registrovat

Fórum Zpět na výpis diskuzí

Cyklistická doprava / Cyklodoprava / Cyklostezky

Autor Zpráva

Horydoly

avatar
3.7.2018 15:59

Na kolo bezpečně

Co byste měli vědět, než vyrazíte na cyklovýlet 

Slunečné počasí přímo vybízí k projížďkám na kole. Láká dospělé i děti, a právě ty jsou často vystaveny nebezpečným situacím, především pokud jezdí bez dozoru. Rodiče by u svých ratolestí neměli podceňovat nejen povinnou výbavu, ale ani základní bezpečnostní pravidla jízdy po cyklostezkách a veřejných komunikacích.

Povinná výbava kola

Ať už vyrážíte na kole po silnici nebo cyklostezce, nezapomeňte u dětského i svého jízdního kola zkontrolovat, zda má všechny prvky z povinné výbavy. Do té patří odrazky - přední, zadní, na obou kolech i na šlapkách. Dále jsou to přední a zadní brzdy, světla (přední bílé a zadní červené za snížené viditelnosti) a zaslepené ostré hrany řídítek či dalších částí kol. Mezi doporučené vybavení, které se může na cestách hodit, je pak v první řadě zvonek. Ten je často podceňován, přestože dnes vzniká řada sdružených stezek pro chodce a cyklisty, kde se stává výrazem slušného chování, zvonkem totiž může cyklista upozornit chodce, že se blíží. Dále je to kryt na řetěz, blatníky, nářadí, pumpička, náhradní duše a další reflexní prvky.

Cyklistická přilba není ostuda

V ČR jsou povinné při jízdě na kole nosit helmu pouze děti mladší 18 let. Cyklistická přilba však dokáže snížit riziko úrazu hlavy až o 80 %, pravděpodobnost úmrtí po pádu na hlavu bez helmy je až 19x vyšší. Pamatujte proto na její nošení i v dospělém věku. „Helma by rozhodně měla chránit hlavu po celém jejím obvodu, často chrání i oblast uší a brady. Někteří výrobci také vyrábí speciálně tvarované helmy, které více chrání hlavu v její zadní části. Důležité také je, aby helma na hlavě dobře a pevně seděla. Jenom tak totiž může účinně hlavu ochránit,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí a Infinity Clinic v Praze.

Pravidla bezpečné jízdy

Zodpovědný cyklista by měl kontrolovat stav svého kola před každou jízdou. Důležité jsou zejména funkční brzdy a správně nahuštěné pneumatiky. Nepodceňujte ani prvky povinné výbavy a myslete na to, že čím víc budete viditelní pro ostatní účastníky provozu, tím lépe si bráníte své zdraví. Při výběru cyklistického oblečení pro děti i dospělé, proto volte takové, ve kterém budete na cestách dobře vidět, tedy výrazné barvy, nejlépe s reflexními prvky.

„Trasu pak vybírejte ideálně podle nejméně zkušeného a zdatného člena výpravy, nejlépe stezky vyhrazené pro jízdní kola, kde hrozí menší riziko kolize s automobily. Je dobré mít také na paměti, že chodník (s výjimkou dětských cyklistů do 10 let), je určený pouze pro chodce, pokud zde není takzvaně smíšený provoz, což je vždy vyznačeno dopravním značením a v ideálním případě i piktogramy na chodníku,“ říká Barbora Lišková, tisková mluvčí TSK hl. m. Prahy, a.s. a dodává: „Na vozovce i na cyklostezce se jezdí vpravo, přitom se dodržuje bezpečný odstup od překážek a ostatních cyklistů či účastníků provozu. Při jízdě ve skupině se jezdí za sebou a s rozestupy. Nejméně zkušeného člena výpravy držte vždy uprostřed. Vyjížďka na silnici nesmí být jízdou v pelotonu.“

„Pokud při jízdě na kole používáte sluchátka nebo telefonujete, ztrácíte pozornost a méně vnímáte okolí. Riziko dopravní nehody se výrazně zvyšuje,“ doplňuje Veronika Vošická Buráňová z BESIP. Každý cyklista by si měl uvědomit, že v případě zavinění dopravní nehody hradí plnou výši vzniklých škod.

Nespouštějte děti z očí

Pamatujte, že do provozu na silnici nebo veřejné komunikaci nesmí jet na kole bez dozoru děti mladší 10 let. Vždy musí být doprovázeny osobou starší 15 let. Výjimkou je jízda na chodníku, cyklistické stezce nebo v obytné a pěší zóně, kde toto nařízení neplatí.

Počet příspěvků: 515

Horydoly

avatar
20.9.2017 18:54

Na kole po Písku bezpečně

Zveme Vás na akci Na kole po Písku bezpečně na Velkém náměstí v Písku v pátek 22.9. od 14 hod., kde můžete otestovat kola, elektrokola, koloběžky Galaxy, Stevens aj.

Od roku 2002 se kampaň Evropský týden mobility snaží ovlivnit mobilitu a městskou dopravu, stejně jako přispět ke zlepšení zdraví a kvality života občanů. Letos  proběhne ve dnech 16. - 22. září pod heslem Čisté, sdílené a inteligentní mobility. Završí ji akce Na kole po Písku bezpečně, která se uskuteční  v pátek 22. Září, na Velkém náměstí v Písku.

Nejdříve od 14.00 do 16.30 zahájí doprovodným programem, který bude zahrnovat testování elektrokol, kol a koloběžek - Galaxy, Stevens, Bulls, Totem, Crussis od CykloŠvec, jízdy zručnosti, prezentace vozidel na alternativní pohon, otázky bezpečnosti cyklisty v městském a silničním provozu... Následně pak  od 16.30 pak propagační jízdou cyklistů městem a po dojezdu losováním  cen. Záměr organizátorů našel oporu u starostky města Evy Vanžurové a místostarosty Jiřího Hořánka! Cyklisté mají své místo v městské dopravě. Na Evropský týden mobility naváže speciálně v Jihočeském kraji a v Pootaví víkend plný cyklistiky.

Oslavy 130. výročí založení K.V.P. a Setkání velocipedistických klubů  OČÚJV se uskuteční v sobotu  23. 9. 2017  v Písku. Info: zde 

BERNARTICKÝ CYKLOKROS – 1. závod TBC Série 2017 se jede v neděli 24.9. s podporou CYKLOŠVEC, Stevens, Galaxy aj. Info: zde

Karel Švec
svec@cyklosvec.cz
www.cyklosvec.cz

Počet příspěvků: 515

Horydoly

avatar
15.9.2017 21:41

Evropský týden mobility 2017

Dobry den,

radi se s Vami uvidime na nasem cyklostanku na nektere z cetnych akci, ktere startuji jiz tuto sobotu:

16. zari - Zazit Podoli jinak, 10-18 hod., Nedevedovo nam., Praha 4 - Podolispolu s Auto-Mat, cargo koly a Ladou Galasem http://zazitmestojinak.cz/locations_/praha/praha-4/podoli
17.zari
- Prazske cyklozvoneni www.cyklozvoneni.cz/ od 10hod v Kaizlovych sadech na Praze 8
19. a 20.zari
- dve cyklojizdy po dalkove evropske cyklotrase EuroVelo 4 mezi Hornimi Pocernicemi a Radotinem, 15-18hod., www.cyklojizdy.cz, www.eurovelo.cz

22.zari - prazsky Den bez aut, Stefanikova ul. 8-20 hod. http://www.cistoustopou.cz/cista-mobilita/akce/oslavte-s-prahou-den-bez-aut-490

Daniel Mourek
www.nadacepartnerstvi.cz 
Počet příspěvků: 515

Horydoly

avatar
2.8.2017 11:43

Hradec Králové je po roce opět nejpříjemnějším místem pro cyklisty

Hradec Králové je po roce opět nejpříjemnějším místem pro cyklisty. Dotahuje se na něj Olomouc.

Více než dvanáct set cyklistů se zapojilo do druhého ročníku ankety Cyklobarometr měst. Odpovídali na třicítku otázek týkajících se infrastruktury, bezpečnosti ale i například vztahu veřejné správy k rozvoji cyklodopravy. Výsledná známka ukazuje, nakolik je město pro cyklisty příjemné. Vítězství obhájil po roce Hradec Králové, na který se dotáhla Olomouc. Ta v žebříčku přeskočila Pardubice a Otrokovice.

Účastníci kampaně Do práce na kole rozhodli o tom, že městem cyklistice zaslíbeným je i po roce Hradec Králové. Ten obhájil loňské vítězství v anketě Cyklobarometr měst s výslednou známkou 2,83. „Oproti minulému roku si Hradec ve výsledné známce o osm setin pohoršil,“ vysvětluje Daniel Mourek z Nadace Partnerství, která anketu pořádá. Cyklisté z Hradce Králové ocenili například to, že jsou pro jejich potřeby nastaveny semafory i to, že je v Hradci dostatek míst, kde je možné kolo uzamknout.

Na pouhou setinu se dotáhla druhá Olomouc, která poskočila z páté příčky a ve srovnání s loňským rokem si polepšila o desetinu i výslednou známku, a to na 2,84. „Olomouc jsme se proto rozhodli vyhlásit Skokanem roku 2017,“ upřesňuje Mourek s tím, že Olomouc získá od Nadace Partnerství jako cenu sčítání cyklistů pomocí elektronických sčítačů Eco-counter na tři měsíce zdarma. Olomouc od cyklistů získala vůbec nejlepší známky ze všech měst za údržbu komunikací pro cyklisty, za jejich dostatečnou šířku i za jejich zobousměrnění pro cyklisty.

O jednu příčku si pohoršily letos třetí Pardubice a čtvrté Otrokovice. Rozdíl mezi prvním a čtvrtým je ovšem naprosto nepatrný. Všechna čtyři města se vešla do čtyř setin.

Na opačném konci pořadí se nachází severočeský Liberec, který napodobil loňské nelichotivé umístění, kdy skončil předposlední. Nejhorší známku dostal dokonce v případě deseti otázek. Například za veřejné půjčovny kol, srozumitelnost značení nebo za údržbu cyklostezek v zimních měsících. Celkem slušně v porovnání s ostatními městy cyklisté v Liberci hodnotí povrch stezek. Na úplném chvostu se umístil i kvůli tomu, že Ústí nad Labem nedosáhlo na potřebný minimální počet respondentů a do celkového hodnocení tedy nebylo zahrnuto.

Mírné zlepšení v anketě zaznamenaly i česká a moravská metropole. „Obě města poskočila shodně o dvě příčky a v celkovém hodnocení si Praha polepšila o devět setin, Brno pak o šest,“ říká za organizátory Daniel Mourek.

Anketa využívá metodiku takzvaného Klimatestu, který má v Německu dlouhou tradici. Respondenti hodnotili města zapojená do kampaně Do práce na kole na stupnici od jedné do šesti a do celkového hodnocení se dostala jen ta, kde odpovědělo více jak pětadvacet lidí. „Otázky byly rozděleny do čtyř hlavních bloků týkajících se stavu cyklodopravy, bezpečnosti cyklistů, komfortu na cyklostezkách a stavu infrastruktury. Výsledná známka je pak průměrem známek za jednotlivé bloky,“ vysvětluje metodiku Lenka Myšáková ze sdružení Auto*Mat, které koordinuje kampaň Do práce na kole.

Z celkového hodnocení vyplývá, že si města trochu polepšila. „Průměrná celková známka je 3,29, což je o čtyři setiny lepší než loni. Nejmírnější jsou cyklisté v hodnocení celkového stavu cyklodopravy, který ohodnotili známkou 3,07,“ vysvětluje Mourek.Naopaknejhůře vychází města v otázkách veřejných půjčoven kol, značení objízdných tras pro cyklisty v případě uzavírky a také v otázce krádeží kol.

Cyklistická kultura má vliv na celkovou spokojenost s životem ve městech. Na kvalitu života ale působí celá řada dalších činitelů, které se týkají dopravy a mobility obyvatel. „Za to, jakým dojmem město působí, mohou nejen specializovaná opatření pro cyklisty, ale také například množství tranzitní dopravy, velikost města a kvalita veřejné dopravy, říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu a dodává: Město se chová jako organismus, kde by jednotlivé druhy dopravy měly být v rovnováze, včetně dopravy cyklistické.

Anketu pod značkou Cyklobarometru hodlá Nadace Partnerství pořádat pravidelně a do budoucna ji rozšířit o další města. „V Německu se do podobné ankety zapojuje každé dva roky více jak sto tisíc respondentů, kteří hodnotí téměř pět set německých měst. Trendy ve vnímání cyklistiky v jednotlivých městech jsou pro místní politiky důležitou zpětnou vazbou,“ vysvětluje smysl ankety Daniel Mourek.

Počet příspěvků: 515

Horydoly

avatar
2.8.2017 11:39

Příspěvek byl smazán autorem

Počet příspěvků: 515

Přidat příspěvek

Pro přidávání příspěvků je nutné se přihlásit


 
 
 
Registrovat se