BIKE GUIDE Mezi pravověrnými bikery je proslulá trasa podél říčky Kocáby ve středních Čechách. Čekají na ně brody, úzké lávky a kamenité stezky. A také jeden kopec na rozehřátí hned na začátku.
Jak na to
Trasa: cca 30 km Náročnost: střední Hospody: Štěchovice, Slapy, Nový Knín, Velká Lečice Highlight: Muzeum zlata Nový Knín
Můžeme přijet vlakem z Prahy do Davle a po frekventované výpadovce proti proudu Vltavy dojet do Štěchovic, anebo přijedeme autem rovnou do Štěchovic, kde teprve nasedneme na kolo.
Trasa je vhodná pouze pro horská kola. Na trekingu nebo dokonce silničce se v terénu nechytnete. Snad ještě moderní gravel bike je tady vhodný, ale pouze pro zkušeného cyklistu.
Štěchovičák nás utaví
Hned jak poprvé šlápneme do pedálů, lítáme v tom až po uši a máme toho plné brýle. Stoupáme totiž známým Štěchovičákem. Tenhle kopec už dokázal utavit nejednoho účastníka Závodu Míru, který tudy často vedli sadističtí pořadatelé. Ne že by byl nějak obzvláště prudký, ale je nekonečný a jednotvárný.
Všechno špatné musí jednou skončit, a tak se silnice u vesnice Slapy narovnává a my můžeme pokračovat houpavou krajinou až do Nového Knína. Středověké městečko bylo centrem těžby zlata na říčce Kocábě snad už někdy od Keltů až do roku 1957, kdy byl uzavřen poslední důl. Pokud máme dost času, prohlédneme si místní muzeum zlata. Hlavní poznatek, který si z něho odnášíme, že kopečky podél říčky nejsou hříčkou přírody, ale pozůstatky po těžbě mnoha generací zlatokopů.
Dobrodružné brody lze vynechat
V Kníně jsme právě v půli cesty a najíždíme do terénu. Jedeme po zelené turistické značce, která několikrát překračuje říčku. Pokud v ní neteče moc vody, stojí za to projet několik brodů. Všechny jsou jasně viditelné a používají je nejen lesnické náklaďáky, ale také terénní osobní auta. Počítejte s hloubkou okolo půl metru, a tak je namočení bot nevyhnutelné.
Pokud je vody více, dají se všechny brody obejít po úzkých dřevěných lávkách, po kterých je nutné kolo převést nebo dokonce přenést. Pěšina mezi nimi je pohodlná a vede buď po hlíně s drobnou šotolinou nebo trávou. Nejsou zde žádná velká stoupání.
Po pár kilometrech dobrodružné jízdy se ocitáme v romantickém kaňonu, měníme zelenou značku za modrou a posléze za žlutou. Říčka se už nejmenuje Kocába, ale místní jí neřeknou jinak než Hadí řeka. Jsme na trampském území a projíždíme jednou legendární osadou za druhou. První je nejslavnější Askalona, následují Dashwood, Loussiana, Maják a Kansas. Za jeho posledními chatami už stojí první domky štěchovických obyvatel.
Dokonce i rodiny s dětmi na kolech projely místa běžně určená jen těm nejodvážnějším, například pražskou Severojižní magistrálu. Zahraniční zkušenosti ukazují, že kolo do města patří a je důležitou součástí dopravního mixu. "Díky... celý článek
Pro snazší zvládnutí horského terénu křižují nejvyšší české hory Krkonošské cyklobusy, resp. turistické autobusy s přepravou kol v Krkonoších, a otevírají tak širší možnost, jak si užít cykloturistiku v horských partiích, s využitím lanových drah,
Krkonošské cyklobusy přepravují cykloturisty, kola i pěší turisty. Jejich pravidelné linky projíždějí Krkonoše tam a zpět. Navazují na další vlaky, autobusy a lanovky. Provoz začíná 25. května a končí 29. září.
Do cíle 19. ročníku dvaačtyřicetikilometrového Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočiny 2024 s časem 1:20:43 dorazil třicetiletý Jan Pechek pro zlatou medaili.
Závod Míru je nejlepší závod mladých cyklistů do 23 let v Evropě a možná na celém světě. Téměř všichni jezdci v popředí Tour de France úspěšně závodili v Jesenikách.