Dvěma potoky na kole pod Ralskem

Zábrdka. Socha u pramene Pod Borkem.
Autor snímku Dušan Němeček

NOVÉ FOTKY Podzim je ideálním ročním obdobím pro kochání na kole. Při vychutnávání krajiny vám ovšem nesmí vadit déšť, bláto, mokro, zima, vítr a všeobecné klouzavo. Zvláště pokud se vydáte k Ralsku.

Dvěma potoky na kole pod Ralskem
Cyklistická výprava na Zábrdku a Malou Mohelku startuje v Mukařově.

Délka: cca 50 km.

Vybavení: horské kolo s blatníky.

Doprava: Autem po dálnici Praha - Liberec do Mnichova Hradiště, po silnici do Borovice, kde se dá zaparkovat na malém parkovišťátku před krámem a zároveň hospodou. Sem se dá dojet na kole po silnici nebo zelené značce od nádraží z Mnichova Hradiště (10 km).

Trasa: Borovice (silnička) - turistický rozcestník Podmukařov - Mukařovský mlýn - chatová osada SEBA (traktorová cesta podél Zábrdky) - chalupářská osada - chata Na stádle - Pytlíkovský mlýn (přejezd po mostku na druhou stranu říčky) - Zourovský mlýn - vodárna (silnička) - Na Pince (silnice) - Vlachová - Zábrdí - vodárna (lesní úvoz) - Červený vrch (modrá turistická značka) - Hrubý Lesnov - Lenovek - Hlavice - Vrtky - Ouč - rozcestí Malá Mohelka (zelená) - Neveklovice - Borovice.

Okruh lze absolvovat i v opačném směru. Obtížnost je stejná.

Projeli jsme trasu na hranici bývalého sovětského vojenského prostoru Ralsko. Každým rokem je sjízdnost cest podél potoků Malá Mohelka a Zábrdka horší. Jednak je využívá jen málo lidí a nejsou tudíž prošlapané ani udržované. Druhak Zábrdkou projíždějí terénní motorky a Malou Mohelkou lesní traktory. Mazlavé bahno, vyjeté koleje a hluboké louže jsou za hranou sjízdnosti na kole.

Zábrdka

Za jednoho deštivého dopoledne vyrážíme z Mukařova nedaleko Mnichova Hradiště na hranice bývalého sovětského vojenského prostoru. Předpokládáme, že po cestě nepotkáme žádné cyklisty ani turisty.

Za celý den jsme opravdu neviděli jediného pěšáka, zato jsme předjeli dva německy hovořící cykloturisty s promočenými brašnami.

Sjíždíme k potoku Zábrdka a po levém břehu mírně stoupáme proti jeho toku (máme ho tedy po levé ruce). Asfaltka se za chvíli mění v lesní cestu, kde se dají kaluže ještě objíždět. Po dalších deseti minutách se dostáváme do bahnitých terénů a těsně před Pytlíkovským mlýnem nás čeká kraťoučký sjezdík.

Klouzavé blátíčko shazuje ze sedla každého, kdo se pokouší brzdit nebo zatáčet, včetně autora tohoto článku.

Zrádný sjezd k Pytlíkovskému mlýnu.

U mlýna je poslední možnost nabrat vodu ve studánce. Kousek od ní přejedeme Zábrdku po chatrné lávce a pokračujeme po cestě s říčkou po pravé ruce. Hluboké bahnité koleje od lesních traktorů jsou plné vody, do kterých občas spadneme. Za každou nešikovnost platíme po kolena mokrýma nohama.

Zábrdka cyklo.

Hospoda Na Pince

Následují louky, dva brody, staré rybníčky a po silničce dojíždíme k osamělé hospodě Na Pince. Právě otvírají. Doufáme, že ještě není vypité všechno pivo z letní sezóny, protože nápis na dveřích zní hrozivě: "Otevřeno do vyčerpání zásoby piva." Potom asi paní hospodská upadne do zimního spánku, ze kterého ji probudí až jarní nápor cyklistů.

Hospoda Na Pince.

Prudké úvozy

Chvíli jedeme po silnici, stoupáme do obce Zábrdí, kde Zábrdka pramení, a vyjedeme k vodárně na bezlesém návrší nad vesnicí. Od ní vede nenápadná cesta do lesa, která se rychle změní na prudce stoupající úvoz. Takových bude na dnešní trase ještě několik - dají se vyjet, ale stojí hodně sil a není to rychlejší, než tlačit kolo pěšky.

Úvoz na hřebínek Čertovy zdi.

V okolí Červeného vrchu se na širokém hřebeni napojíme na modrou značku. Po chvíli nás čeká krásný, rychlý, bezpečný, ale technický sjezd širokou lesní cestou z vrchu Jelínek do Hrubého Lesnova.

Malá Mohelka cyklo.

Malá Mohelka

Po silnici jedeme do Lesnovka, kde poprvé křižujeme potok Malou Mohelku, a dál do Hlavice ke kostelu. Tady zase najedeme do terénu. Podél fotbalových hřišť vjedeme do lesa a prudce klesneme k Malé Mohelce. Pár metrů musíme kola dokonce vést. Výjezd na druhé straně údolí je pro tuto trasu typický úvoz na hranici sjízdnosti. Místy je uprostřed vodou vymletá hluboká rýha, několikrát narazíme na volné velké kameny.

Brod Malé Mohelky pod Strážištěm.

Brody a bahno

Od Vrtek do Ouče musíme zase šlapat po silnici. Odtud však již na asfalt nenarazíme. Velmi prudce, ale pohodlně sjedeme znovu k Malé Mohelce. Pozor na tři příčné betonové kanály na odvod vody. Buď je musíme přeskočit, nebo před nimi uctivě sestoupíme z kola. Podél toku Malé Mohelky se dáme doleva dolů. Několikrát brodíme, mezitím je cesta buď rozbahněná, nebo zarostlá, anebo jí lze přičíst obě charakteristiky.

Na rozcestí zvaném Malá Mohelka odbočíme doprava prudce nahoru a v serpentinách vyšlapeme, nebo spíš vytlačíme kola, do Neveklovic. Do cesty se nám zase staví několikrát nepříjemné volné kameny. Přejedeme silnici a za kravínem sjedeme po louce ke dvěma dřevěným sochám.

Poslední sjezd a jsme doma

Zde odbočíme doprava a úvozem rychle sjíždíme klopenými zatáčkami k Mukařovskému mlýnu a do Borovice, kde jsme podzimní cyklistický výlet začali.

Sjezd po silnici do Zábrdí.

Horydoly.cz Cyklistika na Ralsku a okolí

Bikeři, přicházíte o rajón Ralsko!

Houpavé horizonty

Na kole z ledové hory

Ještěd, Ralsko a Kozákov

Ralské cross country

Divočina na Zábrdce

100 kilometrů na kole podél Jizery

Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě

J. Turek zbaběle nereaguje na své lži
Diskusní příspěvek vymazala redakce HORYDOLY, protože souvisel s jiným článkem. Stejný si můžete přečíst zde: ZDE.
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 22.11.2004 10:50
Celkem 1 příspěvek v diskuzi

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.