
Odpružení horských kol

Pružení dnes najdeme na mnoha místech závodních i obyčejných turistických bicyklů.
Standardem je odpružená přední vidlice. Čím dál víc se prosazuje odpružená zadní vidlice. U dražších kol je pružení obou kol složitý a zároveň jednoduše pracující systém, který "žehlí" terén pod jezdcem.
Turistická a městská kola zhusta mívají odpruženou sedlovku anebo aspoň odpérované sedlo. Odpružený je možné koupit také představec.
Co je to za technologii? Co znamenají čísla, kterými cyklisté operují?
Zdvih
Zdvih odpružené vidlice se řídí podle určení kola. Pro závodní i turistické ježdění v běžném terénu (cesty, občas kořeny a kamení) je dnes běžných 80-100 mm. Na kratší a lehčí okruhy se používá menší zdvih, kdežto náročné maratony se jezdí s větším zdvihem. Větší únava a menší pozornost totiž zvyšují možnost jezdecké chyby a tu vyšší zdvih pomůže napravit.
Kola na skákání a těžký terén ve vyšších rychlostech (dirt, fourcross, enduro) disponují zdvihem 130-160 mm. Sjezdové speciály a freeridová, na kterých se jezdí prakticky jen z kopce, nabízejí zdvih okolo 200 mm.
Pružení
Levná kola ze supermarketu jsou vybaveny kombinací pružin s elastomery.
Dražší modely turistické třídy a levnější modely pro sportovní jízdu využívají vzduchové pružení. Nejlepší odpružené vidlice jsou vybaveny několika vzduchovými komorami. Jejich vzájemná interakce určuje tvrdost/měkkost, rychlost reakce a částečně i tlumení pohybu vidlice za jízdy.
Sjezdové speciály mohou mít vzduchové pružení doplněné o pružiny, které se starají o větší komfort jízdy a pomáhají jezdcům v extrémních situacích. Za to se ovšem platí o hodně vyšší váhou.
Základní nastavení odpružené přední i zadní vidlice je jednoduché. Opřete se o řídítka (resp. o sedlo) svojí plnou váhou a vidlice by se měla zanořit asi o čtvrtinu svého maximálního chodu. Jemnější nastavení přesně podle svého gusta nastavujte postupně podle stylu jízdy, terénu a především podle dobrého pocitu při šlapání.
Tlumení
Tlumiče ovládají zpětný odskok vidlice. Znamená to, že kolo neskáče po kamenech a kořenech jako divoká koza, ale spořádaně kopíruje terén. Řídítka jsou stále v jedné rovině.
Tlumič je vlastně jen olejová patrona, ve které je přes pístky regulovaně přepouštěn olej. Charakteristiku tlumení lze měnit regulací průtoku oleje nebo viskozitou různých druhů olejů.
Zpětný útlum
Útlum souvisí s tlumením a určuje, jak rychle se vidlice po stlačení vrátí do původní polohy. Pokud je útlum příliš rychlý, skáče kolo jako janek, pokud příliš pomalý, je odpružená vidlice stále v záběru a vlastně nepruží.
Dobrý způsob, jak zpětný útlum ověřit, případně nastavit, je jízda po dlouhých mírně nakloněných schodech. Pokud se vidlice stačí na každém schodu vrátit do původní polohy, je všechno v pořádku.
Zamykání
Různé systémy umožňují zamknout nebo omezit funkci odpružené vidlice. Jsou to různé páčky nebo tlačítka na řídítkách či přímo na vidlici.
Zamknutí je výhodné pro závodníky, kteří spurtují na startu a finišují v cíli. Turisté a sportovní jezdi pro radost někdy vidlici zamykají v silových pomalých výjezdech do prudkých kopců na zpevněných cestách, aby se jim odpružené kolo nehoupalo.
Cykloturisté ocení zamknutou vidlici především na dlouhých asfaltových stoupáních, protože ušetřenou sílu mohou dát do zdolání vybraného sedla ši hory. Zvláště na trekkingových kolech s brašnami je to velmi znát.
Diskuse
Diskuze k článku
Odbornost
- Autor Joe
- Datum a čas 13.8.2010 12:34

Tour de France 2025: 21 etap a 3339 kilometrů
Ben Healy získal žlutý trikot na Tour de France
Může se hodit
Nejčtenější články

Alpy AKTUÁLNĚ 2025

Hostivařská přehrada 2025
Cyklonovinky 2025

Na jakých kolech jedou cyklisté Tour de France?

Livigno, Bormio a Valtellina 2024/2025
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Tour de France | Francie | 5.-27.7. Silniční cyklistika | 5.7. | |
Podkrkonošský cyklomaraton | Lázně Bělohrad | Horská kola | 2.8. | |
Houmrův triatlon | Jiříkov | 2.8. | ||
Hostýnská 50 - cyklomaraton | Bystřice pod Hostýnem | Horská kola | 2.8. | |
Americana - veletrh | Německo, Augsburg | 3.-7.8. Westernový styl | 3.8. | |
Jistebnický kancionál - cyklomaraton | Jistebnice | Horská kola | 9.8. | |
Karlovy Vary cyklomaraton | Karlovy Vary | Horská kola | 9.8. | |
Pilsenman - kvadriatlon | Plzeň, Bolevecký rybník | Plavání, horské kolo, kajak, běh | 9.8. | |
Krušnoton | Teplice | Silniční kola | 9.8. | |
Vasaloppet - cyklomaraton | Švédsko, Mora | Horská kola | 9.8. |
Diskuse
Inu | Honza, 27.7.2025 13:11, 1 příspěvek |
brdské osmistovky | vodák Marek, 26.7.2025 9:26, 2 příspěvky |
Inu | Honza, 24.7.2025 11:45, 4 příspěvky |
Aljaška na SUP od Chobotnice | Střelec, 23.7.2025 9:25, 5 příspěvků |
brdské osmistovky | Beňour, 22.7.2025 20:59, 2 příspěvky |
dík | taky lezec, 19.7.2025 22:12, 1 příspěvek |
Pomoc i ráda při řešení d... | HR, 19.7.2025 13:04, 4 příspěvky |
Pomoc i ráda při řešení d... | Pavel Juráček 1982, 19.7.2025 11:47, 4 příspěvky |
Aljaška na SUP od Chobotnice | vodák, 19.7.2025 10:51, 5 příspěvků |
Inu jak se vyšvihnout | pikovoda, 19.7.2025 10:45, 3 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Kozí mejdan | Horydoly , 19.7.2025 23:25 |
Ceny obědů opět rostou | Horydoly Open, 18.7.2025 0:01 |
Výšlap na Prašivou s TOMÁ... | Horydoly , 13.7.2025 15:48 |
Re: Restaurace a hospody | Horydoly Open, 9.7.2025 13:51 |
V pátek začíná 34. Festiv... | Horydoly Open, 9.7.2025 13:36 |
Pillerseetal | Horydoly , 4.7.2025 22:24 |
Pro zvědavce: Kino Alm, k... | Horydoly Open, 4.7.2025 12:04 |
Třídenní trek přes Piller... | Horydoly Open, 4.7.2025 12:01 |