Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers

Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers
Canal du Midi. Zdymadlo Marseillette.
Autor snímku Tom Taylor - Wikimedia
SDÍLEJ:

Kanál dvou moří Canal du Midi je dílem barona Riqueta. Výstavba trvala 14 let a pracovalo na něm 12 000 dělníků. Vše zůstalo od uvedení do provozu roku 1681 prakticky beze změny: kruhová a oválná zdymadla, která spolehlivě fungují, elegantní, do oblouku postavené mosty v antickém stylu, a potahové cesty podél kanálu.

Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers
Canal du Midi. Lodě plují po mostě přes řeku Orb v Bezier.
Autor snímku Holdi Sigg - Wikimedia
Jak na to

Pronájem obytných lodí

Nicols - Locaboat - France Fluviale - Le Boat - Caminav - FPP - Hausboty4y

Ceny za pronájmy lodí jsou velmi rozdílné. Závisí na velikosti a komfortu plavidla, na termínu a také na místě výpůjčky a vrácení. Půjčovné o letních prázdninách je dvojnásobné oproti jaru a podzimu. Orientačně počítejte 50 tisíc korun / týden za loď pro 4 osoby. Navíc se platí palivo, kotviště a plavební komory. Na loď si můžete pronajmout jízdní kola.

Nejvyšší povolená rychlost je 9 km/h. K plavbě není potřeba kapitánský průkaz ani jiné plavební doklady.

Na kole podél kanálu

Canal di Midi slouží také jako cykloturistická tepna. Rovinaté potahové stezky ve stínu stromů, kempy, penziony, hotely a restaurace poskytují zázemí pro putování natěžko se stanem i nalehko od hotelu k hotelu.

Canal du Midi spojuje Středozemní moře a Atlantik. Spolu s řekou Garonne umožňuje lodím proplout Francií od jihu k severu a vyhnout se dlouhé objížďce okolo Gibraltaru a celého Pyrenejského (Iberského) poloostrova. Nebezpečná námořní trasa dlouhá tři tisíce kilometrů se zkrátila na 430 km po bezpečných kanálech.

Kanál byl zapsán do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.

Canal du Midi vede ze středomořského přístavu Sète do vnitrozemského velkoměsta Toulouse. Po dalším kanálu Canal de Garonne pokračují lodě do Castets-en-Dorthe, po řece Garonne do velkoměsta Bordeaux a nakonec do Biskajského zálivu v Atlantiku.

Technický zázrak a strategická stavba 

Stavěl ho baron inženýr Pierre-Paul Riquet. Stavba byla ukončena v roce 1681. Stavbu schválil už roku 1666 francouzský král Ludvík XIV.

Horydoly.czFRANCOUZSKÉ KANÁLY: Plujete Francií v obytné lodi

Canal du Midi.

Technicky náročné vodní dílo překonává výškové rozdíly 57 metrů nahoru a 190 m dolů (nebo obráceně). Vede 63 zdymadly z nichž 33 má obsluhu, zbytek je automatický. To znamená, že prakticky každé 4 km se staví do cesty lodím jedno zdymadlo.

Největší zdymadlo v Béziers vyzvedne lodě o 13,6 m v 6 etapách, což trvá 45 minut. Při klesání v opačném směru je tato doba zkrácena na 30 minut.

Kanál vede po 126 mostech, 55 aquaduktech a 7 kanálových mostech, aby lodě mohly plout přes údolí, řeky a potoky. Kromě mostů byl vybudován 160 metrů dlouhý tunel Malpas vedoucí kopcem Ensérune.

Pokračováním kanálu du Midi směrem k Atlantickému oceánu je splavná řeka Garrone. Později byl prokopán paralelní kanál s touto řekou nazvaný Canal latéral à la Garrone.

Horydoly.czUBYTOVÁNÍ: Český apartmán na jihu Francie v Rivesaltes

Canal du Midi.

Boční hráze byly osázeny vrbami, morušemi a později platany, které měly zpevnit hráz a dávat koňům, kteří tahali lodě, stín. Ze 42 000 platanů podlehla od roku 2005 velká část korové rakovině, což je houbová choroba platanů, která se přenesla plujícími loděmi. Hráze jsou posety v mnoha místech kosatci.

Kanál ztratil vysokou hospodářskou důležitost po roce 1890. Od té doby se většina zboží převážela vlaky a později nákladními automobily. Ve 30. letech 20. století sice nákladní provoz nakrátko ožil díky motorovým člunům, tento boom skončil po 2. světové válce. Od roku 1980 je nákladní provoz na Canal du Midi zastaven. Dnes slouží pouze rekreačním plavbám. Ročně jím pluje přes 10 tisíc lodí. Kromě toho slouží k zavlažování zemědělské půdy v širokém okolí.

Plavební komory Canal di Midi

Název 
komory
Počet
stupňů
Nadmořská 
výška
Vzdálenost k
příští komoře
Canal latéral à la Garonne - 132 m 1044 m
Béarnais 1 135 m 951 m
Minimes 1 139 m 1260 m
Bayard 1 145 m 12177 m
Castanet 1 148 m 1705 m
Vic 1 151 m 7495 m
Montgiscard 1 159 m 3195 m
Ayguesvives 2 159 m 1502 m
Sanglier 2 163 m 3703 m
Négra 1 166 m 4210 m
Laval 2 170 m 1428 m
Gardouch 1 173 m 4097 m
Renneville 1 176 m 2843 m
Encassan 2 185 m 1560 m
Emborrel 1 189 m 4157 m
Océan 1 193 m 5190 m
Méditerranée 1 193 m 789 m
Roc 2 189 m 1271 m
Laurens 3 180 m 1138 m
Domergue 1 175 m 1233 m
La Planque 1 173 m 4678 m
Saint-Roch 4 170 m 1533 m
Gay 2 159 m 1653 m
Vivier 3 154 m 418 m
Guillermin 1 147 m 583 m
Saint-Sernin 1 145 m 937 m
Guerre 1 141 m 1094 m
Peyruque 1 139 m 498 m
La Criminelle 1 137 m 1388 m
Tréboul 1 134 m 3800 m
Villepinte 1 130 m 1685 m
Sauzens 1 127 m 1219 m
Bram 1 126 m 5592 m
Béteille 1 123 m 7471 m
Villesèquelande 1 122 m 4.740 m
Lalande 2 116 m 270 m
Herminis 1 114 m 1376 m
La Douce 1 109 m 5122 m
Carcassonne 1 106 m 2874 m
Saint-Jean 1 102 m 763 m
Fresquel Double 2 97 m 105 m
Fresquel Simple 1 92 m 3763 m
Évêque 1 91 m 750 m
Villedubert 1 86 m 4641 m
Trèbes 3 84 m 9210 m
Marseillette 1 79 m 3308 m
Fonfile ou Rachin 3 76 m 1242 m
Saint-Martin 2 67 m 1763 m
L'Aiguille 2 59 m 3039 m
Puichéric 2 57 m 6313 m
Jouarres 1 49 m 3688 m
Homps 1 46 m 688 m
Ognon 2 41 m 2726 m
Pechlaurier 2 38 m 2485 m
Argens 1 32 m 53869 m
Fonserannes 6 32 m 1500 m
Orb 1 18 m 200 m
Béziers 1 12 m 4100 m
Ariège 1 9 m 1344 m
Villeneuve 1 6 m 4466 m
Portiragnes 1 5 m 13158 m
Agde 1 4 m 4447 m
Bagnas 1 2 m 5282 m
Ústí v l'Étang de Thau - 0 m -

Baron Riquet využil zkušeností se stavbou podobného průplavu Briare, který spojil Loiru se Seinou. Zajistil zdroje vody nedaleko rozvodí, které svedl do systému 6 přehrad a touto vodou zásoboval celý kanál.

Booking.com

Královská stavba za baronovy peníze

Roku 1666 král Ludvík XIV. stavbu povolil a svěřil ji Riquetovi. 20 % nákladů hradil stavitel, 40 % financoval stát a 40 % kraj. Náklady se vyšplhaly na tehdy těžko uvěřitelných 18 milionů franků. Většina peněz od krále ovšem nikdy nedorazila, a proto těsně před dokončením kanálu Riquet zemřel až po uši v dluzích.

Roku 1686 pověřil král revizí průplavu slavného pevnostního architekta Vaubana, který jej zdokonalil a rozšířil. Roku 1776 byl vybudován spojovací průplav do Narbonne, roku 1810 bylo napojeno Carcassonne a v letech 1836-1857 byl vybudován paralelní průplav k řece Garonně z Toulouse do Bordeaux.

Horydoly.czSTŘEDOVĚKÁ TRAGÉDIE: Carcassone a katarské hrady

Canal du Midi.

Lodě tahaly koně a muly. Jen pro představu, co dokázaly: roku 1857 bylo přepraveno 110 milionů tunokilometrů a přes 100 tisíc osob.

Rychlé poštovní lodě

Již od počátku provozu od roku 1681 do roku 1858 jezdila po kanále pravidelná doprava Poštovní lodí (Barque de Poste), která dopravovala poštu a pasažéry mezi Toulouse a Agde a později Baucaire. Cesta dlouhá 240 km trvala pouhé 4 dny a zajišťovala ve své době nevídaný komfort a bezpečnost. Lodě měly speciální tvar trupu (15x3,8 m), byly tažené 1-2 koňmi ze břehu a pluly rychlostí 8 km/hod. Aby se cestující nezdržovali ve zdymadlech, přestupovali u časově náročných kaskád ze jedné lodi na druhou. Na kanále se proto pohybovaly čtyři desítky takových lodí. Oběd, večeře a nocleh byly zajištěny na břehu. Na palubu se vešlo 50 cestujících, z toho deset muselo stát. Postupně se doba plavby zkrátila na pouhých 36 hodin v roce 1834, což znamená průměrnou rychlost 10 km/hod ve dne i v noci. Často se měnily tažné koně i lodě.

Poštovní lodě ročně přepravily 100 000 pasažérů. Dnes je na stejnou trasu potřeba nejméně 6 dní. Poštovní lodě byly zrušeny roku 1858 kvůli zavedení rychlé železniční konkurence. 

PANORAMA: Nádrž Saint-Ferréol zásobuje Canal du Midi vodou
Kliknutím otevřete velké panorama. FOTO: Duch - Wikimedia

Profil průplavu byl původně navržen na šířku 18 m na hladině, 10 m u dna, povolený ponor 1,6 m. Plavební komory měly šířku 6 m a délku 30 m. Záhy se ukázalo, že se boční stěny hroutí, a proto je Riquet začal stavět jako oválné o šířce 10 m.

Výškový profil nejprve stoupá z Toulouse na rozvodí v Naurouze o 57 m a pak klesá o 190 m do Sete u Středozemního moře. Do rozvodí se přivádí ze vzdálenosti asi 30 km voda, shromážděná z potoků a říček na úpatí Černé hory (Montagne noire) do hlavní nádrže Saint-Ferréol a několika pomocných. Na hospodaření s vodou se podílí několik řek. Dodávají potřebnou vodu do kanálu, ale také z něj odvádějí přebytečnou vodu.

INFO: Canal du Midi


Zobrazit místo Turistika na větší mapě 

HISTORICKÉ MAPY Canal du Midi

Kliknutím na vybraný obrázek otevřete velkou mapu: Generální mapa 1687, Vincenzo Coronali 1690, nedatovaný plán kanálu 

   

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Horolezci ve Wadi Rum jsou jordánské jedničky

Horolezci ve Wadi Rum jsou jordánské jedničky

Číslo 1 v jordánském adventure cestovním ruchu je Wadi Rum. Pouštní horolezecká skalní oblast nabízí vícedélkové výstupy v pevném pískovci.... celý článek

Slovensko AKTUÁLNĚ 2018

Plzeň a Plzeňsko AKTUÁLNĚ 2018

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Velmi lámavý Spitzmauer

Velmi lámavý Spitzmauer

CLIMBING GUIDE Poslední cáry šera se rozplynuly v černé tmě. Měsíc právě prodělává nov. Dolézáme na skalní bobek v hřebenu Spitzmaueru a motáme lana. Je jasné, že s klasickou sestupovkou nemůžeme počítat a jinou cestu
Jak se vybírají a kupují pohorky?

Jak se vybírají a kupují pohorky?

AKTUALIZACE Outdoorovou obuv, trekkingové boty nebo pohorky si kupujeme jednou za pár let. Musí něco vydržet, zároveň být v rámci možností pohodlná a hlavně má ochránit svého majitele před rozmary šptného počasí
Salzach - trekkingová řeka

Salzach - trekkingová řeka

RIVER GUIDE První pocit pro klasického českého vodáka je úžas nad mohutností řeky, čistotou a rychlostí tekoucí vody. Jen co do ní i s lodí vklouzne, zmocní se ho vlny a on zažívá
Podzimní rovnodennost: Slunce vychází na východě a zapadá na západě

Podzimní rovnodennost: Slunce vychází na východě a zapadá na západě

V sobotu 23. září ve 3:55 hodin nad ránem nastává podzimní rovnodennost. V ten okamžik se ocitne Slunce v rovině zemského rovníku. Jeho paprsky dopadají na Zemi kolmo k její ose. Stejný jev se odehraje
Koupání v Praze

Koupání v Praze

KDE A JAK SE VYKOUPAT? Přírodní koupaliště a kryté bazény! Přinášíme přehled možností, kde se v Praze vykoupat.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 14.-22.9. 14.9.
Evropský týden mobility Praha 16.-22.9. 16.9.
Ozvěny Ekofilmu Hradec Králové, Bio Central 17.-21.9. 17.9.
Bazény, sauny a spa - veletrh Praha, Letňany 18.-22.9. 18.9.
ITEP - veletrh Plzeň, Lokomotiva 20.-22.9. Cestovní ruch 20.9.
JATA - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Hodiny a klenoty - veletrh Praha, Holešovice 20.-22.9. 20.9.
Tourism Expo - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Zlatý cepín Polsko, Ladek-Zdroj 20.-23.9. Vyhlášení nejlepších horolezců 20.9.
Povl - horolezecký festival Kacanovy 21.-23.9. 21.9.

Diskuse

tip Hugo, 21.9.2018 9:54, 2 příspěvky
tip Mrkat, 20.9.2018 22:37, 2 příspěvky
Působivé Medvědobijka, 19.9.2018 23:09, 1 příspěvek
informace k ferratě Vodní... martin, 18.9.2018 18:41, 6 příspěvků
Solden radši NE právník, 18.9.2018 11:03, 3 příspěvky
Tipy na svačiny Klea, 16.9.2018 13:20, 7 příspěvků
Praha? Houbarka, 14.9.2018 23:16, 1 příspěvek
Foto Kuba Turek Laďa, 13.9.2018 9:23, 1 příspěvek
Solden radši NE Skiák, 12.9.2018 14:12, 3 příspěvky
Slanění 45 m Pražák, 12.9.2018 3:37, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: The North Face - výpr... Horydoly , 21.9.2018 17:16
Re: jarni vodacky veletrh Kuba Turek, 20.9.2018 15:06
jarni vodacky veletrh Horydoly , 20.9.2018 14:43
Bike Adventure 28.9.2018 Horydoly , 19.9.2018 13:26
Bike Adventure v Posázaví... Horydoly , 18.9.2018 0:17
Re: Cesko zeme pribehu hr... Kuba Turek, 15.9.2018 21:39
Cesko zeme pribehu hrady ... Horydoly , 15.9.2018 21:21
Mělník září 2018 Horydoly , 15.9.2018 13:30