Dolní Malše za velké vody

Malše, jez U Špačků za velké vody.

RIVER GUIDE Malše teče z Římova už dva týdny. Vypadá to, že ještě nějakou dobu to tak vydrží a vodáci si budou moci užít tuto kdysi oblíbenou řeku. Od postavení přehrady je totiž řeka sjízdná poskrovnu. Dny, kdy teče na dolní Malši voda, se dají každý rok spočítat na prstech jedné a výjimečně dvou rukou. Letos je tomu jinak.

Dolní Malše: Římov - České Budějovice
Obtížnost: ZW (velká voda WW 1)
Doba splutí: 3-4 hod (21 km)
Charakter: Obvykle nesjízdná řeka kvůli průmyslovému využití vody. Za velké vody je to příjemná rychlá řeka s občasnými peřejemi. Protéká v horní část hlubokým skalnatým údolím, dole vtéká do roviny.
Nebezpečí: za velké vody je nad jezy velký tah proudu. Zastavte včas!
Doprava: Podél Malše vede silnice, z Českých Budějovic do Římova jezdí autobus.
Vodočty: Raft.cz
Znalosti: Základní záběry.

Tábořiště: Hamr
Půjčovny: seznam půjčoven
Doporučené vybavení: Za velké vody plastový kajak, uzavřená kanoe nebo nafukovací kanoe (za malé vody stačí otevřená turistická kanoe), pádlo, plovací vesta, házečka, tenisky nebo neoprenové boty, funkční prádlo, malý lodní pytel na drobnosti, střední lodní pytel na náhradní oblečení, kilometráž, mapa, vodovzdorné hodinky, lékárnička, mobil, jídlo a pití na cestu, peníze na dopravu zpět.

Vodácké průvodce udávají obtížnost dolní Malše, pokud teče dost vody, nejnižším stupněm ZW.

My jsme ji zažili daleko divočejší. Při stavu na vodočtu pod Římovem 80 cm dosahují mnohé peřeje poctivý stupeň WW 1. Otevřené lodě v nich mohou nabírat vodu.

Malše (německy Maltsch) pramení v Rakousku na úbočí hory Viehberg u obce Sandl. Poté tvoří česko-rakouskou hranici a u Dolního Dvořiště vtéká do Čech. Poté protéká Rychnovem, Kaplicemi, vtéká do přehrady Římov a pod hrází pokračuje přes Doudleby a Plav do Českých Budějovic.

Horní Malše jen pro fajnšmekry

Když tají sněhy na Šumavě a Novohradských horách, skalní vodáci splouvají Malši až z Dolního Dvořiště. Je to hodně zarostlý tok, několik kamenitých peřejí  dosahuje za velké vody obtížnosti WW 2 a jezy je potřeba pečlivě prohlížet, zda jsou sjízdné. Splutí horní Malše končí nejpozději u Cajsova mlýna pod Pořešínem, protože dál platí zákaz plavby až do Římova. Přehrada je totiž zdrojem pitné vody pro České Budějovice.

Zatímco nad přehradou i pod ní teče Malše hlubokým skalnatým údolím, před Budějovicemi se rozlévá do šířky v rovině.

Dolní Malše se splouvá z Římova

Autem sjíždíme z Římova až k mostu pod přehradou. Na betonovém parkovišťátku ho odstavujeme a lodě dáváme na vodu pod mostem a pod jezem.

Jez Římov (výška 1,8 m) je pro nás nesjízdný, protože vysoká propust vpravo je zahrazená a přes korunu se nedá jet kvůli kamení a naplavenému dřevu pod šikmou lavicí.

Vklouzneme do rychlého proudu a hlubokým údolím jedeme silnými, ale předvídatelnými peřejemi.

Malše, úzké údolí pod Římovem.

Hamr

Podjíždíme známý historický most. Po chvíli se proud zpomaluje u kempu Hamerské ostrovy.

Vlevo stojí stany, před námi vidíme lávku a u pravého břehu jedeme sice zavřenou, ale sjízdnou propustí v jezu Hamr (1,6 m). Jez samotný je poškozený a nesjízdný.

Malše, kemp Hamr.

Pár stupínků nás zhoupne ve vlnách, podjedeme pár mostků a ve skalnaté ostré pravotočivé zatáčce přitéká zprava Stropnice. Normálně je to úzký potok, ale teď se tváří jako řeka.

Booking.com

Doudleby

Díky přítoku ze Stropnice řeka Malše ještě zmohutní. Rychle nás doveze k velkému mostu v Doudlebech. Hned za ním je nízký jez (0,6 m).

Přistáváme vlevo a jdeme se podívat. Dá se jet levým ramenem po šikmé spádové desce. Jenom se nesmíme strefit do propusti uprostřed, pod kterou číhá nebezpečný válec.

Raději se navzájem navigujeme ze břehu.

Malše, jez Doudleby.

Pod jezem následují stovky metrů peřejí se zábavnými táhlými vlnami podél skal na břehu. Zprava přitéká Zborovský potok a řeka se uklidňuje.

Plav

Vplouváme po hladké vodě do skalní soutěsky, nad kterou se klene mohutný rezavá konstrukce. Jsou to rechle. Dokud se po Malši plavilo dřevo, zachytávalo se tady krátké dříví a po levém břehu se odváželo do Českých Budějovic.

Za rechlemi usilovně pádlujeme po oleji. Blížíme se k mohutnému potrubí nad řekou. Pod ním čeká jez Plav (1,8 m). Má sice šikmou spádovou desku, ale pod ní je lomové kamení. Loď nebo vodák by se v nich rozbili.

Na krátkém plastovém kajaku se dá skočit vysoká zahrazená propust při levém břehu. Napřed jsme ji ovšem museli vyčistit od naplavených kmenů. Na kánoi nepřipadá nic takového v úvahu, možná by se šlajsna dala seskočit na nafukovací kanoi.

Malše, jez Plav.

Vidov

Už klidnější řekou, ale stále rychlým proudem mezi loukami a poli přijíždíme k jezu-zabijáku Vidov (1,7 m). Zastavujeme v bahnité laguně na pravém břehu.

Lodě obnášíme okolo nové vodní elektrárničky. Vlevo teče voda do propusti zahrazené prastarou hydrocentrálou. Pod jezem uprostřed se šklebí obrovský válec. Nechceme ani pomyslet, co by se stalo, kdybychom se v něm ocitli. Není z něho úniku.

Malše, jez Vidov.

Lodě dáváme na vodu pod mostkem tvořeným potrubím a roštovou lávkou.

U Špačků

Další kilometry uběhnou rychle. Jedeme mezi olšemi a křovinami. Řečiště je pěkně široké. Trochu se obáváme jezu U Špačků (0,8 m), který má být nebezpečný.

Ukazuje se, že to není tak horké. Rekonstrukce se podařila, a tak by se dal jet rovnou na oči. Raději však v poměrně silném proudu odbočujeme doprava do slepého ramene, sklouzneme středem vydlážděného splavu a hned za ním odbočíme doleva do brodu.

Jez si prohlédneme ze břehu a jedeme přes krásnou mohutnou vlnu a rozbitou vodu pod ní. Sebekriticky musím dodat, že jsem nedával bacha a voda si mě podala. První a poslední cvaknutí na Malši bylo varování, že pozornosti není nikdy dost.

Malše nad Českými Budějovicemi.

Velký jez České Budějovice

Zprava přitéká slepé rameno, které jsme opustili nad jezem U Špačků. Voda se zpomaluje, na březích posedávají rybáři a stromy mohutní.

Přijíždíme k Velkému jezu (2,7 m) na začátku Českých Budějovic. Zastavujeme na levém břehu. Tudy by se dala loď přetáhnout.

My však sjedeme šikmou spádovou desku a dlouhé vlnky pod ní. Při levém břehu je vyloženě nebezpečná šlajsna, od které se držíme do nejdál. Je hodně vysoko zahrazená a ještě ke všemu se pod ní tvoří válec a zpětné proudy.

Velký jez v Českých Budějovicích na Malši.

Nad jezem odbočuje doprava Mlýnská stoka, která středem Budějovic míří do Vltavy jako samostatný tok.

Malý jez České Budějovice

Poslední jez a zároveň za velké vody smrtelné nebezpečí se jmenuje příjemně Malý jez (1,7 m). Tvoří se pod ním obrovský vývar ať už pod korunou, nebo pod uzavřenou propustí.

KOUPÁNÍ.czKOUPÁNÍ.cz: Malý jez v Českých Budějovicích

Ukončeme tedy plavbu raději u širokých schodů na levém břehu mezi Velkým a Malým jezem. Dovedou nás do parku k loděnici a vodáckému obchodu firmy Ká. Dá se sem zajet autem.

Horydoly.czTRAGEDIE: Na Malém jezu se utopili dva muži

Malše, České Budějovice, Malý jez.

Pokud chceme dojet po Malši až do Vltavy, v uctivé vzdálenosti vystoupíme na břeh, přeneseme lodě okolo Malého jezu a po klidné vodě skrze centrum Českých Budějovic dopádlujeme do Vltavy.

Malše, jez Vidov.

52,4 lávka
51,9 most silniční
51,7 potrubí
51,4 Schreinerův mlýn, jez 1,5 m, prohlédnout!
48,7 Mlžina, stupeň, prohlédnout!
48,6 Mlžina, jez 1,3 m, za střední a velké vody nesjízdný!
48,1 Kaplice, most silniční
16,6 Stropnice ústí zprava
16,0 lávka nízká!
14,9 most silniční
14,8 Doudleby, jez 0,6 m, prohlédnout!
13,8 lávka
12, 9 lávka
12,3 Zborovský potok ústí zprava
11,9 Rechle, železná konstrukce, lávka
11,0 potrubí
10,7 Plav, jez 1,8 m
10,6 lávka
10,1 most silniční
6,5 Vidov, jez 1,7 m, za střední a velké vody nesjízdný!
6,4 potrubí
5,7 potrubí
5,4 Roudné, most silniční
3,3 U Špačků, jez 0,8 m, prohlédnout!
2,3 České Budějovice, Velký jez 2,7 m
2,1 lávka
1,9 most železniční?
1,8 Malý jez 1,7 m, nesjízdný!
1,2 Modrý most
0,4 most silniční
0,2 Sokolský ostrov, odbočení kanálu vpravo
0,0 soutok Malše a Vltavy

Zobrazit místo World of rivers. Světové, české a slovenské řeky. na větší mapě

Horydoly.cz SERIÁL Řeky na Šumavě a v Českém klese

Lužnice střední
Suchdol - Tábor, ZW, 85 km

Malše NE!

Jezy v Budějkách NIKDY nejezdit!

opatrně-mám tu jedno ponaučení
každopádně budte opatrní pokud se na jez necítíte nejezděteho muj dědeček byl docela slavnej kajakář a jednou jel z kamaradama na vodu také kajakáři vždycky byl proti alkoholu na vodě jednou to ale porušil jeli za tmy bylo léto prázdniny a oni jeli a svoje opilé hlavy usoudily že malý jez sjedou momentálně bylo otrošku více vody než normálně oni jeli sjeli jez a dva kajakáři se převrátili a při alkoholu v krvi nedokázali eskimáka a vypadli z lodi a pod jezem se tak dlouho motaly bylo pozde nikdo nedokazal pomoc byla tma a zima pršelo!nikdo jim už nedokázal pomoc a po dlouhé boji o život boj s neůstupným vodním válcem prohrály !!!
  • Autor Bára
  • Datum a čas 8.11.2010 23:20
Když je málo /normálně/ vody , tak se jezy jet nedají. Když je vody jenom trochu více /zejména pod Malým /, tak bych v žádným případě nedoporučoval,jakmile tam zahučíš, nemáš šanci. Už se tu utopilo spousty lidí, dokonce jeden v přímým přenosu před cca 50lidmi v létě za lehce zvýšenýho stavu / šel pod jez pro spadlý míč..vtáhlo ho to a už nevyplaval..druhej co mu chtěl pomoct bojoval několik minut a dostal se naštěstí z toho, přitom nad jezem se normálně koupalo spousty lidí...rok 2006/
  • Autor bif
  • Datum a čas 9.7.2009 09:02
Malše
ale jde to. jenom nesjedeš jezy nebo možná některé v singlu
  • Autor JN
  • Datum a čas 8.7.2009 10:40
Jezy?
Jezy vypadají dost drsně - dají se na otevřence? Jak znám Malý a Velký tak se pod nima lidi normálně koupou
  • Autor Nobody
  • Datum a čas 8.7.2009 08:40

Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

CHORVATSKO Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.... celý článek

Vánoční Sázava 2024

100 let stará licence umožňuje stavět vodní elektrárnu na Vltavě?

Řeky AKTUÁLNĚ 2024

VLTAVA Voda pro vodáky teče jenom někde a někdy. Přinášíme informace, které by vás mohly zajímat, pokud se chystáte na prázdninové putování po řece i víkendové splutí potoka. Přidáváme tipy ze zahraničí.
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.
Doubrava - splutí Ronov 6.4.
Sázava - odemykání Týnec 6.4.
Otava - odemykání Sušice, kemp Splutí do Horažďovic 6.4. 11:00
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.