Prodejci jízdních kol mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl o třetinu a některé firmy musely snížit výrobu nových kol. Nepovedlo se doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23 a to i přes různé slevové akce.
Únor letošního roku byl mimořádně teplý. Jednalo se o vůbec nejteplejší únor zaznamenaný na území Česka od roku 1961 a ani drobné březnové a dubnové odchylky nemohou nic změnit na tom, že cyklistická sezona začíná. Situace pro tuzemské prodejce jízdních kol však není jednoduchá a mnoho z nich se aktuálně potýká s velkými zásobami z minulého období.
Příliš drahé bicykly a velké zásoby ve skladech
Cyklistika zaznamenala v průběhu pandemie covidu-19 raketový boom. Obdobné oblibě se tento sport může těšit i v letech pocovidových. V segmentu takzvaných levných kol, kde se pořizovací cena pohybuje do 40 tisíc korun, se ale situace začíná komplikovat. Příčinou jsou předobjednávky a zásoby obchodníků, které vznikaly ve velkém právě v době pandemie. S koncem covidu však začala síla cyklistické nákupní horečky klesat.
Ačkoli jsou tedy kola konečně dostupná, lidé o ně postupně přestali mít zájem. Důvodem je částečně saturace trhu a částečně vyšší nákupní ceny způsobené předchozí extrémně vysokou poptávkou.
Drahým kolům se daří
V segmentu drahých kol od zhruba 120 tisíc korun výše je situace opačná a kontinuálně roste. "Majetnější cyklisté věnují svým kolům péči, která se dá přirovnat k péči o automobily. Bez přehánění lze říci, že mají své hračky rádi a neváhají do údržby vynaložit i vyšší desítky tisíc korun," uvádí Petr Velek ze společnosti Opravykarbonu.cz a pokračuje: "V tomto segmentu převažují silniční kola, přičemž top ceny dosahují 150 až 300 tisíc korun."
Karbonové kolo: žádná láce, ale vyplatí se
Zejména popularita karbonových kol rok od roku roste. U silničních kol s pořizovací cenou do 120 tisíc je segment rozdělen cca 70/30 ve prospěch silničních a gravel kol. U bajků je rostoucí trend spíše v celoodpružených kolech s cenovkami od 90 tisíc nahoru. Elektro karbonová kola jsou prozatím v menšině a v České republice se jich ročně prodá zatím okolo 1500 kusů, přičemž ceny startují na 90 tisících korunách.
I v segmentu levných bicyklů za cenu okolo 40 tisíc se karbon začíná objevovat.
Výhodou karbonu je nejen jeho nízká hmotnost, individuální design, který je možné přizpůsobit požadavkům klienta, a též skutečnost, že jej v případě poškození lze plnohodnotně opravit. "Máme mnoho zákazníků, kteří se vrací, nejen s opravami karbonových rámů a dalších komponent, ale například i s přáním zakázkového lakování a designu kola. Oprava může mít smysl i v případě levnějších kol, pokud je cena nového rámu minimálně 15 až 25 tisíc. Praxe je taková, že většinou ano. Takoví zákazníci ale samozřejmě řeší cenu a porovnávají konkurenční nabídky," podotýká Petr Velek.
V současné době je na trhu s karbonovými koly jasný trend, potvrzující, že zákazníci investují spíše do vyšší kvality a designu, což dokazuje, že i v náročných ekonomických dobách si lidé dokážou dopřát dražší investici. Karbonová kola nejsou jen o kráse a výkonu, ale i o dlouhodobé hodnotě: "Karbonové kolo je investice, která se vyplatí. Díky možnosti opravy a přizpůsobení se jedná o produkt, který s vámi může růst a vyvíjet se podle vašich potřeb. Zároveň i v segmentu cenově dostupnějších kol si lidé uvědomují, že možnost opravy a customizace znamená, že jejich investice do karbonového kola je rozumná a udržitelná," dodává Petr Velek.
Druhý ročník Prague Bike Fest otevře brány na Výstavišti v Praze Holešovicích o víkendu 27. až 28. dubna. Areál uvítá cyklo nadšence. Během dvou dnů si návštěvníci užijí pořádnou porci adrenalinových show,
AKTUALIZACE Dravce a šelmy, které někdo otrávil, našli ornitologové u Jesenice na Příbramsku koncem února. Případ vyšetřovali kriminalisté a našli 52letého pachatele. Policie se zabývá nálezem dvou uhynulých orlů mořských, lišky a dalších šelem.
Aby Český horolezecký svaz obešel úředně-ekonomické problémy s pojištěním Uniqa a vstupem do struktur Slovinského horského spolku, založil Česko-slovinský alpský spolek.