Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers

Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers
Canal du Midi. Zdymadlo Marseillette.
Autor snímku Tom Taylor - Wikimedia
SDÍLEJ:

Kanál dvou moří Canal du Midi je dílem barona Riqueta. Výstavba trvala 14 let a pracovalo na něm 12 000 dělníků. Vše zůstalo od uvedení do provozu roku 1681 prakticky beze změny: kruhová a oválná zdymadla, která spolehlivě fungují, elegantní, do oblouku postavené mosty v antickém stylu, a potahové cesty podél kanálu.

Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers
Canal du Midi. Lodě plují po mostě přes řeku Orb v Bezier.
Autor snímku Holdi Sigg - Wikimedia
Jak na to

Pronájem obytných lodí

Nicols - Locaboat - France Fluviale - Le Boat - Caminav - FPP - Hausboty4y

Ceny za pronájmy lodí jsou velmi rozdílné. Závisí na velikosti a komfortu plavidla, na termínu a také na místě výpůjčky a vrácení. Půjčovné o letních prázdninách je dvojnásobné oproti jaru a podzimu. Orientačně počítejte 50 tisíc korun / týden za loď pro 4 osoby. Navíc se platí palivo, kotviště a plavební komory. Na loď si můžete pronajmout jízdní kola.

Nejvyšší povolená rychlost je 9 km/h. K plavbě není potřeba kapitánský průkaz ani jiné plavební doklady.

Na kole podél kanálu

Canal di Midi slouží také jako cykloturistická tepna. Rovinaté potahové stezky ve stínu stromů, kempy, penziony, hotely a restaurace poskytují zázemí pro putování natěžko se stanem i nalehko od hotelu k hotelu.

Canal du Midi spojuje Středozemní moře a Atlantik. Spolu s řekou Garonne umožňuje lodím proplout Francií od jihu k severu a vyhnout se dlouhé objížďce okolo Gibraltaru a celého Pyrenejského (Iberského) poloostrova. Nebezpečná námořní trasa dlouhá tři tisíce kilometrů se zkrátila na 430 km po bezpečných kanálech.

Kanál byl zapsán do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.

Canal du Midi vede ze středomořského přístavu Sète do vnitrozemského velkoměsta Toulouse. Po dalším kanálu Canal de Garonne pokračují lodě do Castets-en-Dorthe, po řece Garonne do velkoměsta Bordeaux a nakonec do Biskajského zálivu v Atlantiku.

Technický zázrak a strategická stavba 

Stavěl ho baron inženýr Pierre-Paul Riquet. Stavba byla ukončena v roce 1681. Stavbu schválil už roku 1666 francouzský král Ludvík XIV.

Horydoly.czFRANCOUZSKÉ KANÁLY: Plujete Francií v obytné lodi

Canal du Midi.

Technicky náročné vodní dílo překonává výškové rozdíly 57 metrů nahoru a 190 m dolů (nebo obráceně). Vede 63 zdymadly z nichž 33 má obsluhu, zbytek je automatický. To znamená, že prakticky každé 4 km se staví do cesty lodím jedno zdymadlo.

Největší zdymadlo v Béziers vyzvedne lodě o 13,6 m v 6 etapách, což trvá 45 minut. Při klesání v opačném směru je tato doba zkrácena na 30 minut.

Kanál vede po 126 mostech, 55 aquaduktech a 7 kanálových mostech, aby lodě mohly plout přes údolí, řeky a potoky. Kromě mostů byl vybudován 160 metrů dlouhý tunel Malpas vedoucí kopcem Ensérune.

Pokračováním kanálu du Midi směrem k Atlantickému oceánu je splavná řeka Garrone. Později byl prokopán paralelní kanál s touto řekou nazvaný Canal latéral à la Garrone.

Horydoly.czUBYTOVÁNÍ: Český apartmán na jihu Francie v Rivesaltes

Canal du Midi.

Boční hráze byly osázeny vrbami, morušemi a později platany, které měly zpevnit hráz a dávat koňům, kteří tahali lodě, stín. Ze 42 000 platanů podlehla od roku 2005 velká část korové rakovině, což je houbová choroba platanů, která se přenesla plujícími loděmi. Hráze jsou posety v mnoha místech kosatci.

Kanál ztratil vysokou hospodářskou důležitost po roce 1890. Od té doby se většina zboží převážela vlaky a později nákladními automobily. Ve 30. letech 20. století sice nákladní provoz nakrátko ožil díky motorovým člunům, tento boom skončil po 2. světové válce. Od roku 1980 je nákladní provoz na Canal du Midi zastaven. Dnes slouží pouze rekreačním plavbám. Ročně jím pluje přes 10 tisíc lodí. Kromě toho slouží k zavlažování zemědělské půdy v širokém okolí.

Plavební komory Canal di Midi

Název 
komory
Počet
stupňů
Nadmořská 
výška
Vzdálenost k
příští komoře
Canal latéral à la Garonne - 132 m 1044 m
Béarnais 1 135 m 951 m
Minimes 1 139 m 1260 m
Bayard 1 145 m 12177 m
Castanet 1 148 m 1705 m
Vic 1 151 m 7495 m
Montgiscard 1 159 m 3195 m
Ayguesvives 2 159 m 1502 m
Sanglier 2 163 m 3703 m
Négra 1 166 m 4210 m
Laval 2 170 m 1428 m
Gardouch 1 173 m 4097 m
Renneville 1 176 m 2843 m
Encassan 2 185 m 1560 m
Emborrel 1 189 m 4157 m
Océan 1 193 m 5190 m
Méditerranée 1 193 m 789 m
Roc 2 189 m 1271 m
Laurens 3 180 m 1138 m
Domergue 1 175 m 1233 m
La Planque 1 173 m 4678 m
Saint-Roch 4 170 m 1533 m
Gay 2 159 m 1653 m
Vivier 3 154 m 418 m
Guillermin 1 147 m 583 m
Saint-Sernin 1 145 m 937 m
Guerre 1 141 m 1094 m
Peyruque 1 139 m 498 m
La Criminelle 1 137 m 1388 m
Tréboul 1 134 m 3800 m
Villepinte 1 130 m 1685 m
Sauzens 1 127 m 1219 m
Bram 1 126 m 5592 m
Béteille 1 123 m 7471 m
Villesèquelande 1 122 m 4.740 m
Lalande 2 116 m 270 m
Herminis 1 114 m 1376 m
La Douce 1 109 m 5122 m
Carcassonne 1 106 m 2874 m
Saint-Jean 1 102 m 763 m
Fresquel Double 2 97 m 105 m
Fresquel Simple 1 92 m 3763 m
Évêque 1 91 m 750 m
Villedubert 1 86 m 4641 m
Trèbes 3 84 m 9210 m
Marseillette 1 79 m 3308 m
Fonfile ou Rachin 3 76 m 1242 m
Saint-Martin 2 67 m 1763 m
L'Aiguille 2 59 m 3039 m
Puichéric 2 57 m 6313 m
Jouarres 1 49 m 3688 m
Homps 1 46 m 688 m
Ognon 2 41 m 2726 m
Pechlaurier 2 38 m 2485 m
Argens 1 32 m 53869 m
Fonserannes 6 32 m 1500 m
Orb 1 18 m 200 m
Béziers 1 12 m 4100 m
Ariège 1 9 m 1344 m
Villeneuve 1 6 m 4466 m
Portiragnes 1 5 m 13158 m
Agde 1 4 m 4447 m
Bagnas 1 2 m 5282 m
Ústí v l'Étang de Thau - 0 m -

Baron Riquet využil zkušeností se stavbou podobného průplavu Briare, který spojil Loiru se Seinou. Zajistil zdroje vody nedaleko rozvodí, které svedl do systému 6 přehrad a touto vodou zásoboval celý kanál.

Booking.com

Královská stavba za baronovy peníze

Roku 1666 král Ludvík XIV. stavbu povolil a svěřil ji Riquetovi. 20 % nákladů hradil stavitel, 40 % financoval stát a 40 % kraj. Náklady se vyšplhaly na tehdy těžko uvěřitelných 18 milionů franků. Většina peněz od krále ovšem nikdy nedorazila, a proto těsně před dokončením kanálu Riquet zemřel až po uši v dluzích.

Roku 1686 pověřil král revizí průplavu slavného pevnostního architekta Vaubana, který jej zdokonalil a rozšířil. Roku 1776 byl vybudován spojovací průplav do Narbonne, roku 1810 bylo napojeno Carcassonne a v letech 1836-1857 byl vybudován paralelní průplav k řece Garonně z Toulouse do Bordeaux.

Horydoly.czSTŘEDOVĚKÁ TRAGÉDIE: Carcassone a katarské hrady

Canal du Midi.

Lodě tahaly koně a muly. Jen pro představu, co dokázaly: roku 1857 bylo přepraveno 110 milionů tunokilometrů a přes 100 tisíc osob.

Rychlé poštovní lodě

Již od počátku provozu od roku 1681 do roku 1858 jezdila po kanále pravidelná doprava Poštovní lodí (Barque de Poste), která dopravovala poštu a pasažéry mezi Toulouse a Agde a později Baucaire. Cesta dlouhá 240 km trvala pouhé 4 dny a zajišťovala ve své době nevídaný komfort a bezpečnost. Lodě měly speciální tvar trupu (15x3,8 m), byly tažené 1-2 koňmi ze břehu a pluly rychlostí 8 km/hod. Aby se cestující nezdržovali ve zdymadlech, přestupovali u časově náročných kaskád ze jedné lodi na druhou. Na kanále se proto pohybovaly čtyři desítky takových lodí. Oběd, večeře a nocleh byly zajištěny na břehu. Na palubu se vešlo 50 cestujících, z toho deset muselo stát. Postupně se doba plavby zkrátila na pouhých 36 hodin v roce 1834, což znamená průměrnou rychlost 10 km/hod ve dne i v noci. Často se měnily tažné koně i lodě.

Poštovní lodě ročně přepravily 100 000 pasažérů. Dnes je na stejnou trasu potřeba nejméně 6 dní. Poštovní lodě byly zrušeny roku 1858 kvůli zavedení rychlé železniční konkurence. 

PANORAMA: Nádrž Saint-Ferréol zásobuje Canal du Midi vodou
Kliknutím otevřete velké panorama. FOTO: Duch - Wikimedia

Profil průplavu byl původně navržen na šířku 18 m na hladině, 10 m u dna, povolený ponor 1,6 m. Plavební komory měly šířku 6 m a délku 30 m. Záhy se ukázalo, že se boční stěny hroutí, a proto je Riquet začal stavět jako oválné o šířce 10 m.

Výškový profil nejprve stoupá z Toulouse na rozvodí v Naurouze o 57 m a pak klesá o 190 m do Sete u Středozemního moře. Do rozvodí se přivádí ze vzdálenosti asi 30 km voda, shromážděná z potoků a říček na úpatí Černé hory (Montagne noire) do hlavní nádrže Saint-Ferréol a několika pomocných. Na hospodaření s vodou se podílí několik řek. Dodávají potřebnou vodu do kanálu, ale také z něj odvádějí přebytečnou vodu.

INFO: Canal du Midi


Zobrazit místo Turistika na větší mapě 

HISTORICKÉ MAPY Canal du Midi

Kliknutím na vybraný obrázek otevřete velkou mapu: Generální mapa 1687, Vincenzo Coronali 1690, nedatovaný plán kanálu 

   

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Hostivařská přehrada 2018

Hostivařská přehrada 2018

PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZUJEME Otvírací doba hlavní pláže Hostivařské přehrady v Praze je každý den 9-20 hodin. Vstupné 90 Kč/den se platí na hlavní a nudistické pláži. Koupací molo naproti je zdarma a návštěvní doba není
Koupání na Šumavě

Koupání na Šumavě

Přinášíme přehled možností, kde se na Šumavě vykoupat. Kromě krytých bazénů, aquaparků a letních koupališť, které najdete v našem seznamu, jsou pod horami desítky oblíbených míst na řekách a potočních tůních.
Bombensicher! Umění v bezpečí na zámku Weesenstein 1945

Bombensicher! Umění v bezpečí na zámku Weesenstein 1945

V německém zámku Weesenstein nedaleko českých hranic se koná mimořádná výstava uměleckých pokladů uložených sem koncem 2. světové války. Exponáty jsou popsané nejen německy, ale také česky a k dispozici je český
Boty kupujeme na internetu za slevové kupony

Boty kupujeme na internetu za slevové kupony

Doba internetová dorazila už i do obchodů s obuví. Zákazníci se přestali obávat elektronických nákupů na dálku a díky tomu mají daleko širší výběr než dříve. Když k tomu připočítají možnost nakupování se slevovými
Teskný osud Zakarpatské Ukrajiny podepsal prezident Beneš

Teskný osud Zakarpatské Ukrajiny podepsal prezident Beneš

Podkarpatská Rus spadla do klína sovětským komunistům před 73 lety. 29. června 1945 odevzdali premiér Zdeněk Fierlinger (sociální demokrat) a ministr Vlado Clementis (komunista) za souhlasu prezidenta Edvarda Beneše (národní socialista) dobrovolně

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Kozákov Challenge - longboard Kozákov 18.-21.7. 18.7.
Colours of Ostrava Ostrava 18.-21.7. Worldmusic 18.7.
Horská výzva Šumava Železná Ruda 20.-21.7. Horský běh a chůze 20.7.
Kanufest Roudnice, vodácký kanál 20.-22.7. 20.7.
Africký festival Dvůr Králové nad Labem, ZOO 21.-29.7. 21.7.
Dračí lodě Olomouc   21.7.
Moravské vinařské stezky Mikulov Cykloturistika 21.7.
Dračí lodě Výrovice 21.7.
Americký víkend Zvole, Šiklův mlýn 21.-22.7. 21.7.
ŽOFKA - filmový festival
Dolní Žleb, U Kosti 21.7.

Diskuse

byl jsem tam xaver, 20.7.2018 16:08, 1 příspěvek
tvl xaver, 20.7.2018 14:42, 1 příspěvek
děkuji Lucie MIláčková, 19.7.2018 13:00, 6 příspěvků
Fondue Renata Selecky, 18.7.2018 17:36, 1 příspěvek
co je to? g, 16.7.2018 15:41, 1 příspěvek
Půjčka Suzan, 13.7.2018 17:02, 4 příspěvky
Prosím o test Horydoly - Andrea Černá, 13.7.2018 16:25, 4 příspěvky
Prosím o test tma@2p.cz, 13.7.2018 14:33, 4 příspěvky
elektrokola Ivo, 13.7.2018 8:45, 52 příspěvků
Kdy začnete oddělovat inz... vodák Marek , 12.7.2018 16:28, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Pražská vlastivěda 2018 Horydoly , 20.7.2018 0:34
Baleárské ostrovy Horydoly , 18.7.2018 14:26
Mezinárodní výstavy v Běl... Horydoly , 18.7.2018 10:23
Moravské vinařské stezky Pivoň Pivoň, 16.7.2018 1:06
Běžecké závody 2018 Horydoly , 14.7.2018 1:21
Letní dovolená čechů Jan Bratan, 11.7.2018 11:07
Letní dovolená Čechů? Horydoly , 9.7.2018 22:59
Brno, Brněnsko a Moravský... Horydoly , 9.7.2018 22:38