Vlak svobody z Aše do Selbu

Vlak svobody z Aše do Selbu
Vlak svobody stojí v německém Selbu 1951.
Autor snímku ARCHIV Horydoly
SDÍLEJ:

Dne 11. září 1951 se v komunistickém Československu stala nevídaná věc. Na Západ byl unesen celý vlak. Vlak z Prahy do Aše nezastavil na konečné stanici, projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a jízdu za svobodou ukončil až v americké zóně v Bavorsku.

Vlak svobody z Aše do Selbu
Úspěch Vlaku svobody v roce 1951 využila americká propaganda a informovala o něm v letácích, které shazovala z balonů nad Československo.
Autor snímku REPRO Ladislav Frank Nykl
Jak na to

Jízdní řád Vlaku svobody 11. září 1951

9:55 Vyjíždí rychlík z Prahy do Chebu. Je tažený parní lokomotivou 365.011.

14:12 V Chebu je odpojeno několik vagonů a z rychlíku se stává osobní vlak Cheb-Františkovy Lázně-Hazlov-Aš. Obvykle jezdí tendrem napřed, protože v Aši není obratiště. Tenkrát strojvůdce udělal v Chebu otočku a jel s lokomotivou vepředu kvůli vyšší rychlosti.

14:26 Vlak vyjíždí z Františkových Lázní. V Hazlově odpojí osádka vlaku brzdy na vagonech. Vzduchové vedení mezi lokomotivou a prvním vagónem odpojí při zastávce v polích mezi stanicí Hazlov a železničním přejezdem na silnici do Lipné. Vlak teď může zastavit pouze strojvůdce. Rozjíždí soupravu na rychlost 70 km/hod, projíždí bez zastavení Aš a míří k hranici.

15:04 Vlak proráží hraniční závoru a po tři sta metrech zastavuje v Německé spolkové republice u strážního domku číslo 30. Osádka vlaku ho předává představitelům okupační americké správy. Na jejich pokyn posléze pomalu dojede do stanice Selb-Plössberg.

Za druhé světové války během nacismu a těsně po ní v době komunismu se odehrálo mnoho hrdinských skutků čestných lidí. Například Gabčík a Kubiš, atentátníci na Reinharda Heydricha. Nebo důstojníci Balabán, Mašín a Morávek, neboli Tři Králové, jak je nazývalo Gestapo. Morávek neschoval své pistole do peřin jako Fučík, aby to odnesli hostitelé, u kterých byl na návštěvě, ale při svém zatýkání u Prašného mostu v Praze vystřílel pět desítek ran ze dvou pistolí a těžce zranil několik gestapáků, než byl sám zastřelen. Vzpomínáme také na hrdinský útěk bratří Mašínů.

Útěk z rudého pekla

Dnes bych chtěl hovořit o hrdinství obyčejných železničářů, Konvalinky a Truksy, kteří se svými rodinami rozjeli vlak směrem do Aše a projeli hranici bez jediného výstřelu až do německého Selbu.

Říkali o nich, že jsou teroristé, ale oni naopak před rudým terorem utíkali.

Prorazili Železnou oponu

Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, z toho drtivá většina neplánovaně. Čtyřiatřicet se jich rozhodlo zůstat, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem.

Příběh Vlaku svobody, jak tento spoj číslo 3717 nazvali západní novináři, vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla protržena a studená válka měla rázem další hrdiny.

Kdo zůstal tam uvnitř, prožil drsný život

Hrdinové byli svým způsobem všichni, jen ti venku za železnou oponou na tom byli o hodně líp než ti uvnitř. Taková byla realita studené války a rozdělené Evropy. Československý režim komunistického teroru si kvůli akci posvítil na rodinné příslušníky akce, kteří zůstali dom a byli proto označeni za západní agenty.

Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení. Někteří z nich byli od vyslýchajících agentů politické policie zvané Státní bezpečnost krutě biti.

Mělo se jednat o exemplární soudní případ. Rozsudek smrti ovšem naštěstí nebyl vynesen ani jeden.

Po projetí Vlaku svobody na západ byl zastaven provozu na většině hraničních tratí s Německou spolkovou republikou (Západním Německem pod spojeneckou správou USA, Velké Británie a Francie), zpřísnění ostrahy západní hranice a posléze výstavba železné opony.

Knihy o Vlaku svobody

"Vlak svobody byl událostí, která tehdy na podzim roku 1951 mediálně oběhla svět," napsal novinář a spisovatel Pavel Tigrid. Organizátoři utekli s rodinami a dvěma z nich učinili Američané návrh vpravdě symbolický. Firma vyrábějící dětské vláčky jim nabídla místo ve své továrně v New Jersey.

Před lety jsem přečetl knihu od Jaromíra Křivana Zastavte Expres 63 o Vlaku Svobody. Knížka byla vydána v roce 1969 a byla poplatná době, ve které vyšla. Na její naprostou pravdivost se proto nedá spoléhat.

Další kniha, která se oněch dramatických hodin týká, je Z deníku Vlaku svobody od Karla Rumla, jenž byl účastníkem železničního přejezdu z Aše do západoněmeckého Selbu. V textu uvádí, že nebyl organizátorem útěku, pouze se podílel na zajištění jeho průběhu tím, že hlídal vlakovou brzdu. Popisuje, jakému duševnímu vypětí je vystaven člověk očekávající, že jeho činnost bude prozrazena a on bude zatčen.

Těsně před sametovou revolucí napsal komunistický pamflet Rychlík do Selbu spisovatel Roman Cílek, který psal také pod několika dalšími pseudonymy.

Pomsta bude sladká a krutá

Zpátky na trať. Ve vlaku v tu chvíli bylo, včetně iniciátorů akce, k nimž patřil strojvůdce Jaroslav Konvalinka, výpravčí Karel Truksa a lékař Jaroslav Švec, jenž do poslední chvíle zjišťoval, zda výhybka je skutečně přehozena směrem ke svobodě, více než sto lidí.

Za hranicemi jich zůstalo pětatřicet, ostatní se vrátili do Československa. Těm co zůstali, se okamžitě dostalo pomoci od americké a německé charitativní organizace. Několik mladých mužů z rychlíku, který místo do Aše dojel do Selbu, vstoupilo po čase do francouzské Cizinecké legie, a pak bojovali proti komunismu ve Vietnamu.

Komunisté se skřípějícími zuby se jen o málo později pomstili na příbuzných organizátorů útěku.

Kdo se vrátí, dopadne špatně

Strojvůdce Karel Konvalinka, pravidelně jezdil na trati Cheb–Aš a všiml si, že výhybka v Aši je stále nasměrována do Německa. Karlovarský zubní lékař Jaroslav Švec nastoupil jako poslední a měl důležitou úlohu: hlídal, zda je výhybka v Aši skutečně přehozena směrem k hranici a německému městečku Selb. Když Švec nastoupil na zastávce v Hazlově, naznačil, že je vše v pořádku, Truxa odpojil záchranné brzdy a namířil na topiče Kolabzu pistoli. Pak přidal páru.

Vlak se řítil "šílenou" rychlostí sedmdesáti kilometrů za hodinu, přejel hraniční čáru a zastavil u německého strážního domku asi tři sta metrů za státní hranicí. "Zde byl vlak očekáván džípem, ve kterém seděli dva civilisté, kteří se s Konvalinkou a Truxou přivítali česky. Ve strážním domku očekával vlak výpravčí ze Selbu, který mluvil česky, a přednosta stanice Selb. Vlak zůstal na tomto místě asi hodinu, načež Truxa s Konvalinkou a všemi, kteří je očekávali, nastoupili na lokomotivu... V Selbu byl vlak očekáván americkými strážemi, které uzavřely nádraží jak pěchotou, tak kulomety na džípech. Američané začali rozdávat chléb cestujícímu...," píše ve své zprávě tehdejší Ústřední velitel nově organizované Pohraniční stráže Ludvík Hlavačka.

Cestující se mohli svobodně rozhodnout, zda zůstanou v Německu anebo se vrátí domů do Československa. Zpátky se mohli vrátit do své komunistické vlasti za ostnatý drát o dva dny později. Ti co se vrátili, byli žáci gymnázia v Chebu a pacienti z Františkových Lázní. Ihned po návratu byli vyslýcháni a už na nich ulpěl prach něčeho podezřelého. Mnoho z nich pak mělo potíže jak ve škole tak v zaměstnání. Prostě jim nikdo nevěřil, že uvedli pravdivé důvody pro svůj návrat a už měli na celý život škraloup.

Kolik se jich později tlouklo do hlavy, proč tam také nezůstali, se už dnes neví. Byli neustále sledováni agenty Státní bezpečnosti, s kým se stýkají a sousedi nebo spolužáci se jim posmívali, že jsou zbabělci.


Vlak svobody (11.9.1951) by Addams71

Komunisté přepisují dějiny ve filmu

Na téma uneseného vlaku natočili dva později slavní režiséři Ján Kadár a Elmar Klos silně propagandistický snímek Únos, kde výrazným způsobem přeměnili skutečnost. Místo únosu vlaku dali přednost letadlu, ale jinak se jednalo o útočný snímek proti západnímu světu. Sláva něco stojí!

Proto byl také později natočen vylhaný televizní seriál o majoru Zemanovi, který se snažil překroutit dějiny a ukázat tajnou bezpečnost v hrdinských růžových barvách. Tento seriál oslavující krutou Státní bezpečnost byl natočen v létech 1974-1979.

Únos vlaku do Selbu v roce 1951 sehrál v dějinách české železné opony významnou politickou roli a ukázal, že ne všichni jen tleskají na schůzích, ale mají odvahu se proti krutovládě postavit, třeba nebojácným až hrdinským útěkem.


Zobrazit místo Vlak svobody na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuze

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: prorežimní kecy
Dobrý den, také by mne zajímaly prameny, z nichž ve svém tvrzení vycházíte. Zatím jsem se nesetkala s ničím, co by vaši teorii potvrzovalo. Pokud byste mohl svá slova podložit svědectvím, případně písemným materiálem, jistě by to bylo zajímavé. Ale takto?
  • Autor lucie
  • Datum a čas 5.9.2011 14:27
Reaguj
Vlak Svobody
Ať už to bylo řízené kýmkoliv, můžu vzpomínat, že pro nás z Aše to byla legenda. Nevěřili jsme, že se někdy do NSR podíváme a už vůbec jsme nepomýšleli na svobodu, ale věděli jsme že se to někomu podařilo a že naděje tu s námi je stále. Teď žiji v Brně, a tak děkuji za připomínku událostí před 60 roky.
  • Autor Karl
  • Datum a čas 5.9.2011 12:23
Reaguj
Re: prorežimní kecy
Mužete být prosím přesnější? Z jakých konkrétních pramenů čerpáte? Kteří lidé byli agenti KGB a StB? Proč pustili kriminálníky na západ? Rádi bychom to doplnili do článku jako druhý pohled na celou událost.
Reaguj
prorežimní kecy
Kdyby se autor ráčil informovat z pramenů v policejním archivu a ne z mediálních keců, tahle bublina by velmi rychle splaskla. Akce byla pod kontrolou StB a patrně i KGB, takže je otázkou, kolik z lidí, kteří v Německu zůstali, bylo vyslaných agentů. Tajné služby prostě využily útěku pár nespokojenců a kriminálníků ke krytí zpravodajské operace. Jak jinak by bylo možné, aby si Konvalinka a spol připojili k vlaku vagón s majetkem? V Čechách, kde se všechno hned rozkecá? Jak by jinak bylo možné vysvětlit, že StB po útěku dusila celé osazenstvo chebského lokomotivního depa víceméně jen po dobu, než utichl rozruch? Včetně mého dědy - byl strojvedoucí, občas předával mašinu přímo Konvalinkovi (naštěstí ne kritický den), takže mu to pár vypatlanců od StB dalo pěkně vyžrat.
  • Autor Střelec
  • Datum a čas 5.9.2011 08:24
Reaguj
Celkem 4 příspěvky v diskuzi


Inov-8 jako Baťa

Inov-8 jako Baťa

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Možná si říkáte, co má společného značka Inov-8 s naším známým průmyslníkem Tomášem Baťou? Kromě toho, že Inov-8 vyrábí běžecké boty a Baťa sekal naše oblíbené cvičky, je v tom i podobný příběh... celý článek

Koupání ve Zlíně

Staří a hloupí to zavařili mladým a vzdělaným



Nejčtenější články

Koupání u Tábora a Soběslavi

Koupání u Tábora a Soběslavi

Koupání v okolí Tábora a Soběslavi je skvostné. Nabízí se tu řeka Lužnice, pískovny, rybníky a veřejné plovárny. V jejich okolí lze najít množství pláží, tábořišť, kempů a chatových osad.
Tatranská Magistrála

Tatranská Magistrála

TURISTICKÝ PRŮVODCE Tatranská Magistrála je nejznámější a nejkrásnější turistickou trasou v Československu. Protíná jižní úbočí celých Vysokých Tater. Nevystupuje na žádný vrchol, ale za to vede co nejpohodlněji. Za tři až pět
Unikátní vlastivěda z Prahy k Labi

Unikátní vlastivěda z Prahy k Labi

V polabských pískovnách naplno začala koupací sezona. Udělali jsme si proto výlet z Prahy do Neratovic na pískovnu Mlékojedy Tišice. Jeli jsme na koloběžkách a na trase jsme se předjížděli s cyklisty, kteří měli
Do Venezuely odmítají létat významné aerolinky kvůli bolívarům

Do Venezuely odmítají létat významné aerolinky kvůli bolívarům

Další socialistický experiment končí. Venezuela se potápí do ekonomické bažiny. V obchodech se nedostává základní zboží, stát nemá na výplaty a nejnověji do země přestávají létat největší světové aerolinky.
Český turista se zřítil z řetězů na Rysy

Český turista se zřítil z řetězů na Rysy

ČERNÁ VDOVA V poobedňajších hodinách dňa 20.6. boli záchranári HZS požiadaní prostredníctvom tiesňovej linky 112 náhodnou turistkou o pomoc. Oznamovateľka bola svedkom ako sa neznáma osoba zrútila niekoľko desiatok metrov z turistického chodníka

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Akvarijní ryby - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 23.-30.6. 23.6.
SUP forum České Vrbné 24.-26.6. 24.6.
Moravia Sport - veletrh Olomouc, Flora 24.-25.6. 24.6.
Květomluva - výstava Praha, Botanická zahrada 24.6.-24.7. 24.6.
Liberecký survival Český Dub, koupaliště 24.-25.6. 24.6.
Rozmarné slavnosti Ostravice Ostrava Vodácká akce především pro děti 25.6.
Súľovské skaly - cyklomaraton Súľov Horská kola 25.6.
Májová Moravice Kružberk 25.6. 25.6.
Krkonošský cyklomaraton Lomnice n.P. Horská kola 25.6.
Adrenalin Cup Ostravice Štafeta cross, paragliding, kajak, horské kolo 25.6.

Diskuse

Aby bylo jasno ... MichaelS, 25.6.2016 11:09, 2 příspěvky
order cialis order_cialis, 25.6.2016 10:56, 4 příspěvky
viagra price viagra_price, 25.6.2016 10:55, 1 příspěvek
Plus, it depends for Bettie, 25.6.2016 9:11, 11 příspěvků
Never do this the th Lyddy, 25.6.2016 7:57, 10 příspěvků
The process madedeal Kaylana, 25.6.2016 6:11, 1 příspěvek
thisThe nice thing w Jodi, 25.6.2016 4:54, 1 příspěvek
Your auto and you ha Kaed, 25.6.2016 4:15, 3 příspěvky
Understand that islo Zabrina, 25.6.2016 2:22, 1 příspěvek
It was never the pro Butch, 25.6.2016 2:06, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Apache mění život Horydoly Horydoly, 23.6.2016 15:14
Elektrokolo / E-bike Horydoly Horydoly, 22.6.2016 3:38
Rekreační středisko Sport... Horydoly Horydoly, 21.6.2016 12:24
Letenky Horydoly Horydoly, 20.6.2016 20:29
Francouzské Pau bude host... Horydoly Horydoly, 16.6.2016 9:09
Proč potřebují USA a zápa... milan šupa, 13.6.2016 19:31
Seu se dvěma olympioniky Horydoly Horydoly, 12.6.2016 20:23
Auto*Mat 2016 Horydoly Horydoly, 12.6.2016 17:59