Tři novináři vzali úplatek od Nikonu

Tři novináři vzali úplatek od Nikonu
Nikon Coolpix S01.
Autor snímku Nikon
SDÍLEJ:

Až budete číst v médiích o podzimních modelech fotoaparátů Nikon, dejte pozor na jména Jana Vaňátková, Iveta Benáková a Ivan Heisler. Na dnešní tiskové konferenci byly jejich vizitky vylosovány a oni byli odměněni stylovým fotoaparátem Nikon S01.

Tři novináři vzali úplatek od Nikonu
Praha, Vltava, Šítkovský jez. Na levém břehu Dětský ostrov a restaurace La Terrassa.
Autor snímku Kuba Turek

Fotoaparát Nikon S01 bude stát na českém trhu necelé čtyři tisíce korun.

Dobrá práce public relation

Je skutečností, že novináři jsou upláceni. Penězmi, exkluzivními informacemi, přístupem k důležitým lidem a dalšími prebendami.

Jednou z nich je losování o vybrané produkty, které jsou na tiskových konferencích představovány. Tuto špinavou práci dnes udělala najatá PR agentura pro Nikon v drahé restauraci La Terrassa na Dětském ostrově v centru Prahy.

Udělala ji dobře, protože tři novináři jí skočili na špek. Stylový foťáček, který přijde na trh po prázdninách, si vzali tito lidé:

Vaňátková, Benáková a Heisler

Jana Vaňátková je redaktorka cestovatelského časopisu Travel Digest, který patří do jednoho vydavatelství s profesním časopisem  o cestovním ruchu TTG a webu Magické cestování

Jana Vaňátková je častým hostem veřejnoprávní České televize, kde mimo jiné radí, jaké výrobky bychom si měli kupovat. Podívejte se třeba na její pořad o cestovních zavazadlech. Zda před tím dostala kufr některé z prezentovaných značek, se můžeme jenom dohadovat.

Iveta Benáková vede weby nakladatelství BOREMI a také je produkční tištěných časopisů Fitstyl, Outdoor magazín, Run a Puls. Zároveň je redaktorkou serveru Erasport.

Update 23. srpna: Na tiskové konferenci uvedla zástupkyně Nikonu, že třetí foťáček získal Ivan Hausler. Redakce Horydoly.cz o něm neměla žádné zprávy. Jeho jméno však bylo zkomolené. Dnes víme, že to byl ve skutečnosti Ivan Heisler, šéfredaktor časopisu Počítač pro každého, který vydává nakladatelství Burda.

Pro pořádek: Šéfredaktor Horydoly Kuba Turek byl také vylosován, ale fotoaparát samozřejmě na místě odmítl. Pokud by tak neudělal, nemohl by nadále uveřejňovat jakékoliv zprávy z fotografického odvětví a neměl by morální právo vykonávat žurnalistickou profesi.

SDÍLEJ:

Diskuze

  • Captcha Image

Diskuze k článku

A co etický kodex ? - podruhé

Co to tady? tak berou nebo neberou?Podle mě berou. 

Reaguj
A co etický kodex ? - podruhé

Vzhledem k tomu, kam se diskuze dostala chápu, že se Ti v ní pokračovat nechce. Ale stejně by to bylo asi zbytečné, nikam dál bychom se nedostali, já (a možná i někteří další zúčastnění) jsem si závěr udělal.

Jen na okraj - neobvinil jsem Tě z "blbství", jen jsem vyslovil domněnku: "...že, pokud, tak... asi...mdlého rozumu...OTAZNÍK. Takže spíše řečnická otázka. A byla to reakce na Tvé vykrucování, odbíhání od otázky, demagogii a ve finále úchvatnou myšlenkouvou konstrukci, že obyč kompakt, který si můžu kdekoli koupit za necelé 4000, je větší motivace než exkluzivní cesta do Laponska za cca 20 000 Kč, kterou se nikde "koupit" v této podobě nemůžu. Protože je lepší se s foťákem mazlit nebo ho nakopnout, případně se na něj neustále dívat... :-)

  • Autor Jakub Havel
  • Datum a čas 29.8.2012 16:34
Reaguj
...aby to tu bylo kompletní

Meze slušného chování byly pro Vaši informaci překročeny publikováním tohoto textu.

  • Autor Keff
  • Datum a čas 29.8.2012 15:52
Reaguj
...aby to tu bylo kompletní

Jakékoliv debatě o čemkoliv se nebráním. Odmítám však více tuhle záležitost probírat s Tebou, protože jsi napsal, že jsem mdlého rozumu. Prostě osobní urážky v podobných diskusích nemají místo a Ty jsi v tomto případě překročil meze slušného chování.

Reaguj
...aby to tu bylo kompletní

Jakub Havel Jakube, chápu, že pokračováním v diskuzi by ses pouštěl na hodně tenký led. Nicméně přesto tato diskuze snad splnila cíl.

Věřím, že Ti, kteří měli trpělivost a vytrvalost ji sledovat, došli k podobnému shrnutí jako já: JAKUB TUREK SE SÁM OPAKOVANĚ DOPOUŠTÍ PŘIJÍMÁNÍ ÚPLATKŮ V MNOHEM ZÁVAŽNĚJŠÍ MÍŘE, NEŽ BULVÁRNÍM STYLEM PRANÝŘUJE U KOLEGŮ Z KONKURENČNÍCH MÉDIÍ.

Jakub Havel Ty jsi za medium, které se v převážné míře zabývá cestovnim ruchem, přijal pozvání na cestu (v hodnotě cca 20 tisíc korun) spočívající ve vykreslení “produktu“ v co nejlepším světle spojenou navic s řadou požitků útočící na základní lidské pudy (luxusní ubytování, bohaté stravování...), Je to korupce? ANO. Kdyby jsi pozvani na press trip neprijal, napsal by jsi o Laponsku a tamnich "atrakcich"?? Takze uplatek splnil ucel - cestovka ziskala pozitivni publicitu a kladne reference pro svou destinaci.

Jakub Havel Odpovědi se od Tebe, zdá se, nedočkám. Tak si odpovím Tvými vlastními slovy sám: Firma se snaží zkorumpovat novináře, aby o ní psali lépe, anebo o ní vůbec psali. Nebo máš jiné vysvětlení, proč firmy zvou novináře na podobné nákladné cesty a luxusní pobyty? Fakt, že se jednalo o úplatek, je jasný už z toho, že firma chce pomocí pozvání na „výlet“ dosáhnout nějaké výhody na trhu. Z čisté dobročinnosti nic takového lidi od CK Periscope/ SalzburgerLand/ Slovakia Travel nedělají!

Kuba Turek Na tiskové konference chodí především píšící novináři.

Martin Michale Jen uvaha: Pokud se nekdo zabyva fotografovanim, urcite ma zrcadlovku. Pokud ma nekdo zrcadlovku a asi i nejaky lepsi kompakt, pouzije ono ruzove mejdlicko opravdu jen pro zrecenzovani a pak bud nekomu daruje nebo zalozi do supliku. Asi jako pokus Felicii 1.2 uplatit majitele Ferrari. ;) Ale treba na tyhle akce chodi i troubove co fotak nemaji... ale tam by recenze tak jako tak stala za prd.

Jakub Havel Ale ještě jednou zopakuji jednu zásadnější předchozí otázku: Co za pozvani na nakladnou cestu chce/očekávají CK Periscope, Slovakia Travel a dalsi?

Jakub Havel No, nezlob se, ale představa mazlení a nakopávání růžového kompaktíku... :-))

Kuba Turek Jakube nezlob se, ale pokud mě budeš obviňovat z blbství, tak jsi tuto debatu vůbec nemusel začínat. Mohl jsi napsat, že jsem mdlého rozumu a mohli jsme si ušetřit debatu o zástupném problému úplatků mezi novináři.

Kuba Turek Tvůj výklad věc/emoce se nijak nevylučuje s mým. Jen jdou jaksi mimoběžně.

Jakub Havel Chápu, že odpovědět b) se budeš zdráhat, protože tím bys přiznal, že jsi pokrytec a lhář. To se raději budeš dál snažit hájit chabými argumenty za a), byt tím stále víc obnažuješ to, že asi musíš byt… ehm poněkud mdlého úsudku…?

Jakub Havel Svými konstrukcemi mě dokážeš stále překvapit, neuvěřitelný! Možná Ty si se svým foťákem povídáš, když udělá hezkou fotku, tak se s ním pomazlíš, když ošklivou, tak ho nakopneš… No jasně, to je nomání, z toho si nic nedělej. Lidé si svá traumata kompenzují růžné…
Ale k věci – je to přesně naopak. Proč myslíš, že se v poslední době tak daří zážitkovým agenturám, lide si stále častěji dávají dárky/poukazy na zážitky, firmy pořádají pro zaměstnance růžné teambuldingy a incentivní akce atd. Protože pozitivní emoce spojena s nějakým prožitkem je daleko víc než krátkodobé uspokojení z toho něco vlastnit. A ono to funguje i v tom marketingu/PR, proto to firmy taky používají.

Jakub Havel A co za pozvani na nakladnou cestu chce CK Periscope, Slovakia Travel a dalsi?

Kuba Turek Kdo bude více zavázaný? přece a) - přesně tak funguje psychologie. Když máš něco v ruce, v osobním vlastnictví, můžeš s s tím dělat co chceš, třeba se s tím mazlit nebo s tím povídat, nebo to nakopnout. Hlavně to budeš mít dlouho na očích. Práci (a tedy i pracovní cestu) nějak absolvuješ, napíše, nafotíš a nafilmuješ, uveřejníš, ale nějaký bližší vztah k tomu nezískáš.

Jakub Havel A ještě jeden snadný kviz.
Který novinář se bude cítit více zavázán (a nezapomeň – Tvými slovy: „takhle psychologie funguje“):
a) ten, kdo jako jeden z vylosovaných na konci běžné tiskovky obdrží poukaz na low-end kompakt od jedné ze dvou největších světových firem v oboru
b) nebo ten kdo absolvuje leteckou cestu na druhý konec Evropy, je hoštěn, komfortně ubytován, věnují se mu po dobu několika dní zástupci firmy a spolupracovníci na místě…

  • Autor Jakub Havel
  • Datum a čas 29.8.2012 14:23
Reaguj
-

Neuspokojí ani jednou. Nicméně zde jsem se ptal na trochu něco jiného.

  • Autor Jakub Havel
  • Datum a čas 28.8.2012 18:17
Reaguj
A co etický kodex ? - podruhé

Vidím Jakube, že bojuješ stejnými zbraněmi na více platformách. Tak jenom zkopíruji, co jsme si právě psali na Facebooku. Snad Tě to to uspokojí i podruhé:

  • Jakub Havel · Přátelé s Matej Spiroch a dalšími (4) To je zajímavé. Takže když Ty Jakube, nebo redaktoři Tvého webu bez okolků přijímáte pozvání na zahraniční cesty spojené s ubytováním v hotelu, plně hrazeným stravováním, případně letenkou či další dopravou a spojené s dalšími atrakcemi (sk...Zobrazit více Před 4 hodinami · To se mi líbí · 1
  •   Kuba Turek Jakube, vidím, že diskuse se Tebou probíhá na několika frontách najednou. Zdá se tedy, že téma úplatných novinářů a uplácejících firem je důležité a zajímá Tě.

    Já to vidím takhle (a už jsem to několikrát psal): Pokud novinář má zapůjčený v...Zobrazit více Před 4 hodinami · To se mi líbí
  •   Kuba Turek  Analogicky je to i v částečně nebo úplně placených cestách: Pokud novináři nejedou na výlet sami pro sebe, ale účelem jejich cesty, byť na pozvání někoho jiného, nejedná se úplatek. Je to ovšem na hraně přesně jako v případě zboží předaného...Zobrazit více Před 4 hodinami · To se mi líbí
  • Jakub Havel · Přátelé s Matej Spiroch a dalšími (4) Ano zajímá, a navíc tu kratochvíli si nemohu nechat ujít :-) 
    Nicméně nějak se vyhýbáš reakci ve věci úplatků, které jsi přijal v podobě novinářských cest. Jde o firmy v oblasti cestovního ruchu (jasny střet zájmů), jasné hmotné zvýhodnění…! Před 4 hodinami · To se mi líbí
  •   Kuba Turek Můj pohled na věc je snad jasný. Napsal jsem to. Před 4 hodinami · To se mi líbí
  • Jakub Havel · Přátelé s Matej Spiroch a dalšími (4) ‎...naše příspěvky se minuly. Před 3 hodinami · To se mi líbí
  •   Kuba Turek ‎-:) Byl jsem příliš pomalý. Před 3 hodinami · To se mi líbí
  • Jakub Havel · Přátelé s Matej Spiroch a dalšími (4) Tvůj příspěvek je poněkud zmatečný.
    Tak ještě jednou:
    • když tři náhodně vylosovaní novináři dostanou foťáček, není pro ne osobně, ale aby si ho mohli vyzkoušet, porovnat, napsat recenzi atd., tedy pro jejich práci – ano, firma doufá, že ta...Zobrazit více Před 3 hodinami · Už se mi to nelíbí · 1
  •   Kuba Turek Losováni jasně předjímá, že je foťáček určený pro osobní potřebu, tedy je to jasný úplatek.

    Ohledně cestování je to na hraně přesně, jak popisuješ. Pokud to není něco jako "vyvalování na pláži s celou rodinkou", ale poznávací press- nebo fam- trip, nejde o úplatek. Před 2 hodinami · To se mi líbí
  • Jakub Havel · Přátelé s Matej Spiroch a dalšími (4) Na základě čeho vyvozuješ, že losování = osobni potřeba = úplatek??? Nevím proč by vylosování nemohl být bonus - máte možnost se seznámit a případně recenzovat produkt o trochu dříve než ostatní (losování je navíc objektivní - nevyberu si sám ty novináře kterým foťák poskytnu přednostně, protože od nich čekám, že mi půjdou nejvíce na ruku) Přibližně před hodinou · To se mi líbí
  • Jakub Havel · Přátelé s Matej Spiroch a dalšími (4) A ještě jednou trochu jinak. Rysy úplatku mimo jiné asi jsou:
    • Uplácející osoba jeho poskytnutím chce dosáhnout nějakého cíle. Uplácená osoba získá úplatek a poskytne nějakou protislužbu. 
    • Z toho plyne, že uplácející svůj požadavek a cíl...Zobrazit více Přibližně před hodinou · To se mi líbí
  •   Kuba Turek Nehapruje. Před 56 minutami · To se mi líbí
  • Jakub Havel · Přátelé s Matej Spiroch a dalšími (4) Jinak kvituji drobný posun v Tvém vyjádření, který stoji za to vyzdvihnout: „Je to ovšem na hraně přesně jako v případě zboží předaného novinářům.“ Tím tedy připouštíš, že praktikuješ přesně to samé, co u jiných pranýřuješ slovy „vzali úplatek“, „skočili na špek“, „nemá právo vykonávat žurnalistickou profesi“ Před 33 minutami · To se mi líbí
  • Jakub Havel · Přátelé s Matej Spiroch a dalšími (4) A ještě jeden snadný kviz. 
    Který novinář se bude cítit více zavázán (a nezapomeň – Tvými slovy: „takhle psychologie funguje“): 
    a) ten, kdo jako jeden z vylosovaných na konci běžné tiskovky obdrží poukaz na low-end kompakt od jedné ze dvou  největších světových firem v oboru
    b) nebo ten kdo absolvuje leteckou cestu na druhý konec Evropy, je hoštěn, komfortně ubytován, věnují se mu po dobu několika dní zástupci firmy a spolupracovníci na místě… Před 29 minutami · To se mi líbí
  •   UpravitOdstranit Kuba Turek Posun tam není! Jasně přece říkám, co je úplatek (věci pro osobní potřebu a také placené dovolené) a co není, ale je to na hraně a musí se s tím jednat opatrně (věci věnované na testování a také pozvání na poznávací cesty). Před 9 minutami · To se mi líbí
  • Jakub Havel · Přátelé s Karel Wolf a dalšími (4) Na základě čeho vyvozuješ, že losování = osobni potřeba = úplatek??? Před 7 minutami · To se mi líbí
  •   UpravitOdstranit Kuba Turek Kdo bude více zavázaný? přece a) - přesně tak funguje psychologie. Když máš něco v ruce, v osobním vlastnictví, můžeš s s tím dělat co chceš, třeba se s tím mazlit nebo s tím povídat, nebo to nakopnout. Hlavně to budeš mít dlouho na očích. Práci (a tedy i pracovní cestu) nějak absolvuješ, napíše, nafotíš a nafilmuješ, uveřejníš, ale nějaký bližší vztah k tomu nezískáš. Před 5 minutami · To se mi líbí
  •   Kuba Turek To je jednoduché - už z jednoduchého faktu, že foťáček dostal jen někdo a také z toho, že byl na jméno a ne na redakci :-) Chápu, že se snažíš mne nějak "dostat", ale tohle všechno jsou nakonec jenom řeči. Všichni víme, že firmy nedávají "dárky", ale úplatky. Chtějí za to publicitu, kladné reference, anebo aspoň nějaké reference. Z Japonska určitě necestují foťáčky, protože japonská korporace se osobně přátelí s Janou, Ivetou a Ivanem. před několika sekundami · To se mi líbí
Reaguj
A co etický kodex ? - podruhé

Slečna/paní slibovala reakci a kde nic, tu nic… :- (

  • Autor Jakub Havel
  • Datum a čas 28.8.2012 16:24
Reaguj
Lidl

Od Lidlu jsme nedostali za propagaci v redakčních článcích nic. Naše obchodní zastoupení www.mediahouse.cz prodá jednou za čas Lidlu prostor v místech určených pro reklamu. Jsme za to rádi, protože nás živí téměř výhradně reklama, a předpokládám, že Lidl je taky rád, protože našim čtenářům nabízí své výrobky.

Máte ještě nějaký konkrétní dotaz?

Reaguj
Lidl

Bych rad vedel co dostala redakce Horydoly treba od spolecnosti Lidl za propagaci jejich produktu. Atd atd... staci se jen podivat na Vase clanky draha redakce a hned je vsem alespon malinko inteligentnim lidem jasne jak to u vas chodi!! Asi bych si podobne clanky o fotaccich odpustil.... pokud tedy jste alespon malinko lepsi medium nez napriklad Blesk .... Coz ted moc nevypada :(

  • Autor Ryp
  • Datum a čas 28.8.2012 14:46
Reaguj
Celkem 122 příspěvků v diskuzi




Nejčtenější články

Faramugo šije na koloběžky

Faramugo šije na koloběžky

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Malý výrobce oblečení pro horolezectví a turistiku Faramugo šije od letoška také pro koloběžkáře. Výhradně na koloběžky Mibo si můžete koupit jeho transportní brašny na koloběžky a dvě brašny na různé tipy
Staří a hloupí to zavařili mladým a vzdělaným

Staří a hloupí to zavařili mladým a vzdělaným

GLOSA Děti a mládež doplatí na rozhodnutí svých dědečků a babiček. Naprostá většina Britů, kteří si v referendu vynutili odchod Velké Británie z Evropské unie, byli starší 50 let. Naopak mladí hlasovali pro zachování
Do Venezuely odmítají létat významné aerolinky kvůli bolívarům

Do Venezuely odmítají létat významné aerolinky kvůli bolívarům

Další socialistický experiment končí. Venezuela se potápí do ekonomické bažiny. V obchodech se nedostává základní zboží, stát nemá na výplaty a nejnověji do země přestávají létat největší světové aerolinky.
Levné kamery Yi  se začínají prodávat v Česku

Levné kamery Yi se začínají prodávat v Česku

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Malé, levné, outdoorové kamery pod značkou Yi Technology vstupují na evropský trh. Za bránu do Evropy si obří čínský výrobce Xiaomi vybral Českou republiku. Co je na výběr?
Diamond Travel je v úpadku

Diamond Travel je v úpadku

Diamond Travel, bývalý velký prodejce lodních lístků a turistických plaveb, je v úpadku. Soud ho vyhlásil čtyři měsíce po podání prvního insolvenčného návrhu od klienta.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Bitva u Hradce Králové Hradec Králové 29.6.-3.7. 29.6.
Na divokém západě - diashow Rychlebské stezky Horská kola 1.7. 21:00
Outdoor - veletrh Německo, Friedrichshafen 13.-16.7. 13.7.
Nábřeží šlapadel Hradec Králové, Eliščino nábřeží 16.7.
Křivořezání Křivoklát 31.7.-6.8. 31.7.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 3.-6.8. 3.8.
Interlavex - veletrh Liptovský Mikuláš, Tatralandia 6.-7.8. 6.8.
Nauky dzogčhenu - přednáška Praha, Výstaviště Holešovice 12.-14.8. Přednáší Čhögjal Namkhai Norbu 12.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 28.5.-14.8. 14.8.
Flora léto - veletrh Olomouc 18.-21.8. 18.8.

Diskuse

??? Honza, 28.6.2016 21:30, 1 příspěvek
??? Honza, 28.6.2016 21:27, 1 příspěvek
My Honza, 28.6.2016 21:21, 3 příspěvky
Politika v outdoru Honza, 28.6.2016 21:12, 29 příspěvků
Doplnění ... MichaelS, 28.6.2016 14:26, 29 příspěvků
Re: Dotace stryc, 28.6.2016 11:59, 29 příspěvků
Re: Dotace Kuba Turek, 28.6.2016 11:14, 29 příspěvků
Re: Dotace Šťoural, 28.6.2016 10:54, 29 příspěvků
Re: Dotace PK, 28.6.2016 10:41, 29 příspěvků
Re: Dotace Kuba Turek, 28.6.2016 10:39, 29 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Léto velí do sedel: 5 tip... Horydoly Horydoly, 28.6.2016 13:22
Apache mění život Horydoly Horydoly, 23.6.2016 15:14
Elektrokolo / E-bike Horydoly Horydoly, 22.6.2016 3:38
Rekreační středisko Sport... Horydoly Horydoly, 21.6.2016 12:24
Letenky Horydoly Horydoly, 20.6.2016 20:29
Francouzské Pau bude host... Horydoly Horydoly, 16.6.2016 9:09
Proč potřebují USA a zápa... milan šupa, 13.6.2016 19:31
Seu se dvěma olympioniky Horydoly Horydoly, 12.6.2016 20:23