Odpružení horských kol
Pružení dnes najdeme na mnoha místech závodních i obyčejných turistických bicyklů.
Standardem je odpružená přední vidlice. Čím dál víc se prosazuje odpružená zadní vidlice. U dražších kol je pružení obou kol složitý a zároveň jednoduše pracující systém, který "žehlí" terén pod jezdcem.
Turistická a městská kola zhusta mívají odpruženou sedlovku anebo aspoň odpérované sedlo. Odpružený je možné koupit také představec.
Co je to za technologii? Co znamenají čísla, kterými cyklisté operují?
Zdvih
Zdvih odpružené vidlice se řídí podle určení kola. Pro závodní i turistické ježdění v běžném terénu (cesty, občas kořeny a kamení) je dnes běžných 80-100 mm. Na kratší a lehčí okruhy se používá menší zdvih, kdežto náročné maratony se jezdí s větším zdvihem. Větší únava a menší pozornost totiž zvyšují možnost jezdecké chyby a tu vyšší zdvih pomůže napravit.
Kola na skákání a těžký terén ve vyšších rychlostech (dirt, fourcross, enduro) disponují zdvihem 130-160 mm. Sjezdové speciály a freeridová, na kterých se jezdí prakticky jen z kopce, nabízejí zdvih okolo 200 mm.
Pružení
Levná kola ze supermarketu jsou vybaveny kombinací pružin s elastomery.
Dražší modely turistické třídy a levnější modely pro sportovní jízdu využívají vzduchové pružení. Nejlepší odpružené vidlice jsou vybaveny několika vzduchovými komorami. Jejich vzájemná interakce určuje tvrdost/měkkost, rychlost reakce a částečně i tlumení pohybu vidlice za jízdy.
Sjezdové speciály mohou mít vzduchové pružení doplněné o pružiny, které se starají o větší komfort jízdy a pomáhají jezdcům v extrémních situacích. Za to se ovšem platí o hodně vyšší váhou.
Základní nastavení odpružené přední i zadní vidlice je jednoduché. Opřete se o řídítka (resp. o sedlo) svojí plnou váhou a vidlice by se měla zanořit asi o čtvrtinu svého maximálního chodu. Jemnější nastavení přesně podle svého gusta nastavujte postupně podle stylu jízdy, terénu a především podle dobrého pocitu při šlapání.
Tlumení
Tlumiče ovládají zpětný odskok vidlice. Znamená to, že kolo neskáče po kamenech a kořenech jako divoká koza, ale spořádaně kopíruje terén. Řídítka jsou stále v jedné rovině.
Tlumič je vlastně jen olejová patrona, ve které je přes pístky regulovaně přepouštěn olej. Charakteristiku tlumení lze měnit regulací průtoku oleje nebo viskozitou různých druhů olejů.
Zpětný útlum
Útlum souvisí s tlumením a určuje, jak rychle se vidlice po stlačení vrátí do původní polohy. Pokud je útlum příliš rychlý, skáče kolo jako janek, pokud příliš pomalý, je odpružená vidlice stále v záběru a vlastně nepruží.
Dobrý způsob, jak zpětný útlum ověřit, případně nastavit, je jízda po dlouhých mírně nakloněných schodech. Pokud se vidlice stačí na každém schodu vrátit do původní polohy, je všechno v pořádku.
Zamykání
Různé systémy umožňují zamknout nebo omezit funkci odpružené vidlice. Jsou to různé páčky nebo tlačítka na řídítkách či přímo na vidlici.
Zamknutí je výhodné pro závodníky, kteří spurtují na startu a finišují v cíli. Turisté a sportovní jezdi pro radost někdy vidlici zamykají v silových pomalých výjezdech do prudkých kopců na zpevněných cestách, aby se jim odpružené kolo nehoupalo.
Cykloturisté ocení zamknutou vidlici především na dlouhých asfaltových stoupáních, protože ušetřenou sílu mohou dát do zdolání vybraného sedla ši hory. Zvláště na trekkingových kolech s brašnami je to velmi znát.
Diskuse
Diskuze k článku
Odbornost
- Autor Joe
- Datum a čas 13.8.2010 12:34
Havel-Radweg týden po rovině na kole
Cyklistu Křivku zabil řidič, který nedal přednost
Nejčtenější články
Prague Bike Fest: to nejlepší ze světa cyklistiky, adrenalinové zážitky a zábava pro děti i dospělé
Mikešova cyklostezka
Cyklomaratony pro každé kolo 2024
Vencl: Že se věnuji kolu, je splněný sen
Siriški: Udržet výkonnost na kole a dělat zajímavý obsah YouTube
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Rodina a volný čas - veletrh | Louny | 17.-19.5. | 17.5. | |
Silesia - cyklomaraton | Opava | Horská kola | 18.5. | |
Pražské služby - den otevřených dveří | Praha | 18.5. | 11:00 | |
Autobusový den | Praha, Letná | 18.5. | ||
Svět knihy - veletrh | Praha, Holešovice | 23.-26.5. | 23.5. | |
Setkání časopisu Cykloturistika | Jinolice | 24.-26.5. | 24.5. | |
Bike Maraton Vysočina | Kněžice | Cyklomaraton MTB a gravel | 25.5. | |
Král Šumavy - cyklomaraton | Klatovy | Horská kola | 25.5. | |
Petrbokův memoriál | Praha, Nad Hliníkem | Historická cyklistika | 25.5. | 10:00 |
Pálava - silniční | Milovice | Silniční kola | 25.5. |
Diskuse
SDichaelrerce | DavdidIcelp, 18.5.2024 12:39, 155 příspěvků |
xzamddvf | drugs, 18.5.2024 12:35, 155 příspěvků |
gthuadvh | purchase, 18.5.2024 12:31, 155 příspěvků |
cpkfsipt | online, 18.5.2024 12:11, 23 příspěvků |
ywubqnen | medication, 18.5.2024 11:28, 155 příspěvků |
kwtznvxt | price, 18.5.2024 11:22, 155 příspěvků |
svqnwwnp | pharmacy, 18.5.2024 10:31, 9 příspěvků |
aufjjdtx | price, 18.5.2024 10:29, 9 příspěvků |
rzipsthp | pills, 18.5.2024 10:13, 155 příspěvků |
dhrktnis | drug, 18.5.2024 10:12, 23 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Re: Bikesraz na Vysočině | Horydoly , 17.5.2024 12:22 |
Přepis hlasu na text | Horydoly , 11.5.2024 14:54 |
How to battle gym anxiety... | Horydoly , 2.5.2024 9:51 |
Čarodějnický běh | Horydoly , 1.5.2024 23:09 |
SALZKAMMERGUT TROPHY | Horydoly , 1.5.2024 23:06 |
Pink EXPO | Horydoly , 26.4.2024 0:47 |
O novém poznání, kterému ... | milan šupa, 25.4.2024 19:37 |
135 let turistického značení | Horydoly , 20.4.2024 19:20 |