Jak zabloudit na řece? Spluli jsme Orlík po dně

Jak zabloudit na řece? Spluli jsme Orlík po dně
Kaplička na pravém břehu Vltavy v Rejzíkově. Sem dosahuje hladina za normálního stavu Orlické přehrady.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Chtěli jsme pádlovat po Vltavě devět kilometrů a skončit u našeho suchého oblečení, které jsme zanechali v kempu. Jenže jsme zabloudili, skončili až po osmnácti kilometrech plavby a velmi komplikovaně řešili dopravu stopem. Stalo se nám to na vypuštěné Orlické přehradě od Kořenska k Podolsku.  

Jak zabloudit na řece? Spluli jsme Orlík po dně
Podolský most za nízkého stavu vody ve Vltavě. Vlevo přítok z Temešváru, který je normálně zátoka. Uprostřed bývalá silnice k Řetězovému mostu. Vpravo základy starého mostu.
Autor snímku Kuba Turek

Orlík má už více než deset metrů pod stav. Jupíííí!

V přehradě rychle ubývá voda, hladina klesá a objevuje se přírodní koryto Vltavy, které byl půl století skryté na dně obrovského umělého jezera. 

Logistika se nepovedla

Plán je jednoduchý a pohodlný. Přespíme v kempu Jehnědno. Už je po sezoně, a tak ani nemáme komu zaplatit kempovné. Radujeme se z ušetřených desetikorun. V kempu necháváme u stromu připoutanou koloběžku a vedle ní tašku se suchým oblečením, svačinou a termoskou plnou horkého čaje.

Auto necháváme v Kořensku u přehrady a jdeme na vodu. Konečně si to užijeme na pohodu! Těch devět kilometrů po tekoucí vodě sjedeme nejvýše za dvě hodiny, v Jehnědnu nebudeme mrznout - hned se převlékneme a opečeme buřty. Pak Hanka na koloběžce odjede do Kořenska, sedne do auta přijede pro mě do Jehnědna. Bingo! Logistika je přece naše parketa...

Jenže člověk míní a pámbu mění. Nic z toho se nestalo. Ruce nás bolely od pádlování, promrzli jsme jako preclíky a zamotali jsme se s kilometráží a průvodcem v ruce. Na pomyslnou pažbu si můžeme udělat další zářez za zážitek, který nemusí být hezký, ale měl by být silný.

Hned pod přehradou v Kořensku je vidět, kolik vody během léta v Orlíku ubylo. Řeka pěkně teče. Takhle kdyby vypustili všechny přehrady už napořád, byl by to asi nejvíce ekologický čin, jaký si lze s vodou vůbec představit.

Bunkry vystoupily z vody

Projíždíme okolo Pašovic. Jindy zatopený bunkr řopík stojí úplně na suchu. Bójka postavená na jeho stropě vypadá nepřípadně, ale je tady, až se voda zase zvedne a začnou tu jezdit velké lodě.

Další bunkr míjíme v Hladné. Na druhé břehu stojí pilíř nikdy nepostaveného mostu. Tak dlouhou se plánoval, stavěl a bořil, až ztratil význam a doprava se přesunula jinam. Místo něj tu od nepaměti jezdí přes řeku přívoz. Sledujeme i po těch mnoha desítkách let, jak jsou postavené návodní hráze a potahové cesty nad nimi. Nevypadl z nich snad jediný kámen a koňské potahy by se mohly pustit do tahání lodic proti proudu v okamžení.

Nový mlýn se ukázal po půl století

Dlouze pádlujeme po voleji a v dálce slyšíme hukot vody. Jsme u Nového mlýna. Schwarzenberském jezu a vodní elektrárně, která zásobovala Protivínský pivovar elektřinou. Je otevřená tzv. štěrková propust a zároveň jalový přepad náhonu. Když se proudy setkají, vytvářejí impozantní vlnu. Vzhledem k tomu, že po zlomenině nohy chodím o berlích a do kajaku tak akorát vlezu a zase z něj vylezu, neriskujeme proplutí a případné zvrhnutí. Proslulá retardérová propust pro velké vory u levého břehu má vody jen velmi málo, a tak ani tady neriskujeme zranění a lodě zprava okolo jezu přenášíme.

Tady teče Vltava hodně rychle. Nedělá žádné velké vlny a neskáče v peřejích, ale plavba mezi lesy a skalami rychle ubíhá. Pro nás až moc rychle...

Za chvíli projíždíme propustí jezu Rejzíkov (též Rejsíkov) u pravého břehu. Nizoučký jez, který není skoro vidět a orientujeme se pouze podle jeho kozy v řečišti, ovšem dělá monstrózní válec. Je to tichý  zabiják, skoro nepění, nestříká a voda se v něm nevaří. Přesto by se z něho vodáky bez cizí pomoci nedostal a možná ani házečky by mu nepomohla. Pánbůh s náma a zlej pryč!

Možná proto je ve skále po pravé ruce vytesaná kaplička. Teď je vysoko nad námi, ale za normální výšky hladiny Orlické přehrady dosahuje voda k její patě.

Lannův kříž zase shlíží ze skály

Obdivujeme poměrně jednoduchý kříž s Kristem vysoko nad vodou. Jedná se o Lannův kříž, který sem nechal umístit budoucí podnikatel Vojtěch Lanna, když se málem utopil. V devatenácti letech cestoval na lodi z Českých Budějovic do Prahy a ta se na zdejším jezu Horní Lipovsko rozlomila. Mlynářská čeleď posádku včetně Lanny zachránila a díky tomu se Lanna mohl stát jedním z největších podnikatelů všech dob v Čechách. Reguloval řeky, stavěl mosty, budovy, železárny, vápenky, spustil kladenské hutě a postavil Buštěhradskou dráhu.

Tady někde bychom měli končit. Kemp Jehnědno ale míjíme, aniž bychom si ho všimli. Jednak je díky snížené hladině daleko za podmáčenými loukami na břehu, jednak se ukrývá za stromy, jednak nesedí vodácká kilometráž s kilometráží pro vodní dopravu, jejíž cedule jsou viditelně umístěné na březích, a konečně je v poslední vytištěné vodácké kilometráži poněkud zmatek v názvech.

Moc o tom nepřemýšlíme. Řeka pořád teče, tak co... Akorát nám vrtá hlavou, že stále nevidíme údajně dominantní kostelík Jana Křtitele. ...vidět ho ani nemůžeme, protože výhled na něj je zarostlý hustým lesem. 

Aniž to tušíme, zastavuje u skal přímo pod ním. Z kajaků si prohlížíme kuchyni a sednici na samotě Dolní Kotánek. Proud mizí. Ještě pár set metrů se nesmyslně točí od jednoho břehu k druhému a pak se zanořuje do hloubky.

Podolský most je za rohem

Jsme unavení, určitě nejedeme plánovaných devět kilometrů a nevíme kde právě plujeme. Zajíždím ke břehu a ptám se rybáře na Jehnědno, kde máme končit. "Jehnědno? To neznám. Ale tamhle za ohybem uvidíš Podolský most."

Potěš koště! Proti proudu se nevrátíme, a tak dojedeme k mostu. Lidí je tu jako naseto, každý chce vidět, kde stával starý Řetězový most (stavěl ho právě zmíněný Vojtěch Lanna), kudy k němu vedla silnice a jak vypadá železobetonový Podolský most odspodu. 

Ujeli jsme dvakrát tolik, než jsme chtěli, a teď řešíme dopravu. Hanka jde na stop. Na jihočeských silničkách to může trvat dost dlouho. Já odevzdaně čekám, až si pro mě přijede. Za dvě hodiny padne tma, všichni turisté odejdou nebo odjedou auty, zůstávají jen rybáři. Na rozdíl ode mě mají ale vatované kalhoty, gumáky a teplé spodní prádlo. Než vychladnu úplně, naštěstí Hanka přijíždí. Její stopařské umění je vysoké a přesvědčovací schopnosti jak by smet´ - jede sice na čtyřikrát, ale dvě auta si dost zajíždějí a poslední ji doveze až do Kořenska. Jenom přeskočí do našeho auta, zastaví se v Jehnědnu pro oblečení a koloběžku, které jsme tam nechali, a dojede pro mě. Po těch hodinách přestávám drkotat zuby, odhazuji berle, svlékám mokré kraťasy a ponožky a ohřívám se v autě. Byl to krásný den.

Starý Řetězový most a nový Podolský most přes Vltavu v Podolsku mezi lety 1943 a 1960.

KILOMETRÁŽ: Vltava z Kořenska do Podolska

(Pozor! Vodácká kilometráž neodpovídá značení pro lodní dopravu.)  

200,2 Kořensko, přehrada, přenášení vpravo, plavební komora vlevo
198,3 Pašovice vpravo, Újezd vlevo, zřícenina Vísky vlevo, zatopený bunkr v korytě, přívoz
196,0 Hladná vpravo, nedostavěný most vlevo, zatopený bunkr v korytě, přívoz
195,6 Albrechtický potok zleva (zátoka)
194,4 Nový mlýn, jez (zatopený), retardérová propust vlevo
193,0 skalní kaplička vpravo
192,8 Rejzíkov, jez (zatopený), propust vpravo, pod jezem válec!!!
192,6 Rejzíkov, tábořiště a hospoda vlevo 
191,2 Jehnědno, tábořiště a hospoda vlevo
191,0 Jehnědenský potok zleva (zátoka)
190,9 Horní Lipovsko, jez (zatopený)
190,2 Dolní Lipovsko (zatopený)
189,8 Vranovský potok zprava (hluboká zátoka)
189,6 Slabčický potok zprava (hluboká zátoka)
187,8 Boudy, jez (zatopený)
187,7 Slabčice, tábořiště vpravo
186,2 Dolní Kotánek, vlevo, Skalička, vpravo (zatopené usedlosti)  
186,0 Chřešťovice, kostel Jana Křtitele vlevo na skále
185,7 Novosedlský potok zleva (hluboká zátoka)
184,7 Velký potok zprava (hluboká zátoka)
182,7 Budovický potok potok zprava a bezejmenný potok od Temešváru zleva (zátoky)
182,5 Podolsko, most silniční
182,4 Podolsko, přístav vpravo
182,1 Podolsko, jez (zatopený)

Horydoly.czVLTAVA: Vodácký průvodce a kilometráž

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Koloběžka pro děti Yedoo Hurvínek

Koloběžka pro děti Yedoo Hurvínek

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Tuzemská značka Yedoo začala prodávat nový model dětské koloběžky Hurvínek. Je určena pro děti od 6 let a stojí 3990 korun.... celý článek

Výlovy rybníků 2017

Koloběžky vyprodávají v Českém ráji

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Jarní, vánoční a velikonoční prázdniny

Jarní, vánoční a velikonoční prázdniny

Jarní prázdniny pro školáky a středoškoláky jsou dlouhé jeden týden. Záleží na místě, kde má škola sídlo. Vánoční prázdniny trvají 11 dní. Podívejte se, kdy se budou konat všechny prázdniny a kdy budou mít studenti
Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

Auronzo, nejvýš kam to jde na kole

AKTUALIZACE Na silničnom kole priamo do centra Dolomitov pod Tre Cime di Lavaredo. Úvodné kilometre vedú z Cortiny na Passo Tre Croci. Stúpanie je rovnomerné, plynulo naberá výšku.
5 základních bezpečnostních pravidel na mořském kajaku

5 základních bezpečnostních pravidel na mořském kajaku

Pět základních pravidel, která výrazně zlepší bezpečnost na vodě, si přečti v následujícím článku. Umožní ti, aby ses vyhnul většině nebezpečných situací na mořském kajaku, ať pádluješ na moři, velké řece,
A znovu Rio Botičo

A znovu Rio Botičo

Botič AKTUÁLNĚ! Zpočátku roztomilý potůček s meandry, drobnými peřejkami a občasným roštím. Pod Záběhlickým jezem začíná regulovaný tok. Množství lávek různé výšky, kabely, roury. Humus, bordel a fekálie jsou po letech čištění a stavebních
Divoká a Tichá Šárka na koloběžce

Divoká a Tichá Šárka na koloběžce

NOVÉ VIDEO Seriál nejlepších tras pro ježdění na koloběžkách mapuje pěkné výlety, které vedou většinou po rovině nebo z kopce, po dobrém povrchu a mimo frekventované silnice. Tentokrát vás zveme do tradičního rekreačního

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Jesenický Surovec Jesenice u R. 21.-22.10. Běh v terénu a cyklomaraton 21.10.
Rio Botičo Praha, Hostivař Splutí Botiče 22.10.
Dresden Marathon Německo, Drážďany   22.10.
Festival dokumentárních filmů Jihlava 24.-29.10. 24.10.
Království Mustang - diashow
Praha, Centrum Černý most Přednáší Karel Wolf 24.10. 18:00
Ekvádor - diashow Pavlíkov, galerie Přenáší Pavel Svoboda 24.10. 19:00
ITB Asia - veletrh Singapur 25.-27.10. 25.10.
Australské dny Praha, Výstaviště Letňany 25.10.
Designblok Praha, Výstaviště 26.-30.10. 26.10.
Lichtenštejnsko - přednáška Valtice, Reistna Přednáší Miroslav Geršic 26.10.

Diskuse

nabízím trubičková pera Bára, 21.10.2017 18:30, 8 příspěvků
Rio Botič 2017 Vodák Marek, 20.10.2017 13:29, 23 příspěvků
Rio Botič 2017 David, 20.10.2017 11:14, 23 příspěvků
Seattle Horydoly - Andrea Černá, 19.10.2017 23:11, 2 příspěvky
Sněžnice Ssnehulak, 19.10.2017 20:45, 12 příspěvků
Karambit Honza, 19.10.2017 20:35, 6 příspěvků
Seattle Papouš, 19.10.2017 15:31, 2 příspěvky
ČD Šotoušing, 18.10.2017 19:38, 1 příspěvek
Pes darek - nápady Kuba Turek, 16.10.2017 10:31, 2 příspěvky
Pes darek Petr, 16.10.2017 10:24, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Člověče nešťastný, neodsu... milan šupa, 19.10.2017 19:20
Na závod Běhej Valachy mí... Horydoly , 18.10.2017 13:13
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 17.10.2017 18:29
Wiener Hausberge: Rax, Sc... Horydoly , 17.10.2017 2:30
Grossglockner Horydoly , 17.10.2017 2:12
Prague City Tourism Horydoly , 16.10.2017 23:53
Pražská vlastivěda 2017 ř... Horydoly , 16.10.2017 23:42
Kiwi spolupracuje se Sygic Horydoly , 16.10.2017 23:38