Cestovky se bojí soudu o ceny

Cestovky se bojí soudu o ceny
SDÍLEJ:
Našim klientům nevadí, že nemají k dispozici jasnou cenu. Novináři potřebují zaplnit stránky v době okurkové sezony. Spotřebitelé se ukazují, aby mohli žádat o granty. Je to jenom nafouknutá virtuální bublina. Ekonomicky nás to poškozuje. O čem je řeč? Cestovky se bojí soudu za nejasné ceny zájezdů.
Jak na to

Nečistý boj

Obě strany sporu používají ne zcela čisté zbraně. Každý argument je dobrý ke snížení věrohodnosti druhé strany.

Sdružení obrany spotřebitelů obviňuje už předem cestovní kanceláře z nezákonného chování. Výrok soudu je ovšem zatím ve hvězdách.

Proti tomu vyrukoval Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří s obviněním, že mu SOS maže jeho diskusní přispěvky na svém webu. Ukazuje se, že to byl zřejmě jeho omyl, nebo technická chyba v komunikaci mezi počítači.    

České cestovní kanceláře včetně těch největších jsou stiženy rakovinou nejasných cen. Ve svých propagačních materiálech uvádějí především tak zvané základní ceny, které poté navyšují systémem příplatků.

Kolik to stojí?

Proč to dělají? Prý kvůli leteckým přepravcům, kteří jim účtují různé příplatky především za palivo. Jenže to je jen část pravdy. Cestovky přirážejí k cenám zájezdů například také letištní taxy, poplatky za dopravu z letiště, fakultativní zájezdy, pojištění, povlečení postelí atd. Sami si můžete dosadit cokoliv, co vás napadne.

Proč to dělají doopravdy? Na tuzemském trhu zuří tvrdý boj o klienty. Kdo vyřkne nejnižší cenu, i když není pravdivá, vyhrává.

Nevěřte nám

Zároveň cestovky zatáhly své klienty do "balíčkového systému," ve kterém je nemožné nebo velmi obtížné se vyznat a především porovnat ceny s konkurencí. Je to stejné, jako když telekomunikční operátoři, letecké společnosti, České dráhy, banky a mnohé další firmy nabízejí vzájemně nesrovnatelé balíčky a jejich zákazníci nikdy přesně nevědí, jestli konkurence nenabízí výhodnější služby.

"Nikdo z nás neuvádí, že když je uvedená základní cena zájezdu k moři 5900 korun, klient za 5900 korun opravdu odletí," otevřeně říká ředitel Čedoku Miroslav Res. "Klient nemůže nabýt dojmu, že tato cena je konečná."

Nemůžete to po nás chtít

Proti tomu se ohradilo Sdružení na ochranu spotřebitelů, které nejprve napadlo celý systém příplatků v médiích a po roce marného přetahování s asociacemi cestovních agentur podalo žalobu na jednu z nich, Exim Tours.

Systém příplatků je podle Sdružení obrany spotřebitelů nemravný a neodpovídá českým zákonům. "Spotřebitel nemůže být nucen, aby si ceny sám dopočítával," míní právnička spotřebitelů Klára Přikrylová. "Tomu odpovídá výrok Nejvyššího správního soudu z roku 2006, který shledal porušení zákona v případě jednoho telefonního operátora uvádějícího ceny bez DPH."

Na to odpovídá šéf Čedoku: "Nemůže po nás nikdo chtít, abychom se přizpůsobili přání Sdružení spotřebitelů."

"Zákon o ochraně spotřebitele mluví jednoznačně. A chceme-li po běžném obchodníkovi, aby nám sděloval konečnou cenu, musíme totéž požadovat i po službách a leteckých společnostech," uvedla již dříve ředitelka České obchodní inspekce Jan Příhodová. "Navíc podle našich zjištění se palivové příplatky mění maximálně dvakrát do roka a v řádech centů, letištní taxy jsou pro cestovní kanceláře stanoveny stabilně na celé období v jednom roce."

Chceme zdražit, ale nejde to

Konkurence tlačí marketingové stratégy do stále brutálnějších útoků na spotřebitelské podvědomí. "V našem oboru mají společnosti na špici ziskovost v řádech jednoho nebo dvou procent," uvádí ředitel Čedoku Miroslav Res. Každá koruna je jim tedy dobrá.

Podle tiskového mluvčího Asociace cestovních kanceláří a zároveň majitele cestovky Marco Polo Jana Papeže, nemohou cestovní kanceláře předvídat, jak se ceny za dopravu pohnou. "Musely by mít finanční polštář, kterým by případné zvýšení ceny dorovnaly. To by znamenalo zvýšené cen zájezdů přibližně o pět set korun."

Jak je tedy možné, že příplatky se pohybují ve výši tisíc až tři a půl tisíce korun? Dokonce to vypadá, že čím je větší cestovní kancelář, tím jsou vyšší i příplatky. Na to má Jan Papež také odpověď: "V rámci marketingu některé společnosti část těchto poplatků započítávají do základní ceny zájezdu. Čím jsou menší, tím mohou lépe odhadnout situaci na trhu."

Mohou za to aerolinky

Přesto Jan Papež míní: "Jsme v rukách leteckých společností a nemůžeme s tím nic dělat." Mnohdy jde ovšem o jasnou klamavou reklamu. "Některé cestovky toho využívají a neuvádějí správnou cenu zájezdu. Dokonce ani není možné si ji spočítat. To není košer. Je to ovšem lákavá příležitost, jak prodávat své produkty přes nízké ceny, jako to dělají třeba supermarkety."

"Faktor ceny je otázka marketingu," míní Miroslav res z Čedoku. "Uvádíme strukturované ceny a klient si může výsledek spočítat na naší internetové stránce. To je podle zákona v pořádku." Přesto nemůže dát ruku do ohně za všechny cestovní kanceláře. "Pokud tento systém někdo zneužij pro marketing, je to potenciální problém pro celý cestovní ruch."

Pětistovka se někde ztratí, jinde je to hodně peněz

Jak vede Jan Papež svoji cestovku Marco Polo? "Uvádíme kompletní ceny. Jsme ovšem ve zcela jiné situaci, než jiné cestovní kanceláře." Marco Polo totiž prodává především zájezdy do exotických destinací pro bohatou klientelu. "Průměrná cena zájezdu je osmapadesát tisíc korun. V tom se pětistovka ztratí."

Průměrná cena zájezdu k moři se však pohybuje mězi osmi a dvanácti tisíci korunami. Polovina všech leteckých zájezdů se odehrává pomocí charterů. "V tom hraje pět set korun velkou roli."

Na přímou otázku, kdy cestovní kanceláře začnou uvádět kompletní ceny, odpovídá Jan Papež: "Ta doba není daleko. Myslím, že se to bude týkat již této zimní sezony. Možná že to bude až na jaře."

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Hotelstars Union: co znamenají hotelové hvězdičky?

Hotelstars Union: co znamenají hotelové hvězdičky?

Pět hvězd? Ne vždy nebe na zemi! Už se vám stalo, že hotel měl pět hvězdiček, ale služby odpovídaly spíš třem? Ne každý hotel má totiž udělené hvězdy podle oficiální certifikace,... celý článek

Výhled na moře? Sliby cestovních kanceláří

Mexico na míru - další podvodná cestovní kancelář

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Himálaje AKTUÁLNĚ 2025

Himálaje AKTUÁLNĚ 2025

NANGA PARBAT Malé zprávy z nejvyšších hor naší planety.
Hotelstars Union: co znamenají hotelové hvězdičky?

Hotelstars Union: co znamenají hotelové hvězdičky?

Pět hvězd? Ne vždy nebe na zemi! Už se vám stalo, že hotel měl pět hvězdiček, ale služby odpovídaly spíš třem? Ne každý hotel má totiž udělené hvězdy podle oficiální certifikace,
Výhled na moře? Sliby cestovních kanceláří

Výhled na moře? Sliby cestovních kanceláří

Po vyčerpávající cestě se těšíte na zasloužený odpočinek a vytoužený výhled na moře z hotelového pokoje, jehož výběrem jste strávili několik večerů. Místo slibované idyly však zjistíte, že se díváte do oken

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Zažít pravé Japonsko - workshop Praha, Trmalova vila Přednáší Hisako Yokoyama 17.7. 16:00
Americana - veletrh Německo, Augsburg 3.-7.8. Westernový styl 3.8.
Exotické ptáctvo - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 15.-31.8. 15.8.
IBTM - veletrh Mexico, Mexico City 20.-21.8. 20.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 21.-26.8. 21.8.
Bonsaje - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 22.-31.8. 22.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 16.6.-24.8. 24.8.
Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují 28.-31.8. 28.8.
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 29.8.-7.9. 29.8.
Cestovatelská Střela - festival Dolní Hradiště 29.-31.8. 29.8.

Diskuse

Zachránila život ukrajins... Horydoly, 12.7.2025 11:26, 303 příspěvků
Zachránila život ukrajins... Klára, 11.7.2025 23:30, 303 příspěvků
Byla nejlepší! Klára, 11.7.2025 23:23, 303 příspěvků
Byla nejlepší! Novinář, 11.7.2025 22:08, 303 příspěvků
Tanečnice z pouště Táta, 11.7.2025 18:48, 303 příspěvků
Tanečnice z pouště Novinář, 11.7.2025 18:30, 303 příspěvků
Byla nejlepší! Cyklista, 11.7.2025 7:19, 303 příspěvků
Turek opět lže a překrucuje Cyklista, 11.7.2025 6:58, 303 příspěvků
autorovi Václav, 11.7.2025 5:15, 303 příspěvků
Byla nejlepší! Klára, 11.7.2025 0:10, 303 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Restaurace a hospody Horydoly Open, 9.7.2025 13:51
V pátek začíná 34. Festiv... Horydoly Open, 9.7.2025 13:36
Pillerseetal Horydoly , 4.7.2025 22:24
Pro zvědavce: Kino Alm, k... Horydoly Open, 4.7.2025 12:04
Třídenní trek přes Piller... Horydoly Open, 4.7.2025 12:01
Pytloun Harrachov Horydoly , 4.7.2025 11:49
Pillerseetal LavillThopy LavillThopy, 3.7.2025 19:58
Karlovarský filmový festi... Horydoly , 3.7.2025 0:31