat od 16. března do 7. dubna staré zvyky a obyčeje, které provázely po celé jarní období
Bruslení v Praze 2023/2024

AKTUALIZACE Praha zprovozňuje zimní bruslařské plochy. Přinášíme přehled možností na bruslení v hlavním městě.
Pašijový svatý týden Velikonoční

Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 17.-21.4. Turismus a karavaning 17.4.
Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 18.-20.4. 18.4.
Dunajec - otvorenie vodáckej sezóny Červený Kláštor 19.-21.4. 19.4.
Sázava - historická plavba Horka 20.4.
Pošemberský ultra kros Český Brod Běh 20.4.
Padání - bouldering Žihle 26.-28.4. 26.4.
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Malše - splutí Římov   27.4.
Veselský vodácký maraton
Suchdol nad Lužnicí Info: lenka.steffanova@seznam.cz 27.4.
Sázavský maraton Zlenice Turistické kanoe 27.4.