Sánský kanál, plavba na sedm hodin

Sánský kanál, plavba na sedm hodin
Sánský kanál.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

VODÁCKÝ PRŮVODCE V brzkém ránu podáváme kanoi na hlavním nádraží v Praze. Za hodinu vystupujeme z vlaku v Dobšicích, odkud nás za okamžik odváží taxík k jezu na Cidlině. Spolu s mnoha dalšími vodáky vklouzneme do mírného proudu a pádlujeme po Sánském kanálu. Tři mlýny na patnácti kilometrech plavby nabízejí příjemné zahrádky, umírněně se na nich pije pivo a lehce obědvá. Prořezané koryto umožňuje pohodlnou vyhlídkovou jízdu a velmi často plujeme nad úrovní okolního terénu.

Sánský kanál, plavba na sedm hodin
Sánský kanál, stavidlo v Opolánkách.
Autor snímku Kuba Turek
Jak na to

Sánský kanál

Doba splutí: cca 7 hodin, 15 km + 2 km po Mrlině
Vodácká obtížnost: ZW
Charakter: umělý kanál v rovinaté krajině s velmi mírným proudem, velmi zarostlé koryto, množství nízkých ale vetšinou průjezdných lávek a mostků 
Riziko: psychická újma z neustálého překonávání překážek
Znalosti: posádka musí umět pádlovat a především být psychicky odolná
Sjízdnost: po většinu roku
Tábořiště: Jezero Poděbrady
Půjčovny: viz seznam Horydoly
Doprava: osobním autem jednoduše, protože tok křižuje mnoho silnic. S nafukovacími loděmi lze přijet na začátek do Dobšic (cca 1 km od kanálu) a ukončit plavbu v Nymburku (cca 500 m od Mrliny)

Doporučené vybavení

Kajak nebo kanoe, pádlo, plovací vesta, přilba, házečka, boty do vody, neoprenové oblečení, neoprenové rukavice, funkční prádlo, vodácká bunda, malý lodní pytel, vodovzdorné hodinky, mapa nebo GPS, lékárnička, mobil, horký nápoj v termosce, jídlo na cestu, nůž, kamera, čelovka. V případě návratu vlakem: peníze a suché oblečení.

Zvoní budík. Budím se z krásného snu. Ztěžka se zvedám z postele, bolí mě ruce a v krku škrábe.

Byl to jen sen

Včera jsem opravdu pádloval po Sánském kanálu. Patnáct kilometrů na kajaku ve špinavé a studené vodě jsem se probíjel sedm hodin. Zarostlé koryto mě přivádělo k zuřivosti. Mnohokrát jsem vystupoval na břeh a přenášel padlé stromy i nízké lávky.

Najíst se a napít nebylo kde. Nepotkal jsem jediného člověka. O civilizaci jsem věděl pouze sluchem. V Polabí se proháněly party motorkářů.

Horydoly.cz Labské kanály na Horydoly

Opatovický kanál

Sánský kanál

Vraňansko-hořínský laterální kanál

Mlýnský potok Kostelec nad Labem

Velké valy Nymburk

Farský potok Vlkava

Pravěká historie dýchá při každém záběru pádlem

Sánský kanál neboli Lánská strouha vede velmi starou krajinou. Obtéká vršek Oškobrh (285 m n.m.), kde se předpokládá keltské, slovanské, germánské a možná ještě starší hradiště, ale zatím ho nikdo neobjevil.

Voda do kanálu vtéká z Cidliny od mohutného jezu mezi Opolánkami a Sány. V místě zvaném Badry stávala tvrz, před tím slavníkovská a ještě před nimi starověká ves.

Kanál teče od Bader skrze Opolánky, kolem Opolan, Odřeps, Nových Mlýnů, Pátku a Křečkova, odkud původně směřoval do Labe. V roce 1930 byl dolní tok kanálu přeložen směrem do Mrliny pod Budiměřicemi.

Slavné středověké rybníkářství

Sánský kanál byl prokopán v 15. století, kdy se v Čechách stavěly stovky rybníků jako o život. Chov ryb se tehdy velmi vyplácel. Proto i v bažinatém Polabí pod Oškobrhem bylo vybudováno třináct rybníků. Jeden z nich Blato, byl dokonce největším českým rybníkem s rozlohou 996 hektarů větší než jihočeský Rožmberk. Všechny napájel právě Sánský kanál.

Sánský kanál.

Ryby odtud však nebyly chutné, protože měly pořád co žrát a maso načichlo jejich potravou. V 18. století, kdy se místo rybího masa začalo dodávat z venkova do měst spíš obilí, byl rybník Blato vypuštěn a na jeho místě jsou dodnes velmi úrodná pole.

Kanál se propadl do vodácké nevědomosti

Autem zajedu polní cestou až k jezu u Bader. Kouknu na Cidlinu a kajak dávám na hladinu Sánského kanálu. Bude to smutná plavba, protože nikdo se mnou nechce pádlovat. Není divu - je ošklivě, zima a výhled na příjemný zážitek veškerý žádný.

Bude to průzkumná plavba. Sánský kanál se už dlouho nesplouvá. Vratislav Teklý ve své první vodácké Kilometráži českých řek z roku 1947 uvádí: "Je to úzký kanál, pro naše lodě však velmi dobře sjízdný, vroubený vrbami a olšemi na březích." Dokonce uvádí i vyměřené kilometry, kterých se mohu dnes držet i já.

Trojice vodáckých věrozvěstů Kohoutek, Houser a Davídek ve svém populárním díle Československé řeky - kilometráž z roku 1990 už poznamenává: "Dnes je silně zarostlý a pro vodní turistiku bezvýznamný."

Vodácký guru Vojta Jančar ve svém Vodáckém průvodci z roku 2005 píše jenom: "Bývalý Sánský kanál." Nic víc.

Sánský kanál.

Nikdo se mnou nechce jet

Popojedu prvních sto metrů a začíná vodácké peklo. Stromy padlé do koryta, větve nízko nad hladinou, křoví ve vodě, nekonečná klidná hladina. Tak to vydrží až do konce.

Ještě to nevím, a tak se energicky prolamuji, podplouvám, přelézám a přetahuji. Doufám ve volnou hladinu. Bohužel se jí až do večera nedočkám.

První jezík je vlastně jen stavidlo u osamělého statku mezi Libněvsí a Opolánky. Přenáším vlevo. Projíždím skrze Opolánky a přijíždím k Odřepsům.

Sánský kanál.

Tři mlýny a tři skoro nesjízdné jezy

Ještě před tím překonávám jez Mlýnek. Asi by se dal sjet, ale raději si to potěšení odpustím. Voda napřed narazí na kamennou stěnu mlýna, proud se zlomí doleva do pravého úhlu a spadne o metr či dva po úzkém jezu. Musíte se ovšem trefit do úzkého průjezdu podél levého břehu. Vpravo otevírá chřtán díra šachta po mlýnském kole.

Táhnu kajak vpravo po poli okolo rozlehlého statku několik set metrů. Vlevo mě nepustí rozčilený velký pes. Jedu vysoko nad okolním terénem. Dokud se stromy neolistí, je vidět daleko do polí. V březích občas zahlédnu prastarou opukovou vyzdívku pečlivě kladenou nasucho.

Podjedu pod mostem hlavní silnici z Poděbrad do Chlumce. Odřepsy se mi připomenou kachní a husí farmou. Ptáci se promenují před špicí kajaku, plácají křídly o hladinu a když už nestačí uhnout, zmizí šipkou pod hladinu.

Podjíždím nízký mostek hlavní silnice do Jičína a za ním přenáším další jez Nové Mlýny. Dá obnést dlouze a komplikovaně vpravo, ale já volím zlatou střední cestu. Dojedu až k česlu malé vodní elektrárny, vylezu vpravo na betonovou zídku, přenesu loď přes lávku a na vodu dávám na pravém břehu u velké budovy.

Sánský kanál.

Konečně mám asi kilometr poměrně volné vody. Vychutnávám výborně udržovaný kanál, na březích rostou Vratislavem Teklým slibované staré olše a vrby. Tady někde vtékala za středověkého panování voda do zmiňovaného obrovského rybníku Blato.

V obci Pátek podjíždím velmi nízký silniční most a hned za ním vlevo vystupuji na břeh. Vpravo stojí prastarý mlýn. Sjezd svou nízkých stupňů se šikmou šupnou by byl možný, ale vpravo zase číhá stará šachta mlýnského kola.

Krátce tedy přenáším po louce a zase sedím v lodi. Koryto se zahlubuje. Pádluju už jenom z povinnosti. Slunce zapadá a já se pořád probíjím vším tím bordelem. Je mi také zima.

Už aby trápení skončilo

Projíždím Křečkovem, poslední vesnicí na Sánském kanálu. Pozoruji středočeské safari. Kromě kachen a zajíců vidím z bezprostřední blízkosti mnoho ondater, srnky, bažanty a zahlédnu i koroptve.

Doplácám se na soutok kanálu s Mrlinou. Těším se na to místo jako malé dítě. Slibuje totiž konec trápení se zarostlým korytem.

Padá tma. Z posledních sil poháním loďku po řece. Končím v Nymburce u nové lávky pro pěší, která vede k benzinové pumpě na Poděbradské ulici. Byla by to hezká rekreační plavba po Sánském kanále, kdyby trvala dvě nebo tři hodiny a nemusel bych se probíjet sedm hodin křovím.

Horydoly.cz CYKLISTIKA: Sánský kanál proti proudu na kole

Sánský kanál.

Pro auto se vracím vlakem

Loď, pádlo, neopren i ostatní nezbytnosti nechávám pod lávkou a jdu k benzince. Poprvé od snídaně se napiju a najím. Colu a bagetu mi tady prodají. Bolí mě hlava, v kraťasech a šusťákovce je mi zima. Aspirin však na pumpě neprodávají a ani jedna lékárna v celém Nymburku nemá otevřeno.

Na vymrzlém nádraží proto trochu trochu trpím. Rychlík mě veze do Oseku, tam zase chvíli úpím, a nakonec se vezu lokálkou do Dobšic. Kilometr pěší cesty po nočním poli mě dovede k zaparkovanému autu. Vezmu si ibuprofen, zapnu topení, kouknu na mapu a jedu pro kajak. Před půlnocí přijíždím domů. To byl zase den!

 

Sánský kanál: vodácká kilometráž

15,2 km Badra, jez a most přes Cidlinu, odbočení kanálu doprava
14,9 km stavidlo
14,4 km Opolánky
13,0 km Opolany
11,1 km Mlýnek, jez
10,3 km Odřepsy
8,6 km Nové Mlýny, jez
6,6 km Pátek, jez
2,8 km Křečkov
0,0 km ústí kanálu do Mrliny

Mrlina:
+ 2 km silniční most Nymburk
+ 3 km ústí do Labe

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

smekám kloubouk

Leda tak se zapnutou cirkulí na přídi - A pro jistotu s rozbrusem na kýlu

Reaguj
smekám kloubouk

Někdy asi v roce 2008 jsme jeli se ženou cidlinu a já měl hroznou chuť projet sánský kanál, jeli jsme na barace a po pár set metrech od cidliny jsme narazili na totální neprostupnost. Bylo mi to líto, dokonce jsem uvažoval že seženu nějaké nadšence na prořezání, ale nakonec z toho sešlo a na kanál jsem pozapomněl. Možná by nebylo špatné tuto myšlenku obnovit, vzít nějakou tu pilu sebou.... co vy na to?

Reaguj
Re: Re: Tý jo!
zdravimmožná tento rok 2012 bude jedna hospoda funkční přímo ve mlýně ne v sánským kanálu ale nad ním v Žiželicích.Plánuju tam udělat minipivovar a moštárnu. No a co by to bylo za mlýn kdyby se netočilo mlýnský kolo.Zatím se mějte a třeba se vlétě stavte - zatím asi jenom na čumendu. nebo lahváče . budu se těšit lokalita ostrov mlýn ŽIŽELICE Petr
  • Autor malvaz
  • Datum a čas 6.2.2012 14:59
Reaguj
Re: Tý jo!
No zasypán nebyl , ale tehdy byl vypuštěnej a tak jsem ho trochu jako odsoudil k zániku, ale zřejmě se pomalu probouzí k životu a třeba i ty mlejny zas jednou pojedou a v každým bude hospoda a celý to bude prořezaný a zážite. Asi si na tu dobu radši počkám jak tak vidím... ahoj Vojta
  • Autor Vojta
  • Datum a čas 18.4.2010 19:10
Reaguj
Re: Padlé stromy
Cca 20x jsem vylézal, což činím velmi nerad. Cca 100x jsem se probíjel pod větvema, lámal, přelézal, podmačkával kajak pod lávky atd.
Reaguj
Padlé stromy
Jaký byl odhadem jejich počet? Abych věděl, jestli mi nebude stačit jen zářez virtuální :-)
  • Autor Václav
  • Datum a čas 17.4.2010 00:01
Reaguj
Re: Tý jo!
Obdivuhodná blbost, řekl bych... Ale za ten zářez to stojí. Za chvíli bude k dispozici fotogalerie a kilometráž. Pracujeme na tom. (Já si taky ještě vloni myslel, že kanál nefunguje. Pak jsem ho dvakrát projel na kole a usoudil, že by se to mělo zkusit. Nikoho jsem ale k takové hovadině nepřemluvil.)
Reaguj
Tý jo!
Obdivuhodný výkon :-) Já měl za to, že byl kanál zasypán, to jsem si asi vsugeroval z té Vojtovy hlášky v průvodci. Otázka - stojí za to si tam odpádlovat zářez na pádle či nikoliv?
  • Autor Václav
  • Datum a čas 16.4.2010 20:26
Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

CHORVATSKO Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.... celý článek

Vánoční Sázava 2024

100 let stará licence umožňuje stavět vodní elektrárnu na Vltavě?

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Řeky AKTUÁLNĚ 2024

Řeky AKTUÁLNĚ 2024

VLTAVA Voda pro vodáky teče jenom někde a někdy. Přinášíme informace, které by vás mohly zajímat, pokud se chystáte na prázdninové putování po řece i víkendové splutí potoka. Přidáváme tipy ze zahraničí.
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

CHORVATSKO Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Doubrava - splutí Ronov 6.4.
Sázava - odemykání Týnec 6.4.
Otava - odemykání Sušice, kemp Splutí do Horažďovic 6.4. 11:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.

Diskuse

strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků
Holandsko - země byciklů Michael Beranek, 23.3.2024 13:15, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Cyklistika jako národní s... Horydoly Open, 27.3.2024 0:51
Zdeno Chára se zúčastní z... Horydoly Open, 27.3.2024 0:46
Česko běží modře Horydoly Open, 27.3.2024 0:42
Běžecké závody 2024 Horydoly Open, 27.3.2024 0:40
Poklady Moravskoslezského... Horydoly Open, 15.3.2024 2:17
Vyberte si dovolenou z ve... Horydoly Open, 15.3.2024 2:14
Střední Čechy přivezou na... Horydoly Open, 15.3.2024 2:12
HOLIDAY WORLD & REGION WORLD Horydoly Open, 15.3.2024 2:10